Mobiele airco: welke is nou het best?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: Mobiele airco: welke is nou het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:44

Ik heb een mobiele airco van Just Fire, hij maakt best veel lawaai, maar kan er toch prima mee slapen :Z
Hij koelt m' slaapkamer zo'n 5 graden af, vanmorgen was het er 25 graden.
Hij zou mss nog koeler kunnen, als ik de slag afgesloten door het raam kon hangen, maar heb rolluiken die ik graag dicht wil. Dus hangt hij buiten de deur, waar ik een deken voor hang tot op de grond en zet ik het raam vd douche en het balkon tegenover elkaar open. Niet ideaal, maar ja :Y)

Je wordt trouwens niet verkouden van een airco, maar van een virus. Je kan wel een verstopte neus krijgen door de droge lucht.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:32

Achterom schreef:
Ik volg ook... We willen hier op termijn ook airco, maar een buitenunit kunnen we niet kwijt. Vandaar dat ik die monoblock optie errug interessant vind :j

Wij hebben een huis gehad met twee split units (slaapkamer en woonkamer), een luxe centraal aircosysteem in Spanje en nu hier in het appartement een monoblock in de woonkamer. Echt, het is een wonderbaarlijk fijn apparaat! We zitten hier nu al een dikke week in die enorme hitte te genieten van ons geweldig koele huis.

Als ik één nadeel mag noemen, is dat hij niet bepaald geruisloos is, maar eigenlijk stoort het me niet eens. Pas als ik hem uitzet, denk ik, oeps ... lekker rustig zo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:46

Nico12 schreef:
Airco bedrijven claimen dat ze het druk hebben en slecht aan personeel kunnen komen. De reden zou zijn de STEK c.q. de F gassen certificering benodigd voor de inbedrijfname. Omdat Ik een zeer brede o.a. technische opleidingen bezit met alle genoemde certificeringen ben Ik gaan solliciteren. Immers je mag dit beroep niet als zelfstandige uitvoeren. Verder heb Ik geen eisen, dus beschikbaar oproep, parttime en als Ik geen benzinekosten heb in de directe regio een inbedrijfname volgens de voorschriften vanaf bruto Salaris € 50,- . Helaas nog geen positieve reactie.

Is dat bruto salaris ad € 50 per uur?

Wij hebben eind mei mijn dochter een airco cadeau gedaan.
De installateur kon binnen een paar dagen hem plaatsen.
Maar dat bedrijf doet alleen maar airco's plaatsen en heeft er altijd zo'n 100 op voorraad.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 08:53

Ik ben ook zo blij met mijn airco die eind mei is aangelegd. Ik heb zelf de temperatuur op 21 graden staan. Ik zet hem om een uur of 10 aan, eerst op de powerful stand en daarna op 1 streepje de hele nacht. Heerlijk!

En omdat wij thuis moeten werken, heb ik een campingtafel gehaald bij de Decathlon en mijn laptop en beeldscherm naar de slaapkamer verhuisd.

Die airco is echt een van mijn beste investeringen geweest, blij dat ik iets meer betaald heb, maar wel iemand die toen snel kon komen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 08:54

Vannacht de airco aan laten staan, ging goed tot er om 1 uur een deur met een klap dicht waaide, toen was ik wakker en bleef ik wakker van de herrie..... oordoppen in gedaan en om 4 uur viel ik weer in slaap.
Was 23 graden vanmorgen in de slaapkamer (buiten 22)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:14

Ik zit ook na te denken over een mobiele airco. Ik woon in een appartement, ik krijg het niet voor elkaar om een vaste airco te laten installeren hier :=

Voor de mensen die ook in een appartement wonen en een mobiele airco hebben, hoe doen jullie dat met de slang? Waar laat je die? En hoe voorkom je dat de warmte dan alsnog in je huis komt? Ik heb aan de voorkant van het huis twee ramen en aan de achterkant twee ramen + de balkondeur. Voert de slang de warme lucht af of ook vocht?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:26

ik heb zo'n ding erbij gekocht en die op een kiepraam gemonteerd, niet ideaal want het kiert aan alle kanten, maar de enige mogelijkheid hier. Verder houd ik aan de zonkant de ramen en gordijnen potdicht overdag zodat de boel niet nog meer opwarmt. ik word wel een beetje depressief van het al dagenlang "opgehokt" zitten zonder enig contact met "buiten"
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:52

de slang naar buiten voert warme lucht af ( slang wordt echt behoorlijk warm ) Voor vochtafvoer is er een apart slangetje en moet je een opvangbak naast de airco zetten.
Al meerdere in dit topic ervaren dat de mobiele airco een paar graden koelt ( 3 a 4 ), niet meer. Ook bij voldoende capaciteit van de airco zelf. Die 3 graden is ook al erg fijn hoor. Maar als je hem uit zet dan gaat de temperatuur vrij snel weer omhoog. Dus je kan hem niet vooraf aanzetten en dan s'nachts b.v. uit. Dat werkt hooguit 2 a 3 uur.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:01

Ah kijk, ik dacht dat die slang eventueel ook vocht af zou voeren. Dan kan ik hem niet zomaar uit het raam boven de buren hangen :')

3-4 graden kan inderdaad net het verschil maken tussen 'gewoon warm' en 'langzaam gaar stoven'. Maar dat is wel goed om te weten, qua verwachtingsmanagement. In de nacht is mijn huis gelukkig nog goed te doen! Ik woon 3 hoog dus gooi 's avonds alle ramen en deuren open en dan tocht het goed door. Ik slaap nog verrassend goed :j Het gaat er meer om dat bijvoorbeeld mijn werkkamer en woonkamer echt smoor worden op een gegeven moment. Maar ja, hoe verplaatsbaar is zo'n airco daadwerkelijk?

Genoeg om over na te denken in ieder geval :j Bedankt voor jullie informatie allebei!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:07

Berdien schreef:
Maar ja, hoe verplaatsbaar is zo'n airco daadwerkelijk?

De mijne (van de Makro) rij ik van slaapkamer naar woonkamer, die heeft wieltjes :) Er zat bij mij een set bij om aan het raam te maken, maar die past vanwege de afwijkende maten van mijn raam niet. De grote stevige kartonnen doos waar ie in kwam bood uitkomst :D Die werkt prima op de slaapkamer. In de woonkamer hang ik de slang gewoon uit het raam en doe ik mijn rolgordijn naar beneden, dit sluit genoeg af om het een paar graden koeler te krijgen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:08

Onze heeft ook wieltjes :D. Dus kan hem overal heen brengen.
Verder hebben wij op onze ramen van dat klitteband zitten, zodat we zo'n afrits ding aan het raam kunnen maken. Slang eruit, rits dicht en blazen maar :D.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:30

Mijn moeder maakt het nog steeds goed in het verpleeghuis met haar mobiele airco :)

Inmiddels heeft onze buurvrouw (rijtjeshuis) ook een mobiele airco aangeschaft. En hebben wij helaas kennis gemaakt met een keerzijde ervan ;(

Buurvrouw heeft het slaapkamerraam zover open staan dat de afvoerbuis met raamafdichting ertussen past. Niet heel ver dus. Maar haar raam gaat open naar links, het onze naar rechts. Het gat van de afvoer is dus gericht op ons openstaande raam en vandaar stroomt het geluid zo de slaapkamer van onze dochter in.

Als de buren in hun slaapkamer op normale toon praten wanneer hun en ons raam open staan, dan kunnen wij luid en duidelijk verstaan wat er wordt gezegd. Echt alsof we er bij zijn. Er ontstaat dan blijkbaar een luchtbrug die geluid transporteert.

Je moet weten dat tussen de twee slaapkamers nog twee ruimtes zijn: hun en onze badkamer. Er zit dus echt wel ruimte tussen beide slaapkamerramen. Maar die afstand vermindert het geluid wat overgebracht wordt niet.

Vannacht liet de buurvrouw haar nieuwe mobiele airco op volle kracht draaien. Het was niet te missen toen ik na twaalven even mijn dochter ging controleren voordat ik zelf naar bed ging. Wat is dat in godsnaam?! (moet je je het geluid van een mobiele airco die op volle toeren draait voorstellen in de stilte van de nacht). Een laagvliegende luchtballon die boven ons huis de brander openzet? Heeft iemand een luchtkussen met blowers in de voortuin gezet? Beiden onzin natuurlijk. Ik wist het eigenlijk al direct, de afvoerslang in het raam was me eerder die dag al opgevallen.

We hebben platte daken. Dus ik begrijp die airco wel. Maar tegelijkertijd is het om dezelfde reden voor ons geen optie om ons raam te sluiten.

Ik krijg het idee dat de buurvrouw op deze manier probeert haar bovenverdieping maximaal te koelen in de nacht. Zelf slaapt ze wijselijk in een andere slaapkamer aan de achterkant van het huis. Met het raam dicht.

We zullen met haar in gesprek moeten -O- Uit ervaring kunnen we zeggen dat ze er waarschijnlijk niets aan zal veranderen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:17

Ik heb mazzel wat betreft buren, aan de ene kant is ie er bijna nooit en als ie er is, doet ie z’n hoorapparaten uit en hoort hij niks en de andere buren hebben dezelfde mobiele airco als wij. Die hoorde ik van de week ‘s nachts aanslaan.
Ik ben nu na een paar nachten gewend aan de herrie. Mijn man is aan 1 oor doof en gaat op z’n goede oor liggen, dus hij hoort dan niks.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:23

Electra63 schreef:
Nico12 schreef:
Airco bedrijven claimen dat ze het druk hebben en slecht aan personeel kunnen komen. De reden zou zijn de STEK c.q. de F gassen certificering benodigd voor de inbedrijfname. Omdat Ik een zeer brede o.a. technische opleidingen bezit met alle genoemde certificeringen ben Ik gaan solliciteren. Immers je mag dit beroep niet als zelfstandige uitvoeren. Verder heb Ik geen eisen, dus beschikbaar oproep, parttime en als Ik geen benzinekosten heb in de directe regio een inbedrijfname volgens de voorschriften vanaf bruto Salaris € 50,- . Helaas nog geen positieve reactie.

Is dat bruto salaris ad € 50 per uur?

Wij hebben eind mei mijn dochter een airco cadeau gedaan.
De installateur kon binnen een paar dagen hem plaatsen.
Maar dat bedrijf doet alleen maar airco's plaatsen en heeft er altijd zo'n 100 op voorraad.

€ 50 bruto is niet per uur maar voor de totale inbedrijfname. Dus voorrijkosten, afpersen met stikstof, vacumeren, gas inlaten, controle lekkage en rapportage. Dat Lukt niet in 1 uur.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 17-08-20 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:27

Een van de eerste dingen die ik heb laten doen toen ik hier kwam wonen is een airco neer laten hangen op mijn slaapkamer. De buitenunit staat op de dakkapel. Beste investering ever. Binnen no time heeft hij mijn slaapkamer naar 18 graden en dan kan ik lekker slapen. Ik heb hem s nachts uit.
Met die 35 graden gooi ik de slaapkamerdeur open en laat ik de airco op 18 graden aan. Dan blijft het rond 22 graden in huis. Vlak voor ik ga slapen doe ik dan de slaapkamerdeur weer dicht. Ideaal.
Kost even wat maar ik heb er zoveel plezier van. Mijn ervaring met mobiele airco is niet zo goed, werkt naar mijn mening echt niet goed genoeg.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 23:54

Ik heb een mobiele airco van https://mobieleaircoaanbieding.nl/

Ik had geen zin in eindeloos uitzoekwerk en besluiteloosheid en gunde deze mensen de aankoop, had ze in de krant zien staan. 2 jongeren die al hun spaargeld geinvesteerd hebben en die dingen zelf sjouwen van en naar zolder van zijn ouders.

Ik ben opzich best tevreden, super koud wordt het niet maar het maakt echt duidelijk verschil, ik heb een plat dak, hij staat in mijn slaapkamer met slang uit het raam, de verduisterende gordijnen moeten de warmte zoveel mogelijk buiten houden, die sluit ik zo goed mogelijk om de slang aan. Er zit een raamafdichting bij maar dat werkt volgens mij niet op mijn raam. Alle deuren van alle 4 de slaapkamers staan open zodat die ook wat koeler worden. Met de hittegolf zette ik hem overdag aan, lekker in de koelte boven spelen en tv kijken. Als ik naar bed ga zet ik hem wel uit want vind hem echt te luid, er zit ook een slaapstand op maar die heb ik nog niet gebruikt.

Ik heb ergens een keer een foto gezien van iemand die een plaat hout te grootte van het raam in het kozijn had geplaatst met schuifjes en dan daar de aansluiting voor de slang in. Dat leek me opzich ook wel een goed idee.

Nu met deze temperatuur zet ik hem niet aan, kan vrij goed de bovenverdieping door laten tochten en slaap prima onder een enkel laken.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 06:14

Ik ben ook overstag gegaan aan het begin van de hittegolf. Zit op een slecht geïsoleerde bovenverdieping, dus buiten temperatuur is binnen temperatuur (of hoger). Het is de afgelopen weken snachts nauwelijks afgekoeld en ook weinig wind. Mijn huis bleef 30+ graden.
De 'goedkope' (279€) mobiele airco van 7000btu heb ik gebruikt in een ruimte van 8m2/20m3 met de slang uit het raam en het rolgordijn naar beneden. Hij koelt direct, zette hem pas aan als ik ging slapen. Hij koelt maar 4/5 graden maar de combinatie met een koude luchtstroom en het ontvochtigen van de lucht zorgde dat het veel koeler aanvoelt. Heerlijk geslapen. Ja, hij maakt herrie, maar het is een constant zoem/blaas geluid waar ik prima bij kon slapen. Uitzetten heeft geen zin, binnen 10 minuten is het weer heet. Ik gebruik hem alleen snachts als het zo heet is (nu niet meer). Ben er heel blij mee!

En aangezien de topic titel vraagt om welke is nou het beste. Ik heb gezocht naar aircos onder de 300 euro die goede recensies had (goed koelen en niet irritant geluid), dat had deze. Maar het is een onbekend merk (OK.) en nu alweer uitverkocht bij de mediamarkt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:27

Suzanne F. schreef:
Een van de eerste dingen die ik heb laten doen toen ik hier kwam wonen is een airco neer laten hangen op mijn slaapkamer. De buitenunit staat op de dakkapel. Beste investering ever. Binnen no time heeft hij mijn slaapkamer naar 18 graden en dan kan ik lekker slapen. Ik heb hem s nachts uit.
Met die 35 graden gooi ik de slaapkamerdeur open en laat ik de airco op 18 graden aan. Dan blijft het rond 22 graden in huis. Vlak voor ik ga slapen doe ik dan de slaapkamerdeur weer dicht. Ideaal.
Kost even wat maar ik heb er zoveel plezier van. Mijn ervaring met mobiele airco is niet zo goed, werkt naar mijn mening echt niet goed genoeg.

Mee eens, een goede airco is zijn geld echt waard!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:45

MoniqueT schreef:
Suzanne F. schreef:

Mee eens, een goede airco is zijn geld echt waard!

Dat geloof ik gelijk, maar voor velen gewoon een te grote investering voor die paar weken per jaar dat het noodzakelijk is. Of ze hebben het er gewoon niet voor over. Voor deze mensen kan een mobiele airco een uitkomst zijn. Dan is het fijn om te lezen over ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:21

Daarnaast mag het gewoon lang niet overal. In huurhuizen mag je niet zomaar een unit ophangen en het moet ook maar net mogen van je VVE. Ik snap dat split units een uitkomst zijn maar dit topic gaat dan ook specifiek over mobiele airco's, en niet over installaties.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:07

Vorige zomer ging ik kapot in mijn appartement van de hitte. Temperaturen van wel 32 graden in de woonkamer.. Dus dit jaar heb ik ook een mobiele airco aangeschaft (vaste is geen optie; huurhuis). Beste aankoop ooit! Met die hittegolf heb ik het constant rond de 24 graden kunnen houden. Ik heb de Bestron 9000BTU. Geweldig goeie airco, die de afgelopen hittegolf het goed heeft gedaan.
Heb een triplex plaat op maat laten maken, gat erin voor de slang, slang vastgeschroefd en afgekit op de plaat en koelen maar! Niks te klagen gehad!
Ja. De stroomrekening zal wat minder leuk zijn, maar heb er een perfect gekoeld huis voor terug gekregen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:37

Maris schreef:
Zoals meerdere hier in het topic heb ik een AEG mobiele airco. Maar of hij het goed doet ? Hebben jullie tips ?
Het begint al dat ik niet weet hoe warm het is op de slaapkamer. Dus ik heb werkelijk geen idee hoe ver hij terugkoelt.
Als hij aan staat is het best lekker koel, niet mega maar wel een laken nodig om onder te liggen. Maar zo gauw hij uit gaat, dan is het binnen 10 minuten al weer warmer. En omdat hij toch redelijk wat lawaai maakt moet hij echt uit met slapen.
Lijkt wel of de ventilatie goed werkt ( als aan lekker koel ), maar de airco zelf niet ????
Buis naar buiten toe is ingepakt met isolatiespul ( van de autoruit om bevriezen te voorkomen ). Airco staat op 20 graden, paar uur lang. Op cool stand. Maar het voelt slechts een paar graden koeler als op de gang.
Iemand tips ? Op welke temp zetten jullie hem ?

Iemand nog tips ? Het lijkt wel of hij maar max 2 graden koelt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:43

Maris schreef:
Maris schreef:
Zoals meerdere hier in het topic heb ik een AEG mobiele airco. Maar of hij het goed doet ? Hebben jullie tips ?
Het begint al dat ik niet weet hoe warm het is op de slaapkamer. Dus ik heb werkelijk geen idee hoe ver hij terugkoelt.
Als hij aan staat is het best lekker koel, niet mega maar wel een laken nodig om onder te liggen. Maar zo gauw hij uit gaat, dan is het binnen 10 minuten al weer warmer. En omdat hij toch redelijk wat lawaai maakt moet hij echt uit met slapen.
Lijkt wel of de ventilatie goed werkt ( als aan lekker koel ), maar de airco zelf niet ????
Buis naar buiten toe is ingepakt met isolatiespul ( van de autoruit om bevriezen te voorkomen ). Airco staat op 20 graden, paar uur lang. Op cool stand. Maar het voelt slechts een paar graden koeler als op de gang.
Iemand tips ? Op welke temp zetten jullie hem ?

Iemand nog tips ? Het lijkt wel of hij maar max 2 graden koelt.

Mijn mobiele airco koelt wel meer, ik zet hem 's avonds op 16 en hij koelt tot 17/18 graden terug. (meten = weten) Hij moet ook uit als ik ga slapen, want ik schrik continu wakker als hij aanslaat. Het is al 57 dB als hij gewoon draait, die klap van het aanslaan is nog veel harder.

Tips heb ik dus niet, want ik heb zo ongeveer dezelfde ervaring als jij.

Over 2 weken krijg ik vaste airco in de slaapkamer, die aan kan blijven 's nachts, want die maakt veel minder lawaai.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:24

Euh, gekke vraag dan, maar hoe meet je de temperatuur in de kamer ? Waarmee ?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:29

Ik zie het op de Toon, heb verder geen thermometer hangen.

Edit, ik heb het geluk dat onze slaapkamer aan het balkon grenst en daarboven weer een balkon zit, dat scheelt echt.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 17-07-22 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt