Pareltjes schreef:Ik denk dat de crux is mensen goed te informeren over hoe en wanneer te gebruiken. Als je geen FFP3 hebt zul je idd niet tegen virussen beschermt worden. Maar indien er niet voldoende afstand genomen kan worden kan een simpel mondkapje toch voor een deel wat bijdragen. Dat er niet voldoende FFP2 of 3 zijn voor in de zorg, rechtvaardigt niet om te verkondigen dat ze dus niet zouden werken. Daarmee neem je je burgers gewoon niet serieus. Die gaan denken, ze werken in een ziekenhuis wel maar in een supermarkt niet?
Informeer mensen over de verschillen in mondkapjes. Informeer hoe ze moeten worden gedragen, afgedaan, weggegooid etc. Hetzelfde met handschoenen. Hoe doe je ze veilig uit. Het is geen hogere wiskunde. Leg het ze gewoon uit! Belgie komt volgende week met een uitgebreide handleiding voor burgers hoe ze te gebruiken. Dat soort initiatieven juich ik toe. Hoe mensen zelf iets kunnen maken incl patronen en welke materialen je het beste kunt gebruiken. Is het 100 % bescherming? Nee maar dat is social distancing ook niet en toch doen we het massaal. Alle beetjes helpen en burgers hebben het idee dat ze ook daadwerkelijk IETS kunnen doen.
Dát bedoel ik met eerlijke voorlichting, over cijfers over mondkapjes etc. Houdt het simpel voor de mensen, transparant en eerlijk. Als een mondkapje werkt in de zorg werkt het ook in de tram!
Ik zeg niet dat ze niet werken, ik zeg dat ze niet werken omdat menig NLer niet weet hoe je ze op de juiste manier moet gebruiken. Dat is heel iets anders.
Helemaal prima als mensen geïnformeerd worden over wanneer het wel en niet werkt en hoe je materiaal zelf kan maken. Maar ik ben er wel tegen reguliere mondkapjes maar zomaar onder de bevolking te verspreiden, zeker op het moment dat wij nog steeds kampen met tekorten. Tot vrij recent geleden hadden veel ziekenhuizen voorraden voor max 1,5e dag en stonden er hele teams dagelijks in contact met allerhande organisaties om hun materiaal voor de volgende dag weer op orde te krijgen. Hoe het er nu precies voor staat durf ik niet te zeggen maar volgens mij nog niet heel veel beter. Veel verschillende ziekenhuizen, waaronder de mijne, hebben medewerkers opgeroepen om mondkapjes e.d. bij bedrijven uit te buurt op te vragen als ze mensen kenden in sectoren die veel mondkapjes gebruiken.
Om er nog maar niet over te beginnen dat veel thuiszorg en verpleeghuizen helemaal weinig tot geen materialen hebben.
Ik stap namelijk dagelijks een afdeling met zo'n 20 positief geteste patiënten op. Ik wil mij geen zorgen hoeven maken om de juiste bescherming omdat anderen, met een mondkapje op, ineens weer meer naar buiten zouden willen. Prima als het noodzakelijk is natuurlijk, maar niet met materiaal wat ziekenhuizen idd beter kunnen gebruiken. Maak er dan idd zelf een, hou je afstand van mensen en ga gewoon niet naar buiten als je klachten hebt. Oftewel, volg de richtlijnen van het RIVM.