Corona app. Wel of niet gewenst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:17

elnienjo schreef:
Zolang er niet massaal getest wordt heeft zo'n app uberhaupt geen nut.
Bovendien heb je er zelf niet zoveel aan, omdat als jij de waarschuwing krijgt bij een coronageval in de buurt te zijn geweest jijzelf al in de incubatietijd kunt zitten. Ver genoeg uit de weg blijven van andere mensen blijft dus de meest veilige optie.

Ja precies!

Pareltjes

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 21:05

We lopen allang achter de feiten aan dus begin me zowieso af te vragen wat het nut nog gaat zijn.
Naar aanleiding van onderzoek bij bloedbank aannemelijk dat reeds 500.000 mensen antistoffen hebben.

Een half miljoen! Wat hebben we in vredesnaam nog aan die ellelange monologen van het RIVM?met maar 30.000 besmettingen? Want we testen maar het topje van de ijsberg.
Wellicht kunnen ze de normale procedures eerst eens op orde krijgen. Meer testen, meer mankracht.
Eerlijke informatie verschaffing. Mondkapjes dragen niet bij, handschoenen ook niet, terwijl de gehele wereld anders meent. Wat is niet is getest maar toch dood neervalt is geen Corona-geval. Valse cijfers krijgen we.

Breng eerst de normale zaken op orde alvorens ons met een app op te zadelen. Ik vind dat de verantwoordelijkheid wel heel erg veel bij de burger komt te liggen. Van mij mogen ze wat meer de Belgen volgen. Gewoon kordaat, zo gaan we het doen! Maar niet zo halfbakken, bang voor onrust. Net doen of zo’n app de oplossing is, dan kunnen we keurig lekker lui van achter het buro gemonitord worden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:14

Nou hop, hop, zelf stoppen met je ellenlange mening op Bokt en mondkapjes naaien dan voor de zorg.

Er zijn hier mensen dag en nacht aan het werk om beleid te maken en zaken in kaart te brengen en die verdienen het niet om op fora en Social media afgezeken te worden voor mensen die vanaf de zijlijn klagen.

Het een sluit het ander niet uit. Als een app een aanvulling kan zijn, waarom niet? En zoals al aangegeven, de kans is heel klein dat het verplicht wordt. Dus je hoeft je geen zorgen te maken over je eigen privacy.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 21:31

beert schreef:
Nou hop, hop, zelf stoppen met je ellenlange mening op Bokt en mondkapjes naaien dan voor de zorg.

Er zijn hier mensen dag en nacht aan het werk om beleid te maken en zaken in kaart te brengen en die verdienen het niet om op fora en Social media afgezeken te worden voor mensen die vanaf de zijlijn klagen.

Het een sluit het ander niet uit. Als een app een aanvulling kan zijn, waarom niet? En zoals al aangegeven, de kans is heel klein dat het verplicht wordt. Dus je hoeft je geen zorgen te maken over je eigen privacy.

Excusé op de tenen getrapt? Men mag geheel vrijwillig dit topic verlaten hoor. Je bent het kennelijk niet met me eens, dat mag. Ieder zijn ding. Maar ga mij niet het zwijgen opleggen omdat het jou niet uit komt. En zeker niet denigrerend worden.Dat is niet charmant en voegt totaal niets toe aan de discussie. Maar wellicht lucht het op.

Ik zie geen enkele reden waarom ik mij niet kritisch uit mag laten over het RIVM, ik sta hier trouwens niet alleen hoor. Met mij meerdere mensen in meerdere landen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:35

Ik vraag mij af hoe ze dat gaan doen bij mensen die geen smartphone hebben of misschien wel een smartphone hebben maar geen abonnement en dus alleen de smartphone via de wifi gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:37

Pareltjes schreef:
We lopen allang achter de feiten aan dus begin me zowieso af te vragen wat het nut nog gaat zijn.
Naar aanleiding van onderzoek bij bloedbank aannemelijk dat reeds 500.000 mensen antistoffen hebben.

Een half miljoen! Wat hebben we in vredesnaam nog aan die ellelange monologen van het RIVM?met maar 30.000 besmettingen? Want we testen maar het topje van de ijsberg.
Wellicht kunnen ze de normale procedures eerst eens op orde krijgen. Meer testen, meer mankracht.
Eerlijke informatie verschaffing. Mondkapjes dragen niet bij, handschoenen ook niet, terwijl de gehele wereld anders meent. Wat is niet is getest maar toch dood neervalt is geen Corona-geval. Valse cijfers krijgen we.

Breng eerst de normale zaken op orde alvorens ons met een app op te zadelen. Ik vind dat de verantwoordelijkheid wel heel erg veel bij de burger komt te liggen. Van mij mogen ze wat meer de Belgen volgen. Gewoon kordaat, zo gaan we het doen! Maar niet zo halfbakken, bang voor onrust. Net doen of zo’n app de oplossing is, dan kunnen we keurig lekker lui van achter het buro gemonitord worden.

Het klinkt alsof jij heel erg tegen alles bent wat er in Nederland gebeurt momenteel en alsof je geen enkel vertrouwen in het kabinet of het RIVM hebt.
Dan snap ik dat je ook niet voor een app bent.

Maar het klinkt alsof je sowieso per definitie tegen alles bent wat er ondernomen wordt hier. Het is niet goed of het deugt niet, zei mijn vader dan vroeger :+

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 21:41

Ik ben tegen dat gene waarvan ik schrijf dat ik er tegen ben. Niets meer niets minder. Mochten er mensen meer bij denken dan is dat eigen inkleuring.

Ja ik vind NL bepaalde zaken half/half.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:52

Nou ja, je haalt bijvoorbeeld de Belgen aan. Maar die doen het helemaal niet beter dan wij.
Dus blijkbaar gaat het je niet om het resultaat? Mij wel.
https://nos.nl/l/2330579

En sorry, als je dingen zegt als: we krijgen valse cijfers, lui van achter het bureau, ellenlange monologen van het RIVM, dan blijkt daaruit toch echt wel dat je heel erg anti bent. Hou het gewoon bij de feiten.

Maar dit hoort meer in het algemene coronatipic, want het gaat niet over de app.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:06

Pareltjes schreef:

Maar heel eerlijk, dat is ook meer schijnveiligheid. 95% van de Nederlanders zal ze niet goed gebruiken, dus dan hebben ze ook geen zin. Ik werk zelf op de corona-afdeling en weet hoe lastig het is om niet uit automatisme toch net even dat hoekje onder je bril of aan je neus te krabben als het jeukt.

En afgelopen weekend heb ik zelf nog gezien hoe er hier iemand met mondkapje en handschoenen aan voor de appartementen stond. Geen idee wat ze precies kwamen doen maar het leek van een of andere organisatie vanuit de Moskee o.i.d. (niks daartegen verder) maar die gozer had handschoenen aan en ging op zijn telefoon, telefoon weer in de zak. Mondkapje van zijn gezicht af en er weer op. Toen ze weer naar buiten kwamen gaf ie een jongetje een knuffel, ging vervolgens de pet af om met dezelfde handschoenen door zijn haar te wrijven en vervolgens ging weer de pet op. Dan had je net zo goed geen handschoenen aan kunnen trekken want die verliezen op deze manier compleet hun doel. Verder gaat er op Facebook een leuk filmpje rond van een, ik denk Amerikaanse, verpleegkundige die uitlegt hoe micro-organismen zich op die manier alsnog kunnen verspreiden.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:09

Op dit moment vind ik zo´n app erg goed en ik ben me er een beetje in aan het verdiepen om die te plaatsen, als dat kan.

Ik werk met coronapatienten, dus heb er baat bij om goed gemonitort te worden.

Als deze crisis bezworen is, dan knikker ik de telefoon in de wilgen.... tot de volgende pandomie.
Je kunt gewoon een telefoon met prepaidcard daarvoor nemen volgens mij, ze kunnen je vast wel traceren maar ik heb verder niks te verbergen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 22:26

Marie_Anne schreef:
Nou ja, je haalt bijvoorbeeld de Belgen aan. Maar die doen het helemaal niet beter dan wij.

En sorry, als je dingen zegt als: we krijgen valse cijfers, lui van achter het bureau, ellenlange monologen van het RIVM, dan blijkt daaruit toch echt wel dat je heel erg anti bent. Hou het gewoon bij de feiten.

Maar dit hoort meer in het algemene coronatipic, want het gaat niet over de app.

Begrijp je reactie maar de cijfers in Belgie komen anders tot stand dan in NL. Belgie telt bijvoorbeeld wél alle doden waarvan een vermoeden bestaat dat ze aan Corona zijn overleden mee. NL niet. Als Belgie deze onbevestigde maar wel vermoedelijke Corona gerelateerde niet meetelt is het dodental lager dan in NL. Daarnaast wordt er meer getest. Als je NIET telt dan zie je ze ook niet terug in de cijfers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:28

Pareltjes schreef:
Marie_Anne schreef:

Begrijp je reactie maar de cijfers in Belgie komen anders tot stand dan in NL. Belgie telt bijvoorbeeld wél alle doden waarvan een vermoeden bestaat dat ze aan Corona zijn overleden mee. NL niet. Als Belgie deze onbevestigde maar wel vermoedelijke Corona gerelateerde niet meetelt is het dodental lager dan in NL. Daarnaast wordt er meer getest. Als je NIET telt dan zie je ze ook niet terug in de cijfers.

Dat is bekend en staat in het artikel ja, daarom vergelijken ze geen doden of bevestigde gevallen, maar ziekenhuisopnames. Dat doet Nederland het zelfs ietsje beter...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:30

Rakkie123 schreef:
Op dit moment vind ik zo´n app erg goed en ik ben me er een beetje in aan het verdiepen om die te plaatsen, als dat kan.

Als deze crisis bezworen is, dan knikker ik de telefoon in de wilgen.... tot de volgende pandomie.
Je kunt gewoon een telefoon met prepaidcard daarvoor nemen volgens mij, ze kunnen je vast wel traceren maar ik heb verder niks te verbergen.

Dan zou je dus nonstop meldingen krijgen dat je te dicht bij een coronapatient bent geweest. Dat is toch volkomen zinloos als je met coronapatienten werkt?

Toen ze het voor 't eerst over de app hadden ging ik er vanuit dat ze zouden gaan testen zoals ze in o.a. Zuid Korea testen, maar bij de technische briefing bleek van Dissel nog steeds selectief te testen (dus zorgpersoneel en patienten in de kwetsbare groep, niet eens gezinsleden, laat staan mensen met milde klachten) dus dan heeft die app totaal geen zin.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 22:38

Blacky94 schreef:
Pareltjes schreef:

Maar heel eerlijk, dat is ook meer schijnveiligheid. 95% van de Nederlanders zal ze niet goed gebruiken, dus dan hebben ze ook geen zin. Ik werk zelf op de corona-afdeling en weet hoe lastig het is om niet uit automatisme toch net even dat hoekje onder je bril of aan je neus te krabben als het jeukt.

En afgelopen weekend heb ik zelf nog gezien hoe er hier iemand met mondkapje en handschoenen aan voor de appartementen stond. Geen idee wat ze precies kwamen doen maar het leek van een of andere organisatie vanuit de Moskee o.i.d. (niks daartegen verder) maar die gozer had handschoenen aan en ging op zijn telefoon, telefoon weer in de zak. Mondkapje van zijn gezicht af en er weer op. Toen ze weer naar buiten kwamen gaf ie een jongetje een knuffel, ging vervolgens de pet af om met dezelfde handschoenen door zijn haar te wrijven en vervolgens ging weer de pet op. Dan had je net zo goed geen handschoenen aan kunnen trekken want die verliezen op deze manier compleet hun doel. Verder gaat er op Facebook een leuk filmpje rond van een, ik denk Amerikaanse, verpleegkundige die uitlegt hoe micro-organismen zich op die manier alsnog kunnen verspreiden.

Ik denk dat de crux is mensen goed te informeren over hoe en wanneer te gebruiken. Als je geen FFP3 hebt zul je idd niet tegen virussen beschermt worden. Maar indien er niet voldoende afstand genomen kan worden kan een simpel mondkapje toch voor een deel wat bijdragen. Dat er niet voldoende FFP2 of 3 zijn voor in de zorg, rechtvaardigt niet om te verkondigen dat ze dus niet zouden werken. Daarmee neem je je burgers gewoon niet serieus. Die gaan denken, ze werken in een ziekenhuis wel maar in een supermarkt niet?

Informeer mensen over de verschillen in mondkapjes. Informeer hoe ze moeten worden gedragen, afgedaan, weggegooid etc. Hetzelfde met handschoenen. Hoe doe je ze veilig uit. Het is geen hogere wiskunde. Leg het ze gewoon uit! Belgie komt volgende week met een uitgebreide handleiding voor burgers hoe ze te gebruiken. Dat soort initiatieven juich ik toe. Hoe mensen zelf iets kunnen maken incl patronen en welke materialen je het beste kunt gebruiken. Is het 100 % bescherming? Nee maar dat is social distancing ook niet en toch doen we het massaal. Alle beetjes helpen en burgers hebben het idee dat ze ook daadwerkelijk IETS kunnen doen.

Dát bedoel ik met eerlijke voorlichting, over cijfers over mondkapjes etc. Houdt het simpel voor de mensen, transparant en eerlijk. Als een mondkapje werkt in de zorg werkt het ook in de tram!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:16

Het is niet dat dit nu het mondkapjes topic is, maar ik hoor en lees dat 'de hele wereld' mondkapjes adviseert, maar alleen het eigenwijze nederland niet.

Nu lees ik op de pagina van de WHO, dat ook die het niet perse adviseren.

Ik hoorde de politiek zeggen 'Belgie geeft haar burgers wél mondkapjes, waarom doet het eigenwijze Nederland dat niet".. en dan schrijven de Belgische bokkers dat ze die mondkapjes heel niet krijgen, maar dat een aantal ze zelf zitten te maken ...

Ik snap niet zo goed waar al die veronderstellingen vandaan komen die blijkbaar nergens op gebaseerd zijn.

Ook met het testen.. Die testcapaciteit moet omhoog, die is nu niet hoog genoeg, maar moet wel omhoog. Wie zegt dat tegen de tijd dat de app er eventueel komt, er niet meer getest gaat worden? Weten we dat nu al?

Ik zag op twitter een aantal mensen die in de werkgroep van die app zitten, ook dus onafhankelijke bureau's die zeer gebrand zijn op privacy. Dat stemt mij best wel gerust.

Gisteren tijdens het debat ook zo'n momentje... Een politicus tegen de Minister "wij EISEN dat de app software inzichtelijk wordt [en boos doen]' zegt de minister simpelweg: "ja, dat wordt ook zo".. :')

NB, er is een verschil tussen open source en iets anders (het ene is dat je kunt zien hoe de software geschreven is en wat er met de data gebeurd, dat is wel een eis. Het tweede is dat je met de software aan de haal kunt gaan en bijv kunt aanpassen/herschrijven. Ik weet die technische termen niet)
Baudet leek mij wat beteutert te kijken toen DeJonge aangaf dat de App dus niet geheel 'open' wordt vanwege de mogelijkheid van het 'jatten' van de software. Dan heb je het ook niet helemaal begrepen denk ik.. ?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:24

tjiftjaf schreef:
Ik vraag mij af hoe ze dat gaan doen bij mensen die geen smartphone hebben of misschien wel een smartphone hebben maar geen abonnement en dus alleen de smartphone via de wifi gebruiken.

Daar doen ze niets mee.
Daarom zeg ik ook al steeds, dit gaat niet verplicht worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:30

Dat zeggen ze zelf ook. De mensen die geen smartphone hebben (zoals de achterban van Krol, zoals hij zelf aangaf) kunnen gewoon via de GGD indien nodig.
maar dat kan alleen als de druk van de GGD afgehaald wordt.. en dus mensen die dat willen, wel de app gaan gebruiken, voor contactonderzoek zoals de GGD dit ook zou doen indien je een besmettelijke ziekte zoals Tuberculose zou hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:11

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:29

Pareltjes schreef:
Ik denk dat de crux is mensen goed te informeren over hoe en wanneer te gebruiken. Als je geen FFP3 hebt zul je idd niet tegen virussen beschermt worden. Maar indien er niet voldoende afstand genomen kan worden kan een simpel mondkapje toch voor een deel wat bijdragen. Dat er niet voldoende FFP2 of 3 zijn voor in de zorg, rechtvaardigt niet om te verkondigen dat ze dus niet zouden werken. Daarmee neem je je burgers gewoon niet serieus. Die gaan denken, ze werken in een ziekenhuis wel maar in een supermarkt niet?

Informeer mensen over de verschillen in mondkapjes. Informeer hoe ze moeten worden gedragen, afgedaan, weggegooid etc. Hetzelfde met handschoenen. Hoe doe je ze veilig uit. Het is geen hogere wiskunde. Leg het ze gewoon uit! Belgie komt volgende week met een uitgebreide handleiding voor burgers hoe ze te gebruiken. Dat soort initiatieven juich ik toe. Hoe mensen zelf iets kunnen maken incl patronen en welke materialen je het beste kunt gebruiken. Is het 100 % bescherming? Nee maar dat is social distancing ook niet en toch doen we het massaal. Alle beetjes helpen en burgers hebben het idee dat ze ook daadwerkelijk IETS kunnen doen.

Dát bedoel ik met eerlijke voorlichting, over cijfers over mondkapjes etc. Houdt het simpel voor de mensen, transparant en eerlijk. Als een mondkapje werkt in de zorg werkt het ook in de tram!

Ik zeg niet dat ze niet werken, ik zeg dat ze niet werken omdat menig NLer niet weet hoe je ze op de juiste manier moet gebruiken. Dat is heel iets anders.

Helemaal prima als mensen geïnformeerd worden over wanneer het wel en niet werkt en hoe je materiaal zelf kan maken. Maar ik ben er wel tegen reguliere mondkapjes maar zomaar onder de bevolking te verspreiden, zeker op het moment dat wij nog steeds kampen met tekorten. Tot vrij recent geleden hadden veel ziekenhuizen voorraden voor max 1,5e dag en stonden er hele teams dagelijks in contact met allerhande organisaties om hun materiaal voor de volgende dag weer op orde te krijgen. Hoe het er nu precies voor staat durf ik niet te zeggen maar volgens mij nog niet heel veel beter. Veel verschillende ziekenhuizen, waaronder de mijne, hebben medewerkers opgeroepen om mondkapjes e.d. bij bedrijven uit te buurt op te vragen als ze mensen kenden in sectoren die veel mondkapjes gebruiken.
Om er nog maar niet over te beginnen dat veel thuiszorg en verpleeghuizen helemaal weinig tot geen materialen hebben.

Ik stap namelijk dagelijks een afdeling met zo'n 20 positief geteste patiënten op. Ik wil mij geen zorgen hoeven maken om de juiste bescherming omdat anderen, met een mondkapje op, ineens weer meer naar buiten zouden willen. Prima als het noodzakelijk is natuurlijk, maar niet met materiaal wat ziekenhuizen idd beter kunnen gebruiken. Maak er dan idd zelf een, hou je afstand van mensen en ga gewoon niet naar buiten als je klachten hebt. Oftewel, volg de richtlijnen van het RIVM.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:31

Marie_Anne schreef:
De Autoriteit Persoonsgegevens gaat 7 voorstellen voor apps bekijken en komt maandag met de uitkomst. Zij kunnen ook verbieden als het niet voldoet aan de wet.

Privacywaakhond neemt zeven 'corona-apps' onder de loep - https://nos.nl/l/2330785
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... orona-apps

Mijn angst blijft nog steeds dat ze toch willen verplichten.
Op vrijwillige basis zonder consequenties ben ik er niet op tegen. Dan kun je het ook installeren en de info voor jezelf houden.

Knabbel1070

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:41

Als ze de app zouden gebruiken zoals ze in china/ wuhan doen ben ik voor. Maar helaas gaat dat niet gebeuren. Daar word je getest voor je ergens naar binnen kan enz en word het ingevoerd in de app. Ben je besmet ben je rood, ben je in contact geweest met iemand of heb je klachten ben je oranje en anders ben je groen. Met rood mag je het huis niet uit enz. Maar hier hebben we daar te veel rechten voor dus gaat dat hem niet worden. En als de helft de app maar gebruikt werkt zoiets niet..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:27

Rakkie123 schreef:

Het kunnen misbruiken van dit soort apps en de 100% waarschijnlijkheid dat dit ook zal gebeuren wordt hier ook aangegeven. Immers de recente aanscherpingen van allerlei veiligheids en surveillance maatregelen n.a.v. andere crises zijn ook nooit of niet geheel opgeheven.
https://www.youtube.com/watch?v=k5OAjnveyJo

En om toch maar even de geschiedenis in te duiken, voor WOII hadden de gemeentelijke basisadministraties (bevolkingsregister) keurig genoteerd wat je religie, afkomst, etc. was. Maakte "ongewenste" mensen opsporen super simpel. Is nooit de intentie geweest van het vastleggen van die informatie, maar omstandigheden veranderen, politici veranderen, en misbruik maken van aanwezige gegevens is dan eng simpel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:29

Gaat die YT video ook over de app die in NL gebruikt gaat worden, en worden de mensen die er nu bij betrokken zijn, ook geinterviewd? (ik kan op mn werk niet kijken nu)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:38

Algemene gevolgen van dit soort mogelijkheden voor overheden.
Korte beschrijving :
Shane chats with former NSA spy and whistleblower Edward Snowden on the rise of authoritarianism during the COVID-19 pandemic.
Kanaal is Vice.

En hoewel dit de amerikaanse situaties als patriotact als voorbeeld neemt, zijn dit soort wetten er ook in NL. Enige voordeel tot nu toe voor de burger lijkt te zijn dat de hoeveelheid data zo groot is dat veel zaken daardoor toch niet opvallen. Echter de roep om nog meer data + AI zal dat wel degelijk gaan ondervangen incl. analyses waar wel negatieve gevolgen voor brave burgers aan vast zitten. Een app zoals dit die al flink stuk analyse doet, kan veel meer inzichtelijk maken wat eigenlijk onschuldig is, maar heel gevaarlijk voor degene waarover conslusies getrokken worden.

de correspondent heeft over "ik heb niks te verbergen" een paar jaar terug al een goed stuk geschreven (al heb ik die link nu niet). Technologie lijkt wel de nieuwe god/religie die niks fout kan doen en dat + macht is de meest verslavende drug ter wereld maakt dit soort oplossingen zeer gevaarlijk, juist voor onschuldige mensen die stomme pech hebben.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 14:41

Blacky94 schreef:
Pareltjes schreef:

Ik zeg niet dat ze niet werken, ik zeg dat ze niet werken omdat menig NLer niet weet hoe je ze op de juiste manier moet gebruiken. Dat is heel iets anders.

Helemaal prima als mensen geïnformeerd worden over wanneer het wel en niet werkt en hoe je materiaal zelf kan maken. Maar ik ben er wel tegen reguliere mondkapjes maar zomaar onder de bevolking te verspreiden, zeker op het moment dat wij nog steeds kampen met tekorten. Tot vrij recent geleden hadden veel ziekenhuizen voorraden voor max 1,5e dag en stonden er hele teams dagelijks in contact met allerhande organisaties om hun materiaal voor de volgende dag weer op orde te krijgen. Hoe het er nu precies voor staat durf ik niet te zeggen maar volgens mij nog niet heel veel beter. Veel verschillende ziekenhuizen, waaronder de mijne, hebben medewerkers opgeroepen om mondkapjes e.d. bij bedrijven uit te buurt op te vragen als ze mensen kenden in sectoren die veel mondkapjes gebruiken.
Om er nog maar niet over te beginnen dat veel thuiszorg en verpleeghuizen helemaal weinig tot geen materialen hebben.

Ik stap namelijk dagelijks een afdeling met zo'n 20 positief geteste patiënten op. Ik wil mij geen zorgen hoeven maken om de juiste bescherming omdat anderen, met een mondkapje op, ineens weer meer naar buiten zouden willen. Prima als het noodzakelijk is natuurlijk, maar niet met materiaal wat ziekenhuizen idd beter kunnen gebruiken. Maak er dan idd zelf een, hou je afstand van mensen en ga gewoon niet naar buiten als je klachten hebt. Oftewel, volg de richtlijnen van het RIVM.

Ik heb ook nergens gezegd dat kapjes bestemd voor de zorg naar de “ bevolking “ zou moeten gaan. Enkel dat het RIVM beweert of heeft beweerd dat ze niet werkzaam voor de “ bevolking “ en dat vind ik uiterst kwalijk. Begrijp ik dat het is gezegd om zo geen run te krijgen op mondkapjes, ja natuurlijk. Maar wees transparant en dat is het RIVM in deze niet geweest. Bevolking is opzettelijk verkeerd geïnformeerd.

Moet de zorg over voldoende materiaal beschikken? Ja natuurlijk. Ligt hier ook bij de zorg een verantwoording? Ja natuurlijk. Bij de overheid? Oh zeker. Deze pandemie is niet uit de lucht komen vallen.
Je kon de klok er op gelijk zetten. Zie ook het eerste Corona topic waar bij sommige Bokkers ruim op voorhand hebben gewaarschuwd. Wat mij ook verbaast is dat een zekere huisartsenpost slechts 20 kapjes op voorraad had, standaard. Een beetje nagelsalon honderden. Dat zet zaken ook wel in perspectief.

Indien bevolking over de juiste mondkapjes zou kunnen beschikken, juiste handschoenen, voorlichting etc. zou deze pandemie veel sneller bezworen kunnen worden, toch? Als ik in de buitenwereld niet besmet raak, hoef jij mij niet te verzorgen. Te voorkomen dat ik het krijg is vele male goedkoper dan mij te behandelen zodra ik het heb. Een app beschermt mij niet. Het bepaalt wel wat ik wel en niet mag. Dat had de NL overheid toch al afgesproken met de “ intelligentie lockdown “? Burgers aanspreken op hun goed burgerschap? Waarom dan een app. als iedereen zoals Rutte zegt zich er toch al zo braaf aan houdt?

Natuurlijk begrijp ik dat de zorg de laatste jaren tot op het bot is uitgeknepen. Efficïentie boven alles. Kan alleen maar hopen dat het tij eens gaat keren en de marktwerking voor een groot deel uit de zorg zal worden verdreven. Overheid weer meer verantwoording pakt. Dat vrije marktwerking niet heilig is wisten we natuurlijk allang. Maar inmiddels zijn sociale voorzieningen voor dik geld verkocht. Openbaar vervoer, zorg, energie, water, etc etc. Breekt de pleuris uit heeft het grote geld de macht. Gaat alles naar de hoogste bieders( zie mondkapjes ) en moet de overheid mee in deze gekte.

Nee ik ben het lang niet altijd eens met het RIVM.