Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:22

mvdende schreef:
Dat gaat over provincie Antwerpen, ik zit in provincie Hasselt.

Ben nu vanaf vrijdag hier, en het gaat prima. Al draag ik niet het mondkapje helemaal zoals het hoort, dat is echt niet te doen. Zeker niet gewoon in de buitenlucht waar er genoeg afstand is. In het winkeltje moet het wel volledig over de neus.

Wordt erg warm komende week, veel zwemmen dus. Gelukkig geen mondkapje nodig bij de recreatieplas hier.

Ik vermaak me wel, al zijn de corona maatregelen wel erg zichtbaar overal en dat is wel eens irritant.

Dus je bent de provincie Antwerpen ook niet in geweest? Een mondkapje dragen zoals het hoort is prima te doen, er zijn momenteel miljoenen mensen die het doen. Maar ja, het is ook lastig om de regels en voorschriften te volgen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:24

Destination schreef:
mvdende schreef:

Ben nu vanaf vrijdag hier, en het gaat prima. Al draag ik niet het mondkapje helemaal zoals het hoort, dat is echt niet te doen. Zeker niet gewoon in de buitenlucht waar er genoeg afstand is. In het winkeltje moet het wel volledig over de neus.

Wordt erg warm komende week, veel zwemmen dus. Gelukkig geen mondkapje nodig bij de recreatieplas hier.

Ik vermaak me wel, al zijn de corona maatregelen wel erg zichtbaar overal en dat is wel eens irritant.

Dus je bent de provincie Antwerpen ook niet in geweest? Een mondkapje dragen zoals het hoort is prima te doen, er zijn momenteel miljoenen mensen die het doen. Maar ja, het is ook lastig om de regels en voorschriften te volgen.

Tot nu toe nog niet nee. Zondag wel naar Beringen geweest, maar dat valt net niet onder Antwerpen. Verder alleen op en rond de camping geweest tot nu toe.

Morrie

purny schreef:
Van mij mag het kabinet zich ook wel weer vaker laten zien. Ik vind mark een hele aardige en goede premier maar ik vind het eigenlijk niet kunnen dat ze met reces zijn. Laten ze zich maar wat meer zien.

Hij was gewoon in Nederland, ik kreeg zondag een fotootje opgestuurd van een selfie van een vriendin op een terras in Scheveningen en daar zat ie in een hoekje van het terras een krantje te lezen :+ (wel met de nodige beveiligers in de buurt volgens mijn vriendin)

Echwel

Echt irritant die corona en al die pest-regeltjes

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:26

mvdende schreef:

Irritant... meen je dat nu? Echt mvdende, zo hopeloos ben je.

Trouwens Hasselt doet het niet zo goed hoor;

Afbeelding

https://www.coronaviruscovid19.be/coronavirus-cijfers

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:27

Echwel schreef:
Echt irritant die corona en al die pest-regeltjes

Eigenlijk best wel ja _O-

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:27

Groningen begint echt op te lopen nu moet ik wel zeggen dat de cijfers die het dagblad van het noorden meld niet kloppen.

Zo heeft Drenthe geen 9 maar 5 besmettingen deze week Groningen al 31 erbij schrik ik best van. Maar goed Drenthe zat vorige week ook op 16 dus had deze week ook het dubbele verwacht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:29

Mvandende ,denk je dat het een meter vanaf de grens van Antwerpen dus veilig is ? Zou toch maar twee weken in quarantaine gaan wanneer je terug bent.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:32

Ik ga maar niet typen wat ik denk... anders heb ik weer een groen kleurtje in mijn inbox.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:33

SinneJ schreef:
mvdende schreef:

Irritant... meen je dat nu? Echt mvdende, zo hopeloos ben je.

Trouwens Hasselt doet het niet zo goed hoor;

[ [url=m/sO0ulx.png]Afbeelding[/url] ]

https://www.coronaviruscovid19.be/coronavirus-cijfers

Weet dat er een locale uitbraak is hier in Houthalen Helchteren. Maar dat is voornamelijk onder de Turkse en Marokkaanse gemeenschap. Daarom heeft de gemeente ook een mondkapjes plicht.

Geld op het hele park, met uitzondering van je eigen plek, het zwembad en de zwemplas.

Gisteren wezen zwemmen in het zwembad. Alleen de stickers, éénrichtingsverkeer bordjes en afgezette sauna verhulde dat er een pandemie was, het gedrag van de mensen in het zwembad deed niet onder voor een zomervakantie zonder corona. Er werd geen afstand gehouden enz. Afstand houden in de wildwaterbaan is trouwens ook best lastig omdat de stroming iedereen dezelfde hoeken in duwt.

Morgen of overmorgen naar de recreatieplas, eens zien of en hoe de maatregelen dáár g
Nageleefd worden.

En btw: ik LEEF 500m van de grens met Antwerpen. Ik loop hier in België net zoveel/ weinig kans op besmetting dan thuis. Want thuis komen iedere keer de Belgen in "onze" supermarkt boodschappen doen enzo.

Wel houden we een "quarantaine" tussen mij en mn ouders als ik terug kom. Zij wonen in een andere provincie en dus minder ver van de "hotzone" (alhoewel Haaglanden ook niet heel lekker gaat geloof ik. Maat West Brabant ook niet.)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:38

mvdende schreef:
Weet dat er een locale uitbraak is hier in Houthalen Helchteren. Maar dat is voornamelijk onder de Turkse en Marokkaanse gemeenschap. Daarom heeft de gemeente ook een mondkapjes plicht.

Geld op het hele park, met uitzondering van je eigen plek, het zwembad en de zwemplas.

Gisteren wezen zwemmen in het zwembad. Alleen de stickers, éénrichtingsverkeer bordjes en afgezette sauna verhulde dat er een pandemie was, het gedrag van de mensen in het zwembad deed niet onder voor een zomervakantie zonder corona. Er werd geen afstand gehouden enz. Afstand houden in de wildwaterbaan is trouwens ook best lastig omdat de stroming iedereen dezelfde hoeken in duwt.

Morgen of overmorgen naar de recreatieplas, eens zien of en hoe de maatregelen dáár g
Nageleefd worden.

Nergens wordt vrijgegeven wie precies besmet is, maar Mvdende weet dat het onder de Turkse en Marrokkaanse gemeenschap is.

En dan is het ok, want die leven, in tegenstelling tot andere gemeenschappen, op een totaal andere manier en gaan niet naar de winkel of zwembaden. Dus niets aan het handje.

Echt waar, zet jij je mondmasker maar lekker verkeerd op en ga maar zwemmen alsof er niets aan de hand is, maar gebruik niet als excuus dat iedereen het doet, want er is nog een kleine groep mensen die de maatregelen niet volgen samen met jou en die mogen zich allemaal gaan schamen.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:42

Mvandende, is je moeder al geweest kamperen bij je? Of hebben jullie dat heel verstandig afgeblazen? Serieuze vraag hoor aangezien je toch in een getroffen gebied woont en recreeert.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:48

bigone schreef:
Mvandende, is je moeder al geweest kamperen bij je? Of hebben jullie dat heel verstandig afgeblazen? Serieuze vraag hoor aangezien je toch in een getroffen gebied woont en recreeert.

Dat hebben we afgeblazen. Ik ben wel nu op de camping, maar mn ouders blijven voorlopig even in Haaglanden.

Die zie ik over een week of 3, wel weer. (Ach tijdens mijn reis in Australië heb ik ze 4 maanden niet gezien)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:50

Hasselt is een stad, geen provincie.

In Houthalen-Helchteren heeft een vriendin van me het zitten. Geen Turkse of Marokkaanse. De uitbraken onder die gemeenschappen waren er, maar het is niet alsof het zich tot die groepen ook beperkt heeft.
Daarnaast is Antwerpen stricter qua regels, maar is het al lang en breed achterhaald dat het daar significant erger zou zijn dan elders in België.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:52

mvdende schreef:
Dat zie je nu ook al gebeuren: vele Belgen die in Nederland boodschappen komen doen en terrasjes pakken enz omdat hier nog geen mondkapje plicht geld.

Grappig genoeg zie ik dat dus niet gebeuren. Ja, wel veel belgen die hier boodschappen komen doen, maar dat is omdat het hier een stuk goedkoper is en niet vanwege dat er hier geen mondkapje plicht is. Sterker nog, meer dan de helft van de belgen loopt hier keurig met een mondkapje op in de winkels en op de markt.

Gisteren moest ik naar de Action, wat een drama zeg. Was al even niet meer bij de dichtsbijzijnde geweest omdat die klein is met smalle gangen, maar die is nu verbouwd en een stuk groter geworden. Maar ja, als hele families samen gaan winkelen, voor ieder item zich met zijn allen staan te vergapen en de gangen volledig blokkeren heb je er nog niets aan dat de gangen breder zijn. Ook niet iedereen een kar of een mandje, en de boodschap "kom zoveel mogelijk alleen" wordt duidelijk niet begrepen. Het was ook een heel speelparadijs geworden voor kinderen leek wel, iedereen had minstens 2 kinderen bij die kris kras door de winkel renden. Nu weet ik wel dat dat officieel weer mag, maar toch, houd je kinderen enigszins bij en laat ze niet uit het zicht 3 gangen verderop rondrennen. En ook niemand van het personeel die er ook iets van zei, enige corona wat je zag was nog desinfectie voor je mandje of karretje en een streep op de grond bij de kassa.
Ik ben de winkel weer uitgegaan en naar de Action 15 km verderop gegaan, waar wel de klanten erop geattendeerd worden, waar duidelijk de regel is dat iedereen een mandje moet pakken en daar ook op gecontroleerd wordt. Was een hele verademing om daar binnen te lopen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:53

Tieneke schreef:

In Houthalen-Helchteren heeft een vriendin van me het zitten. Geen Turkse of Marokkaanse. De uitbraken onder die gemeenschappen waren er, maar het is niet alsof het zich tot die groepen ook beperkt heeft.
Daarnaast is Antwerpen stricter qua regels, maar is het al lang en breed achterhaald dat het daar significant erger zou zijn dan elders in België.

Dat is op het kaartje dat SinneJ deelde inderdaad wel duidelijk te zien :j

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:56

Tieneke schreef:

Precies :')

Plus bij jullie komen er vooral mensen uit Gooreind, Essen, Kalmthout... winkelen en daar is het helemaal niet zo erg qua aantal gevallen per aantal inwoners.

Geloof me maar dat er erg weinig mensen uit centrum Antwerpen de stad uit rijden om in Nederland boodschappen te gaan doen, dat is qua verkeer echt te veel gedoe. Er zullen er wel een handjevol dat doen, maar de meerderheid komt gewoon uit de gemeentes noordelijk van Antwerpen.

Dus nee, het is niet hetzelfde als thuis.

En je hebt ook echt net de gemeente in Limburg gekozen waar het meeste besmettingen zijn per aantal inwoners, vergelijkbaar met de ergst getroffen gemeentes in provincie Antwerpen.

Hier in onze gemeentes in provincies Antwerpen is het momenteel GROTE paniek bij pakweg 50-60 nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners in de laatste 7 dagen en in Houthalen-Helchteren zijn het er 85...

edit; getallen beetje door elkaar gehaald
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 04-08-20 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:57

Hilary schreef:
Tieneke schreef:

Dat is op het kaartje dat SinneJ deelde inderdaad wel duidelijk te zien :j

Deze kaart is beter, zijn de relatieve aantallen:

Afbeelding

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:59

Sommige mensen zijn sowieso weinig bekend met fatsoen, dus daarvan kun je ook nu niet veel verwachten dus dan moet je gewoon op jezelf passen.
Zo stond ik gisteren in de stad te wachten en at ondertussen een ijsje, links en rechts niemand van mij. Komt er een grijze dame aangelopen met zo‘n chirurgische kinbeschermer die letterlijk binnen 10cm naast me komt staan, een peuk uit haar jas trekt en in mijn richting gaat staan paffen met al haar uitlaatgassen direkt over haar kinbeschermer en mijn ijsje. Uiteraard ben ik zelf met een ietwat verontwaardigde blik weggelopen naar een paar meter verder, maar zulke mensen zijn gewoon altijd niet sociaal aangepast, corona of niet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:00

Destination schreef:
purny schreef:
Van mij mag het kabinet zich ook wel weer vaker laten zien. Ik vind mark een hele aardige en goede premier maar ik vind het eigenlijk niet kunnen dat ze met reces zijn. Laten ze zich maar wat meer zien.

Wat moeten ze vertellen dan? 'Er is niks veranderd. Tot volgende week.' ? Dat er een zomerreces is, betekent trouwens niet dat er helemaal niks gebeurt. Er kunnen nog steeds spoeddebatten plaatsvinden en veel mensen werken gewoon door.

Helaas verandert er wel vanalles : https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... uisopnames

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:01

SinneJ schreef:
Tieneke schreef:

Precies :')

Plus bij jullie komen er vooral mensen uit Gooreind, Essen, Kalmthout... winkelen en daar is het helemaal niet zo erg qua aantal gevallen per aantal inwoners.

Geloof me maar dat er erg weinig mensen uit centrum Antwerpen de stad uit rijden om in Nederland boodschappen te gaan doen, dat is qua verkeer echt te veel gedoe. Er zullen er wel een handjevol dat doen, maar de meerderheid komt gewoon uit de gemeentes noordelijk van Antwerpen.

Dus nee, het is niet hetzelfde als thuis.

En je hebt ook echt net de gemeente in Limburg gekozen waar het meeste besmettingen zijn per aantal inwoners, vergelijkbaar met de ergst getroffen gemeentes in provincie Antwerpen.

Hier in onze gemeentes in provincies Antwerpen is het momenteel GROTE paniek bij pakweg 14-17 nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners in de laatste 7 dagen en in Houthalen-Helchteren zijn het er 26...

En toch is er een code oranje voor Essen, Kalmthout en Zandvliet enz en er is (nog) geen code oranje uitgegeven voor het gebied waar ik nu zit. Dat kan nog komen, maar op dit moment vind het RIVM Hasselt en omgeving niet "gevaarlijk" genoeg om een code oranje voor uit te geven.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:02

Sclimpre schreef:

Ja en er is dus ook een persconferentie donderdaad waar dit vrijwel zeker benoemd gaat worden. Maar als er verder niet zo veel te melden is, zie ik het nut er ook niet van in om dingen als persconferenties te organiseren. Daarom is een tijdje terug ook besloten om niet meer elke week of om de week een persconferentie te houden, maar wanneer nodig. En dat is nu dus kennelijk nodig.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:03

mvdende schreef:
En toch is er een code oranje voor Essen, Kalmthout en Zandvliet enz en er is (nog) geen code oranje uitgegeven voor het gebied waar ik nu zit. Dat kan nog komen, maar op dit moment vind het RIVM Hasselt en omgeving niet "gevaarlijk" genoeg om een code oranje voor uit te geven.

Jep, we weten al wel dat jij enkel je gedrag gaat veranderen als het wettelijk gezien echt moet en dan nog veeg je er je voeten aan :+ dus ja, je hebt technisch gezien gelijk, maar ik kan je echt geen sympathieke medemens noemen in heel deze crisis.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:08

Destination schreef:
Sclimpre schreef:

Ja en er is dus ook een persconferentie donderdaad waar dit vrijwel zeker benoemd gaat worden. Maar als er verder niet zo veel te melden is, zie ik het nut er ook niet van in om dingen als persconferenties te organiseren. Daarom is een tijdje terug ook besloten om niet meer elke week of om de week een persconferentie te houden, maar wanneer nodig. En dat is nu dus kennelijk nodig.

In Belgie was er tijdens de 1ste golf iedere dag een persco. Op een bepaald moment hebben ze dat gestopt omdat de zaak onder controle leek. Nu wordt er terug 3x/week een infomoment gegeven,omdat ze gemerkt hebben dat het toch helpt om de mensen wat bij de les te houden. Er was hier ook wel kritiek op politici die zich niet lieten zien wegens vakantie.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:11

Sclimpre schreef:
In Belgie was er tijdens de 1ste golf iedere dag een persco. Op een bepaald moment hebben ze dat gestopt omdat de zaak onder controle leek. Nu wordt er terug 3x/week een infomoment gegeven,omdat ze gemerkt hebben dat het toch helpt om de mensen wat bij de les te houden. Er was hier ook wel kritiek op politici die zich niet lieten zien wegens vakantie.

En wat wil je hier nu mee zeggen? :o