Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:25

Ik geef dorine wel gelijk hoor. Alsof corona kan klok kijken? Nu gaan mensen met z'n allen alles doen op andere tijdstippen. Je stopt het samenkomen echt niet. Omdat mensen eenzaam worden. Ik heb ook een tijdje geïsoleerd gezeten, ik werd echt depressief en dat wou ik niet. Nu zie ik m'n vrienden in iedergeval (wat ook weer zeer beperkt word door de avondklok). Ik vind geestelijke problemen zoals depressie zwaarder tellen als een corona. Depressie gaat niet over met een pilletje of een prikje. Helaas. De zelfdodingen zijn ook al omhoog gegaan.
Dus of den avondklok echt voor corona is? Dat betwijfel ik.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:26

pien_2010 schreef:
Met verbazing de beelden in Nieuwsuur gezien.
Mijn kleinkinderen zijn er NIET bij gelukkig. Zij gaan gewoon met de situatie om, ook al heeft covid met name voor 2 kleinkinderen wel heel ongelukkig uitgepakt (geen examenfeest, geen introductie in het studenten leven). Of zoals J aangaf, dat komt nooit meer terug oma en is wel heel jammer, maar we maken er maar het beste van.

Dat geldt voor mijn dochter ook, en die zal straks waarschijnlijk ook nog in stilte 18 worden, wat natuurlijk ook balen is. Oh - en we wonen in Eindhoven.
Maar net zo goed kijkt zij hiernaar en zegt: wat een idioten. Dit doe je toch niet? Wat heeft dit met protesteren te maken?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:26

[Sarcasme aan] de overheid probeert natuurlijk het volk te onderdrukken. Ze helpen graag ondernemers een faillissement in en vinden het prettig om miljarden aan ondersteuning te moeten betalen aan iedereen die dat nodig heeft. Zolang het volk maar thuis blijft en zich met de vaccinatie stiekem laat chippen is de overheid tevreden [Sarcasme uit]

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:29

Dorine92 schreef:
De avondklok heeft ook niks met corona te maken, dus dan staat het 1-1 :
Ik keur het geweld niet goed, maar ik ben wel blij dat er eindelijk massaal geprotesteerd wordt. Dit moet stoppen

De overheid heeft dat niet zelf bedacht hè? Legio andere landen zijn ons voorgegaan en ze hebben zich laten adviseren door het OMT dat berekende dat het 8-13% zou schelen in besmettingen.

En 'ik keur het geweld niet goed, maar' is meestal 'ik excuseer die relschoppers voor het geweld dat ze gebruiken'. Echt, doe normaal joh. Geweld is niet te verdedigen. Mijn stad ligt in puin.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:31

Zelfs mijn dochter van 10 zei vanmorgen he? Wat doen die mensen?? Ze snapt het niet. De enige juiste reactie imo. Ik ben heel bang hoe dit verder gaat.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:35

@mensen die tegen de corona maatregels zijn en (een soort van) begrip hebben voor deze 'demonstraties".

Veel (neutrale) mensen veroordelen dit gedrag en hebben juist minder begrip gekregen voor anti-corona demonstraties. In die zin heeft het tegen de anti-corona of anti-regering mensen gewerkt. Demonstreren moet altijd mogelijk zijn, maar niet op deze manier.
Laatst bijgewerkt door Ann op 25-01-21 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:36

Dorine92 schreef:
Mindim schreef:
Ik geloof niet dat dit om corona ging hoor, dit zijn gewoon mensen die elk moment aangrijpen om te kunnen rellen. En de demonstraties van vreedzame mensen als aanleiding grijpen om hun gram te halen. Dit heeft niets met corona of vechten om vrijheid te maken.

Ik keur het geweld niet goed, maar ik ben wel blij dat er eindelijk massaal geprotesteerd wordt. Dit moet stoppen

Ik lees dit soort berichten ook op FB. Deze berichten dragen bij aan het schuldig zijn aan de onlusten.
Je moet deze afwijzen en dan punt.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:41

Marije_1997 schreef:
Ik geef dorine wel gelijk hoor. Alsof corona kan klok kijken? Nu gaan mensen met z'n allen alles doen op andere tijdstippen. Je stopt het samenkomen echt niet. Omdat mensen eenzaam worden. Ik heb ook een tijdje geïsoleerd gezeten, ik werd echt depressief en dat wou ik niet. Nu zie ik m'n vrienden in iedergeval (wat ook weer zeer beperkt word door de avondklok). Ik vind geestelijke problemen zoals depressie zwaarder tellen als een corona. Depressie gaat niet over met een pilletje of een prikje. Helaas. De zelfdodingen zijn ook al omhoog gegaan.

Dat jij problemen hebt met depressie vind ik oprecht heel naar voor je en ik kan me voorstellen dat het bijzonder moeilijk is in deze tijd, maar dat maakt niet dat het motief achter het instellen van een avondklok niet deugt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:44

Marije_1997 schreef:
Ik vind geestelijke problemen zoals depressie zwaarder tellen als een corona. Depressie gaat niet over met een pilletje of een prikje. Helaas. De zelfdodingen zijn ook al omhoog gegaan.

https://nos.nl/artikel/2365475-meer-thu ... oding.html
Citaat:
Je vrienden en familie minder vaak zien, bestaansonzekerheid en angst om ziek te worden: tijdens de pandemie liggen psychische klachten op de loer. Toch nam het aantal zelfdodingen in 2020 niet toe ten opzichte van 2019.

In maart vorig jaar bereikte het coronavirus Nederland. Halverwege die maand ging Nederland voor het eerst in lockdown. Experts waarschuwden vrijwel direct voor een toename van het aantal suïcides, maar die bleef in 2020 uit.

"We zagen allerlei risicofactoren toenemen", zegt Renske Gilissen , hoofdonderzoeker bij de Stichting 113 Zelfmoordpreventie. "We hielden rekening met meer zelfdodingen als gevolg van werkloosheid, eenzaamheid en financiële problemen. Maar wat we tot december 2020 hebben vastgesteld, was dat er geen toename was van het aantal suïcides."

113 Zelfmoordpreventie richtte in het begin van de crisis de Commissie Actuele Nederlandse Suïcideregistratie om het aantal zelfdodingen maandelijks te monitoren. De stichting kreeg hiervoor cijfers aangeleverd van GGZ-instellingen en de politie, maar ook van bijvoorbeeld ProRail en NS. Hoeveel zelfdodingen er vorig jaar uiteindelijk waren, wil 113 niet naar buiten brengen, maar het cijfer is volgens Gilissen vergelijkbaar met dat van 2019.

Toen maakten volgens het Centraal Bureau van de Statistiek ruim 1811 mensen een einde aan hun leven, tegenover 1829 mensen in 2018. Uit een rondgang van het Parool langs psychiaters van de Amsterdamse GGD en de crisisdienst, bleek zelfs dat het aantal zelfdodingen vorig jaar iets afnam in vergelijking met 2019.

'Het is een unieke situatie'
Dat het aantal suïcides ondanks de pandemie vorig jaar landelijk niet tot een piek leidde, verraste 113 Zelfmoordpreventie. Gilissen constateert achteraf dat de zorgen waren gebaseerd op het beeld van de vorige grote crisis die Nederland trof: de economische crisis in 2008. Toen maakten wel veel meer mensen een einde aan hun leven. Tussen 2007 en 2009 nam het aantal zelfdodingen in veel Europese landen toe.

"Maar wat we nu beseffen is: dit is een pandemie, geen economische crisis. Het is een unieke situatie", legt Gilissen uit. Zo is er volgens haar nu meer saamhorigheid dan normaal door het gevoel dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten.

"Iedereen zit in deze situatie en maakt zich zorgen om corona. Dat verbindt." Daarbij zijn mensen vaker thuis en krijgen zij minder prikkels. Gilissen: "Je hoeft niet naar je werk, dat kan lekker zijn. Ook speelt mogelijk mee dat door de sluiting van de horeca extreem alcoholgebruik is afgenomen."

'Nog te vroeg voor conclusies'
Maar Gilissen waarschuwt dat het nog te vroeg is om definitieve conclusies over suïcidaliteit en de pandemie te trekken. Volgens haar zitten we "er nog middenin" en krijgt 113 wel degelijk meer telefoontjes van mensen die hulp zoeken bij suïcidale gedachtes.

Trimbos-onderzoeker Derek de Beurs onderschrijft dit. Volgens hem staat vast: een economische recessie leidt tot meer zelfdodingen. En dat er op de coronacrisis een economische recessie zal volgen, is een scenario waar economen sterk rekening mee houden.

De Beurs: "Tijdens een financiële crisis komen allerlei risicofactoren voor zelfdoding naar boven: denk aan financiële stress, relatiestress, baanverlies. Bij de economische crisis zagen we de suïcidecijfers stijgen, nog voor de werkloosheid omhoog ging".

Ook De Beurs deed onderzoek naar de coronacrisis en zelfdoding. "Toen we in het begin van de crisis aan de bel trokken, waren we misschien te voorbarig." Dat de verwachte piek van zelfdoding uitbleef, is volgens hem niet alleen in Nederland het geval: in Frankrijk en Engeland was hetzelfde patroon te zien.

Een kleine kring werkt beschermend
Wie suïcidaal is, heeft het gevoel dat hij in de val zit en niet aan de situatie kan ontsnappen, legt De Beurs uit. Daarbij voelen mensen vaak dat ze niet verbonden zijn met anderen, zegt de onderzoeker. "Maar corona heeft ervoor gezorgd dat mensen in hun kerncontacten hebben geïnvesteerd. Met een kleine kring trek je nu intensiever op. Dat werkt beschermend."

Volgens De Beurs leidde de pandemie nog tot een andere opvallende beweging: in de lente bleef de gebruikelijke piek van zelfdodingen uit. "Aan het eind van het jaar denk je het volgend jaar beter wordt. Mensen voelen dan tegen de lente dat dat niet zo is. Het contrast met anderen is dan pijnlijk. Deze lente was dat anders." Hoe het dit voorjaar zal gaan, is nog lastig te voorspellen.

Maar De Beurs pleit ervoor om nu alvast vooruit te kijken. Hij vindt dat de overheid nu moet anticiperen op het moment dat zelfdoding misschien wél toeneemt. "Je weet dat mensen van een recessie nog een klap gaan krijgen. De druk op de GGZ is al te hoog: als meer mensen straks psychische hulp nodig hebben, loopt het systeem vast." Ook Gilissen pleit ervoor om goed te blijven monitoren: "Mensen moeten contact met elkaar blijven houden. Dat is nu heel belangrijk."

pmarena

Re: Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:49

Ik denk dat alles er omheen, hoe vervelend ook, eigenlijk niet zoveel uitmaakt.
Hoe vervelend de situatie ook is voor sommige mensen :(:)

Je kan (het personeel van) de ziekenhuizen gewoon niet compleet kopje onder laten gaan, de ziekenhuizen moeten kunnen blijven functioneren, al de rest is toch echt ondergeschikt :(:)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:49

Blue_Eyes schreef:
Dorine92 schreef:

De overheid heeft dat niet zelf bedacht hè? Legio andere landen zijn ons voorgegaan en ze hebben zich laten adviseren door het OMT dat berekende dat het 8-13% zou schelen in besmettingen.

En 'ik keur het geweld niet goed, maar' is meestal 'ik excuseer die relschoppers voor het geweld dat ze gebruiken'. Echt, doe normaal joh. Geweld is niet te verdedigen. Mijn stad ligt in puin.

Ze kunnen wel heel leuk gaan rekenen enzo, maar als mensen massaal bij elkaar komen om te protesteren, dan krijg je alleen maar meer besmettingen. Ze vergeten de hele factor “mens” en slaan compleet door. Als ze mensen verliezen met hun beleid, kunnen ze keihard blijven roepen dat “als” de mensen meewerken, het 8 procent “kan” schelen, MAAR de mensen werken niet mee DUS maakt dit het alleen maar erger. Harder optreden werkt niet, dan worden mensen boos zoals gisteravond te zien was. Daar kun je van alles van vinden, maar als het om het indammen van een virus gaat, zien ze hopelijk zelf ook dat dit averechts werkt.

En wat dat tweede stuk betreft.. wil je even stoppen met mij woorden in de mond te leggen, zoals een paar anderen ook doen. Ik zeg toch, ik vind het geweld niet leuk, maar er wordt ook massaal op een normale manier gedemonstreerd en daar ben ik blij om. Hoe moeilijk is lezen. Blijkbaar erg moeilijk

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:52

@Dorine92, een stelletje raddraaiers werkt niet mee, maar het merendeel van de mensen in Nederland houdt zich gewoon aan de avondklok en andere maatregels. Jouw redenatie loopt daarom spaak. Je geeft jezelf gewoon een vrijbrief om je niet aan de avondklok te hoeven houden...
Laatst bijgewerkt door Ann op 25-01-21 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:52

Dorine92 schreef:
En wat dat tweede stuk betreft.. wil je even stoppen met mij woorden in de mond te leggen, zoals een paar anderen ook doen. Ik zeg toch, ik vind het geweld niet leuk, maar er wordt ook massaal op een normale manier gedemonstreerd en daar ben ik blij om. Hoe moeilijk is lezen. Blijkbaar erg moeilijk

Het gros leest het op die manier, dus misschien zal het toch aan je bewoording liggen dan en niet aan dat mensen niet goed lezen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:53

Dorine92 schreef:
Mindim schreef:
Ik geloof niet dat dit om corona ging hoor, dit zijn gewoon mensen die elk moment aangrijpen om te kunnen rellen. En de demonstraties van vreedzame mensen als aanleiding grijpen om hun gram te halen. Dit heeft niets met corona of vechten om vrijheid te maken.

Een Trumpje noem ik dit.
Jij bent vast groot fan van W.Engel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:54

Marije_1997 schreef:
Ik vind geestelijke problemen zoals depressie zwaarder tellen als een corona. Depressie gaat niet over met een pilletje of een prikje. Helaas. De zelfdodingen zijn ook al omhoog gegaan.

Corona gaat ook niet over met een pilletje of een prikje :+

Voor depressie zijn er trouwens toch een heel schap pillen ter beschikking ?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:55

Er is een verschil tussen demonstreren en rellen en dat verschil zien we nu de laatste dagen. Bij demonstraties hoort geen vandalisme of geweld.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:07

Pandora2 schreef:
Marije_1997 schreef:

Corona gaat ook niet over met een pilletje of een prikje :+

Voor depressie zijn er trouwens toch een heel schap pillen ter beschikking ?

Ik hoop toch dat Corona wel over gaat met een prikje nu anders zijn we mooi de Sjaak. :Y)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:10

Askja schreef:
Dorine92 schreef:

Een Trumpje noem ik dit.
Jij bent vast groot fan van W.Engel.

Hoe jij het noemt moet je zelf weten, dat maakt het nog niet per se waar.. Willem ken ik uit de danswereld en hij is ontzettend aardig. Qua viruswaarheid sta ik achter sommige dingen wel, en andere niet.

@ann De cijfers zullen ook echt wel dalen. Echter betwijfel ik of dat door de avondklok zal komen, of doordat de PCR test weer nauwkeuriger wordt gemaakt (minder cycli) zodat hij minder snel vals positief test.
Waar lees jij precies dat ik mezelf een vrijbrief geef om me niet aan de avondklok te hoeven houden? (overigens hoef ik dat ook helemaal niet, op een volkomen legale manier, maar dat terzijde)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:12

sureido schreef:
Ik hoop toch dat Corona wel over gaat met een prikje nu anders zijn we mooi de Sjaak. :Y)

Ja hoor, corona gaat over. Ooit. Daar zal het prikje hopelijk wel wat aan bijdragen inderdaad. :P

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:15

Deze "demonstranten"is vaak dezelfde groep die al veel vaker in Eindhoven is komen rellen. Zogenaamd voor dit en dan weer voor dat. Vroeger zelfs als hun voetbalploeg niet had gewonnen. Of tegen Zwarte Piet of tegen Sinterklaas.Verzin maar wat.Als ze maar kunnen rellen.En nodigen via sociale media andere lastpakken uit overal vandaan.Gewoon gefrustreerde jeugd die ook iets goeds zouden kunnen gaan doen met hun energie.Maar nee,de boel kort en klein slaan is veel leuker kennelijk.En ook nog winkels plunderen en het kassageld stelen.En de gezondheid van politie en hun dierlijke medewerkers in gevaar brengen.Zijn ze nu trots op zichzelf?En als ze tijdens deze rellen corona hebben opgelopen,vinden ze dan dat ze een plek in het ziekenhuis moeten krijgen?!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:18

Moderatoropmerking:
Nogmaals het dringende verzoek de discussie over het nut van de maatregelen, complotideeën of over 'de waarheid' niet in dit topic te voeren. Dat mag in deze topics:
[CV] Algemeen Coronatopic #5
[CV] Viruswaanzin

Niet elk coronatopic hoeft een discussietopic te worden, niet elke gebruiker zit daarop te wachten en we willen dat iedereen een prettige plek heeft op Bokt om hun gevoel te delen over alles rondom corona.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:38

Grappig hoe mensen die stilte ineens opmerken en ervaren. Ben benieuwd hoe het gaat zijn als alle geluiden weer op gang komen en of men er dan ineens meer of minder hinder van gaat ondervinden.

Wij wonen heerlijk achteraf. Een paar kilometer verderop wel een grotere weg die we normaal in de nacht wat horen ruisen maar de stilte en vogels voeren de boventoon.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:52

Denk dat ik dan toch maar ga verkassen als de ellende weer op gang komt }>
Ik geniet zo van de rust en stilte :z

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:57

Wist niet dat er zoveel geloofde in vage theorieën jammer wang daar gaat dit topic niet echt over

Enne ik geniet echt snachts eindelijk stil ipv tig auto's :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:10

Ik moet zeggen, ik liep gisteravond mijn avondronde en het was muisstil op straat. Het enige wat ik hoorde, was het getrippel en getik van de nageltjes van mijn hond op de stoep.

Het was koud en droog en daar geniet ik zo intens van! <3