Welke winkels ga jij missen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:15

Maar waar trek je dan de grens bij winkels die diervoeders verkopen?

De Welkoop en Boerenbond verkopen vooral diervoeders, maar ook veel andere producten. Ik ken echter geen enkele voerhandel die puur en alleen diervoeders verkoopt, ook niet als ze geen onderdeel zijn van een keten. Ze verkopen er allemaal nog wat bij, van outdoorkleding tot verf en van huishoudelijke artikelen tot tuinmeubelen.

Waar kan ik als paardeneigenaar dan nog terecht voor mijn paardenvoer als mijn voerboer niet open mag blijven omdat hij ook nog ander spul verkoopt dan alleen diervoeders?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:19

_San87_ schreef:
Kruidvat mag je imo ook geen drogist meer noemen :=.

Ik zie het meer als een grote snoepwinkel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:20

Ook daar denk ik dan, afzetten in de winkel: alleen het voer toegankelijk maken :j of weigeren bij de kassa's oid.

Maar in ieder geval zorgen dat wat noodzakelijk is, dus primaire levensbehoeften qua eten voor mens en dier dat je dat altijd moet kunnen halen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:21

_San87_ schreef:
Helaas, geen passe partout voor t cadeau dat ik met kerst wil geven ;(. Maar even een andere tijdelijke oplossing bedenken.

Ik heb ooit zelf een aantal vellen passe partout papier besteld en een passe partout snijder. Het is even oefenen, maar werkt perfect als je regelmatig passe partouts nodig hebt! Volgens mij heb ik die gewoon bij de kwast besteld destijds.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:22

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:
Helaas, geen passe partout voor t cadeau dat ik met kerst wil geven ;(. Maar even een andere tijdelijke oplossing bedenken.

Ik heb ooit zelf een aantal vellen passe partout papier besteld en een passe partout snijder. Het is even oefenen, maar werkt perfect als je regelmatig passe partouts nodig hebt! Volgens mij heb ik die gewoon bij de kwast besteld destijds.

Ja klopt, ik wil het ook leren. Maar voor nu is het te kort dag.

Ik ga even kijken wat ik in mijn collectie nog heb, en anders maar met dik papier en tzt vervangen voor een goede passe partout.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:23

Afzetten lijkt mij idd ook de meest voor de hand liggende optie én praktisch uitvoerbaar. Bij de Aveve in België is dat ook zo gedaan.

'Welkoop dicht omdat ze daar ook plantjes mogen verkopen' lijkt mij iig wat kort door de bocht.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 15:25

Karin schreef:
Maar waar trek je dan de grens bij winkels die diervoeders verkopen?

De Welkoop en Boerenbond verkopen vooral diervoeders, maar ook veel andere producten. Ik ken echter geen enkele voerhandel die puur en alleen diervoeders verkoopt, ook niet als ze geen onderdeel zijn van een keten. Ze verkopen er allemaal nog wat bij, van outdoorkleding tot verf en van huishoudelijke artikelen tot tuinmeubelen.

Waar kan ik als paardeneigenaar dan nog terecht voor mijn paardenvoer als mijn voerboer niet open mag blijven omdat hij ook nog ander spul verkoopt dan alleen diervoeders?

Ik ken meerdere voerhandelaren die echt alléén dierbenodigdheden verkopen. Die kunnen dan gewoon open blijven.

Dat zijn inderdaad niet de Welkoop en de Boerenbond, maar juist de wat kleinere ondernemers.

Bijvoorbeeld Dekkershoekje in Den Haag en bij de Molen in Wateringen zit ook zn voerhandelaar.

Verder bijvoorbeeld een systeem van online bestellen en gratis afhalen bij de winkel.

Karin

Re: Welke winkels ga jij missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:27

Dat is fijn voor jou, maar ik ga niet naar Den Haag of Wateringen rijden voor mijn voer. :)

Ik heb twee 'particuliere' voerboeren in de omgeving die dus zelfstandig opereren, maar wel ook ander spul verkopen.

Met online bestellen en afhalen zou ik ook geen problemen hebben. Maar de boel dichtgooien 'omdat ze ook plantjes mogen verkopen', daarmee ga je wel heel kort door de bocht.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:31

Keet schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik vind bezorgen helemaal niet fijn (gewoon zeg maar in het dagelijkse leven) ik ben gewoon werken. En geen tijd/zin om pakketjes op onmogelijke plaatsen op te halen. Ik ga liever 1x goed inslaan bij de action dan alles online laten komen.

Tja, dat kan dus de komende 5 weken niet helaas :) Dus hoop dat je genoeg in huis hebt en het anders gewoon bij de supermarkt kan kopen voor de tijd dat de lockdown duurt :)

Oh ja hoor ik bedoelde het in het algemeen. Genoeg voorraad en anders koop ik het in de supermarkt. Het wasmiddel was nu in de aanbieding dus dat kwam goed uit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:32

Hier mag de wijnhandel en snoep choco winkel open blijven. Dat vind ik pas maf haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:33

Online bestellen en afhalen mag alleen ook niet meer begreep ik uit het artikel wat ik net deelde. Want dan heb je ook weer onnodige 'beweging'.

Wat dat betreft ben ik stiekem blij dat mijn kat zo'n muts is dat ze alleen de Beyond van Purina eet. En dat heeft AH gewoon :+

Maargoed.. ik heb het hele jaar niet gewinkeld en nu het niet meer kan heb ik er ineens onwijs zin in. En dat is puur omdat t niet mag en kan. Ik hou helemaal niet van winkelen (tenzij boekwinkels of Lush). :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:36

Diervoeders worden gezien als essentieel, maar als ik mijn online bestelling diervoeders zou gaan ophalen, dan zou dat een onnodige beweging zijn? Ik volg het niet meer. 8)7 :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:37

Ja wat we zeiden.. tis allemaal onduidelijk :+

Ik heb wel gelijik kattenvoer besteld :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:38

Zonnetje81 schreef:
Hier mag de wijnhandel en snoep choco winkel open blijven. Dat vind ik pas maf haha

Geloof dat als je assortiment uit een x aantal % uit voedsel bestaat je wel open mag blijven omdat je dan als levensmiddelenwinkel wordt gezien. Misschien is dat ook zo bij jullie snoepwinkel.

Ligt eraan hoe winkels bekend staan bij de gemeente/register :)

Ik heb gister voor mijn kieskeurige katers wel nog 6 zakken grit gehaald. Iets anders blieven ze niet en heb nog geen ander verkooppunt kunnen vinden dan de Ranzijn :+
Laatst bijgewerkt door Keet op 15-12-20 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:38

Karin schreef:
Diervoeders worden gezien als essentieel, maar als ik mijn online bestelling diervoeders zou gaan ophalen, dan zou dat een onnodige beweging zijn? Ik volg het niet meer. 8)7 :o

Nee je moet het artikel even lezen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:39

Keet schreef:
Zonnetje81 schreef:

Geloof dat als je assortiment uit een x aantal % uit voedsel bestaat je wel open mag blijven omdat je dan als levensmiddelenwinkel wordt gezien. Misschien is dat ook zo bij jullie snoepwinkel.

Ligt eraan hoe winkels bekend staan bij de gemeente/register :)

Snoep en choco is voedsel maar niet je eerste levensbehoefte. Ik snap het maar het is wel maf natuurlijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:41

Ik zie het al, winkels mogen alleen bezorgen. Dat is toch ook een beweging? Meerdere zelfs. En het is al zo druk op de weg met al die pakketbezorgers in hun bestelbusjes.

Ik probeer het te begrijpen, maar ik zie hier de logica niet zo van. Je rijdt naar het parkeerterrein bij de voerboer, je laadt je bestelling in en je bent weer weg. Je zou niet eens mensen hoeven te zien, gewoon vooraf betalen of ter plekke afrekenen zodat je dat bij een tankstation ook doet.

Gelukkig hoef ik volgende week pas weer op pad voor paardenvoer, maar zo krijg je dus wel dat mensen gaan hamsteren. Al kan ik hier toch niet meer dan vijf zakken tegelijk kwijt. :))

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:43

Alleen restaurants mogen een afhaal mogelijkheid hebben inderdaad. Winkels moeten bezorgen :)
Zijn zat creatieve manieren voor te bedenken natuurlijk ;) bezorgen op een parkeerterrein zoals een snackbar/chinees hier het in de eerste lockdown deed die nog geen afhaaltoestemming had van de gemeente

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:50

Karin schreef:
Afzetten lijkt mij idd ook de meest voor de hand liggende optie én praktisch uitvoerbaar. Bij de Aveve in België is dat ook zo gedaan.

'Welkoop dicht omdat ze daar ook plantjes mogen verkopen' lijkt mij iig wat kort door de bocht.

Klopt. Supermarkten moesten bv ook hun afdelingen met niet essentiele producten afzetten of weghalen. Tuincentra's etc moesten ook de niet essentiele afdelingen ook afsluiten.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:55

Zonnetje81 schreef:

Mjam! Chocola is toch zo’n beetje wel een eerste levensbehoefte ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:03

Hier mag het tuincentrum wel een buiten winkel hebben en de hornbach is ook afhaal en ik zie meer voorbijkomen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:11

Bouwmarkten mogen idd een afhaalfunctie hebben. Dat staat ook in het rijtje op Rijksoverheid.nl:

Afhaalfunctie van doe-het-zelfzaken (zoals bouwmarkten).

Dat is dan wel weer typisch, want een bouwmarkt lijkt mij toch ook een winkel. :))

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:24

Er zit ook totaal geen logica in.

Van de NOS:
Citaat:
Onduidelijkheid over regels, politie grijpt in bij Hema in Schijndel
De politie heeft aan het einde van de ochtend ingegrepen bij de HEMA in het centrum van Schijndel. Een verslaggever van Omroep Brabant zag dat er lingerie, kantoorartikelen en andere niet-essentiële producten werden verkocht. "Wij verkopen alles zoals ze dat ook in de supermarkt doen", vertelde de manager.

Politieagenten namen even later een kijkje. Na een gesprek met de manager en overleg met de gemeente en de veiligheidsregio mocht de winkel alleen nog babyspullen, drogisterij-artikelen en etenswaren aanbieden.

Bij een filiaal van drogisterijketen Kruidvat wilde de politie dezelfde maatregelen nemen, maar ging de manager dwarsliggen. "Wij hebben geen beperkingen gekregen. We mogen gewoon alles verkopen." Een woordvoerder van de keten bevestigde dit tegen Omroep Brabant: "De HEMA mag dat inderdaad niet, maar wij wel. Wij zijn in de eerste plaats een drogisterij en bieden daarnaast al jaren andere producten aan. We gaan daar niet groots op inzetten maar we blijven het wel verkopen."

Dat valt weer verkeerd bij de eigenaresse van de lingeriewinkel tegenover het Kruidvat. "Dit is oneerlijk. Ik verkoop geen lingerie want ik hou mezelf aan de regels, maar de HEMA en Kruidvat doen het wel. Als ze de wet overtreden mogen ze de zaak meteen dichtgooien van mij." Ook andere speciaalzaken in Schijndel voelen zich benadeeld.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:30

Mjelleke schreef:
Er zit ook totaal geen logica in.

Van de NOS:
Citaat:
Onduidelijkheid over regels, politie grijpt in bij Hema in Schijndel
De politie heeft aan het einde van de ochtend ingegrepen bij de HEMA in het centrum van Schijndel. Een verslaggever van Omroep Brabant zag dat er lingerie, kantoorartikelen en andere niet-essentiële producten werden verkocht. "Wij verkopen alles zoals ze dat ook in de supermarkt doen", vertelde de manager.

Politieagenten namen even later een kijkje. Na een gesprek met de manager en overleg met de gemeente en de veiligheidsregio mocht de winkel alleen nog babyspullen, drogisterij-artikelen en etenswaren aanbieden.

Bij een filiaal van drogisterijketen Kruidvat wilde de politie dezelfde maatregelen nemen, maar ging de manager dwarsliggen. "Wij hebben geen beperkingen gekregen. We mogen gewoon alles verkopen." Een woordvoerder van de keten bevestigde dit tegen Omroep Brabant: "De HEMA mag dat inderdaad niet, maar wij wel. Wij zijn in de eerste plaats een drogisterij en bieden daarnaast al jaren andere producten aan. We gaan daar niet groots op inzetten maar we blijven het wel verkopen."

Dat valt weer verkeerd bij de eigenaresse van de lingeriewinkel tegenover het Kruidvat. "Dit is oneerlijk. Ik verkoop geen lingerie want ik hou mezelf aan de regels, maar de HEMA en Kruidvat doen het wel. Als ze de wet overtreden mogen ze de zaak meteen dichtgooien van mij." Ook andere speciaalzaken in Schijndel voelen zich benadeeld.

Ik vraag me ook af hoe dat gaat met non-food bij de supermarkt. Mogen ze dan ineens geen pennen en kaarten meer verkopen? :+ Of een Lidl en Aldi? Die verkopen ook van alles. Het is allemaal wat lastig.

Om antwoord te geven op de openingspost: eigenlijk geen. Zolang de dierenwinkel open mag blijven dan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:42

De ijssalon is ook open, deze week gingen ze voor het eerst weer open voor kerst taarten. Ik was blij want ik had er al een besteld en nu al gehaald, maar toch voelt het dubbel. Ijs, snoepwinkel tja lijkt me onnodig, maar als food mag dan wordt het moeilijk om onderscheid maken