De anderhalve meter samenleving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:06

SusanH schreef:
Als ze inwonen in de gehandicapten zorg ook zouden willen gaan doen zeg ik per direct mijn baan op. Is niet te doen met een gezin. En is toch ook niet wenselijk? Lijkt me geen gezonde werk situatie.

Ik las een voorbeeld afgelopen zaterdag in het Eindhovens dagblad of Volkskrant (Weet ff niet meer welke).
Heel nobel, maar ook echt bizar. Ergens wel heel veilig, maar dit kan je niet van mensen vragen. Medewerkers deden dit vrijwillig. Teamleider sliep in caravan buiten om maar niet naar huis te hoeven.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:24

Sizzle schreef:
culaccino schreef:
Lekenvraag: wat zou daarin de ideale situatie zijn? Dat een zorgmedewerker tijdens een test niet besmet lijkt, wil niet zeggen dat hij/zij toch besmet raakt. Hoe vaak zou je die persoon dan moeten testen? Dagelijks? Wekelijks?

Bij andere of nieuwe symptomen.

Nu moeten veel zorgverleners al 2x dgs hun temp meten, leven zoveel mogelijk in afzondering op werken na, lopen risico. Moeten ze nu ook nog dagelijks tot wekelijks een stokje door hun neus laten boren? Hoeveel opofferingsbereidheid kun je van mensen verlangen die al een fysiek/mentaal zwaar beroep hebben voor een loon waar veel anderen hun bed niet voor uitkomen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:26

Meestal wordt je niet iedere week ziek of verkouden.
Het gaat ook niet om moeten maar mogen.
De huidige onzekerheid is juist voor veel mensen slopend. Ze hoesten maar niemsnd wil ze testen, ondertussen moeten ze wel iemand uit de risico groep onder de douche zetten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:36

tamary schreef:
Je zou frequent moeten testen, maar ook kijken of je de zorg voor kwetsbare groepen als verpleeghuizen mee in quarantaine kan zetten zodat je na die testen de verpleging een aantal maanden er bij laat inwonen om dit buiten de deur te houden. Dat is echter een stuk lastiger zodra die medewerkers ook eigen familie/huis, etc. hebben die dat moeilijk maken. Je zou dan meer naar een soort kost en inwoning constructie als onderdeel baan mogelijk moeten maken.

In Frankrijk zijn er meerdere rusthuizen waar het verzorgend personeel zichzelf met de bewoners in quarantaine heeft gezet. Personeel blijft dus ten alle tijden ter plekke.
Dat is zwaar, heel zwaar en niet iedereen kan dat volhouden.
Maar zo zijn er dus rusthuizen waar nog geen enkel geval van corona is vastgesteld.
Langs de andere kant heb je rusthuizen waar de helft van de bewoners gestorven zijn omdat de directie te laks is geweest met bezoek toestaan.
En dan nog alles er tussen in.

Er zijn bvb ook verplegers die op hotel od gaan om geen besmettingen mee naar huis te nemen.
Of dorpen/steden die hun sportcomplexen openstellen voor verzorgend personeel zodat verplegers/dokters zich daar kunnen douchen/omkleden voor en na het werk om zo besmetting proberen te verminderen.

Dit zijn nu allemaal noodmaatregelen. Op langere termijn is dat inderdaad niet eeuwig vol te houden en zal de lockdown toch ooit opgeheven moeten worden (zeker de strengere versies).
Maar daarvoor moet je dus vat op de ziekte krijgen. Uitgebreid testen, behandelingen, vaccins, de zorg uitbreiden ipv er op te besparen, zijn allemaal mogelijkheden, maar die vragen allemaal tijd. En tot dan zit er niks anders op dan noodmaatregelen toe te passen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:25

Sizzle schreef:
De huidige onzekerheid is juist voor veel mensen slopend. Ze hoesten maar niemsnd wil ze testen, ondertussen moeten ze wel iemand uit de risico groep onder de douche zetten.

Ik ben een keer of 10 per jaar verkouden, dus bijna elke maand wel. Lang leve het hebben van kinderen :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:26

Meestal....
Bij mijn man op het werk zijn ze in iedergeval blij dat ze bij twijfel gewoon toegang hebben tot testen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:29

SusanH schreef:
Als ze inwonen in de gehandicapten zorg ook zouden willen gaan doen zeg ik per direct mijn baan op. Is niet te doen met een gezin. En is toch ook niet wenselijk? Lijkt me geen gezonde werk situatie.

Er zijn instellingen waar medewerkers dat gedaan hebben, maar ik vind ook niet dat je dat iemand kunt opleggen. Er zijn al mensen te kort in de zorg, en dan gaan er vast meer mensen hun baan opzeggen.
Wat ook volkomen begrijpelijk is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:33

Nee wekelijks testen of dagelijks tempen lijkt me ook niet nodig. Gewoon alert zijn op je eigen lichaam en daar bewust mee om gaan. Ik heb me enige weken toen alles net begon (half maart) ook ziek gemeld waar ik normaal misschien een paracetamolletje had genomen en toch had geprobeerd of het ging. Maar boodschap was heel duidelijk, als zorgmedewerker moet je bij koorts en klachten thuis blijven en ik had koorts. Misschien moeten we dat wel naar beneden bijstellen, "verkoudheidje" is ook thuis blijven, in alle sectoren. Nu moesten mensen met hele milde klachten, die ook nog eens niet getest waren, wel komen werken in een verpleeghuis. Grote kans daarmee om kwetsbare clienten te besmetten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:59

Sammiex2000 schreef:
Ik wil niet terug naar Afrikaanse omstandigheden, maar misschien moeten we accepteren dat we niet alles kunnen oplossen. En mensen niet behandelen, als er geen behandeling is houdt het op en er zijn wel andere mensen die behandeld moeten worden waar wel een behandeling voor is

Ik hoor het je graag nog eens zeggen als het jouw partner is die niet meer behandeld wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:25

Liselot schreef:
Sizzle schreef:

Ik ben een keer of 10 per jaar verkouden, dus bijna elke maand wel. Lang leve het hebben van kinderen :')

Er zijn toch genoeg mensen met kinderen die niet tien keer per jaar ziek woy. Denk niet dat het aan het hebben van kinderen ligt ;)

Liselot

Re: De anderhalve meter samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:34

Voordat mijn zoontje naar de opvang en later school ging had ik nergens last van. Hij neemt alles mee, is vaak verkouden en steekt ons aan. Dus ja, dat ligt wel aan het hebben van kinderen

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:46

Als ik zie hoe druk het gisteren op de wegen was....anderhalve meter is niet haalbaar.
Gisteren ruzie gehad met gastje bij de benzinepomp, met zijn 2en de propvolle ruimte in, het lukte mij niet meer afstand te houden.
Testeron en jong en verstand van spierballen en 0 respect.

Maar ik werk met patienten met corona, moet daar met de auto naar toe.
Mijn auto loopt niet op water.
Ik loop iedere dag gevaar en ben daarmee ook een gevaar voor anderen, heb geen partner die mijn auto af kan tanken.

Ik snap best dat mensen naar buiten willen maar ik begin voor een totale lockdown te worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:30

Rakkie123 schreef:
Als ik zie hoe druk het gisteren op de wegen was....anderhalve meter is niet haalbaar.
Gisteren ruzie gehad met gastje bij de benzinepomp, met zijn 2en de propvolle ruimte in, het lukte mij niet meer afstand te houden.

Ik loop iedere dag gevaar en ben daarmee ook een gevaar voor anderen, heb geen partner die mijn auto af kan tanken.

Ik snap best dat mensen naar buiten willen maar ik begin voor een totale lockdown te worden.

Vestje aantrekken 'ik werk met corona patienten' ik denk dat de ruimte snel leeg is.

Maar had de benzinepomp dan geen maatregelen genomen?

Een lockdown in de weekenden zou misschien wel wat zijn. Maar ik moet zeggen dat het in mijn woonplaats en omgeving eigenlijk heel goed gaat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:32

Cowgirl schreef:
Vestje aantrekken 'ik werk met corona patienten' ik denk dat de ruimte snel leeg is.

Ik denk dat je dan meer agressie krijgt en nergens meer welkom bent... Angst bij mensen doet rare dingen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:50

Liselot schreef:
Voordat mijn zoontje naar de opvang en later school ging had ik nergens last van. Hij neemt alles mee, is vaak verkouden en steekt ons aan. Dus ja, dat ligt wel aan het hebben van kinderen

Ik denk eerder aan een lage weerstand ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:54

Toen mijn vader het busje reed met kinderen die naar een speciale school gingen was hij ook heel vaak verkouden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:01

Nikass schreef:
Liselot schreef:

Met kinderen slaap je ook slecht, dus dat zou ook je weerstand kunnen verslechteren :P

Maar ik ben eigenlijk niet vaker ziek sinds ik kinderen en heb al 4 jaar geen nacht ononderbroken geslapen :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:18

Nikass schreef:
Liselot schreef:

Makkelijk oordelen vanaf achter je schermpje, maar nee, met mijn weerstand is niets mis

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:43

Cowgirl schreef:
Rakkie123 schreef:

Maar had de benzinepomp dan geen maatregelen genomen?

Een lockdown in de weekenden zou misschien wel wat zijn. Maar ik moet zeggen dat het in mijn woonplaats en omgeving eigenlijk heel goed gaat.

Ik heb gezegd dat ik met coronapatienten werk, voor me dook iedereen in zijn sjaal of t shirt, dit soort testeronbommetjes, doen dan nog een stap dichterbij, die heb ik 5x moeten zeggen dat hij afstand moest houden.

Ze riepen wel, er mogen maar 4 mensen binnen maar daar trokken ze zich niks van aan.
Werkelijk, die gasten, die moeten ze gewoon niet helpen als ze ziek worden.

Maar misschien is zo´n vestje een idee haha!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:21

De anderhalvemeter samenleving vanuit een rolstoel.... geschreven door columnist "Burugo", vaste columnist van de dwarslaesie stichting. (En mijn zwager)
Citaat:
Anderhalve meter

De anderhalve meter regel heeft ook zijn voordelen. Als roller word je niet meer ongevraagd geduwd en betast door kranige ouwe mannetjes of kordate dames met kort haar. Ook niet door blonde dellen trouwens en helaas, maar dat gebeurt me sowieso veel minder de laatste tijd. In de supermarkt is het ook handig, want anderhalve meter is ongeveer mijn draaicirkel (als ik flink dronken ben). Geen probleem dus so far. Tot ik vorige week het bord in de buurtsuper las waar op vermeld stond dat een wagentje verplicht was in de winkel.

Dat gaat uiteraard niet. Maar vóór ik de kans kreeg om eigenwijs te gaan vertellen dat ik altíjd een wagentje bij me heb kwam er al een medewerkster aangesneld die mij een mandje toeschoof. ‘We hebben heus wel aan u gedacht hoor’ klonk het vriendelijk.

In de supermarkt treedt een klein nadeel op, namelijk de koffiemelkpoeder want die staat op het bovenste schap. Gewoonlijk vraag ik dan een klant of een supermarktbewoner om het spul even aan te geven, maar dat kan nu even niet vanwege die anderhalve meter. En terwijl ik mijn best zat te doen om de melkpoeder uit het schap te kijken vroeg iemand pienter ‘Zal ik het even wat lager zetten? Dan kunt u het pakken’ Wat een vernuft, waarom kom ik daar zelf niet op?!

De diepvriesfriet ligt gelukkig laag genoeg, dus ik kan tevreden naar de kassa. Daarna nog even het mandje teruggeven aan die sympathieke vrouw. ‘Zal ik een doosje pakken voor de friet?’, vraagt ze kijkend naar de diepvriespatat op mijn schoot, ‘anders krijgt u koude benen.’ ‘Hoeft niet hoor, ik voel mijn benen niet’ zeg ik naar waarheid.

‘O……..sorry, het spijt me heel erg.’ zegt ze zichtbaar geschrokken. Alsof het háár schuld is…

‘Dat hoeft helemaal niet hoor’ probeer ik nog snel. ‘Ja, doet hoeft wél!’ reageert ze ontstemd, de arme stakker. Nu ben ik bang dat ze zich rot voelt door mijn schuld. En dat heeft ze zeker niet verdiend.

Dus niet sip zijn hoor winkelmandjesmevrouw! Ik vond u juist zo lief…

https://www.dwarslaesie.nl/column/anderhalve-meter/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:01

Zag net een filmpje van hoe een terras eruit zou zien bij de 1,5 meter economie. Dan moet de bediening dus van afstand de drankjes gooien. Toont imo wel aan hoe weinig haalbaar het is, mooie term maar in de praktijk lastig uitvoerbaar. Of we moeten met elkaar accepteren dat veel gewoon nog niet openen of juist accepteren dat die anderhalve meter lang niet overal haalbaar en werkbaar is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:20

Uiteindelijk komt het er op neer dat een ieder voor zich (en omgeving) moet bepalen hoeveel risico aanvaardbaar is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:21

Daar komt het op neer idd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:22

Tafeltjes moeten dan wel 3 meter van mekaar af staan, anders kun je er niet tussendoor lopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:26

Scum schreef:
Tafeltjes moeten dan wel 3 meter van mekaar af staan, anders kun je er niet tussendoor lopen.

Ja...Maar dan heeft de ober toch nog steeds een probleem? Je kan geen drankje of bord eten uit serveren op 1,5 meter afstand.