FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loyce_

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:04

Ik heb het zojuist aangevraagd bij mijn werkgever wat ze hierin doen.

Want wat ik hier lees alsin het is je eigen keus dat je je verwarming aan doet.. Nou nee hoor. Als je vrijstaand in een oud huis woont ga je niet voor je lol werken als het 9 graden is. En nee ik ga niet in een winterjas werken.

Mijn werk verdiend er alleen maar mee. Geen reiskosten meer uitbetalen. Minder koffie vaat etc etc. Dus ja ik vind het wel meer dan redelijk dat er een vergoeding komt voor de extra kosten die je maakt thuis.

Ik vind het niet oke als een werkgever hierin niet mee denkt.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:21

Wat ik het belangrijkste vind, is dat door een thuiswerkvergoeding alle collega's gelijk behandeld worden. Mijn werkgever betaald nog steeds de reiskostenvergoeding uit. Alleen voor mij is dat 20 euro per maand, omdat ik vlak bij mijn werk woon, terwijl die collega op 30 km afstand van kantoor en ook thuiswerkt, ongeveer 200 euro extra per maand krijgt. (En natuurlijk nog het voordeel heeft van geen reistijd.)

Iedereen dezelfde vergoeding, dat is gewoon fair. En ik zie het ook als een compensatie voor de inbreuk op mijn privéleven. Want nu ik thuiswerk, is gewoon mijn huis niet meer mijn thuis.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:43

@KarenQ ; Eens. Dat heb ik hier ook. Zit hele dagen in de woonkeuken wat eerst gebruikt werd als heerlijk samen komen na het werk een drankje en kacheltje en naar nu dat ik er absoluut niet meer wil zitten 's avonds..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:45

KarenQ schreef:
Wat ik het belangrijkste vind, is dat door een thuiswerkvergoeding alle collega's gelijk behandeld worden. Mijn werkgever betaald nog steeds de reiskostenvergoeding uit. Alleen voor mij is dat 20 euro per maand, omdat ik vlak bij mijn werk woon, terwijl die collega op 30 km afstand van kantoor en ook thuiswerkt, ongeveer 200 euro extra per maand krijgt. (En natuurlijk nog het voordeel heeft van geen reistijd.)

Iedereen dezelfde vergoeding, dat is gewoon fair. En ik zie het ook als een compensatie voor de inbreuk op mijn privéleven. Want nu ik thuiswerk, is gewoon mijn huis niet meer mijn thuis.

Daar zit wel wat in. Dat is behoorlijk scheef.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:53

Ik ben nog altijd benieuwd naar oplossingen voor mensen die gewoon echt geen plek hebben thuis. Dan moet er haast een vergoeding komen om ergens extern een werkplek te huren, maar dan kun je weer net zo goed naar kantoor gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:08

Laten we net zo lang redeneren tot alles weer zinloos is!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:14

Shadow0 schreef:

Dat slaat nergens op. Ik vind gewoon dat er voor mensen die in een gedeeld huishouden wonen of in een studiootje ook oplossingen geboden moeten worden. Zoals dat nu gaat is het gewoon op lange termijn fysiek en mentaal schadelijk.
Een kerel in ons team kreeg letterlijk tranen in zijn ogen toen 100% thuiswerken weer ter prake kwam. Hij heeft dan gewoon enkel nog een werkplek en een bed er is dan geen sprake meer van ‚thuis‘.

Die mensen als aanstellers en 1e wereld problemen wegzetten is ook niet OK!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:37

Sizzle schreef:
Shadow0 schreef:

Dat slaat nergens op. Ik vind gewoon dat er voor mensen die in een gedeeld huishouden wonen of in een studiootje ook oplossingen geboden moeten worden. Zoals dat nu gaat is het gewoon op lange termijn fysiek en mentaal schadelijk.
Een kerel in ons team kreeg letterlijk tranen in zijn ogen toen 100% thuiswerken weer ter prake kwam. Hij heeft dan gewoon enkel nog een werkplek en een bed er is dan geen sprake meer van ‚thuis‘.

Die mensen als aanstellers en 1e wereld problemen wegzetten is ook niet OK!

Nou inderdaad.

Mn zusje werkt ook enkele dagen thuis sinds maart. Heeft een bureau in de woonkamer staan, maar thuis is dan niet meer echt thuis. Want je blijft je werkplek zien.....en het werk dat er ligt.

Thuis moet een plek zijn waar je je kan ontspannen.

Gelukkig zit ik niet in die situatie, maar ik had het echt niet getrokken. Al van kinds af aan: thuis is thuis en daar doe ik geen huiswerk van school. Huiswerk maak ik wel in de pauze op school, maar no way dat ik thuis nog aan school/ werk moet denken.

Als je een apparte kamer als kantoor hebt ingericht, dan kan je bij einde werkdag letterlijk de deur achter je dicht trekken.

Maar als je dus genoodzaakt bent om in de woonkamer te werken, is de grens tussen werk en privé wel héél dun geworden. Of je moet iedere middag alles in een la of kast kunnen opruimen ofzo...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:49

Als je al een woonkamer hebt. Ik werk ook in de woonkamer, dat is voor mij ok.
Echter heb ik lang genoeg ervaring gehad met wonen op 15 tot 20 m2. Dan is je bed ook je bank en daarna moet er nog een werkplek bij. Dat is echt niet iets voor lange termijn

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:11

Ik heb juist mijn plekje in de slaapkamer, nu is dat een erg grote ruimte waar verder weinig in staat en dewerkhoek 'past' wel bij de rest, heb ik juist gedaan om toch een soort van de deur dicht te kunnen trekken.

Al zit ik ook rustig aan de keukentafel, zodra het werk klaar is gaat het allemaal in een kast/rugzak en dan kan ik het ook afsluiten. Hoe doen jullie dat met kleding, ik zit rustig met een overhemd en daaronder een trainingsbroek, al schijnt dat mentaal niet heel handig te zijn, en is echt werkkleding beter.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:14

Ik zit 100% in mijn pyjama. :') Heb er ook maar een paar bij gekocht. Wel goedkoop kleding kopen zo, alleen maar pyjamas. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:15

Ik kleed me sowieso altijd gewoon aan, net als in het weekend. Zoiets als huiskleren heb ik niet specifiek of zo. Hooguit doe ik vast mijn paardenkleren aan zodat ik me 1x omkleden kan besparen :+
Thuiswerken is voor mij ook niet nieuw zoals het voor veel anderen wel het geval is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:18

Captain schreef:
Ik zit 100% in mijn pyjama. :') Heb er ook maar een paar bij gekocht. Wel goedkoop kleding kopen zo, alleen maar pyjamas. :+
Nou ja, als het echt alleen binnen mijn eigen team is zet ik ook rustig een muts op/makkelijke kleding, maar vaak juist overleg met extern management, dan moet ik toch een soort van netjes d'r bij zitten :)

Ik las er een artikel over, wat ik nu uiteraard niet zo 1 2 3 kan vinden, waarin het blijkbaar verschil maakt hoe je je thuis kleedt, op zich best logisch.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:19

Ja het schijnt wel beter te zijn om je aan te kleden, ook voor je ritme enzo. Maar ik zit echt veel liever in een chille losse pyjama dan strakke spijkerbroek. Als ik er netjes uit moet zien (vrijwel nooit) dan doe ik een zwarte trui er overheen aan, klaar. :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:22

Hier nog zo een, het liefst gewoon een paar dikke sokken/trainingsbroek en flubber shirt, oh je en dan nog een muts op :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:26

Ik kleed me wel aan, maar wel in relaxte kleren. Dus een relaxte huisbroek.

En een BH? Wat is dat?

(Serieus in de laatste 6 maanden maar iets van 4 keer aangehad of zo :P)

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:27

Captain schreef:

Ik ook :') Laat er zelfs de hond in uit!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:31

Shiloh schreef:
Ik kleed me wel aan, maar wel in relaxte kleren. Dus een relaxte huisbroek.

En een BH? Wat is dat?

(Serieus in de laatste 6 maanden maar iets van 4 keer aangehad of zo :P)
Ik draag die dingen ook zo min mogelijk, enorm irritant :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:32

Sky schreef:
Captain schreef:

Echt? Ik ga in zulke kleren dan weer niet de deur uit, maar goed dat doe ik met rijkleding ook niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:36

Staat je paard in de woonkamer dan?

(Ja ja flauwe inkopper)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:37

Ohja ik doe ook boodschappen in mn pyjama. Wel ff jas er overheen. :') Maar dat deed ik voor corona ook al wel hoor. Ik zie mensen wel gekker gekleed, en anders geef ik ze wat om te kijken. :+

Ben pas met deze make-up door de winkel gegaan, was ook hilarisch! _O-Afbeelding

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:40

Ailill schreef:
Sky schreef:

Echt? Ik ga in zulke kleren dan weer niet de deur uit, maar goed dat doe ik met rijkleding ook niet.

Oh. Ik wel hoor. Nu draag ik geen pyjama broek. Maar eerder een soort losse sportbroek. Kan me echt piep schelen wat mensen op straat of in winkels daarvan vinden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:45

Sizzle schreef:
Staat je paard in de woonkamer dan?

(Ja ja flauwe inkopper)
Nee in de gang, hoezo?

;)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:46

Sizzle schreef:
Ik ben nog altijd benieuwd naar oplossingen voor mensen die gewoon echt geen plek hebben thuis. Dan moet er haast een vergoeding komen om ergens extern een werkplek te huren, maar dan kun je weer net zo goed naar kantoor gaan.

Ik heb een collega die thuis echt niet kan werken, geen computer/laptop en geen keukentafel oid.
Hij mag gewoon naar kantoor komen om te werken. Daar is plek zat, volgens mij gemiddeld nu zo’n 20 werkplekken per persoon.

Gelukkig is bij ons maatwerk dus mogelijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:46

Nou, heel eerlijk, na een tijdje Ierland (waar iedereen echt woont in een sweater en joggingbroek), durf ik als het heel donker is, snel de plaatstelijke supermarkt in te schieten :P