We krijgen heel veel sneeeeeeuw!!! En gladheid.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:47

bigone schreef:
Code rood word niet alleen afgegeven voor sneeuwval maar het is de combinatie van factoren die de boel goed kunnen platleggen. Ikke, dan kun je elke keer je 4x4 aanhalen,leuk voor je. Er zijn ook mensen die geen auto hebben en er door moeten, in de zorg bvb en zo kunnen mensen wel voorzorgsmaatregelen treffen. Jij vind het heisa en bullshit, ik vind het logisch.

Ook genoeg mensen die geen 4x4 of zelfs maar 4 seizoenen of winterbanden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:50

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:53

_San87_ schreef:
bigone schreef:
Code rood word niet alleen afgegeven voor sneeuwval maar het is de combinatie van factoren die de boel goed kunnen platleggen. Ikke, dan kun je elke keer je 4x4 aanhalen,leuk voor je. Er zijn ook mensen die geen auto hebben en er door moeten, in de zorg bvb en zo kunnen mensen wel voorzorgsmaatregelen treffen. Jij vind het heisa en bullshit, ik vind het logisch.

Ook genoeg mensen die geen 4x4 of zelfs maar 4 seizoenen of winterbanden hebben.

Precies, en juist die mensen vinden het altijd wel handig om de snelweg dan op te gaan waardoor alles vastloopt.
Dus waarschuwen is wel op z’n plek, dan blijven er hopelijk wat nozems zonder winterbanden of 4x4’s lekker van de weg af en blijft het een stuk veiliger.

Ibbel

Re: We krijgen heel veel sneeeeeeuw!!! En gladheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:54

Her grote voordeel zou wel moeten zijn dat niet iedereen naar kantoor 'moet' omdat - als het goed is - iedereen tóch al thuiswerkt. Dus de wegen zouden dan in ieder geval niet vol met files komen te staan van mensen die tóch vinden dat ze naar kantoor moeten, maar alleen maar met mensen die écht de weg op moeten. Zou toch de helft moeten schelen, zou je denken...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:06

Ik hoop nog altijd dat we ooit leren dat het niet zo erg is als we gewoon af en toe de boel een dagje overslaan, of online doen als het kan. Maar ik geloof dat zelfs nu de bereidheid er nog niet zo heel erg is.

De andere kant is dat ik me echt helemaal te pletter verveel en dus bijna alles zou doen om te komen waar ik wel nog iets te doen heb. (Ik ben benieuwd. Rijden in de sneeuw lukt meestal, maar op de paar routes die voor mij van belang zijn liggen we echt hele hoge en venijnige drempels - en op zeker moment werkt de natuurkunde toch tegen je.)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:08

En vooral als die drempels mooi oost-west liggen en dus een prachtige barriere zijn om sneeuwduinen tegen te bouwen. Daar kom je dan gewoon echt niet doorheen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:09

Shadow morgen is een stukje lopen en gaan kijken naar waar mensen wel proberen de elementen te trotseren al een uitje op zich.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:11

Hiraeth schreef:
We willen er niet aan gewend zijn? Ik heb in mijn hele leven nog nauwelijks sneeuw en ijs meegemaakt, en ik ben 23. :') Ik kan überhaupt niet eens schaatsen. _O-

Ik weet niet in welk warm deel van NL jij dan zit hoor, maar ik heb superveel herinneringen aan sleeën, sneeuwpoppen maken en helaas ook 10 jaar terug met gevoelstemperatuur -16 mijn paard doen en in een sneeuwstorm met geen hand voor ogen zien in de auto naar huis. Toen ik op mijn 18e mijn rijbewijs haalde ben ik in de sneeuw van midden NL naar Den Haag gereden als vuurdoop. Ook afgelopen jaren is het altijd wel even glad geweest. En ik ben 24.

Edit:
Ik heb trouwens ook echt meerdere keren op natuurijs geschaatst, de laatste keer 4 jaar geleden en ik weet dat het daarna nog een keer een jaar mogelijk is geweest een dag of 2, maar toen kon ik niet.
Laatst bijgewerkt door November108 op 06-02-21 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:21

SusanH schreef:
Shadow morgen is een stukje lopen en gaan kijken naar waar mensen wel proberen de elementen te trotseren al een uitje op zich.

Zoals het oudere mannetje op het bankje tijdens die winter van 2009 (dacht ik) aan de rotonde. Waar iedereen stapvoets over de rotonde kroop en schoof, gaf ik gas bij. Dat moet wel met een oude Pinda 4x4 want anders komt ie de bocht helemaal niet om. Dus met beleid gas erop en, letterlijk, met horten en stoten de bocht om.

Het oudere mannetje keek me hoofdschuddend na.....

bigone schreef:

Het is prima om te waarschuwen, zodat ieder voor zich kan nadenken hoe de zaken aan te pakken en dingen te regelen, maar kom op, het is maar een pak sneeuw en het blijft hooguit een week liggen en na twee dagen is alles weer, soort van, begaanbaar. Waar gaat het over. Die heisa is inderdaad bullsh*t.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:25

Nou het is blijkbaar niet alleen een pak sneeuw, maar ook ijzel en behoorlijke wind die sneeuwduinen opwerpt. Maar gelukkig heb jij een 4x4 :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:26

Het is denk net wat je dan heisa vindt en wat niet. Waarschuwen voor ijzel en dat soort fratsen is in NL heel verstandig. Bar weinig mensen die hier met winterbanden rondrijden en uberhaupt weten wat ze doen. Beter teveel waarschuwen dan te weinig. Het gaat niet enkel over wat vlokjes sneeuw lijkt het nu.

Ik heb een slee gekocht. We zien wel of er dan morgen sneeuw (genoeg) ligt. Zo niet staat hij niet in de weg op zolder.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:26

Ibbel schreef:
Earth schreef:
Zonder enigen nuance, waar HEB je het over? Ik geef toch kaarten mee? Van het KNMI nota bene. Als ik nou ga gillen dat we allemaal dood gaan, of met termen als horrorwinter, winter des doods of snowmaggedon ga gooien dan had ik dat gesnapt.
Maar goed, ik ga verder niet met jou in discussie, ik hoop voor jou dat het meevalt.

Ikke struikelt over dat hysterische gebruik van hashtags. Het is hier geen Twitter, schreef hij niet voor niets.

Das geen hysterie, maar een generatiekloof geloof ik :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:29

idinn schreef:
Het is denk net wat je dan heisa vindt en wat niet. Waarschuwen voor ijzel en dat soort fratsen is in NL heel verstandig. Bar weinig mensen die hier met winterbanden rondrijden en uberhaupt weten wat ze doen. Beter teveel waarschuwen dan te weinig. Het gaat niet enkel over wat vlokjes sneeuw lijkt het nu.

Ik heb een slee gekocht. We zien wel of er dan morgen sneeuw (genoeg) ligt. Zo niet staat hij niet in de weg op zolder.

Het zou voor de meesten verstandiger zijn om juist NIET met winterbanden te rijden.....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:32

@november, klopt hoor.

Gelukkig hebben we de foto’s nog:

12 februari 2017
Afbeelding

9 december 2017

Afbeelding

16 december 2018

Afbeelding

En 22 januari 2019

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:32

Ook dat Ikke..

Maar daarom kan je zulke momenten niet echt vergelijken met landen als Noorwegen. Daar weten automobilisten een stuk beter hoe zich te gedragen bij welk weer. Wij Nederlanders hebben die ervaring niet en denken vaak ook nog eens dat ze heel goed kunnen rijden, ijzel of niet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:34

Ik las net dit. Het zegt mij persoonlijk meer dan die kaarten of hashtags :D

Het wordt koud, het gaat sneeuwen en het gaat waaien. Dat is je vast niet ontgaan. Maar welk winterweer kun je de komende dagen wanneer verwachten? Een overzicht op basis van de modellen van Weerplaza.

Zaterdagavond: de eerste sneeuw vanuit het zuiden
Het is zaterdag overdag bewolkt en hier en daar valt regen. In het zuiden begint het 's avonds op meer plaatsen te regenen. Die neerslag trekt langzaam naar het noorden, tot aan grofweg de lijn Alkmaar-Emmen.

De regen gaat dan snel over in sneeuwval. Rond 20.00 uur zullen de eerste vlokken (nog natte) sneeuw vallen in de zuidelijke helft van Nederland. Dat betekent echter niet dat het héle zuiden zich rijk kan rekenen: in Limburg en mogelijk een deel van Noord-Brabant blijft het regenen en kan er later ook ijzel ontstaan.

Vanwege de ijzel en sneeuw geldt vanaf 20.00 uur code geel in een groot deel van Nederland. Alleen de provincies Groningen, Friesland en Drenthe staan dan nog op 'groen'.

Ondertussen zal er een (vrij) krachtige noordoostenwind staan. Doordat het gestaag door blijft sneeuwen, zal er in de kop van Noord-Holland, in delen van Groningen en Friesland en rond het IJsselmeer sprake zijn van sneeuwjacht. In het zuidoosten blijft er kans op ijzel, waardoor het spekglad kan worden.

Rond middernacht zal in grofweg de noordelijke helft van Nederland waarschijnlijk nog steeds geen vlok zijn gevallen. De sneeuw breidt zich namelijk maar heel langzaam uit.

Nacht van zaterdag op zondag: code rood, kou en regionaal flink wat sneeuw
Die ijzel kan, in combinatie met de avondklok, in de nacht van zaterdag op zondag problemen op de weg veroorzaken. IJzel is voor strooidiensten namelijk nauwelijks te behandelen, zeker als er vrijwel geen verkeer op de weg is om het strooizout goed uit te rijden.

Dat is gelukkig tijdelijk. In de loop van de nacht zal de regen overal plaatsmaken voor sneeuw.

Het KNMI geeft vanaf middernacht code rood af voor heel Nederland. Vanwege slecht zicht, snijdende kou en de kans op verkeersbelemmerende sneeuwduinen wordt iedereen aangeraden om binnen te blijven.

Hoeveel sneeuw er precies komt te liggen, is moeilijk aan te geven. Van plek tot plek kan het erg verschillen, maar op veel plaatsen komt uiteindelijk 10 tot 20 centimeter te liggen, plaatselijk is meer sneeuw niet uitgesloten. Door sneeuwverstuivingen is de sneeuwdikte wel heel grillig, zeker in open gebied.

De meeste modellen voorzien voor Groningen, Friesland en Drenthe weinig sneeuw, maar wel de meeste wind. Daar kan de sneeuw gemakkelijk verstuiven en ophopen, waardoor er op sommige plekken toch veel lijkt te liggen (of juist niets).

Op de Wadden kan het 's nachts zelfs stormachtig gaan waaien, maar daar is het dan waarschijnlijk wel droog. Geen sneeuwstorm dus.

Zondag: nog steeds code rood, aanhoudende sneeuwval
Ook zondag geldt code rood nog de hele dag en avond in heel het land. Het blijft op veel plekken lange tijd sneeuwen, al zal dat op een gegeven moment wel minder hard gebeuren.

Er waait dan een zeer koude oostenwind waardoor de gevoelstemperatuur met -10 graden of zelfs iets lager flink lager ligt dan de -3 tot -5 graden die de thermometer zal aangeven. Alleen in Zuid-Limburg blijft het betrekkelijk warm.

Ook zondag waait het hard. Op de Waddeneilanden zal eventjes windkracht 8 staan; een sneeuwstorm dus (als het op dat moment sneeuwt, althans).

In de rest van het land, richting het zuiden, zal zondag een vaak krachtige wind waaien, zo'n windkracht 6. Sneeuwjacht, heet dat. Pas later op zondag neemt de wind geleidelijk iets af.

Na het weekend: een zeer koude periode
Na het weekend blijft het koud en wordt het 's nachts zelfs nog kouder. Maandag geldt tot zeker 11.00 uur in heel het land code geel.

De kans op sneeuwval wordt kleiner en de zon krijgt meer ruimte. Hierdoor zien we dat de temperatuur wat grilliger wordt: steeds overdag een stijging, maar wel onder het vriespunt, en in nachten weer strenge tot zeer strenge vorst.

Als de wind in de loop van de week afneemt, is dat ideaal voor de vorming van natuurijs. Wie weet kan er later in de week geschaatst worden.

Bron: https://www.msn.com/nl-nl/weer/nieuws/v ... d=msedgntp

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:36

Fitzroy schreef:
@november, klopt hoor.

12 februari 2017
[ [url=m/pDEGKy.jpg]Afbeelding[/url] ]

9 december 2017

[ [url=m/Jm23yZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

16 december 2018

[ [url=m/y7n8Ke.jpg]Afbeelding[/url] ]

En 22 januari 2019

[ [url=m/jPgpM9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig, Fitzroy.

Ik woon (helaas) in een deel van Nederland waar we dit meestal mislopen. Ook noodweer, wat dat betreft zitten we dan weer gunstig :)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:37

Fitzroy schreef:
@november, klopt hoor.

12 februari 2017
[ [url=m/pDEGKy.jpg]Afbeelding[/url] ]

9 december 2017

[ [url=m/Jm23yZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

16 december 2018

[ [url=m/y7n8Ke.jpg]Afbeelding[/url] ]

En 22 januari 2019

[ [url=m/jPgpM9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ha, ik zat ook al te graven, hier tijdens het schaatsen in de Uiterwaarden op 22 januari 2017 :D

Afbeelding

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:44

Afbeelding

Januari 2016,toen was er ijzel in het noorden. Weet nog heel goed dat het "zuiden" vond dat we ons aanstelden . Maar stond toen bijna met de auto opde begraafplaats, zelfs met 4x4 was er geen mogelijkheid tot remmen op de ijslaag.

Dus we gaan het nu wel zien met de sneeuw

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:46

Dit weet ik ook nog ja. Je kon gewoon minstens 3 dagen niet van de dam af omdat alles zo spiegel glad was. Mn zusje heeft toen op straat geschaatst

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:49

Boras schreef:
Ik las net dit. Het zegt mij persoonlijk meer dan die kaarten of hashtags :D

Het wordt koud, het gaat sneeuwen en het gaat waaien. Dat is je vast niet ontgaan. Maar welk winterweer kun je de komende dagen wanneer verwachten? Een overzicht op basis van de modellen van Weerplaza.

Zaterdagavond: de eerste sneeuw vanuit het zuiden
Het is zaterdag overdag bewolkt en hier en daar valt regen. In het zuiden begint het 's avonds op meer plaatsen te regenen. Die neerslag trekt langzaam naar het noorden, tot aan grofweg de lijn Alkmaar-Emmen.

De regen gaat dan snel over in sneeuwval. Rond 20.00 uur zullen de eerste vlokken (nog natte) sneeuw vallen in de zuidelijke helft van Nederland. Dat betekent echter niet dat het héle zuiden zich rijk kan rekenen: in Limburg en mogelijk een deel van Noord-Brabant blijft het regenen en kan er later ook ijzel ontstaan.

Vanwege de ijzel en sneeuw geldt vanaf 20.00 uur code geel in een groot deel van Nederland. Alleen de provincies Groningen, Friesland en Drenthe staan dan nog op 'groen'.

Ondertussen zal er een (vrij) krachtige noordoostenwind staan. Doordat het gestaag door blijft sneeuwen, zal er in de kop van Noord-Holland, in delen van Groningen en Friesland en rond het IJsselmeer sprake zijn van sneeuwjacht. In het zuidoosten blijft er kans op ijzel, waardoor het spekglad kan worden.

Rond middernacht zal in grofweg de noordelijke helft van Nederland waarschijnlijk nog steeds geen vlok zijn gevallen. De sneeuw breidt zich namelijk maar heel langzaam uit.

Nacht van zaterdag op zondag: code rood, kou en regionaal flink wat sneeuw
Die ijzel kan, in combinatie met de avondklok, in de nacht van zaterdag op zondag problemen op de weg veroorzaken. IJzel is voor strooidiensten namelijk nauwelijks te behandelen, zeker als er vrijwel geen verkeer op de weg is om het strooizout goed uit te rijden.

Dat is gelukkig tijdelijk. In de loop van de nacht zal de regen overal plaatsmaken voor sneeuw.

Het KNMI geeft vanaf middernacht code rood af voor heel Nederland. Vanwege slecht zicht, snijdende kou en de kans op verkeersbelemmerende sneeuwduinen wordt iedereen aangeraden om binnen te blijven.

Hoeveel sneeuw er precies komt te liggen, is moeilijk aan te geven. Van plek tot plek kan het erg verschillen, maar op veel plaatsen komt uiteindelijk 10 tot 20 centimeter te liggen, plaatselijk is meer sneeuw niet uitgesloten. Door sneeuwverstuivingen is de sneeuwdikte wel heel grillig, zeker in open gebied.

De meeste modellen voorzien voor Groningen, Friesland en Drenthe weinig sneeuw, maar wel de meeste wind. Daar kan de sneeuw gemakkelijk verstuiven en ophopen, waardoor er op sommige plekken toch veel lijkt te liggen (of juist niets).

Op de Wadden kan het 's nachts zelfs stormachtig gaan waaien, maar daar is het dan waarschijnlijk wel droog. Geen sneeuwstorm dus.

Zondag: nog steeds code rood, aanhoudende sneeuwval
Ook zondag geldt code rood nog de hele dag en avond in heel het land. Het blijft op veel plekken lange tijd sneeuwen, al zal dat op een gegeven moment wel minder hard gebeuren.

Er waait dan een zeer koude oostenwind waardoor de gevoelstemperatuur met -10 graden of zelfs iets lager flink lager ligt dan de -3 tot -5 graden die de thermometer zal aangeven. Alleen in Zuid-Limburg blijft het betrekkelijk warm.

Ook zondag waait het hard. Op de Waddeneilanden zal eventjes windkracht 8 staan; een sneeuwstorm dus (als het op dat moment sneeuwt, althans).

In de rest van het land, richting het zuiden, zal zondag een vaak krachtige wind waaien, zo'n windkracht 6. Sneeuwjacht, heet dat. Pas later op zondag neemt de wind geleidelijk iets af.

Na het weekend: een zeer koude periode
Na het weekend blijft het koud en wordt het 's nachts zelfs nog kouder. Maandag geldt tot zeker 11.00 uur in heel het land code geel.

De kans op sneeuwval wordt kleiner en de zon krijgt meer ruimte. Hierdoor zien we dat de temperatuur wat grilliger wordt: steeds overdag een stijging, maar wel onder het vriespunt, en in nachten weer strenge tot zeer strenge vorst.

Als de wind in de loop van de week afneemt, is dat ideaal voor de vorming van natuurijs. Wie weet kan er later in de week geschaatst worden.

Bron: https://www.msn.com/nl-nl/weer/nieuws/v ... d=msedgntp

Dat staat er wel grappig, in de context van de avondklok. Je hebt rond die tijd helemaal niks op de weg te zoeken, tenzij je een goede reden hebt. Degenen die een goede reden hebben, zijn vaak professionals en hopelijk heeft hun werkgever ze net zo goed voorgelicht als mijn opdrachtgever doet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:54

Uren in IJsland geredenop dik besneeuwde wegen. Totaal niet te vergelijken met als t hier sneeuwt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:56

Even goed lezen ikke. Juist doordat weinig mensen iets op de weg te zoeken hebben, blijft het glad want het strooizout wordt niet uitgereden. Dus ook die mensen die goed geinstrueerd de weg opgaan, hebben problemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:01

Leuk, topic!

Ik doe niets anders dan refreshen op onweer-online, daar zitten toch aardig wat goede amateurs (als het amateurs zijn). Vanochtend al het een en ander klaargemaakt op onze ijsbaan, mochten we het geluk hebben dat er een ijsvloer groeit!

En dan de sneeuw, ik kan niet wachten! Moet vanavond nog even naar stal.
Vind het tegelijk ook wel spannend, of er qua werk ook nog dingen gaan gebeuren omdat er mensen niet kunnen komen of vrachtwagens niet op tijd rijden. Of er zaken bevriezen... Wij kregen als planning in ieder geval al het verzoek om het hele weekend standby te zijn.

Oooh ik hou van dit weer, beetje actie in de keet!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:17

Ibbel schreef:
Mensen zijn wel kort van memorie hoor. Eind 2017 lag er zoveel sneeuw vlak voor kerst dat wij hier met de auto niet meer het erf af kwamen.

En in 2010 bleef het eindeloos lang liggen.
Ik stond op een stal waar ze zeiden "ach die paar weekjes dat de paarden niet buiten komen". Die paar weekjes werden drie maanden. Er kwamen die hele periode van de ongeveer 75 slechts twee paarden buiten.