Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:30

denice schreef:
Ik kan het voor mezelf niet goedpraten, van dieren houden en ze aan de andere kant ook dood laten maken en opeten. Er zit veel leed achter, ook achter zuivel. Tegenwoordig heb je echt geen zuivel en vlees meer nodig om gezond te zijn. En humaan slachten bestaat natuurlijk niet.

Dus ja, ik vind het mega hypocriet. En het is zo makkelijk, daar heb je die vegans weer met hun betweterige stellingen. Vegans mogen niets zeggen, maar vleeseters mogen de boel wel provoceren. Heb ik ook altijd apart gevonden.

Wie wat ook wil vinden, respect voor elkaars keuzes lijkt me het ultieme uitgangspunt. En mocht je door vegans getriggerd worden, dan komt dat wellicht omdat je ergens ook wel weet dat het raar is..

De enige trieste reactie in dit topic komt niet van een vleeseter.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:37

dromertje2 schreef:

Mijn gedachte :') En ik ben niet eens iemand die dagelijks vlees eet of een 'dikkop met spekvingers' :')

Anoniem

Wat zijn eigenlijk de voordelen van wél dierlijke producten consumeren?

SinneJ

Maar als je nog 2 keer per week vlees eet, heb je helemaal geen vleesvervangers nodig hoor... wij koken gewoon met veel groenten en af en toe wat kaas bij ofzo en dan 1 keer per week koken we met vlees (we koken altijd voor 2 à 3 dagen per keer). Dat is prima te doen, wij komen absoluut niets te kort.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:38

Blue_Eyes schreef:
dromertje2 schreef:

Mijn gedachte :') En ik ben niet eens iemand die dagelijks vlees eet of een 'dikkop met spekvingers' :')

Omdat er 1 iemand zich zo uitlaat, scheren we iedereen maar over die kam? Dat is toch ook niet juist?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:39

denice schreef:
Ik kan het voor mezelf niet goedpraten, van dieren houden en ze aan de andere kant ook dood laten maken en opeten. Er zit veel leed achter, ook achter zuivel. Tegenwoordig heb je echt geen zuivel en vlees meer nodig om gezond te zijn. En humaan slachten bestaat natuurlijk niet.

Dus ja, ik vind het mega hypocriet. En het is zo makkelijk, daar heb je die vegans weer met hun betweterige stellingen. Vegans mogen niets zeggen, maar vleeseters mogen de boel wel provoceren. Heb ik ook altijd apart gevonden.

Wie wat ook wil vinden, respect voor elkaars keuzes lijkt me het ultieme uitgangspunt. En mocht je door vegans getriggerd worden, dan komt dat wellicht omdat je ergens ook wel weet dat het raar is..

Humaan slachten kan zeker wel hoor, ik nodig je graag uit voor de volgende keer dat we weer gaan slachten. Dan kan je met eigen ogen zien hoe weinig (geen) stres het met zich mee brengt voor de dieren.

De enige reactie in dit gehele topic die ik absoluut niet vind kunnen komt van een vegan overigens en met dat soort uitspraken maken ze veganisme nou niet bepaald heel populair.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:40

brokjes schreef:

Makkelijke bron van eiwitten, bekend, vertrouwd, makkelkjk smaakvol te krijgen?

De nadelen zijn, naast het dierenleed en milieu aspect voor mij persoonlijk in ieder geval het cholesterol dat er in zit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:42

denice schreef:
brokjes schreef:

De nadelen zijn, naast het dierenleed en milieu aspect voor mij persoonlijk in ieder geval het cholesterol dat er in zit..

Meer voordelen kan ik me ook niet bedenken. Ik ben vegan en geloof er oprecht in dat iedereen daar beter van zou worden :=
Dieren, mensen, aarde, gezondheid..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:42

HopeMyDay schreef:
denice schreef:

Humaan slachten kan zeker wel hoor, ik nodig je graag uit voor de volgende keer dat we weer gaan slachten. Dan kan je met eigen ogen zien hoe weinig (geen) stres het met zich mee brengt voor de dieren.

De enige reactie in dit gehele topic die ik absoluut niet vind kunnen komt van een vegan overigens en met dat soort uitspraken maken ze veganisme nou niet bepaald heel populair.

Sorry, maar iemand humaan vermoorden, dat is gewoon raar. Dat zeg je toch ook niet tegen je buurvrouw. Deze manier is echt nket erg, kom maar liggen. :+ Een ander om het leven brengen, om een niet noodzakelijke reden, is niet humaan. Vind ik..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:45

denice schreef:
brokjes schreef:

Voor mij ook tegen tekorten die ik snel heb, zoals ijzer. Ik doe het erg slecht op supplementen (maagproblemen) en uit groenten haal ik niet altijd voldoende, dus ik eet héél af en toe een stuk rood vlees. Maar verder eten wij eerder kip en vis (en gehakt ook wel eens). Zoals ik al schrijf wel maar zo'n 2 dagen per week.

Maar ik moet zeggen dat ik me behalve dat ijzer een stuk beter voel op zo veel vegetarisch. Vroeger als we een bbq hadden gehad waar men altijd 3 of meer stukken vlees at, had ik echt 2 dagen last van mijn maag en darmen omdat het gewoon super zwaar verteert. Dat doe ik echt niet meer nu. Als ik al vlees eet is het een halve portie.

Wij kopen bv ook nooit hele steaks, wij delen er 1. Dus de kleinste verpakking zoeken met 2 stuks en daar eten we dan 2 dagen van. Ik krijg zo'n hele niet op en ik weet ook gewoon dat we die hoeveelheid absoluut niet nodig hebben. Smaakt me ook echt niet meer na een paar happen.

denice

Re: Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:46

Dat klinkt alsof je er goed over hebt nagedacht en ik begrijp ook jouw keuzes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:49

@denice, eens! Ik vind humaan en slachten ook absoluut niet samen gaan. Het is vervelend en banketstaaf om te zeggen misschien, omdat mensen wel hun best doen om het zo goed mogelijk te doen en zo het gevoel krijgen van de vegans dat ze het nooit goed doen.

@sinnej, oke, ik snap je. Lastig als je lichaam niet goed tegen supplementen kan en begrijpelijke dat je daarom soms rood vlees eet. Maar waarom dan nog vis en kip? (Niet banketstaaf bedoeld, zo te lezen doe je het al zeer bewust).

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:51

denice schreef:
Dat klinkt alsof je er goed over hebt nagedacht en ik begrijp ook jouw keuzes.

Ja en ik heb veel vrienden die vegan en vegetarisch eten waar ik er ook mee over spreek. Als ik nieuwe dingen ontdek die me goed doen, dan schakel ik ook over. Ik sta er zeker voor open op termijn nog minder dierlijk te eten als ik een balans vind. Maar dat proces kost wat tijd en we wonen nog maar een 2 maand samen nu. Daarvoor had ik ook een gezin om rekening mee te houden. Nu ik zelf kook is het een stuk gemakkelijker om te experimenteren.

Dus als mensen ervaring hebben met niet dierlijke bronnen van ijzer in bv vleesvervangers, hoor ik het graag.

Ik ga op termijn ook op zoek naar iemand met kippen thuis waarvan ik weet dat ze het goed hebben om eieren van af te nemen. Als ik dat voor vlees of zuivelproducten ook kan vinden, dan doe ik dat graag. Wij willen graag iets meer uitgeven als we lokaal kunnen kopen.

Maar mijn ervaring is dus net dat vegetarisch een stuk goedkoper is, alleen mag je je dan niet vastpinnen op elke dag een vleesvervanger.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:52

brokjes schreef:
@denice, eens! Ik vind humaan en slachten ook absoluut niet samen gaan. Het is vervelend en banketstaaf om te zeggen misschien, omdat mensen wel hun best doen om het zo goed mogelijk te doen en zo het gevoel krijgen van de vegans dat ze het nooit goed doen.

@sinnej, oke, ik snap je. Lastig als je lichaam niet goed tegen supplementen kan en begrijpelijke dat je daarom soms rood vlees eet. Maar waarom dan nog vis en kip? (Niet banketstaaf bedoeld, zo te lezen doe je het al zeer bewust).

Eerlijk gezegd idd ook omdat het een makkelijke bron is van eiwitten (voor sporters) en we aten vroeger ook veel meer vlees, dus ik denk dat het ook nog steeds wel een deel voor de smaak is. Alleen eten we het steeds minder, dus wie weet binnen een jaar of twee zijn we zo goed als volledig vegetarisch? We hebben er geen van beide iets op tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:52

denice schreef:
Blue_Eyes schreef:

Omdat er 1 iemand zich zo uitlaat, scheren we iedereen maar over die kam? Dat is toch ook niet juist?

Maar dat doe je toch ook? Iedereen over 1 kam scheren?

Citaat:
Vegans mogen niets zeggen, maar vleeseters mogen de boel wel provoceren. Heb ik ook altijd apart gevonden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:53

Bonen, tofu etc zijn zulke goede goedkope vleesvervangers! Je moet alleen wel echt de tijd nemen recepten te vinden die je lekker vindt. Naturel tofu vindt iedereen smerig natuurlijk :=

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:57

Mag ik dan vragen hoe jullie je dieren voeren? Hond en kat? :o
Als jullie die hebben?
Want die veganistisch voeren vind ik ronduit dierenmishandeling (vooral kat) Maar wel anti-slacht zijn. Ik vraag het me af :o

Ik ben sowieso een moeilijke eter. Dus veganistisch gaat het voor mij nooit worden. (Ook omdat het niet eerlijk is tegenover mijn andere gewoontjes, koeienhuiden riemen, huiden en het verzamelen van schedels)
Sommige (vooral gekruid) vlees lust ik niet, veel (gebakken) groenten al helemaal niet (rauw wel)
Een mix van macaroni ect lust ik ook niet, met of zonder vlees..
Er zijn gerust dagen dat ik alleen groente eet als avondeten. Omdat ik simpelweg het vlees niet lust. Of alleen een stuk vlees en wat patatjes, omdat ik de groente niet lust.
Eieren en melk drink ik dan wel weer veel.
Ik hoop ooit ook zelf vlees te kunnen fokken, zodat ik wel weet waar het vandaan komt (en de rest zoals ik boven noem ook kan gebruiken)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:58

DeMolenhoek,
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die post van ik weet even niet hoe ze heet pas ging zoeken na jouw berichtje en die manier van uitlaten spreekt me absoluut niet aan hoor, en ergens heb je gelijk dat ik wellicht met mijn uitspraak ook iedereen over een kam scheer. Dat is niet mijn bedoeling, maar op de een of andere manier zet ik me altijd schrap bij dit soort discussies omdat het vaak wel eindigt in 'zij tegen wij.

En dat vind ik lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:00

Dat snap ik. Ik moet toegeven dat ik het naar bokt normen allemaal nog netjes vind verlopen. Zolang iedereen elkaar in waarde laat is dit een mooie discussie :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:00

Ik denk dat je dieren als je vrienden moet behandelen. Je vrienden breng je niet om het leven en heeft jouw kat vlees nodig dan geef je dat. Het gaat imo vooral om dat het voor een mens beter is om (vooral) plantaardige te eten, een kat is een ander verhaal.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:01

"Humaan vermoorden" is wel weer een ander uiterste.. Maar volgens deze redenering staan planten ondergeschikt aan dieren gezien planten ook levende wezens zijn. Zo kun je alles verschuiven.

Het is overigens wel noodzakelijk om jonge hanen te slachten. Ik doe altijd mijn uiterste best om de meesten te verkopen als fokhaan aan andere mensen maar ik heb zelf 2 fokhanen lopen en alles houden is gewoon niet te doen. Uiteindelijk heb je veel te veel hanen voor de hoeveelheid ruimte en pikken ze elkaar tot de dood. Dat is een veel pijnlijkere dood dan wanneer wij het zelf doen.

Ik eet weinig vlees, vrijwel alleen van mijn eigen dieren. Dat vind ik toch een veel fijner idee dan vlees uit de massa-industrie. Volledig vleesloos is imo onnatuurlijk en onnodig.

Als je slacht, doe het dan zelf vanuit het oogpunt van het dier.

Katten en honden veganistisch voeren is gewoon zware dierenmishandeling. Dat kan écht niet. Dat je het voor jezelf beslist oké, maar je mag je dieren geen nodige zorg onthouden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:01

denice schreef:

Ik scheer niet iedereen over één kam, we hebben het hier nu over één persoon die zich in dit topic nadrukkelijk op vervelende wijze uitdrukt. Dat zegt dromertje2 ook. MAAR. Dikke maar: jij generaliseert ook nogal als je zegt

denice schreef:
Vegans mogen niets zeggen, maar vleeseters mogen de boel wel provoceren. Heb ik ook altijd apart gevonden.

Dat klopt dan ook niet, hè?

denice schreef:

Ik word maar weinig getriggerd door vegans, ik weet dat ik doe wat ik wil en kan doen. Maar er zijn inderdaad wel vegans (zoals voornoemde) waar mijn nekhaar van overeind gaat staan. En dan heeft dat in dit geval niet te maken met mijn manier van doen, maar met het dikke vette gebrek aan respect dat die persoon uitstraalt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:03

Klopt, maar dat staat imo los van vegan zijn, omdat vegans volgens mij alles uit het standpunt van respect willen doen. Wat je verder hebt aangehaald heb ik al uitgelegd in bovenstaande posts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:03

@kittydylan, ik heb dat dilemma niet omdat ik geen huisdieren heb en geen huisdieren wil. Want daar ben ik als vegan dus ook op tegen :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:05

denice schreef:
Klopt, maar dat staat imo los van vegan zijn, omdat vegans volgens mij alles uit het standpunt van respect willen doen. Wat je verder hebt aangehaald heb ik al uitgelegd in bovenstaande posts.

Dat laatste heb ik inmiddels gezien, maar dat respect vind ik bij veganisten toch ook nogal eens ver te zoeken, als ik het zeggen mag. Nee, dat geldt niet voor allemaal, maar het is ook niet zo dat alle vegans respectvol reageren op mensen die (om welke reden dan ook, gegrond of niet) wél vlees en/of andere dierlijke producten gebruiken.