Wanneer financieel binnen, wanneer ben je rijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:49

Jorienn schreef:
Als je 40 uur werkt en een prima, net onder modaal salaris hebt maat er daar geen verdere groei mogelijk is wordt dat toch lastig. Je kan niet zomaar meer verdienen.

Niet lastig starten als je alleen bent, en net onder modaal verdient in de Randstad? Dan ben ik toch benieuwd waarom iedereen die ik ken nog thuis woont.

Natuurlijk wel jorien. Je kan overstappen naar een werkgever die beter betaalt, je kan ander werk gaan doen dat beter betaalt, je kan er iets bij doen waardoor je meer inkomen hebt. Ik zeg niet dat iedereen dit kan, maar er zijn echt veel mensen die geld laten liggen omdat ze tevreden zijn over hun baan, het meer reistijd niet waard vinden, of liever werk doen dat ze leuk vinden dan werk waar ze meer mee verdienen. En da's ook prima, maar dat neemt niet weg dat het kàn.

Ik zeg ook nergens dat het niet lastig starten is met een studieschuld. Ik zeg alleen dat dat helemaal niet hoeft, want als je genoeg verdient heeft die schuld minder impact op bijvoorbeeld je maximale hypotheek.

daffodil

Re: Wanneer finaceel binnen, wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:04

Rijk kun je je voelen ook al ben je het niet. Storm plaatste in het begin van dit topic ook zo'n soort verhaal. Mijne is ook die kant op.

Ik was 26 toen ik mijn eerste huis kocht, helemaal gelukkig mee maar rond mijn 30e mijn nu-ex tegengekomen, mijn huis verkocht en een joekel van een vrijstaand huis samen gekocht. Prachtlocatie, fantastisch huis maar na een aantal jaren toch echt een drama huwelijk. Had ik het financieel goed wilen hebben, had ik moeten blijven en mijn tijd uit moeten zitten zodat de helft van de hypotheek vrijkwam. Maar ik heb gekozen om de boel te verkopen met als gevolg een enorme restschuld.

Puur en alleen door mijn inzet is die restschuld afgekocht bij de bank door mij en mijn ex voor een symbolisch bedrag waarmee ik tegelijktijd dus toekomst kocht! Het duurt een paar jaar, die tijd heb ik nodig om overal weer bovenop te komen maar ik kan nu voor het eerst in 3 jaar zeggen dat ik eindelijk weer wat opzij kan zetten. Ik heb de luxe van een heel fijne huurwoning, een auto, mijn twee honden én mijn paard en ik deel mijn eigen werktijden in.

Ik ben intens gelukkig en voel me enorm rijk! Ben ik het? Nee natuurlijk niet maar ik heb inmiddels echt wel geleerd dat geld bijkomend is. Zoals hier al gezegd werd, gezondheid is uiteraard een veel groter goed en daar ben ik me elke dag van bewust sinds mijn zusje te horen gekregen heeft dat ze opgegeven is. Kun je al het geld van de wereld hebben maar je koopt er niets mee!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:47

Joman schreef:
Hahaha, ja als je geneeskunde studeert ofzo ja. Maar dat doet zij niet. En dan hoef je je ook geen zorgen te maken over je studieschuld, die kun je daarna gemakkelijk terugbetalen :)

Om op dr "dan hoef je je ook geen zorgen te maken over je studieschuld, die schuld geeft mij best flink stress... ik zal met rond de 35k eindigen ben ik bang. (Geneeskunde). Iedereen zegt wel leuk altijs "dat kan je dan gemakkelijk terug betalen", maar ik verdien nu niet als arts en ik heb wel de schuld. Puur vertrouwen op wat ik waarschijnlijk in toekomst ga verdienen vind ik in ieder geval doodeng.

Ik heb nu een tussenjaar (wachttijd) en jeetje na studeren keer periode fulltime kunnen werken geeft echt wel wat ademruimte om meer van leven te kunnen genieten. Geld maakt zeker niet gelukkig, maar het beetje leven wat ik nu eens kan zeker wel. Zal de volgende 3 jaar echt weer afkicken worden. Ik voel mij dus nu nog absoluut niet rijk haha.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:52

Gianti schreef:
Joman schreef:
Hahaha, ja als je geneeskunde studeert ofzo ja. Maar dat doet zij niet. En dan hoef je je ook geen zorgen te maken over je studieschuld, die kun je daarna gemakkelijk terugbetalen :)

Om op dr "dan hoef je je ook geen zorgen te maken over je studieschuld, die schuld geeft mij best flink stress... ik zal met rond de 35k eindigen ben ik bang. (Geneeskunde). Iedereen zegt wel leuk altijs "dat kan je dan gemakkelijk terug betalen", maar ik verdien nu niet als arts en ik heb wel de schuld. Puur vertrouwen op wat ik waarschijnlijk in toekomst ga verdienen vind ik in ieder geval doodeng.

Ik heb nu een tussenjaar (wachttijd) en jeetje na studeren keer periode fulltime kunnen werken geeft echt wel wat ademruimte om meer van leven te kunnen genieten. Geld maakt zeker niet gelukkig, maar het beetje leven wat ik nu eens kan zeker wel. Zal de volgende 3 jaar echt weer afkicken worden. Ik voel mij dus nu nog absoluut niet rijk haha.

Met daarbij de opmerking dat je als doorsnee beginnend arts helemaal niet zoveel verdient als mensen denken. Pas als je staflid bent, afdelingshoofd, ik noem maar iets, dan gaat het lekker aantikken maar met een ANIOS/AIOS loontje kun je die schuld helemaal niet zo snel afbetalen...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:56

Ja inderdaad! Vooral als je meeneemt dat wij ouder zijn als we beginnen op de arbeidsmarkt. Meeste andere hebben al periode kunnen klimmen.

Ik heb nu mijn (dus universitaire) bachelor gehaald en kan er letterlijk niets mee en werk nu 36 uur en verdien onder modaal :')

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:57

Maar....je weet dat wel op het moment dat je aan zo'n studie begint toch? Of wordt daar weinig voorlichting over gegeven? Niet belerend bedoeld hoor, meer interesse.

Mijn neef is namelijk met een opleiding begonnen waar ie zich voor een dikke 1,5 ton voor in de schuld heeft gestoken maar goed dat is op voorhand uitgebreid besproken. Zo weet ie ook wat ie gaat verdienen en hoe lang het dus duurt voordat hij ervan af is.

Kleine aantekening, dat was voordat de hele crisis inging want hij zou eigenlijk vanaf juni betaald werken en zit nu nog steeds onbetaald te wachten totdat zijn opleiding alsjeblieft weer verder gaat (vanaf oktober......) dus al met al heb je ook niet altijd alles in de hand denk ik.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:03

Piloot zeker daffodil?

Die hebben iid flinke schuld na hun studie en dat verdienen ze flink terug al zou het nu door Corona wel eens ander kunnen gaan er moeten zoveel mensen uit die sector

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:04

Ik wist het inderdaad wel dat ik een schuld zou opbouwen, maar niet aan wat voor bedrag ik moest denken :) Ben het (gelukkig) ook absoluut niet gaan doen om rijk te worden. Maar ik had niet verwacht dat het mentaal zo'n impact zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:21

Alsnog kan er van alles gebeuren in de periode van studie naar daadwerkelijk de baan. De studieschuld geeft iedereen stress, ook met uitzicht op goed verdienen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:31

tita schreef:
Piloot zeker daffodil?

Die hebben iid flinke schuld na hun studie en dat verdienen ze flink terug al zou het nu door Corona wel eens ander kunnen gaan er moeten zoveel mensen uit die sector

Ja klopt. Supergaaf hoor maar ik moet er niet aan denken. Je legt jezelf vast met een schuld waar je de eerst tig jaar echt aan vast zit. Maar goed, hij heeft goede vooruitzichten.

Ik heb er destijds bewust voor gekozen niet te gaan studeren. Ook geld was een ding, ik heb mijn laatste twee jaar middelbare school ook zelf bekostigd en wist dat alles erna ook bij mij vandaan zou moeten komen dus ik ben gaan werken. Dat heeft er dus wel voor gezorgd dat ik op mijn 26e een huis kocht.

Keuzes....soms maak je ze en weet je niet hoe het uitpakt, leer je van!

Financieel binnen is in mijn ogen iets anders dan rijk. Rijk is een gevoel......financieel binnen ben je als je een mega prijs wint denk ik dan :D Blijft altijd leuk om over te speculeren.....dromen mag altijd!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:39

Gelukkig is studeren in België ivm andere landen goedkoop en van erg hoge kwaliteit. Ik heb kunnen studeren terwijl mijn moeder amper iets had. Voordeel was dat ik de jongste was en de rest uit huis tegen die tijd en dat ik er erg veel bij werkte ( en in België verdien je erg goed als student veel meer als NL).

Mijn eerste baan na 5 jaar unief betaalde vreselijk. Vervolgens ben ik de retail ingegaan, geen vetpot. Maar ik heb me kunnen opwerken en ik ben op een gegeven moment keihard gaan onderhandelen. Je wil niet weten hoeveel je daarmee binnen kunt halen en het zijn echt niet altijd de beste die het meest krijgen.

Ik vind mijn job altijd leuk maar het is mijn droombaan. Ik weet ook niet of die bestaat. Maar ik verdien er goed mee en kan er alles mee doen wat ik wil. Ik ben regelmatig veranderd en echt waar: het kan nog zo leuk zijn op je huidige plek, dat is het op veel andere plekken ook gewoon.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:57

De lening die je bij DUO krijgt is de gunstigste die je ooit krijgt in je leven. Ik ben pro lenen voor je studie en daar mag je ook zeker een vakantie van betalen, of een avond uit, of een buitenlandstage, of of of. Juist als jongvolwassene moet je gevormd worden, dingen meemaken, de wereld ontdekken. Ik vind het echt super komisch dat volwassenen net doen of je studieschuld een zonde is, of dat je dat als ouders volledig voor je kind moet bekostigen. Als het goed is gaat die studie zich 40 jaar lang terugbetalen, beter gebruik je het geld in je studententijd dus om je zo veelzijdig mogelijk te onwikkelen om daar zo lang mogelijk nut van te hebben. Twintig uur per week vakkenvullen voor die paar rotcenten, sorry, waarom? Wat leer je daarvan? Ga liever bestuurswerk doen, vrijwilligerswerk, volg extra vakken, doe een cursus, leer.

Verder vind ik iemand rijk wanneer diegene dusdanig veel vermogen heeft, dat diegene nooit meer hoeft te werken en dus financieel onafhankelijk is. Afhankelijk van je levensstijl dus een vermogen van enkele tonnen tot miljoenen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:08

In België is het zeer uitzonderlijk om te lenen voor een studie en meer normaal dat je ouders het grote deel financieren of zelfs volledig. Dat is in België wel echt dikke luxe.

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:10

De een is nooit rijk genoeg.
De ander is rijk met zijn/haar woning en een hobby die je kunt uitvoeren.
Een studie die je mag uitvoeren.
We zijn zo rijk.

Een dak boven je hoofd ,geen honger ,een hobby die je(nipt) kunt bekostigen.
Is al 3 dingen meer dan menig mens op deze wereld.

Je kunt nog zo mooi modaal zitten of er boven.
De prijzen stijgen wel mee.

Ik ben niet arm maar zeker heel erg rijk en dat besef ik mij heel erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:32

Badeendje schreef:
De lening die je bij DUO krijgt is de gunstigste die je ooit krijgt in je leven. Ik ben pro lenen voor je studie en daar mag je ook zeker een vakantie van betalen, of een avond uit, of een buitenlandstage, of of of. Juist als jongvolwassene moet je gevormd worden, dingen meemaken, de wereld ontdekken. Ik vind het echt super komisch dat volwassenen net doen of je studieschuld een zonde is, of dat je dat als ouders volledig voor je kind moet bekostigen. Als het goed is gaat die studie zich 40 jaar lang terugbetalen, beter gebruik je het geld in je studententijd dus om je zo veelzijdig mogelijk te onwikkelen om daar zo lang mogelijk nut van te hebben. Twintig uur per week vakkenvullen voor die paar rotcenten, sorry, waarom? Wat leer je daarvan? Ga liever bestuurswerk doen, vrijwilligerswerk, volg extra vakken, doe een cursus, leer.

Nu doe je net of het een het ander uitsluit, en of je als student alleen maar vakken kunt gaan vullen? Beetje overdreven, vind je niet? Je kunt ook studeren, bij een vereniging gaan, (part-time) bestuur doen, naar het buitenland en weet ik veel wat. Ik weet niet hoe het inmiddels is, maar besturen krijgen toch een bestuursbeurs en als je naar het buitenland gaat, krijg je een Erasmusbeurs of kun je in enkele gevallen proberen te gaan voor scholarships. Lenen om op vakantie te gaan vind ik gewoon dom. Maar oké. Daarnaast genoeg banen die op studies aansluiten en waarvoor ze gerust studenten inschakelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 07:47

Lenen voor een vakantie of avond uit :?

Zoveel lenen vind ik ook raar eigenlijk, en niet verstandig. Ik ken ook eigenlijk niemand die dat doet.

Je kan trouwens ook nuttige banen naast je studie doen die wat aansluiten op je studie.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:34

Zo hoorde ik op een keer een gesprek tussen 2 studenten.
Ze verdienden met een bijbaan 400 in de maand. Maar ze mochten ook 1000 euro rood staan. Dus konden ze mooi 1400 euro uitgeven.
Ik kon daar echt met mijn pet niet bij. Haha
Over studeren en studieschuld kan ik niet meepraten maar ik kan me wel voorstellen dat studenten daar extra veel stress door ervaren... het stelletje wat ik hierboven beschreef waarschijnlijk niet.

Zelf ben ik op mijn 16e fulltime gaan werken en kocht ik op mijn 19e mijn eerste huis.
Maar ben nu wel aan het onderzoeken hoe ik de aankomende jaren (10 ofzo) even wat minder kan gaan werken. Ik denk dan aan max 28 uur.
Even een poos een ander balans. Dus meer vrije tijd dan werken per week.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:44

Sure_lee dat vergt ook boel aanpassingsvermogen

Ik ben door Corana 5 uur per week minder gaan werken, voor de kinderen.
Echter levert me boel rust op maar mijn vaste lasten blijven hetzelfde nu zit ik op een punt...weer meer werken of drastisch snijden in mijn uitgave patroon.

Alleen valt er niet veel te snijden heb mooi inkomen maar er zit ook weinig extra’s bij.
Ja heb een paard.... en rij auto....maar die verder niks bijzonders
Dus snijden in paard dat levert me 400€ pm maand op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:48

Ik heb wegens omstandigheden geen opleiding af kunnen maken. Ik verdien net onder bijstandsnorm.
Toch voel ik me enorm rijk met mijn 2 (afgekeurde kneuzen) ponys en mijn afgeragde scooter.
Ik merk dat ik met weinig geld de kleine dingen erg kan waarderen. En ik ook creatief ben geworden met mijn uitgaves/ruildiensten/gratis etc.
Rijk in geld zegt mij niks en is ook niet mijn streven in dit leven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:32

Ik voel me rijk... Ik heb als wajonger een prachtinkomen. Daar heb ik zelf voor gezorgd en geknokt.
Maar ik rij geen paard meer, woon in een relatief goedkope woning maar wel op zoek naar een groter huis.

Ik hoef niet elk dubbeltje om te draaien, ging er vorige maand alleen mee de mist in maar dat is ook opgelost.

Bij mij vorige baan in de supermarkt moest ik echt zuinig aandoen. Nu kan ik gewoon kleding kopen wanneer ik wil, een keer per maand uit eten.

Alleen moet ik volgende maand beginnen met afbetalen van mijn studieschuld... dus dan is het goede leven een beetje voorbij

Het verschilt per persoon. Wat voor de een rijkdom is is voor de ander niet zo

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:49

Leandra schreef:
Mijn ouders waren rijk vroeger, geen miljonair maar er was veel geld, groot vrijstaand huis, 2 auto's maar ook heel veel zuinigheid en weinig liefde.
Ja,ze waren rijk maar ik voelde me totaal niet rijk.

Nu ben ik getrouwd, heb 2 lieve dochters, woon in een rijtjeshuis, hebben 1 auto maar leven goed. Ik voel me rijker dan vroeger.

Mijn verhaal, maar dan met 1 dochter. Maar ik voel me niet rijk. Heb qua familie wel meer rust, maar heb wel sinds ik ben afgestudeerd 9 jaar geleden (hippische bedrijfskunde) moeite om een baan te vinden, heb een hele hoop pech gehad, waaronder een stuk of 6 reorganisaties en verhuizingen van het kantoor naar Amsterdam met niet de juiste voorwaarden om mee te gaan (als in: laag loon, als uitzendkracht, dus totaal geen zekerheid) en tijdelijke functies (bankensector, en ook IT). Noodgewongen. Al mijn werkgevers zijn tevreden over mij en toch lukt het me niet om ergens voet aan de grond te krijgen. Nu ook weer geen baan, dus weer in de WW en op zoek naar iets nieuws. Heb me al eens laten omscholen maar dit was geen succes; ik blijk niet geschikt voor het hebben van een eigen bedrijf. Nu weer aan het kijken naar omscholing, maar dit is lastig te bekostigen. Mijn vriend is gepromoveerd en tevreden met zijn functie in het bedrijfsleven, maar zou netto veel meer kunnen verdienen. Bij elkaar opgeteld verdienden wij toen ik nog een baan had ondermodaal. Laat staan nu ik weer in de WW zit.

We zijn goed in sparen, maar steeds die periodes zonder baan bij mij hakken er erg in. Ik zat met mijn laatste en bestbetaalde functie net op het salarisniveau wat ik volgens sommige websites als startsalaris zou moeten krijgen. De financiële stress vreet dus al 9 jaar aan mij en daarom voel ik mij niet rijk. Maar daarbuiten wel.

Ik zou me dus pas rijk voelen als ik een vaste baan zou hebben waarin ik het naar mijn zin heb en we gezamenlijk minimaal modaal zouden verdienen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:03

verootjoo schreef:
Lenen voor een vakantie of avond uit :?

Zoveel lenen vind ik ook raar eigenlijk, en niet verstandig. Ik ken ook eigenlijk niemand die dat doet.

Je kan trouwens ook nuttige banen naast je studie doen die wat aansluiten op je studie.

Nouja ik ben dus zo iemand die leengeld onder andere aan leuke dingen uitgeeft. Ik leen alleen en werk niet dus ja, automatisch gaat daar dan ook geld naartoe. Ik leen ook maximaal, moet de rest van m’n gehele levensonderhoud (boodschappen, huur, reiskosten etc) ervan betalen.
Doe momenteel een universitaire master, en stages hier zijn onbetaald (is normaal in dit vakgebied) maar wel 9 tot 5 en incidenteel de verwachting dat je ook avonduren en weekenden meepakt om je experimenten te kunnen uitvoeren. Ik zal wel een aansteller zijn maar werken daarnaast trek ik gewoon niet. Heb het wel geprobeerd maar het ging steeds ten koste van m’n studie.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:33

Doubtless schreef:
Jorienn schreef:
Als je 40 uur werkt en een prima, net onder modaal salaris hebt maat er daar geen verdere groei mogelijk is wordt dat toch lastig. Je kan niet zomaar meer verdienen.

Natuurlijk wel jorien. Je kan overstappen naar een werkgever die beter betaalt, je kan ander werk gaan doen dat beter betaalt, je kan er iets bij doen waardoor je meer inkomen hebt. Ik zeg niet dat iedereen dit kan, maar er zijn echt veel mensen die geld laten liggen omdat ze tevreden zijn over hun baan, het meer reistijd niet waard vinden, of liever werk doen dat ze leuk vinden dan werk waar ze meer mee verdienen. En da's ook prima, maar dat neemt niet weg dat het kàn.

Ik ben direct na mijn studie bij een baan “binnengerold”. Super leuk werk en geweldige collega’s. Mijn salaris was echter ‘mwah’ en na twee jaar, waarbij mijn werkzaamheden de functieomschrijving inmiddels overstegen, eens aan de bel getrokken. Zo stond ik bijvoorbeeld nog steeds als assistent op papier, maar draaide ik mijn eigen caseload. De eerste keer ging dat nog redelijk makkelijk maar de tweede keer (waarbij ik eens echt onderzoek heb gedaan naar wat ik zou verdienen op basis van mijn ervaring bij een soortgelijk bedrijf), ging dat een stuk moeizamer. Ook omdat ik op mijn strepen ging staan. Uiteindelijk een andere baan gezocht. Wát een heerlijkheid, vooral omdat het bedrijf waar ik nu werk beschikt over een cao.

Ben ik rijk? Nee. Ben ik financieel onafhankelijk? Absoluut. Wil ik meer verdienen? Ja graag.

Kortom: ik heb nog genoeg te ‘willen’, maar geen zorgen. :)

Bij echt ‘rijk’ zijn denk ik aan een goed gevulde bankrekening/passieve inkomsten. Waarbij werken niet meer moet en alleen nog maar mag. ;) Daar hoef je overigens echt niet ‘loaded’ voor te zijn. Mijn ouders hebben zich gericht op een vervroegd pensioen en sinds hun 60e leven ze van passieve inkomsten/werken ze alleen wanneer ze zin hebben. Gewoon heel normaal, geen gekkigheden maar alles mag, niets moet. Ik neem daar graag een voorbeeld aan :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:16

Geld is handig maar het maakt maar beperkt gelukkig.
Ik heb me altijd rijk gevoelt, al toen ik nog op een lening mijn stage in het buitenland kon doen. Ook toen ik op mijn eerste loon (1baan en 2 bijbaantjes) mijn studieschuld kon afbetalen. Nog rijker voelde ik me toen ik van mijn minimumloon zefstandig woonde en een paard kon onderhouden. En nu voelt het heel rijk met beide maar 70% hoeven werken, een auto, een paard, vakantie, een huurhuis met tuin en geen zorgen hoeven maken als iets kapot gaat.
Voor de belastingdienst zijn we nog altijd niet ‚rijk‘ want we hoeven nog niets af te dragen over ons „bezit“ en een huis te kopen in de regio waar we willen wonen lukt ook nog niet erg, maar dat is onbelangrijk.

Ik moet vaak denken aan een voormalig collega met zijn Porsche, een hun vrijstaand huis aan het meer in een van de duurste regio‘s. Die nam het leven van zichzelf en zijn familie omdat hij zo diep ongelukkig was. Dan was je misschien rijk voor de belastingdienst maar je leven was pure armoede -O-

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:46

Tja wanneer ben je rijk. Voor mij heel simpel: als ik financieel nergens meer naar om hoef te kijken. Een paar miljoen dus.

Jezelf rijk voelen kan overigens al heel snel. Als kind voelde ik me rijk met 30 euro in de spaarpot, toen ik studeerde voelde ik me al rijk met 600 euro op de spaarrekening.

Ooit ben ik met 10 euro op mijn rekening op mezelf gaan wonen, dus laatst voelde ik mij heel rijk toen ik mijn studieschuld volledig kon afbetalen en er daarnaast nog een zeer leuk bedrag overbleef op de rekening.

Nu zou ik me rijk voelen als ik een hypotheek weet te krijgen en dus een huis kan gaan afbetalen in plaats van huren. Daarna zal ik me waarschijnlijk rijk voelen als ik met vervroegd pensioen kan gaan, dus wederom als ik financieel niet meer afhankelijk hoef te zijn van een baan. :+

Het hangt er dus naar mijn idee heel erg vanaf waar je vandaan komt financieel en waar je gelukkig van wordt, wanneer je je financieel rijk gaat voelen.