Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:39

SVRL schreef:
Wel, dan kom ik op een punt dat ik ook niet meer wil geven.

Sorry haha, ik moet hier een beetje om lachen. Want wat doe je dan? _O-

Overigens zijn we het gewoon met elkaar eens hoor. Wilde alleen de nadruk er op leggen dat alle irritaties 2 kanten op gaan en dat we ook een beetje blij mogen zijn dat wij in ieder geval een hobby/sport hebben die nog door kan gaan. Dat is écht heel veel waard in deze tijd. (Ik hoor helaas niet bij 'we', heb geen paard :') )

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:46

Ineke2 schreef:
En wat betekent dat in de praktijk dan precies? Je kunt alsnog niet door mensen heen walsen en die honden blijven los op je afstormen terwijl ze niet los mogen etc...

Je kunt bijvb wel een klachtenbrief met petitie oid naar de gemeente opstellen.

Met een beetje bomproef paard gaat dat makkelijk O:)

Gewoon roepen "pas op, ruiterpad" en in een draf erlangs.

Als mensen zo asociaal zijn om op een ruiterpad te wandelen, dan kan je óók asociaal terug doen....

Eens zien hoeveel mensen midden op het pad blijven staan/ lopen als jij daar recht op af komt draven. Geloof me, het merendeel zal opzij gaan, óók al hoef je niet echt over ze heen te rijden en ga je op het laatste moment terug naar stap.

Mijn pony vroeger was helaas niet zn held, die draaide om, om heel spastisch weg proberen te rennen. Jammer, anders had ik die hardlopers die het ruiterpad terroriseerde wel een lesje geleerd :j

Zeker als de ts het al op de vriendelijke manier geprobeerd heeft.... wat kennelijk niet werkt. Dan zou ik óók schijt aan de fatsoensnormen gaan krijgen.

Edit: dit zou ik alléén doen op plekken waar er een duidelijke scheiding is tussen wandelpaden en ruiterpaden! Waar mensen dus doelbewust de wandelpaden verruilen voor de ruiterpaden. Daar hebben ze niets te zoeken.

Ga voor de grap eens op een mtb route wandelen.... dan wordt je kop verrot gescholden dat je niet op hun pad mag komen!

Is óók levensgevaarlijk trouwens! Wel toevallig dat die gasten gewoon echt niet stoppen en daardoor mensen het héél snel afgeleerd hebben om op een mtb route te gaan wandelen...
Laatst bijgewerkt door mvdende op 22-12-20 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:50

Soms hebben mensen niet door dat ze op een ruiterpad wandelen. Ook hier weet ik waar sommige paden zijn, maar staat het vrijwel niet aangegeven. Als ik het als ruiter al soms niet kan zien, hoe moet een leek het dan weten?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:51

mvdende schreef:
Ik snap überhaupt niet wat wandelaars op het ruiterpad doen?

Ik weet van sommige gebieden dat ruiterpad/ wandelpad één pad is, daar is dan als wandelaar niet aan te ontkomen dat je op het "ruiterpad" loopt.

Maar dan nog, dan loop ik liever op het fietspad (Minder zwaar zand) én zorg ik ervoor dat mijn hond niet achter paarden aan jaagt (dan heeft hij echt een levensgroot probleem als hij dat probeert -:(- dan heeft ie verry pissed owner, doet ie dus ook niet)

Maar waar ruiterpad en wandelpad gescheiden zijn, snap ik echt niet waarom mensen op het ruiterpad gaan wandelen.

Is levensgevaarlijk ook nog, je zou als ruiter maar in een stevige galop de bocht om komen en daar loopt een gezin....

Ruiterpad is voor ruiters, zij mogen nergens anders rijden. Wandelen doe je maar op het wandelpad of het fietspad.

Andersom kan ik trouwens óók goed pissig van worden. 2 tieners op één paard in volle galop over het wandelpad de bocht om komen zeilen... Zó bij bijna mijn hond die 20 meter vooruit liep ondersteboven -:(-

Bij ons in het bos zijn de paden veelal gecombineerd wandel-/ruiterpad, beetje rekening met elkaar houden moet geen probleem zijn.

Het gemiddelde gezinnetje die het bos ontdekt hebben heeft geen benul van ruiterpaden of hondenlosloopgebieden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:54

Het moet natuurlijk van twee kanten komen. Ik lijn mijn hond aan als ik paarden zie aankomen.
Niet dat ze jaagt maar ze zegt wel hallo omdat ze dat bij mijn verzorgpaard ook doet. Dus ik lijn haar aan.
Maar ben ook wel is in volle galop ingehaald en dat vind ik ook gewoon asociaal. Ruiterpad of niet. Hier zijn de paden wel veelal gedeeld. Gelukkig voor de ruiters want je hebt al niet heel veel.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:55

Winged schreef:
Soms hebben mensen niet door dat ze op een ruiterpad wandelen. Ook hier weet ik waar sommige paden zijn, maar staat het vrijwel niet aangegeven. Als ik het als ruiter al soms niet kan zien, hoe moet een leek het dan weten?

Dan nog, vanaf een afstand "pas op, RUITERPAD! Roepen, dan kan je er prima in een draf langs als het pad breed genoeg is.

Mensen kunnen prima "perongeluk" op het ruiterpad lopen, maar hoeveel mensen letten niet op de bordjes? En doen het express "om de drukte op de wandelpaden te vermijden"

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:58

Ik kijk nergens meer van op. Een keer mensen tegen gekomen die zaten te picknicken op het ruiterpad. Schrok me dood toen ik daar lekker aan het draven was :=

Zij schrokken ook wel :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:00

Esther schreef:
mvdende schreef:
Ik snap überhaupt niet wat wandelaars op het ruiterpad doen?

Ik weet van sommige gebieden dat ruiterpad/ wandelpad één pad is, daar is dan als wandelaar niet aan te ontkomen dat je op het "ruiterpad" loopt.

Maar dan nog, dan loop ik liever op het fietspad (Minder zwaar zand) én zorg ik ervoor dat mijn hond niet achter paarden aan jaagt (dan heeft hij echt een levensgroot probleem als hij dat probeert -:(- dan heeft ie verry pissed owner, doet ie dus ook niet)

Maar waar ruiterpad en wandelpad gescheiden zijn, snap ik echt niet waarom mensen op het ruiterpad gaan wandelen.

Is levensgevaarlijk ook nog, je zou als ruiter maar in een stevige galop de bocht om komen en daar loopt een gezin....

Ruiterpad is voor ruiters, zij mogen nergens anders rijden. Wandelen doe je maar op het wandelpad of het fietspad.

Andersom kan ik trouwens óók goed pissig van worden. 2 tieners op één paard in volle galop over het wandelpad de bocht om komen zeilen... Zó bij bijna mijn hond die 20 meter vooruit liep ondersteboven -:(-

Bij ons in het bos zijn de paden veelal gecombineerd wandel-/ruiterpad, beetje rekening met elkaar houden moet geen probleem zijn.

Het gemiddelde gezinnetje die het bos ontdekt hebben heeft geen benul van ruiterpaden of hondenlosloopgebieden.

Op gedeelde paden is het natuurlijk wél zo netjes om even in stap te passeren...

Even roepen "pas op, ruiter" zou dan voldoende moeten zijn. En gewoon lekker doorstappen, niet midden op het pad, maar je ook niet de bosjes in laten duwen.

Verder is het echt je eigen verantwoordelijkheid (dus óók van dat gezinnetje) om te beseffen wáár je wandelt. En niet verontwaardigd zijn als dan achteraf blijkt dat je ergens loopt wat honden losloopgebied is of waar de wandelpaden gedeeld ruiterpad is.

Zeker met kinderen zouden de ouders daar rekening mee moeten houden. Want ik geloof niet dat een ouder zn kind vrijwillig onder een paard ziet lopen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:00

Ineke2 schreef:
En wat betekent dat in de praktijk dan precies? Je kunt alsnog niet door mensen heen walsen en die honden blijven los op je afstormen terwijl ze niet los mogen etc...

Je kunt bijvb wel een klachtenbrief met petitie oid naar de gemeente opstellen.

Heb ik ondertussen idd gedaan. Een gemeenteraadslid heeft het opgenomen en onderneemt nu verdere stappen. :j

Blacksquad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:01

Herkenbaar deels. Ik heb geen moeite met de kinderen (ze mogen mijn paard altijd aaien) of de vriendelijke wandelaars. Wordt eigenlijk altijd begroet en doe dat andersom ook, mensen gaan ook altijd aan de kant.

Het is wel enorm druk hier op sommige plekken, omdat ruiterpad inderdaad gedeeld dient te worden met wandelaars (dacht dat dit standaard was, maar lees hierboven van niet?). Zoals anderen ook al hebben aangegeven: hele gezinnen, met kinderwagens, en dan aan weerszijden van ruiterpad gaan staan.. Niet handig, maar is onwetendheid vaak! Dus lange galopstukken zijn echt lastiger geworden, daar baal ik enorm van. Na elk bochtje afremmen en weer in stap voor de volgende wandelaar is gewoon niet fijn. Maar het is geven en nemen op dit moment en wil me wel te allen tijden blijven houden aan de fatsoensnormen. Als ik voorbij mensen met honden loop en wil daarna aandraven of galopperen, dan vraag ik ook of dat goed gaat met de honden.

Loslopende (onopgevoede) honden zijn helaas een erg grote ergernis bij ons, ook al heeft mijn paard er eigenlijk weinig problemen mee. Denk dat alles wel zo'n beetje gezegd is hier daarover, maar mag ik 1 ding toevoegen?

Als je met een hond op ruiterpad loopt (aangelijnd of niet): maak de kuilen dicht! Zo vaak zie ik dat een hond heeft gegraven midden op het ruiterpad, zo'n klein diep gat is gewoon drama. En niet een beetje los zand erover, maar ook even aanstampen dan :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:05

Nouja dat helpt zéker niet mee aan wederzijds begrip natuurlijk.

Maargoed jaren geleden heb ik ook een keer aso terug gereageerd.
Ik reed in het bos op het ruiterpad
In galop kwam de bocht om, zit er een heel gezin te picknicken midden op het ruiterpad! Vlak na de bocht ook nog.

Dus ik mijn paard vol in de ankers laten gaan. En geschrokken geroepen wat ze aan doen zijn midden op het ruiterpad?!
Mensen en kinderen waren geschrokken opgevlogen en waren na mijn wat rustigere uitleg dat het gevaarlijk was om op het ruiterpad te gaan zitten zeker vlak na een bocht nog steeds niet voor rede vatbaar.
Ik moest optyfen met mijn rotknol. Wij zorgden voor zand in het eten.

Toen heb ik geroepen “ Jammer jullie willen echt niet luisteren en denken alleen maar aan je eigen pleziertje, dan doe ik dat nu ook! Aju paraplu en ben over hun picknick kleedje heen gesprongen om zo veel zand erover heen te krijgen }:)

Sidenote er was genoeg gras en een watertje even verderop om daar te kunnen zitten -O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:07

mvdende schreef:
Winged schreef:

Dan nog, vanaf een afstand "pas op, RUITERPAD! Roepen, dan kan je er prima in een draf langs als het pad breed genoeg is.

Mensen kunnen prima "perongeluk" op het ruiterpad lopen, maar hoeveel mensen letten niet op de bordjes? En doen het express "om de drukte op de wandelpaden te vermijden"

Als ik al 'goedemiddag mag ik er langs' roep tijdens het hardlopen schrikken de meesten zich al helemaal de pleuris :+

Mensen zijn momenteel extreem veel met zichzelf bezig. Zitten veel in hun eigen wereldje en niet bewust van wat er om hen heen nog meer langskomt. Ik zou hooguit in een sukkeldrafje langs de mensen gaan als er een breed genoeg pad is.

Overigens kom ik tijdens het hollen ook wel eens mensen tegen die wandelen met hun paard. En ondertussen zelf lekker op de telefoon aan het loeren zijn. :7 }:0

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:08

Eerlijk gezegd weet ik ook niet beter dan dat een ruiterpad een wandelpad is waar toevallig ruiters ook zijn toegestaan.
Zo gebruik ik ze zelf ook.

Dus het verbaast mij dat ruiters lelijk doen over wandelaars op die paden.

Dat het te druk is momenteel, daar reageerde ik al eerder op.
Ik woon in het bos (letterlijk) en ik zie het dit jaar echt niet fijn gaan hier.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:08

Ineke2 schreef:

In galop kwam de bocht om, zit er een heel gezin te picknicken midden op het ruiterpad! Vlak na de bocht ook nog.

Dus ik mijn paard vol in de ankers laten gaan. En geschrokken geroepen wat ze aan doen zijn midden op het ruiterpad?!
Mensen en kinderen waren geschrokken opgevlogen en waren na mijn wat rustigere uitleg dat het gevaarlijk was om op het ruiterpad te gaan zitten zeker vlak na een bocht nog steeds niet voor rede vatbaar.

Toen heb ik geroepen “ Jammer jullie willen echt niet luisteren en denken alleen maar aan je eigen pleziertje, dan doe ik dat nu ook! Aju paraplu en ben over hun picknick kleedje heen gesprongen om zo veel zand erover heen te krijgen }:)

Sidenote er was genoeg gras en een watertje even verderop om daar te kunnen zitten -O-

dat zijn gewoon lui met een IQ van een zandkorrel.... -O- Dat dat zich mag voortplanten is mij een raadsel

Blacksquad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:09

Ineke2 schreef:

Dit zijn incidenten mag ik hopen? Denk dat van beide kanten er wel eens een fout wordt gemaakt (dus door ruiters als wandelaars etc). Hou ook in gedachten dat waarschijnlijk 98 procent van de interacties goed gaat en dat de negatieve ervaringen je sterk bij blijven.

Alsnog zou ik waarschijnlijk op het moment hetzelfde hebben gereageerd hoor :o

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:12

Blacksquad schreef:
Herkenbaar deels. Ik heb geen moeite met de kinderen (ze mogen mijn paard altijd aaien) of de vriendelijke wandelaars. Wordt eigenlijk altijd begroet en doe dat andersom ook, mensen gaan ook altijd aan de kant.

Het is wel enorm druk hier op sommige plekken, omdat ruiterpad inderdaad gedeeld dient te worden met wandelaars (dacht dat dit standaard was, maar lees hierboven van niet?). Zoals anderen ook al hebben aangegeven: hele gezinnen, met kinderwagens, en dan aan weerszijden van ruiterpad gaan staan.. Niet handig, maar is onwetendheid vaak! Dus lange galopstukken zijn echt lastiger geworden, daar baal ik enorm van. Na elk bochtje afremmen en weer in stap voor de volgende wandelaar is gewoon niet fijn. Maar het is geven en nemen op dit moment en wil me wel te allen tijden blijven houden aan de fatsoensnormen. Als ik voorbij mensen met honden loop en wil daarna aandraven of galopperen, dan vraag ik ook of dat goed gaat met de honden.

Loslopende (onopgevoede) honden zijn helaas een erg grote ergernis bij ons, ook al heeft mijn paard er eigenlijk weinig problemen mee. Denk dat alles wel zo'n beetje gezegd is hier daarover, maar mag ik 1 ding toevoegen?

Als je met een hond op ruiterpad loopt (aangelijnd of niet): maak de kuilen dicht! Zo vaak zie ik dat een hond heeft gegraven midden op het ruiterpad, zo'n klein diep gat is gewoon drama. En niet een beetje los zand erover, maar ook even aanstampen dan :j

Grappig, ik ken dus alléén plekken waar het ruiterpad gescheiden is van de wandelpaden!

Rondom Den Haag, de Uithof, Madestein, Ockenburgh, Puinduinen, Kijkduin is echt álles gescheiden.

Hier in Ossendrecht óók, zijn maar een paar ruiterpaden, die zijn gescheiden van de wandelpaden.

Officieel mogen de ruiters NIET buiten die paar ruiterpaden komen, maar "helaas" houden ze zich daar niet aan. Vind ik niet zn probleem, mijn hond loopt daar los, terwijl dat óók niet is toegestaan.

Dat is geven en nemen. Ruiters mogen er best rijden van mij, maar dan verwacht ik wél dat ze zich aanpassen en niet dat ze in volle galop de bocht door komen op het wandelpad waardoor mijn hond er bijna onder ligt.

Daar tegenover roep ik mijn hond netjes bij me als ik een ruiter zie aankomen. Of die nu op de wandelpaden rijdt òf op het ruiterpad. Mijn hond moet bij mij komen zodat hij geen paardje kan pesten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:20

Femke_Tweety schreef:
Eerlijk gezegd weet ik ook niet beter dan dat een ruiterpad een wandelpad is waar toevallig ruiters ook zijn toegestaan.

Ik woon in het bos (letterlijk) en ik zie het dit jaar echt niet fijn gaan hier.

Verbaasd mij ook. Hier zijn alle wegen en paden in het bos vrij toegankelijk voor wandelaars en ruiter mogen alleen op de aangewezen paden rijden. Volgens mij is dat bijna overal wel anders zullen er weinig ruiterpaden overblijven als ze alleen voor de ruiter/menner zouden zijn.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:29

Tigra_ schreef:
Femke_Tweety schreef:

Verbaasd mij ook. Hier zijn alle wegen en paden in het bos vrij toegankelijk voor wandelaars en ruiter mogen alleen op de aangewezen paden rijden. Volgens mij is dat bijna overal wel anders zullen er weinig ruiterpaden overblijven als ze alleen voor de ruiter/menner zouden zijn.

Is dit serieus?

Vind ik wel een beetje krom eerlijk gezegd. Ruiters mogen enkel op ruiterpaden, maar wandelaars mogen zowel op wandel als ruiterpaden?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:31

Geloof toch dat je er niet mag wandelen

Afbeelding

Echwel

Veel erger vind ik het uitzetten van speurtochten met plastic lintjes en dan nooit meer de lintjes weghalen
Vaak zitten mijn zakken vol.met andermans rotzooi

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:32

Echwel schreef:
Veel erger vind ik het uitzetten van speurtochten met plastic lintjes en dan nooit meer de lintjes weghalen

Ik neem ook altijd een plastic zak mee om kapotgetrapte bierblikjes etc mee te nemen, mocht ik die onderweg tegen komen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:34

Dilan93 schreef:
Tigra_ schreef:

Is dit serieus?

Vind ik wel een beetje krom eerlijk gezegd. Ruiters mogen enkel op ruiterpaden, maar wandelaars mogen zowel op wandel als ruiterpaden?

Ja ik ken geen enkel pad dat alleen voor ruiters is. Er lopen hier altijd wandelroutes over de ruiterpaden. Nou ja ruiterpad je moet het meer zien dat je er als ruiter toegestaan bent.

Blacksquad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:37

Dilan93 schreef:
Geloof toch dat je er niet mag wandelen

[ [url=m/TGCE17.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar dit bord hangt niet overal in het bos, althans hier in de omgeving nooit gezien.

Ik heb het nagevraagd bij onze boswachter, hier in het gebied is het toch gedeeld pad.

Wat overigens in eerste instantie niet logisch klinkt: wij betalen als ruiters voor het gebied, net als de MTBers en zelfs een stuk hoger bedrag. Echter, het MTB pad is uitsluitend voor MTB, het ruiterpad moet je dus wel delen met anderen.

Het is blijkbaar niet overal in NL hetzelfde, verschilt waarschijnlijk per gebied en per 'beheerder'.

Blacksquad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:43

Cayenne schreef:
Echwel schreef:

Ik neem ook altijd een plastic zak mee om kapotgetrapte bierblikjes etc mee te nemen, mocht ik die onderweg tegen komen.

Goed zeg! Maar dan stap je steeds van je paard af ofzo? Heb ik ook wel eens over nagedacht, maar vind het niet zo praktisch uitvoerbaar O:)