Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:06

<3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:08

pillow schreef:
[ [url=m/r2F076.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze liepen zelfs bij mij in de bak. Twee nieuwsgierige onder de draad door gekropen lammetjes gingen ze van dichtbij bekijken

Haha, ja ze worden aardig brutaal. Zijn dat die ontsnapte dieren van die houder in Oosterwolde, in Boijl lopen ze ook. Oh en op Boschoord.

Oh en ik zie daar een heel donker damhert, die zie je niet veel :D

Bij onze bok hangen inmiddels de vellen weer aan het gewei. Ze blijven prachtig.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:16

Wat een leuke foto, Pilllow!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:24

Dit is een afscheidingsgroepje van die koppel in Elsloo

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:16

miccamaaike schreef:
Er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die in plaatsen wonen met prima OV, prima bereik en een prima internet verbinding.

Hier in t dorp is een prima busverbinding naar zowel Meppel als Hoogeveen en daar gaat de trein naar waar je ook maar wilt. ER ligt hier overal glasvezel, we schijnen hier ongeveer t snelste internet van Nederland te hebben, fantastisch toch :D

Gewoon rondkijken wat je aanspreekt en goed inlezen in mogelijke woonplaatsen. Ik ben geboren in Meppel en mijn ouders zijn daar naartoe verhuisd vanuit Eindhoven. Ze zijn daar echt prima geïntegreerd. Meppel is ook wel een fijne plaats om te wonen, ook wel voor mensen van buitenaf.n

Ik ben opgegroeid in Drenthe maar versta er soms niks van als er plat drents gepraat wordt, dat is vaak zo binnensmonds :+

plat Drents vind ik ook vrij onmogelijk hoor. Het valt me hier in Meppel op dat ze accentlozer praten dan in veel plaatsen in Overijssel, ik kan het hier prima verstaan. Mijn man kan dan weer niets met het platte Hardenbergs waar ik vandaan kom. Dat verstaat hij echt niet. Ik kan Staphorsts dan weer echt niet verstaan, dat is een taal op zich volgens mij. Dat is ook een cultuur op zich, daar tussen komen kost een stuk meer moeite dan in Meppel gok ik zo.

Herten en dassen heb je hier niet maar goed, dit is ook een stad natuurlijk. Ik kom uit het buitengebied bij Hardenberg, daar zat ik soms in de ochtend buiten met koffie en keek ik naar de herten in het weiland achter ons huis. Dassen zag je daar af en toe, te paard in het bos, of helaas doodgereden langs de weg. In de zomer zag je ook vleermuizen vliegen in de avond. Heeft echt wel wat, die vrijheid, paarden aan huis. Dat het een half uur fietsen naar de stad is, verveelt dan wel weer sneller.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:34

Meppel is ook wel aardig accentloos. Ik ben er opgegroeid en had geen vriendinnen die met een Drents accent spraken. Alleen op de manege hoorde ik Drents. Toen kreeg ik op de middelbare school een vriendin uit Ruinen en daar werd thuis wel dialect gesproken, ik moest dan echt zo hard mijn best doen om te verstaan, ik was dat dus totaal niet gewend. Ken maar weinig Meppelers die plat praten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:50

Mijn ouders zijn van voor de tweede wereldoorlog, weliswaar van net ervoor, maar toch. En die zijn al volledig tweetalig opgevoed, thuis Drents en op school Nederlands. Dat betekend dat ze met elkaar, familie of vrienden plat praten, maar met ons als kinderen of onbekenden Nederlands en dat zonder het zichzelf bewust te zijn.
Als het gaat om trots zijn op de taal, dan is Drenthe ook echt niet te vergelijken met Friesland of bijvoorbeeld Limburg. Men is er niet trots op en het sterft behoorlijk uit, wat op zich jammer is, omdat het Drents van alle Saksische dialecten nog het meest verwant is met de oorspronkelijke Saksisch.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:03

Oké, dus een samenvatting voor deze randstedeling die kersvers is verkast naar een buitengebied in Overijssel:

- Vraag je buren op de borrel (we gaan bij iedereen langs in plaats van een borrel bij ons thuis i.v.m. corona en een verbouwing)
- Heb begrip voor de werkende boer/loonwerker
- Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg (we zijn wat uitgesproken in de manier waarop we ons kleden, maar dat zijn de kleuterjuf en de buurman hier ook)
- Niet zeuren bij geluidsoverlast (mislukt, toen de buren (400 m verderop) in ons 1e weekend om half 4 nog de muziek op standje festival hadden staan en wij daardoor met een huis met wakkere kinderen zaten ben ik toch echt even langs gegaan om te vragen of het iets minder kon. Was interessant kennis maken)
- Doe mee met lokale feestjes (ik kom uit een dorp met een drukbezochte kermis (waar ik fanatiek aan mee deed), ik ben benieuwd of hier meer gezopen wordt of dat de muziek beroerder is, kan haast niet)
- Probeer de lokale tongval te verstaan (ik ben vooralsnog blij dat men overschakelt op Nederlands want hier zit nog wat werk :D )

Al me al ben ik absoluut bereid om te integreren in mijn buurt en daar echt mijn nek voor uit te steken, maar uiteraard onder voorwaarde van wederzijds respect.

Bij het kiezen van ons zoekgebied hebben we rekening gehouden met sfeer, ruimte, nabijheid van de snelweg (noodzaak voor werk), nabijheid van scholen en winkels en sport- en recreatiemogelijkheden op fietsafstand. Maar ook o.b.v. bevolkingsopbouw en kiesgedrag. Geeft geen garantie dat je er mensen van je gading vindt, wel een indicatie. Pas daarna zijn we naar huizen gaan kijken.

Ik lees trouwens wel ontzettend veel vooroordelen over de randstad in dit topic. Ik heb gewoond in de hoofdstad, een middelgrote stad en in landelijk gebied in Noord-Holland, maar in alle woonomgevingen groetten de buren elkaar gewoon en stonden we ook voor elkaar klaar wanneer nodig. Dat je in een stad woont wil niet zeggen dat je daardoor een individualistisch, asociaal monster bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:19

miccamaaike schreef:
Meppel is ook wel aardig accentloos. Ik ben er opgegroeid en had geen vriendinnen die met een Drents accent spraken. Alleen op de manege hoorde ik Drents. Toen kreeg ik op de middelbare school een vriendin uit Ruinen en daar werd thuis wel dialect gesproken, ik moest dan echt zo hard mijn best doen om te verstaan, ik was dat dus totaal niet gewend. Ken maar weinig Meppelers die plat praten.

Ik heb ook altijd in Meppel gewoond en ken inderdaad ook geen mensen die daar Drents spreken. Ontzettend leuke stad, maar naar drentse maatstaven wel een vrij prijzige stad wat betreft huizen of je daar nu gemakkelijk integreert, weet ik niet. Ik werkte altijd in de cafes vroeger, dan heb je genoeg contact iig :D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:21

Ja t is wel een van de duurdere woonplaatsen van Drenthe. Ons dorp is helaas ook niet erg goedkoop (Zuidwolde), maar wel geliefd. De huizenprijzen zeggen an sich ook wel genoeg over waar mensen willen wonen :D

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:29

Zuidwolde is ook gewoon een erg leuk dorp miccamaaike!
Meppel is inderdaad duur voor de Drentse begrippen maar ook wel erg stads voor diezelfde begrippen. Ik moest wennen aan het accentloze, in Hardenberg praat iedereen met een Sallandse tongval en de mensen hier horen het dan ook direct aan mij. Ik heb geen moeite met integreren hier maar mijn schoonfamilie is hier enorm bekend/berucht en mijn man komt hier vandaan, heeft wel jaren gestudeerd maar is ook al weer een aantal jaar terug. :Y) Dus ik moest voornamelijk wennen aan dat mensen mij kennen voordat ik hun kende. Oh jij bent er een van die toch? Euh ja, dat is mijn man. Ja ik ken je schoonouders/tante/oom/schoonzus/neef wel. Daarin is het wel net een dorp, maar ik vind de mensen over het algemeen heel vriendelijk hier. Praat heb je overal.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:31

Nou ben ik inmiddels wel benieuwd wie jou schoonfamilie dan is Flo :+

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:02

Stuur je wel even een PB!

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:22

Wij overwegen ook om van de randstad naar Drenthe te verhuizen. Zijn hier ook bokkers met kinderen en hoe hebben die dat ervaren? Onze dochters zijn 3 en 18.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:46

Ik was 14 toen ik van Brabant naar Drenthe verhuisde. Je mag wel een paar jaar uittrekken. Om je draai te vinden. Ik had de pech op een verkeerde school te komen en in de 3e in een al 2 jaar bestaande klas in te stromen. 2 verschrikkelijke schooljaren gehad. Niks aan vrienden opgebouwd. Gelukkig wel op de manege leuke contacten opgedaan. En met 16 jaar leuke baantjes. Dus als je op een nieuwe opleiding/school kan starten zou ik dat wel aanraden.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:55

belle_boef schreef:
Ik was 14 toen ik van Brabant naar Drenthe verhuisde. Je mag wel een paar jaar uittrekken. Om je draai te vinden. Ik had de pech op een verkeerde school te komen en in de 3e in een al 2 jaar bestaande klas in te stromen. 2 verschrikkelijke schooljaren gehad. Niks aan vrienden opgebouwd. Gelukkig wel op de manege leuke contacten opgedaan. En met 16 jaar leuke baantjes. Dus als je op een nieuwe opleiding/school kan starten zou ik dat wel aanraden.

Ik ben ook onlangs naar Drenthe verhuisd en heb mij enorm welkom gevoeld. Vanaf dag 1.
Het scheelt denk ik wel hoe je buurtje is. Ik woon vrij maar heb in en straal van halve km. maar een paar buurtjes maar ik had mij niet beter kunnen wensen.
Ook in de winkels voel ik mij welkom en heb meteen werk gevonden waar ik ook gewoon gelijk geaccepteerd ben.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:15

tjiftjaf schreef:
belle_boef schreef:

Ik ben ook onlangs naar Drenthe verhuisd en heb mij enorm welkom gevoeld. Vanaf dag 1.
Het scheelt denk ik wel hoe je buurtje is. Ik woon vrij maar heb in en straal van halve km. maar een paar buurtjes maar ik had mij niet beter kunnen wensen.
Ook in de winkels voel ik mij welkom en heb meteen werk gevonden waar ik ook gewoon gelijk geaccepteerd ben.

Ik denk dat als je niet meer op school zit het ook makkelijker is. En met school/studie is het beter om in de overgangen op school te komen. Het eerste jaar van de middelbare of de eerste van het mbo/hbo dat je allemaal gelijk bent. Ik had dat geluk niet en kwam op de verkeerde school, op de verkeerde plek in de verkeerde klas. Dat was echt rete zwaar en heb me stok ongelukkig en eenzaam gevoeld die periode.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:19

Dat geloof ik meteen Belle_Boef.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:10

Naar school hoef ik gelukkig niet meer! Mijn oudste dochter rond dit jaar haar opleiding af en de jongste zit nog niet op school.

Idd fijne buren maakt het een stuk makkelijker

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:14

belle_boef schreef:
Ik denk dat als je niet meer op school zit het ook makkelijker is. En met school/studie is het beter om in de overgangen op school te komen. Het eerste jaar van de middelbare of de eerste van het mbo/hbo dat je allemaal gelijk bent. Ik had dat geluk niet en kwam op de verkeerde school, op de verkeerde plek in de verkeerde klas. Dat was echt rete zwaar en heb me stok ongelukkig en eenzaam gevoeld die periode.

Wat ontzettend naar voor je!! :knuffel:

Ik had gelukkig een andere ervaring. Ik was ook 14 toen ik met mijn ouders naar Drenthe verhuisde, kwam in de derde klas van het vwo op mijn nieuwe school binnen en ben daar juist heel warm ontvangen. Een van mijn beste vriendinnetjes stamt uit die tijd!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:07

Onze zoon was 11 toen we verhuisden. Hij heeft nog een half jaar groep 8 gehad en daarna de Middelbare. Hij werd vriendelijk ontvangen, maar de overgang was groot. Het was een dorpsschool en ook in het dorp gaan voetballen, dus goed voor de contacten, maar geen echte vriendschappen opgebouwd.

Middelbare was in een grotere plaats en ging iets makkelijker. Uit het dorp ging iedereen naar andere scholen, maar hij koos die, dus ging zijn eigen weg. Wel veel nieuwe vrienden. Ook daar gaan voetballen en na het 1e jr al van school verandert vanwege Loot en voetbal onder schooltijd. Dat was wel een hecht groepje jongens.

Daarna weer verhuisd, dus voor hem einde Drenthe.

Wij vonden het dorp niet geweldig en hadden wel wat moeite soms met wennen.

Op de veluwe komen wonen. Zoonlief heeft daar vrienden gekregen door school, voetbal en werken va zijn 16e. Wij konden totaal niet wennen en zijn zonder hem ( is 23 ) terug naar het Noorden. Zijn weer vriendelijk ontvangen en ken geen stugge Groningers.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:28

Voorheen woonde ik in het midden van het land. Daar was iederen meer met zichzelf bezig en de contacten met buurtgenoten waren oppervlakkiger. Komt ook denk ik omdat wij geen kinderen hebben en ik wel in een buurt woonde waar veel gezinnen met kinderen woonde.
Ga je dan naar een dorp in Drenthe, Friesland, Zeeland of waar dan ook in Nederland waar de gemeenschap hecht is met elkaar dan kan je misschien wat minder geaccepteerd worden. Dan moet je het gewoon treffen. Al moet je je zelf natuurlijk ook aanpassen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:28

Als je je kinderen nog naar school brengt en haalt, kan je makkelijk contacten leggen als je je ook een beetje aanpast aan de mensen en je open staat voor de nieuwe omgeving.

Toen wij op de veluwe kwamen, ging onze zoon naar de middelbare, dus zelfstandig, naar school en dan spreek je vrij weinig ouders.

Wij wonen nu in Groningen en mensen tasten af en wij zijn daar gewoon netjes mee om gegaan, maar hoeven ons nu niet anders voor te doen dan we zijn. Worden goed geaccepteerd.

Wij woonden tot 9jr geleden 1 dorp verder en als ik nu kijk, is er in die tijd al zoveel verandert. In de winkels spreken de meesten zonder dialect en bijna iedereen is uiterst vriendelijk en behulpzaam.

Wel is hier een groot cultuur verschil tussen de minderen en de betere wijken. Dat zie je overal, maar hier is dat verschil wel echt groter, omdat de mentaliteit ook echt een enorm verschil is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:48

Mijn zoon van destijds 12 heeft het heel moeilijk gehad het eerste jaar op het middelbaar onderwijs instromen. De school gooide hem ook in het diepe, totaal geen support.

Hij gaat nu naar Steenwijk en dat is een stuk beter. Ik woon in een slaperig gehucht aan het bos en we zijn hier verder supergoed ontvangen!

We hebben altijd in Meppel gewoond en toen verhuisd naar een dorp in Groningen. Ik vond de mentaliteit daar wel wat anders hoor. Ik vind drenthen gemoedelijker.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:46

Wat een leuk topic, ik heb nog niet alle pagina's gelezen maar ga dat wel.doen ;)

Ik ben eerst met mijn ouders als veertienjarige verhuisd van de Betuwe naar de Achterhoek. Ik heb daar op de middelbare school gezeten.
Ik vond het er niet leuk. Ik maakte wel wat vriendinnen maar als het er op aan kwam bleef ik altijd buitenstaander. Bovendien vond ik de mensen er erg conservatief en bekrompen.
Toen ik achttien was ben ik op kamers gaan wonen in Amsterdam. Wat voor mij een verademing was, ik voelde zoveel meer vrijheid.

Als volwassene ben ik weer terug verhuisd naar het oosten vanwege de goedkope huizen prijzen en omdat mijn hele familie er nog woont.
Maar ik heb er nooit kunnen wennen.
De mentaliteit van de mensen vind ik achterbaks. Er wordt veel achter je rug om geluld maar niets recht in je gezicht. Daarbij ontbreekt ook nog elk gevoel voor humor en wordt verwacht dat jij je hetzelfde gedraagt als iedereen, anders wordt je met de nek aangekeken.
Ik ben er dus na een aantal jaren weer weggegaan en wil er nooit meer terug.

Nou is die omgeving mogelijk wat anders dan Drenthe, dus misschien telt dit niet voor jou.

Wel ken ik een vrouw die vanuit Ede naar een dorpje in Drenthe verhuisde maar het daar ook niet vol kon houden. Haar kind werd niet geaccepteerd op de dorpsschool.
Zij is terug verhuisd naar Ede na een aantal jaren.