Kinderopvang ervaringsverhalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:43

Het meeste is al gezegd denk ik. Ook ik denk dat je een gastouder fijner vindt. Overigens zou ik zelf nooit de voorkeur hebben om een kind van 3 maanden al naar de opvang te doen. En als je het al doet, wellicht een paar keer een paar uur laten wennen. Maar goed, soms kun je niet anders. Mijn dochter was 7 maanden toen ze voor het eerst naar de opvang ging. Wij hebben bewust gekozen voor een gastouder ipv een KDV en we zijn daar heel blij mee. Met name vanwege de kleinschaligheid en huiselijke omgeving en ook dus altijd een en hetzelfde gezicht. Ook wat betreft de hechting is dit beter; uit onderzoek blijkt dat kinderen tot 18 maanden zich maar kunnen aan maximaal 3 personen. Dus naast papa en mama slechts nog een persoon. Ik ben dus heel blij met onze gastouder en zou niet anders willen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:42

dorientjuh schreef:
Het meeste is al gezegd denk ik. Ook ik denk dat je een gastouder fijner vindt. Overigens zou ik zelf nooit de voorkeur hebben om een kind van 3 maanden al naar de opvang te doen. En als je het al doet, wellicht een paar keer een paar uur laten wennen. Maar goed, soms kun je niet anders. Mijn dochter was 7 maanden toen ze voor het eerst naar de opvang ging. Wij hebben bewust gekozen voor een gastouder ipv een KDV en we zijn daar heel blij mee. Met name vanwege de kleinschaligheid en huiselijke omgeving en ook dus altijd een en hetzelfde gezicht. Ook wat betreft de hechting is dit beter; uit onderzoek blijkt dat kinderen tot 18 maanden zich maar kunnen aan maximaal 3 personen. Dus naast papa en mama slechts nog een persoon. Ik ben dus heel blij met onze gastouder en zou niet anders willen.

Kreeg je dan heel lang zwangerschapsverlof?

dromertje2

Re: Kinderopvang ervaringsverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:59

Onthaalmoeder of kinderdagverblijf is heel persoonlijk.
Ik heb graag sociale controle, onthaalmoeder is alleen en kan doen wat ze wilt bij wijze van spreken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:03

Ik denk dat er voors en tegens voor alles zijn en dat het onderaan de streep niet zoveel uit maakt mits jij je als moeder er goed bij voelt.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:28

Onze opvang is een groene opvang en onze dochter heeft daar een mentor. Die doet de overdracht, de voedingen, legt haar in bed, weet alles van haar. De andere leiding kan alles nalezen in de map, maar eigenlijk is dat nooit nodig. Misschien kun je ze dat nog als tip meegeven? Je hebt dan ook meteen een vast aanspreekpunt.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:53

Tink89 schreef:
Onze opvang is een groene opvang en onze dochter heeft daar een mentor. Die doet de overdracht, de voedingen, legt haar in bed, weet alles van haar. De andere leiding kan alles nalezen in de map, maar eigenlijk is dat nooit nodig. Misschien kun je ze dat nog als tip meegeven? Je hebt dan ook meteen een vast aanspreekpunt.

Elke kind heeft een mentor in de kinderopvang (als het goed is)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:07

Ik ben peetmoeder van mijn zus haar dochtertje, zie hen minstens 2-3x per week en helemaal gek van dat kind <3 Ga haar ook regelmatig van de kinderopvang halen, op zich een hele fijne kinderopvang en de jongste van mijn broer zit er nu ook. Een dik jaar geleden echter hadden ze gebeld omdat ze niet stopte met huilen. Zij huilt nooit, dus meteen gaan halen. Eenmaal thuis merken we dat ze haar beentje heel vreemd houdt, ze reageerde ook niet meer op gekietel van mijn hand op haar voetje. Toch maar naar spoed gegaan, foto's genomen en een barst in haar onderbeen, dus in het gips. := Kinderopvang had niks gezien zeiden ze, maar mijn zus en haar man waren uiteraard ook razend. Kind had waarschijnlijk met haar been tussen de spijltjes van het bed gezeten, maar ze zal dan wel gehuild hebben en wss niks gedaan. Gelukkig daarna geen rare toeren meer gehad, maar dat was toch een van de minst leuke ervaringen die je als ouder kan hebben denk ik.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:12

Talietjuh schreef:
Ze hadden om 1000 al de drie borstvoeding zakjes al gegeven. Toen heeft hij geslapen 45 minuten kreeg hij om 1100 al kunstvoeding 90 en toen heeft hij 2,5 uur geslapen en kreeg hij 120 en slapende in zak is hij mee terug gegeven. Thuis huilen, niet willen drinken en ligt nu al uren te slapen.
Nu ik zijn dagschema zie is het volproppen geweest.

Edit ik zit met kromme tenen thuis nu.

Dit is wel heel bizar! Hier moet je zeker een gesprekje ovrr aangaan

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:17

Talietjuh schreef:
dromertje2 schreef:
Heb nu al in verschillende creches gewerkt, en vroeger stage maar nergens wordt er hier gewisseld naar pyama overdag bij de dutjes. Dan ben je meer bezig met omkleden en aangenaam is dat ook niet voor het kind, al dat gefrutsel.
Bij mijn eigen kinderen doe ik dat ook niet. Trui, broek en sokken uit en in slaapzak.

Ik zou dan al een zacht truitje aandoen om naar de creche te gaan.

T wordt wel wat groot gemaakt vind ik persoonlijk.

Ja maar jij doet trui, broek en sokken uit.

Mijn kind wordt met romper, trui, broek sokken en al in een winterslaapzak gestopt. Daarna zelfs zo rechtstreeks uit bed mee gegeven.

Ik leer hem juist dat slaapzak slapen betekend..

Dat is echt veel te warm! Wat gek zeg.
Verhitting is levensgevaarlijk kan leiden tot wiegendood. Wil je niet bang maken maar dit zou ik zeker benoemen in je gesprek

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 20:14

Nog even over therapeutisch voeden, doel daarbij is echt niet dat ze zo lang mogelijk over een fles doen, maar juist dat ze het in 'normale' tijd (15 min?) rustig leeg drinken. En dat is een beetje kijken naar wat wel en niet werkt. Vaak lurken bv kindjes namelijk wat harder en is het dan zo op uit de fles, na 5 min is bijvoorbeeld de fles leeg en dan willen ze nog te drinken maar niet perse omdat ze nog dorst hebben naar omdat het 'vol' signaal nog niet aan gaat/ze nog zuigbehoefte hebben. Een fopspeen kan natuurlijk een oplossing zijn, maar moeten ze die wel willen..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 20:30

MarcoBorsato schreef:
dorientjuh schreef:

Kreeg je dan heel lang zwangerschapsverlof?

Nee ik was in de ‘gelukkige’ (not) omstandigheid dat mijn contract niet werd verlengd een dag voor mijn uitgerekende datum. Daarom het zoeken van een nieuwe baan expres wat uitgesteld. Maar met ouderschapsverlof, vakantiedagen kun je ook wat knutselen.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 20:33

Ouderschapsverlof is vaak onbetaald en dat kan niet iedereen zich veroorloven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 20:38

Dorientjuh, mijn werkgever had mijn contract inderdaad ook heel practisch een maand voor de uitgerekende datum laten aflopen :+
Fijn zulke werkgevers.
Ik ben toen begonnen met 2x een halve dag opvang vanaf 4 maanden gewoon voor de gewenning en omdat ik best wel op een depressie-randje hing dus dan kon ik er even uit dat bedrukte gevoel stappen op die halve dagen. Zo was ik bovendien redelijk verzekerd dat ik een plek zou hebben als ik weer een baan vond.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:01

Ik vind de 10 weken die je standaard na de bevalling krijgt ook wel erg karig hoor. Ik heb bij beide ook 6maanden genomen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:14

Hier in België heb je als je pech hebt maar 9 weken.
Voor ouderschapsverlof moet je minstens een jaar bij dezelfde werkgever gewerkt hebben.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:24

Ik heb mazzel gehad met beide. Ze is bijna 5 maanden en gaat straks voor het eerst naar de opvang. Heerlijk lang mogen genieten. Werk in het onderwijs en het kwam net zo uit met de vakantieweken. Ik ben er heel blij mee maar nu ook heel blij om weer aan het werk te mogen. Maar dat heeft corona ook veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:26

dromertje2 schreef:
Hier in België heb je als je pech hebt maar 9 weken.
Voor ouderschapsverlof moet je minstens een jaar bij dezelfde werkgever gewerkt hebben.

Dit is recent aangepast. Iedereen heeft nu recht op 13 weken, ongeacht vanaf wanneer ze in verlof gingen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:26

Hier hadden wij enorm veel geluk met ouders en schoonouders.
Onze kinderen gaan naar KDV omdat wij dat belangrijk vinden voor de ontwikkeling en contacten maar het had niet gehoeven.
Onze oudste is prematuur geboren en het was toch wel heel prettig dat zij niet al met 4 maanden (gecorrigeerd dus 2 maanden) naar KDV hoefde.
Al had eerder dan 1.5 jaar ook wel gekund maar we zaten toen precies tussen 2 huizen in en wisten niet waar we zouden belanden :D

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:31

Hier maar twee weken extra verlof kunnen opnemen na mijn bevallingsverlof. Werkgever wilde niet meewerken aan nog meer verlof er direct na. Ook een van de redenen waarom ik toen een carrière switch heb gemaakt en nu dus in de kinderopvang ben beland.

Maar achteraf vond ik het prima zo. Vond het ook wel weer fijn om aan het werk te gaan. Had er niet aan moeten denken dat ik nog een paar maanden extra thuis had gezeten, ook al ben ik echt dol en mega verliefd op mijn kind.

Onze dochter gaat trouwens ook naar het kdv omdat wij dat belangrijk vinden voor de ontwikkeling. Bij opa en oma heeft ze bijvoorbeeld geen andere kinderen waar ze van kan leren of hoe ze leert om daarmee om te gaan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:46

Hier met de eerste na 13 weken naar gastoevoer 2 dagen en 1 dag kdv. Onze tweede kon niet naar het kdv ivm problemen. Toen heb ik ontslag genomen.
En na 9 maanden was ik zwanger van de derde die nu 4 maanden is. Blijf denk ik thuis tot die naar school gaat. Of daarna ook nog.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:19

Hier ook KDV-horror gehad. Kwam 5-maanden-oude dochter ophalen bij KDV. Zit met een vuurrood voorhoofd met inmiddels blauwgele vlekken op voorhoofd op het kleed en leidster had geen idee hoe dat kwam %) . Ben nog nooit zo geschrokken. Waarschijnlijk door ouder kind geslagen. Zelfde avond nog op de HAP gezeten, maar hoefde gelukkig niet door naar het ziekenhuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:27

Zo enorm veel verhalen bij gelezen en enorm veel verschillende meningen gezien.

Ook echt nare reacties richting mij, bokker Yalou sprong daarin wel uit maar zij was zeker niet de enige.

Ik beschouw het zeker als een compliment.

Ik zie er ook een paar echt goede en verantwoorde visies tussen staan.

Het gaat om een kindje van nog geen 3 maanden die alleen maar borstvoeding kend. Het maagje moet kunnen wennen aan een andere voeding.

Wie weet de impact hiervan?

Ons kindje heeft de hele vrijdag niet meer goed gedronken en is ook niet meer wakker geworden.

Dat was pas de volgende ochtend. Ons kindje heeft het zwaar gegad en ik ook want we moesten de borstvoeding samen weer op gang zien te brengen. Waar ik eerst een goed schema had.
Hij heeft obstipatie, heel veel gehuild van de buikkramp. En kwam hij om het uur of om de twee uur dit weekend drinken om de voeding weer op gang te krijgen. Na de eerste voedingsbeurten was hij niet voldaan. Er was te weinig.

Gelukkig kwam hij snachts niet en sliep hij fijn. Hij slaapt nu ook. Mijn borstvoeding is weer goed op gang gelukkig. Heb liters moeten drinken voor mijn gevoel. We zijn in bad geweest en morgen gaat hij naar de Osteopaat. Dus hopelijk gaat het dan weer beter met de obstipatie.

Idd een heel klein kindje te warm houden is gevaarlijk. Levensgevaarlijk.

Het is niet erg dat hij 'n te kleine luier om heeft.

Maar het is wel 1 van de vele dingen die niet goed gegaan zijn. En dat is een beetje veel geweest voor mij.

Wat ik zelf bedacht heb is:

Kleertjes aan die met slaapzak niet te dik zijn. Groep is warm genoeg.

Voeding afgemeten mee geven voor de dag en zelf de tijdstippen erop zetten. Vraagt ons kind nog meer dan bellen.

Uitleg vragen over de voeding v vrijdag en advies geven over het geven van borstvoeding, hoe dat werkt en hoe dat samen nog moet gaan voegen met de kunstvoeding en waarom dan.

Leermoment voor mij is dat ik niet ervanuit moet gaan dat hun alles weten of beter weten dan mij. Dat ook daar fouten gemaakt mogen worden en dat ik bij dit verblijf extra alert moet zijn hierop. Het waren geen kleine foutjes vind ik.

Nogmaals het zijn superlieve meiden. Het is kleinschalig. Nieuwe schone en gezellige locatie. Fijn contact met andere kindjes. Bejegening is enorm fijn naar de kindjes toe. En ze zijn voor mij ook heel lief. Alleen is het wel handig als de overdracht wat beter lezen en meer uit zichzelf overleggen over de opvang van ons kindje.

Er was al een heel rapport van 3 kantjes opgesteld waarin alles staat. Ik ga wel even vragen hoe ze dit mee nemen naar de groep toe. Wie wat erover weet. Het kinderdagverblijf is nog jong open dus wie weet leren ze wel wat van deze punctionele moeder :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:32

Mazida schreef:
Hier ook KDV-horror gehad. Kwam 5-maanden-oude dochter ophalen bij KDV. Zit met een vuurrood voorhoofd met inmiddels blauwgele vlekken op voorhoofd op het kleed en leidster had geen idee hoe dat kwam %) . Ben nog nooit zo geschrokken. Waarschijnlijk door ouder kind geslagen. Zelfde avond nog op de HAP gezeten, maar hoefde gelukkig niet door naar het ziekenhuis.

Niet flauw bedoelt en ik zal vast weer 10 nare reacties krijgen over wat ik nu ga zeggen.

Ik had mijn kind direct vd opvang afgehaald.

De leidster had direct actie moeten ondernemen.

Is het nog goed gekomen? Dan schrik je je toch rot.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:36

Hebben ze je niet gebeld mazida?

Het ongeluk kan natuurlijk gebeuren, je kan niet altijd alles zien. Maar als ze je niet gebeld hebben vind ik het wel kwalijk

Wij hebben heel bewust gekozen voor een kleinschalige opvang waar alleen maar kinderen van 0 tot 4 jaar zijn. Vind het maar niks als er oudere kinderen in hetzelfde gebouw zijn.

Ze hebben altijd minder kinderen dan de maximaal toegestane hoeveelheid per leidster omdat zij dat zelf prettiger vinden. Kinderen mogen gewoon lekker spelen, hoeven zich niet aan een schema te houden en mogen zelf bepalen wat ze willen doen. Ze hebben vaste eet/drink momenten maar verder is alles vrij.

Ik voel me niet prettig bij een sksg of een kidsfirst oid. Te groots opgezet, niet vrij genoeg en heb op meerdere locaties ervaren dat het personeel nauwelijks weet waarom ze iets doen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:39

@Talietjuh: mijn kind zit nog op dezelfde KDV. Inderaad, onvergeeflijk, maar we heb met de leidsters om tafel gezeten. N.a.v. deze gebeurtenis zijn nieuwe protocollen opgesteld. Ook heeft de betreffende leidster zelf meermaals naar ons kind geïnformeerd. Verder hebben we KDV altijd goed gevoel gehad, kleinschalig, alles bespreekbaar... En wie ik het ook vertel, iedereen heeft dezelfde reactie als jou: gelijk van KDV halen. Dat was mijn plan eerst ook, maar voorheen altijd tevreden geweest en kind heeft het verder naar de zin. En daarna gelukkig nix meer gebeurd. Openheid stelde mij gerust dat men hier ook van wilde leren. En openheid en transparantie vind ik heel erg belangrijk.