Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:27

Sheran schreef:
Vind het zelf juist leuk om mijn vriend blij te maken. Ik vind het ook leuk als mijn vriend vindt dat ik er leuk uitzie. Maar dat mag dus niet meer? Zou ik jammer vinden. Ik vind het leuk om een beetje moeite te doen voor een ander. Als hij het zou verbieden was het een ander verhaal, maar zo te horen doet hij dat totaal niet.

Er leuk uit willen zien is i.m.o. iets heel anders dan de vraag krijgen iets normaals niet aan te trekken. “Schat, ik vind het niet leuk dat je in je string uitgaat” is iets anders dan het niet leuk vinden dat je vriendin in een zwempak rondloopt.

Is hij bereid om zich dan ook te kleden op het strand? Ook een langere broek aan en een shirt? Als zij er bedekt bij moet liggen is het wel zo eerlijk als hij dat dan ook doet.

Ik vind het hypocriet. Hij liegt over zijn geloof, is zogenaamd vrijgevochten, maar een bikini kan niet. Hij is dus vrij als het op hém aankomt, zijn vrijheden. Niet die van TS, dan komt zijn cultuur er wel bijkijken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:29

Ceffyl schreef:
Ik vind het hypocriet. Hij liegt over zijn geloof, is zogenaamd vrijgevochten, maar een bikini kan niet. Hij is dus vrij als het op hém aankomt, zijn vrijheden. Niet die van TS, dan komt zijn cultuur er wel bijkijken.

Heb je de berichten van TS wel gelezen? Dit is dus echt totaal de situatie niet. Vind het niet zo netjes van je.

Isabel
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:40

Mereltje schreef:
Helemaal gek dit hele topic.
Is dit echt serieus?

Meid, ik zou naakt op dat strand gaan liggen, gaat het even met hem?? Wtf :') :') :')
Wat bizar dat er westerse vrouwen zijn die het überhaupt zouden overwegen zich aan te passen aan zon’n denkbeeld :(:) Doet me wel pijn bij de gedachte dat onze voorouders zo hard hebben moeten vechten voor emancipatie en dat er in 2020 nog vrouwen zijn die dit soort bullshit accepteren, maargoed, het zal de onzekerheid wel zijn. Een sterke vrouw zou dit nooit pikken :')

Dat je naakt op het strand kan liggen betekent niet dat je dat dan ook maar moet doen? Wtf

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:41

Luckystory schreef:
En als we op vakantie gaan wil ik uiteraard zelf ook van het strand en de zon genieten. Maar dan wil ik dat hij ook geniet. Ik vind het wel een probleem eigenlijk, om te weten dat hij zich ongemakkelijk voelt door die bikini.
En moet ik het wel willen om hem te pushen er ok mee te zijn?

Ik had hem die link van die jurkjes getoond.
Dat vond hij blijkbaar wel ok. Het zal dan toch dat bikinibroekje zijn wat hem het meeste stoort... :?

TS zegt dit zelf, hij voelt zich ongemakkelijk en ze wil hem niet pushen er ok mee te zijn. Maar zij wordt dus wel gepushed in iets wat ze uit zichzelf niet had gedaan: een rokje dragen op het strand. Ik vind dat niet gelijkwaardig, zij houdt veel meer rekening met zijn gevoel dan hij met die van haar. Zo zie ik het.

Ik vind ook dat TS zelf moet weten wat ze doet. Maar als ze er 100% enthousiast voor was geweest had ze er denk ik geen topic over geopend. Ergens wringt het bij haar dus ook. We hoeven toch niet alleen maar te juichen hoe open-minded TS is dat ze zich aanpast?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:41

Ceffyl schreef:
Sheran schreef:
Vind het zelf juist leuk om mijn vriend blij te maken. Ik vind het ook leuk als mijn vriend vindt dat ik er leuk uitzie. Maar dat mag dus niet meer? Zou ik jammer vinden. Ik vind het leuk om een beetje moeite te doen voor een ander. Als hij het zou verbieden was het een ander verhaal, maar zo te horen doet hij dat totaal niet.

Er leuk uit willen zien is i.m.o. iets heel anders dan de vraag krijgen iets normaals niet aan te trekken. “Schat, ik vind het niet leuk dat je in je string uitgaat” is iets anders dan het niet leuk vinden dat je vriendin in een zwempak rondloopt.

Is hij bereid om zich dan ook te kleden op het strand? Ook een langere broek aan en een shirt? Als zij er bedekt bij moet liggen is het wel zo eerlijk als hij dat dan ook doet.

Wat Magrathea zegt. En voor mij heeft het niks met normaal en niet normaal te maken. Als mijn vriend zegt: 'ik vind je andere jurkje veel leuker dan deze' dan doe ik gewoon mijn andere jurkje aan. Ik ben niet zo rebels denk ik, vind het gewoon leuk om hem in dat geval ook blij te maken.
Anders zou het dus zijn als hij het gaat verbieden, maar dat doet de vriend van TS niet.

Blussem

Re: Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:44

Ik heb doorgaans minder moeite mee dat mij vriend mij vraagt om wat meer kleding aan te trekken omdat in deze omgeving en cultuur meer hoort dan dat hij aan mij vraagt of ik half naakt wil rond lopen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:44

Ceffyl schreef:
Luckystory schreef:
En als we op vakantie gaan wil ik uiteraard zelf ook van het strand en de zon genieten. Maar dan wil ik dat hij ook geniet. Ik vind het wel een probleem eigenlijk, om te weten dat hij zich ongemakkelijk voelt door die bikini.

Dat vond hij blijkbaar wel ok. Het zal dan toch dat bikinibroekje zijn wat hem het meeste stoort... :?

Ik vind ook dat TS zelf moet weten wat ze doet. Maar als ze er 100% enthousiast voor was geweest had ze er denk ik geen topic over geopend. Ergens wringt het bij haar dus ook. We hoeven toch niet alleen maar te juichen hoe open-minded TS is dat ze zich aanpast?

Hier ben ik het mee eens. En elke keer als er na gevraagd wordt waarin TS zich fijn voelt, word daar naar mijn mening overheen gepraat/niet op gereageerd.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:45

Hij klinkt heel vrijgevochten enzo, maar ik zou je toch willen aanraden op te passen. Een vriendin van mij had ook een hele leuke Arabische vriend en ze offerde hier en daar ook wat voor hem op. Tot dus ver niet zo erg, ze hadden het leuk samen en kregen kinderen. Toen ze kinderen kregen werd zijn geloof ineens heel belangrijk voor hem. Zij heeft zich uiteindelijk bekeerd en draagt nu een hoofddoek en is huisvrouw, niet uit geloofsovertuiging, maar omdat ze bang is dat hij de kinderen naar het Midden-Oosten ontvoert...
Hij is ook de baas in huis, gelukkig is hij niet agressief ofzo, maar wel heel traditioneel.

Zeg helemaal niet dat je vriend zo is. Maar het gebeurt wel vaak dat geloof toch ineens een hele belangrijk ding gaat worden. En dan is het ineens toch een hele andere cultuur. En natuurlijk is niet iedereen zo, maar ik wil je het toch meegeven. Nu een stukje vrijheid inleveren kan leiden tot nog meer inleveren van stukje svrijheid...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:47

Ceffyl schreef:
Luckystory schreef:

TS zegt dit zelf, hij voelt zich ongemakkelijk en ze wil hem niet pushen er ok mee te zijn. Maar zij wordt dus wel gepushed in iets wat ze uit zichzelf niet had gedaan: een rokje dragen op het strand. Ik vind dat niet gelijkwaardig, zij houdt veel meer rekening met zijn gevoel dan hij met die van haar. Zo zie ik het.

Het is maar wat je pushen vindt. Misschien is het voor TS wel niet zo belangrijk wat ze draagt op het strand.

Het lijkt me trouwens vrij duidelijk waar dit topic over gaat: TS twijfelt omdat ze niet zeker weet of ze teveel erin mee gaat. En gewoon even om wat andere visies te horen. Want zoals we zien zijn er inderdaad heul veul mensen die TS al zien lopen in een boerka :')

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:47

Sheran schreef:
Wat Magrathea zegt. En voor mij heeft het niks met normaal en niet normaal te maken. Als mijn vriend zegt: 'ik vind je andere jurkje veel leuker dan deze' dan doe ik gewoon mijn andere jurkje aan. Ik ben niet zo rebels denk ik, vind het gewoon leuk om hem in dat geval ook blij te maken.
Anders zou het dus zijn als hij het gaat verbieden, maar dat doet de vriend van TS niet.

En wat als je vriend zegt ‘trek maar helemaal geen jurkje meer aan’ of ‘trek alleen maar jurken tot over de knie aan’? Het gaat er niet om dat je voor je vriend dat ene leukere jurkje aantrekt en niet het vod dat hem niet aanstaat. Het gaat om een outfit die je nodig hebt voor een activiteit, een badpak om te kunnen zwemmen, die niet aan “mag”. Dat is alsof je vriend zou zeggen ‘die paardrijbroek zit wel erg strak, doe die maar niet meer aan’. Denk je er dan nog zo over?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 22:59

Zertab schreef:
Maar TS, of ik heb het gemist, maar ben jij bereid het in bikini liggen op te geven? En besef je je wel dat er misschien dadelijk meerdere eisen van hem komen? Hoever ga je dan? Lijkt me goed om hier alvast over na te denken.

Goeie vraag! Ik denk dat als we een compromis kunnen vinden waar zowel hij als ik mee kunnen leven, dat ik er geen twistpunt van ga maken. Maar daar zitten wel grenzen aan. Ik ga niet zitten wegsmelten op een strand. ;)

We zijn ondertussen bijna een jaar een koppel. De meeste ‘gevoeligheden’ zijn mij ondertussen wel bekend.
Vaak is dat makkelijk op te lossen en over sommige dingen hebben we afspraken.

Maar dat gaat 2 kanten op hoor. Hij heeft ook gewoontes die vanuit zijn culturele achtergrond heel normaal zijn maar waar ik het iets lastiger mee heb. Dat er grenzen zijn aan gastvrijheid bijvoorbeeld.
Bezoek is leuk maar niet als het 2 weken blijft plakken. En dan mag je echt wel vragen om te vertrekken. :x
Daar hebben we dus maar een termijn opgeplakt. Dat zal hij waarschijnlijk ook als een inperking van zijn vrijheid en cultuur ervaren.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:05

Luckystory schreef:
Zertab schreef:
Maar TS, of ik heb het gemist, maar ben jij bereid het in bikini liggen op te geven? En besef je je wel dat er misschien dadelijk meerdere eisen van hem komen? Hoever ga je dan? Lijkt me goed om hier alvast over na te denken.

Goeie vraag! Ik denk dat als we een compromis kunnen vinden waar zowel hij als ik mee kunnen leven, dat ik er geen twistpunt van ga maken. Maar daar zitten wel grenzen aan. Ik ga niet zitten wegsmelten op een strand. ;)

We zijn ondertussen bijna een jaar een koppel. De meeste ‘gevoeligheden’ zijn mij ondertussen wel bekend.

Maar dat gaat 2 kanten op hoor. Hij heeft ook gewoontes die vanuit zijn culturele achtergrond heel normaal zijn maar waar ik het iets lastiger mee heb. Dat er grenzen zijn aan gastvrijheid bijvoorbeeld.
Bezoek is leuk maar niet als het 2 weken blijft plakken. En dan mag je echt wel vragen om te vertrekken. :x
Daar hebben we dus maar een termijn opgeplakt. Dat zal hij waarschijnlijk ook als een inperking van zijn vrijheid en cultuur ervaren.

Lijkt me goed om dan na te denken in hoeverre jij wil toegeven. Dus alle opties op papier en voor jezelf bedenken welke echt te ver gaan voor jou.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:08

Ceffyl schreef:
Sheran schreef:

En wat als je vriend zegt ‘trek maar helemaal geen jurkje meer aan’ of ‘trek alleen maar jurken tot over de knie aan’? Het gaat er niet om dat je voor je vriend dat ene leukere jurkje aantrekt en niet het vod dat hem niet aanstaat. Het gaat om een outfit die je nodig hebt voor een activiteit, een badpak om te kunnen zwemmen, die niet aan “mag”. Dat is alsof je vriend zou zeggen ‘die paardrijbroek zit wel erg strak, doe die maar niet meer aan’. Denk je er dan nog zo over?

Hangt er ook vanaf hoe hij het zegt. Als ik weet dat hij me er leuker uit vindt zien in broeken zal ik vaker in broeken lopen. Ik zou jurkjes denk ik niet opgeven, want ik hou zelf enorm van jurkjes. Maar ik lees bij TS geen enorme liefde voor bikini's. Hangt af van de alternatieven, hoe leuk ik die vind... maar ik zou er altijd even over nadenken. Net als TS nu doet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:20

Zertab schreef:
Luckystory schreef:

Lijkt me goed om dan na te denken in hoeverre jij wil toegeven. Dus alle opties op papier en voor jezelf bedenken welke echt te ver gaan voor jou.

Volgens mij ben jij pas tevreden wanneer TS zegt dat ze t meteen uitmaakt en haar eigen weg gaat.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:20

Nee hoor. Denk alleen maar mee. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:24

Ceffyl schreef:
Sheran schreef:

Maar dat je openstaat voor de conversatie en er eventueel over wil nadenken, betekent toch niet dat je binnen no-time helemaal niks meer mag? Belangrijk is dat je jezelf er prettig bij blijft voelen zou je een aanpassing doen. Ik zou zelf bijvoorbeeld een stuk minder meegaand zijn dan Sheran, want ik ben erg kieskeurig in waar ik met prettig in voel, maar dat betekent niet dat ik de deur dichtsmijt op het moment dat mijn partner het erover wil hebben. Dat ik wellicht niet ga wijken voor hun wensen, is een tweede, maar ik zou wel altijd openstaan voor het gesprek.

Bovendien lijken degenen die meteen moord en brand schreeuwen, ook heen te lezen over het feit dat er meer kledingstukken zijn die de vriend van TS niet helemaal oké vindt, maar waar ze zich niets van aantrekt, dus van "voor je het weet loop je gesluierd en kom je je huis niet meer uit" lijkt me geenszins sprake. Mede daarom komt TS op mij ook niet over als iemand die over zich heen laat lopen, maar wel bereid is om te zoeken naar een tussenweg waar zij en haar vriend zich beiden prettig bij voelen, en dat lijkt me niet meer dan logisch in een relatie.

Zertab schreef:
Nee hoor. Denk alleen maar mee. :)
Maar zou je ook "alle opties" waar iemand zich aan kan ergeren/aanstoot aan kan nemen op papier zetten als je een Nederlander datete? Ik vind dat wel overtrokken; komt tijd, komt raad, in plaats van een lijstje op papier te zetten van steeds toenemende inperkingen van je vrijheid, en dan een streep te trekken waar voor jou de grens ligt.

zonnebloem18
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:09

Ik denk dat je er op een goede manier in staat. Een relatie is geven en nemen en dat kan op allerlei vlakken. Er is niets mis met een compromis proberen te vinden, zonder je zelf helemaal weg te cijferen.
Of dat nu gaat om een bikini, joggingbroek, hoe lang familie blijft logeren, hoe vaak je bij de schoonouders op visite gaat of hoe vaak 1 van beiden van huis is 's avonds.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:16

TS, je bent duidelijk nog heel erg verliefd en het is mooi hoe je over hem praat.

Waarschuwingen zijn alleen vanwege slechte ervaringen en omdat er wel vrouwen zijn die over zich heen laten lopen. Mannen ook trouwens, maar die hoor je hier natuurlijk minder.

Ik vind het vooral heel makkelijk kletsen als mensen hier van achter een scherm roepen dat niemand hun verteld wat ze wel of niet mogen dragen etc. Die hebben misschien zelf geen gelukkige relatie of zijn de dominante factor in de relatie.

Natuurlijk mag ik dragen wat ik wil en mijn man ook. Maar we houden ook al 27jr zoveel van elkaar dat we gewoon rekening met elkaar houden. Een beetje geven en nemen is echt heel normaal. Daar word ik totaal geen ander mens van en er word mij niks afgenomen als ik iets niet zou dragen omdat mijn man dat niks vindt.
Gebeurt bij ons niet, want mijn man interesseert het echt geen bal, maar daar is misschien ook wat over te zeggen.

En als we samen weg gaan, vind ik het als vrouw ook leuk als hij iets draagt waar ik graag naar kijk.

Neemt niet weg dat je pas kort met iemand samen bent met een groot cultuur verschil en je niet weet hoe de toekomst loopt en of je dingen moet bespreken, je poot stijf moet houden of hier en daar kan toegeven zonder gevolgen.

Persoonlijk vind ik die bikini jrukjes juist vreemd voor op het strand. Als ik op het strand zou liggen, vind ik dat juist erg veel stof. VOor mij val je dan juist op.
Ik zou eerder voor een broekjes met pijpjes en een halter achtig topje gaan. En bij overgewicht zou ik voor kwaliteit gaan.

Misschien samen iets gaan kopen in ene goede winkel. Dan ziet hij het zelf ook. En niet gelijk 6 stuks kopen. Laat hem die eerste keer maar wennen. Wie weet zegt hij zelf; al die vrouwen hebben een bikini, doe ook gewoon een bikini aan als jij dat wilt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:53

Citaat:
Ik vind het vooral heel makkelijk kletsen als mensen hier van achter een scherm roepen dat niemand hun verteld wat ze wel of niet mogen dragen etc. Die hebben misschien zelf geen gelukkige relatie of zijn de dominante factor in de relatie.

:?

Wat een rare conclusie.

Of ze hebben een man met dezelfde smaak en gedachte over kleding. En juist een gelijkwaardige relatie.
En hoeven ze geen topic te openen omdat er totaal geen issue is over kleding.
En draagt de vrouw waar ze zich fijn bij voelt en is de man gevallen op die vrouw met die kledingsmaak.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:28

@Mkango: dat lukt misschien niet nee maar toch wel kledingstukken voor aan het strand waarin je je prettig voelt? Even overdreven maar als TS zegt dat ze absoluut niet in een burhka (of hoe je het ook schrijft) wil lopen is dat toch iets wat je kan opschrijven aan de "nee-kant"? Maar als mijn meedenken niet gewaardeerd wordt door TS, steek ik er ook geen energie meer in.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:32

_Penotti schreef:
Citaat:

:?

Wat een rare conclusie.

Of ze hebben een man met dezelfde smaak en gedachte over kleding. En juist een gelijkwaardige relatie.
En hoeven ze geen topic te openen omdat er totaal geen issue is over kleding.
En draagt de vrouw waar ze zich fijn bij voelt en is de man gevallen op die vrouw met die kledingsmaak.

Als er discussie over kleding is hoeft er toch geen sprake te zijn van een ongelijkwaardige relatie?
Praten is belangrijk en de mening van mijn vriend is belangrijk. Net als mijn mening voor hem belangrijk is.
Doen we daar altijd wat mee? Nee want mijn vriend trekt op een hete stranddag nog steeds zijn korte joggingbroek aan naar een strandtent en ik doe nog steeds boodschappen in mijn paardrijbroek.
En dat vind ik als ik TS haar berichten lees ook. Er is gesprek en misschien wel meer gesprek vanwege een andere cultuur.
Cultuur krijg je mee vanaf het moment dat je geboren bent. Dus als jij verhuisd moet je terecht wennen en daar mag ook best wel de tijd voor zijn.

Zoals ik eerder zei mensen vinden het al abnormaal als mensen in films of series in grote groepen bij elkaar staan. Zo snel gaat een cultuurverandering dus. En dit is na 8 weken laat staan na 18 jaar. Dat heeft wat mij betreft niks te maken met onderdrukking. Helemaal niet als er dus gesprek is.

chanicha
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:41

Er is een verschil tussen iets niet mógen dragen of iets niet leuk vinden dat je draagt,
Als mijn man zou zeggen dat mag je niet aan zou ik het gelijk aandoen O:) maar hij weet beter na 43 jaar.
Zegt hij ik vind dat niet zo leuk dan hou ik daar wel rekening mee.
Ik zeg het ook weleens tegen mijn man dat iets echt niet staat want combineren is ook een vak :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:56

Nou ik vind dit wel iets meer dan “ik vind die bikini niet zo leuk staan heb je geen andere?”

Dit zijn inderdaad twee culturen die samen leven. Hoe ver je wil gaan voor een ander is heel persoonlijk. Enige tip die je als buitenstaander kan geven is dat TS zich er altijd zelf goed bij moet blijven voelen, welke keuze ze ook maakt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:38

Jessix schreef:
Nou ik vind dit wel iets meer dan “ik vind die bikini niet zo leuk staan heb je geen andere?”

Dit zijn inderdaad twee culturen die samen leven. Hoe ver je wil gaan voor een ander is heel persoonlijk. Enige tip die je als buitenstaander kan geven is dat TS zich er altijd zelf goed bij moet blijven voelen, welke keuze ze ook maakt.

Toch lees ik niet dat de vriend het haar verbied dat maakt het voor mij niet anders want er is dus gesprek. Een heel aantal mensen vult dat wel zo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:47

Mereltje schreef:
Helemaal gek dit hele topic.
Is dit echt serieus?

Meid, ik zou naakt op dat strand gaan liggen, gaat het even met hem?? Wtf :') :') :')
Wat bizar dat er westerse vrouwen zijn die het überhaupt zouden overwegen zich aan te passen aan zon’n denkbeeld :(:) Doet me wel pijn bij de gedachte dat onze voorouders zo hard hebben moeten vechten voor emancipatie en dat er in 2020 nog vrouwen zijn die dit soort bullshit accepteren, maargoed, het zal de onzekerheid wel zijn. Een sterke vrouw zou dit nooit pikken :')

Wat beledigend naar de TS toe. Jouw bericht is enorm vrouwonvriendelijk. Jij zegt namelijk dat er maar 1 keuze is en dat is dit niet te pikken. Alle vrouwen die dit wel pikken klasseer je namelijk onder zwak. Enorm vrouwonvriendelijk om ons, vrouwen, weer naar een norm te willen laten plooien. Dat is niet wat emancipatie is.