Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:47

joyce_eddy schreef:
Zin jullie niet “bang” dat de mondkapjes nog wel verplicht gaan worden op veel meer plaatsen dan alleen in het O.V?

Als dat nodig is om bv het paardrijden met onze stichting mogelijk te maken, dan vandaag nog. Graag!

Het lijkt me onwennig en raar, maar niks onoverkomelijks. Als dat maakt dat het bepaalde dingen door kan laten gaan die nu niet kunnen, dan zou ik dat heel graag willen.

(Maar tegelijkertijd zou ik het ook fijn vinden als we meer werk maken van traceren en opsporen en indammen van besmetting, zodat het daar niet alleen vanaf hangt, en de meeste omgevingen gewoon corona-vrij gehouden kunnen worden.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:56

joyce_eddy schreef:
Zin jullie niet “bang” dat de mondkapjes nog wel verplicht gaan worden op veel meer plaatsen dan alleen in het O.V?

Eigenlijk niet nee. Ik had verwacht dat mensen met een contactberoep en klanten daar ook aan het mondkapje zouden moeten, maar dat is al niet zo. Dus dat zal wel loslopen denk ik voorlopig.

rozebadeend

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:17

https://www.wowmasks.co.uk/ < Voor wie leren mondkapjes zoekt :+ :+
Lijkt me erg oncomfortabel, en er zitten gaatjes in om goed te kunnen ademen.. ???

Maar goed, zo kan je natuurlijk wel matchen met je WOW zadel :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:24

joyce_eddy schreef:

Ja heel erg. Kleredingen

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:53

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:54

joyce_eddy schreef:

Ik heb meer het idee dat het verplicht is omdat heel europa het doet en we dus niet achter kunnen blijven. OV is natuurlijk ook een plek waar 1,5 meter toch lastiger is dan op veel andere plekken, dus ik ben er niet bang voor.

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:56

Nu is reizen met mondkapje nog niet verplicht toch? Wel verstandig misschien maar als je reist zonder mag het gewoon?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:57

friendly schreef:
Nu is reizen met mondkapje nog niet verplicht toch? Wel verstandig misschien maar als je reist zonder mag het gewoon?

Jup, op 1 juni gaat de reguliere dienstregeling weer in en dan wordt het ook verplicht in het ov een kapje te dragen.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:07

@Emma
Beddankt voor je uitleg!

joyce_eddy schreef:

"Bang" niet echt, het zou me op zich ook niet zoveel uitmaken als het bijvoorbeeld in de supermarkt verplicht wordt. Maar nu je overal steeds meer leest dat zelfgemaakte mondkapjes niet of nauwelijks beschermen tegen corona, zou het me niks verbazen als ze die mondkapjes-in-het-OV-regel juist weer opheffen. Maar goed, dat is slechts een speculatie :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:11

Dreamybol schreef:
Shadow, Italiaans onderzoek heeft onderzocht hoe groot de kans op verspreiding van covid19 is met sporten, paardrijden zat in de laagste categorie.
https://manegeruiterbond.nl/nieuws/vers ... ardrijden/

Geloof ik wel, zeker buiten, maar voor ruiters met begeleiding geldt dat niet. Je hebt gewoon nabij contact nodig. (Nou denk ik dat er meer risico gaat van de ruiter naar de begeleiding dan andersom omdat ruiters hoger zitten, maar toch. En mensen vallen vaak op meerdere vlakken in risicocategorieen: een aantal is zeer zeker zelf niet opgewassen tegen besmetting, maar ze wonen ook in huizen met andere bewoners die risico lopen.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:33

Dreamybol schreef:
friendly schreef:

Jup, op 1 juni gaat de reguliere dienstregeling weer in en dan wordt het ook verplicht in het ov een kapje te dragen.

Die logica ontgaat me even. Kun je niet besmet raken als de trein niet naar schema rijdt?

Bij ons is het een advies, geen verplichting, als je in de drukte onderweg bent is het advies om bescherming te overwegen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:37

Dat zou een mooie motivatie zijn om op tijd te rijden, Sizzle. :)
Nee, ik denk dat ze verwachten dat als de normale dienstregeling weer hervat wordt, het ook weer drukker zal worden. En daarom dan pas de mondkapjes dan verplicht. Persoonlijk vind ik het ook raar hoor. Nu nog niet, per 1 juni wel. Toen ze de 'intelligente lockdown' aankondigden moest alles op stel en sprong gesloten (mensen in restaurants die al besteld hadden moesten naar buiten gestuurd worden) en nu deze gekke logica.
Al blijft het volgens mij wel de bedoeling het OV te mijden als dat kan. Maar daar houden mensen zich nu al niet aan, gezien de drukte in de trein naar Scheveningen afgelopen zaterdag.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:41

Ik denk niet dat mondkapjes verplicht gaan worden bij dingen als (aangepast) paardrijden. Net als dat het niet voor contactberoepen geld. En dat heeft vrij weinig te maken met de kans op besmetting, maar meer met dat je bij contactberoepen en sporten in verenigingsverband vrij makkelijk kan achterhalen met wie er contact is geweest. Bij een eventuele besmetting, kan iedereen relatief makkelijk opgespoord (en getest/in quarantaine geplaatst) worden.

En dat is het probleem met het OV: Die 1,5 meter afstand kan niet gewaarborgd worden én er is achteraf zo goed als niet te achterhalen met wie er contact is geweest, waardoor verspreiding onder de radar een heel realistisch beeld is.

Dus bang ben ik er in die zin niet voor, omdat ik hoop/erop wil vertrouwen dat onze overheid dit soort regels op grond van verstand invoert, ipv op grond van angst. Het lijkt namelijk niet zinvol voor heel veel andere activiteiten, zeker niet gezien de zeer beperkte werking. En die beperkte werking is dan ook alleen nog maar bij correct gebruik, wat erg twijfelachtig is. En in dat geval kunnen mondmaskers dus zelfs averechts werken. Bovendien zitten er ook andere nadelen aan het gebruik van die dingen, zoals de productie, onze afvalberg, lastiger communiceren, voor doven en slechthorende zelfs niet meer kunnen communiceren, beperkte identificatiemogelijkheid etc etc etc.

Het ingaan op 1 juni heeft inderdaad met de drukte te maken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:56

Per 1 juni gaan toch de middelbare scholen weer open? Dan wordt er weer meer drukte in het OV verwacht, daarom moet het OV weer volgens de normale dienstregeling gaan rijden en dan nog uit voorzorg die verplichting van het dragen van maskers.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:00

Ok, helder :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:00

Ik wil heel graag een VOG mask, (tegen het vijlstof), maar ook slecht aan te komen momenteel

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:10

Ik denk dat ik maar gewoon een bandana als mondmasker ga gebruiken, als het me niet lukt wat kapjes te kopen bij de drogist of hema. Een vriendin van me gaat haar Buffbandana maar gebruiken (dubbelvouwen, keukenpapier ertussen, klaar) voor de weinige keren dat ze in de bus stapt. Is natuurlijk ook een idee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:43

Ik heb via Bol.com mondkapjes besteld. Moest toch kattenvoer bestellen. 25 stuks voor 29 euro. Ik verwacht dat ik er lang mee ga doen aangezien ik de tram ga vervangen voor een fiets

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:46

Ik heb vandaag maar geoefend met mondkapjes maken, vind deze wel stoer :D

Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:52

Leuk hoor! Koordje kan je beter andersom doen, is makkelijker met op en afzetten :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 14:17

Zoolgangster schreef:
Ik denk dat ik maar gewoon een bandana als mondmasker ga gebruiken, als het me niet lukt wat kapjes te kopen bij de drogist of hema. Een vriendin van me gaat haar Buffbandana maar gebruiken (dubbelvouwen, keukenpapier ertussen, klaar) voor de weinige keren dat ze in de bus stapt. Is natuurlijk ook een idee.

Dat mag dus niet. Moet echt iets zijn in de vorm van een mondkapje.

En dat is dus ook het "gemene" knip de bandana in de vorm van een mondkapje, naai 2 lagen aan elkaar en het mag wel.

Terwijl het dus dezelfde stof is, maar de bandana als bandana mag niet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:19

Het gaat erom dat het neus/mond gebied omsloten word. Dus een bandana zal niet afdoende zijn.

Komende week zal de overheid de eisen aan mondkapjes publiceren. Ze zullen zich waarschijnlijk op de belgische regels van de FOD baseren dus daar zou je vast inspiratie kunnen opdoen

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:29

ik werk zelf in de zorg en zie t nut niet van de mondkapjes in... wel van goeie mondkapjes maar niet van zelfgemaakt lapjes stof... die laten nog steeds bij een nies of hoest van alles door... weliswaar mss minder en in een kleinere wolk maar toch.... als we dan toch mondkapjes moeten gaan dragen doe t dan goed. .... de 1.5 meter dat is het belangrijkste.... en ik zou zeggen.. laat een bedrijf mondkapjes maken die je uit een automaat of op een station kan kopen voor een betaalbare prijs zodat iedereen hetzelfde draagt, met de juiste bescherming.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:33

Afbeelding
lnvdh schreef:
ik werk zelf in de zorg en zie t nut niet van de mondkapjes in... wel van goeie mondkapjes maar niet van zelfgemaakt lapjes stof... die laten nog steeds bij een nies of hoest van alles door... weliswaar mss minder en in een kleinere wolk maar toch.... als we dan toch mondkapjes moeten gaan dragen doe t dan goed. .... de 1.5 meter dat is het belangrijkste.... en ik zou zeggen.. laat een bedrijf mondkapjes maken die je uit een automaat of op een station kan kopen voor een betaalbare prijs zodat iedereen hetzelfde draagt, met de juiste bescherming.

Ach en dan voorzie je iedereen van "juiste bescherming" en dan gebruikt 90% het toch wel verkeerd en is het gewoon zonde van al dat goede materiaal.

En hoewel de "zelfgemaakt lapjes stof" inderdaad wellicht wat doorlaat, is dat nog altijd beter dan helemaal geen mondkapje :)

Afbeelding

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:35

lnvdh schreef:

Prima leg iedereen dan uit hoe goed goed is!!

Wordt zo moe van steeds maar weer te moeten horen, werkt niet, mensen kunnen er niet mee overweg etc...

Ik spreek mensen er gewoon op aan. Ophouden, afblijven en en geen kin of neusdrupper van maken.
Als we dat nu gewoon eens allemaal doen gaan mensen het wellicht wél eens leren.