Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Muze schreef:Meelezer....
Maar vraag me wel beetje af wat er “ mis” is met orthomoleculair? Dat is toch niet heel zweverig, of...?
rien10 schreef:Van mij hoef je je niette verdedigen hoor Inoterry. Als mijn mening er mag zijn, dan die van jou ook.
Mijn moeder zag een aantal Nieuwe Tijdskinderen in 9 van haar kleinkinderen. Mijn kinderen en mijn neven en nichten zijn echt hele leuke mensen maar niet heel speciaal of bijzonder.
Mijn moeder had een aantal zeer sterke overtuigingen. Daar heeft ze naar mijn idee mensen schade mee aangedaan. Ik ga (niet meer) zo snel mee in zaken als nieuwe tijds kinderen, het door het kind kiezen van de ouders, het kiezen van het tijdstip en de wijze van overlijden van mensen, de redenen van ziek zijn of ander lijden (karma), spontaan brandende lampen, klopgeesten etc.
Er zal meer kunnen zijn dan wat wij kunnen zien. Zo heb ik bij vlagen een sterk voorgevoel en weet ik vaak dat een vrouw zwanger is voordat zij dat aan mij vertelt. Dat noem ik dan goede voelsprieten ik voel soms dingen goed aan. Maar echt niet altijd.
Maar “dat het logischer is dat er buitenaardse wezens met de trein mee vliegen dat enig andere verklaring” daar wil ik niet in mee voordat je enig andere mogelijkheid hebt onderzocht.
Het ontbreken van kennis laat vaak de fantasie en daarmee de verklaring van het occulte, op hol slaan.
. In feite is elk kind en elk mens bijzonder en uniek, ieder is op eigen wijze speciaal of bijzonder. Zodra het iemand anders word opgedrongen dat iemand bijzonder is en zich daar naar zou moeten gedragen, vooral als het een kind betreft, is dat gewoon fout. Maar dat geld voor alle geloven.
verootjoo schreef:Muze schreef:Meelezer....
Maar vraag me wel beetje af wat er “ mis” is met orthomoleculair? Dat is toch niet heel zweverig, of...?
De wetenschappelijke consensus is dat het niet werkt. Het gaat daar dus tegenin. En valt zodoende onder kwakzalverij.
Dat wil niet zeggen dat het nooit helpt, maar het effect kan niet worden toegeschreven aan de adviezen die zulke therapeuten je voorschrijven.
Muze schreef:Dat het niet werkt? Nooit?
Het gaat toch over de relatie voeding en ziekte?
Waarom is er dan herstel mogelijk met vitamine d, b12, c, wordt foliumzuur aangeraden...
Er is wel een duidelijke grens natuurlijk niet alles is met voeding op te lossen/ genezen.
Maar de gedachtes erachter vind ik echt niet perse fout?
Citaat:Een orthomoleculaire behandelwijze is een alternatieve behandelwijze met voedingsstoffen in doseringen die vaak ver boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (adh) uitkomen, die door de behandelaars "optimaal" worden genoemd. De behandelwijzen zijn gebaseerd op pseudowetenschappelijke aannames. De wetenschappelijke consensus is dat het nut van hoge doseringen vitaminen en mineralen niet is aangetoond.
SusanH schreef:Ik zit net voor de grap ook eens op die site van niburu te kijken. Wat een onzin staat daarop![]()
Ik blijf erbij dat iedereen het licht kan zijn. Als je er zelf maar voor kiest. En idd geloven in karma etc kan zweverig worden. Maar dat hoeft helemaal niet. Gewoon met 2 benen op de grond blijven, dat is heel belangrijk.
SinneJ schreef:Muze schreef:Dat het niet werkt? Nooit?
Het gaat toch over de relatie voeding en ziekte?
Waarom is er dan herstel mogelijk met vitamine d, b12, c, wordt foliumzuur aangeraden...
Er is wel een duidelijke grens natuurlijk niet alles is met voeding op te lossen/ genezen.
Maar de gedachtes erachter vind ik echt niet perse fout?
Ik haal dit even recht van wikipedia:Citaat:Een orthomoleculaire behandelwijze is een alternatieve behandelwijze met voedingsstoffen in doseringen die vaak ver boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (adh) uitkomen, die door de behandelaars "optimaal" worden genoemd. De behandelwijzen zijn gebaseerd op pseudowetenschappelijke aannames. De wetenschappelijke consensus is dat het nut van hoge doseringen vitaminen en mineralen niet is aangetoond.
Dus het gaat hier om hogere doseringen dan wetenschappelijk bewezen.
Reguliere geneeskunde gelooft ook in voedingswaarden hoor, daarvoor moet je echt niet orthomoleculair gaan. Dat kan prima regulier (en ja natuurlijk zijn er huisartsen die hier niet voldoende op focussen, dus daarin wil ik zeker meegaan). Mijn huisarts weet dat ik snel tekorten heb en vraag heel regelmatig een bloedtest en bespreekt dan met mij mijn dieet. Op die manier heb ik nu al jaren geen tekorten en voel ik me prima.
Dus nee, ik geloof er niet in als een tak die zich wil afzetten van regulier.
Vjestagirl schreef:Ik zou me vooral een beetje zorgen maken om dat een geneeskundige dit zegt...
Edit: never mind, ik heb even gegoogled en dit blijkt geen arts te zijn maar niet ongevaarlijke pseudowetenschap.
Een aantal jaren geleden was dat in ieder geval wel zo.