Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Veulen84 schreef:Is er toevallig iemand hier die een betrouwbare bron heeft gevonden over het ziekteverloop? Dus moment van besmetting, krijgen zichtbare verschijnselen, volgorde verschijnselen (mild versus zwaar) en duur van genezing?
Femke_Tweety schreef:Veulen84 schreef:Is er toevallig iemand hier die een betrouwbare bron heeft gevonden over het ziekteverloop? Dus moment van besmetting, krijgen zichtbare verschijnselen, volgorde verschijnselen (mild versus zwaar) en duur van genezing?
Al wel naar gezocht, niet gevonden.
Het líj́kt erop dat het zó divers is, dat er moeilijk één correcte timeline van te maken is.
Veulen84 schreef:Is er toevallig iemand hier die een betrouwbare bron heeft gevonden over het ziekteverloop? Dus moment van besmetting, krijgen zichtbare verschijnselen, volgorde verschijnselen (mild versus zwaar) en duur van genezing?
Citaat:2. Symptoms
The symptoms of COVID-19 infection appear after an incubation period of approximately 5.2 days. The period from the onset of COVID-19 symptoms to death ranged from 6 to 41 days with a median of 14 days. This period is dependent on the age of the patient and status of the patient's immune system. It was shorter among patients >70-years old compared with those under the age of 70. The most common symptoms at onset of COVID-19 illness are fever, cough, and fatigue, while other symptoms include sputum production, headache, haemoptysis, diarrhoea, dyspnoea, and lymphopenia. Clinical features revealed by a chest CT scan presented as pneumonia, however, there were abnormal features such as RNAaemia, acute respiratory distress syndrome, acute cardiac injury, and incidence of grand-glass opacities that led to death.
JewEmm schreef:Veulen84 schreef:Is er toevallig iemand hier die een betrouwbare bron heeft gevonden over het ziekteverloop? Dus moment van besmetting, krijgen zichtbare verschijnselen, volgorde verschijnselen (mild versus zwaar) en duur van genezing?
Dit is wat ik in een review vond. In jet artikel zekf is het stukje nog wat uitgebreiddr. Bron heb ik al eerder aangehaald.
https://doi.org/10.1016/j.jaut.2020.102433
The epidemiology and pathogenesis of coronavirus disease (COVID-19) outbreakCitaat:2. Symptoms
The symptoms of COVID-19 infection appear after an incubation period of approximately 5.2 days. The period from the onset of COVID-19 symptoms to death ranged from 6 to 41 days with a median of 14 days. This period is dependent on the age of the patient and status of the patient's immune system. It was shorter among patients >70-years old compared with those under the age of 70. The most common symptoms at onset of COVID-19 illness are fever, cough, and fatigue, while other symptoms include sputum production, headache, haemoptysis, diarrhoea, dyspnoea, and lymphopenia. Clinical features revealed by a chest CT scan presented as pneumonia, however, there were abnormal features such as RNAaemia, acute respiratory distress syndrome, acute cardiac injury, and incidence of grand-glass opacities that led to death.
JewEmm schreef:Tot aan "clinics features" vatte ik het Op als de normale gevallen, dus mensen die ook niet gehospitaliseerd hoeven te worden. Ik zal straks kijken of ik aan de referenties kan.
aadburg schreef:Wat ik niet goed begrijp: in het eerste kwartaal van 2018 waren er in Nederland 9444 doden door griep ( bron: RIVM) Waarom werd daar toen weinig of geen aandacht aan besteed in tegenstelling tot nu?
aadburg schreef:Wat ik niet goed begrijp: in het eerste kwartaal van 2018 waren er in Nederland 9444 doden door griep ( bron: RIVM) Waarom werd daar toen weinig of geen aandacht aan besteed in tegenstelling tot nu?
karuna schreef:Maar zou dat ook kunnen met dit virus. Dat je doormaakt of geent wordt maar je imuunsysteem er of wel of niet iets mee doet? En dan herbesmet zou kunnen worden? Dan wel stel je wordt positief getest maar na doormaken geen antistof te vinden.
Citaat:Plotseling duikt overal deze afbeelding op, waarin de aantallen van besmetting en mortaliteit van COVID-19 in Nederland en Italië naast elkaar zijn gezet: https://www.facebook.com/allergiedokter ... n__=EEHH-R
Heeft iemand enig idee in hoeverre deze tabel onderbouwd is? Waarop is bijvoorbeeld de startdatum van de vergelijking gebaseerd?
Astorga schreef:Plotseling duikt overal deze afbeelding op, waarin de aantallen van besmetting en mortaliteit van COVID-19 in Nederland en Italië naast elkaar zijn gezet: https://www.facebook.com/allergiedokter ... n__=EEHH-R
Heeft iemand enig idee in hoeverre deze tabel onderbouwd is? Waarop is bijvoorbeeld de startdatum van de vergelijking gebaseerd?
Citaat:27-2 was de eerste melding in NL. In italie startte het op 15-2. Dag 21 is in NL dus 20-3. Dag 21 was in Italie dus 7-3. Tabel is misleidend. Moet je niet zo naast elkaar zetten.
Lon schreef:UMC Utrecht heeft verschillende informatieve filmpjes over het Corona virus op youtube gezet. Een voorbeeld hiervan is deze https://www.youtube.com/watch?v=CPe0mCVqWZg waarin een viroloog vertelt over het ziekteverloop.
Astorga schreef:karuna schreef:Maar zou dat ook kunnen met dit virus. Dat je doormaakt of geent wordt maar je imuunsysteem er of wel of niet iets mee doet? En dan herbesmet zou kunnen worden? Dan wel stel je wordt positief getest maar na doormaken geen antistof te vinden.
Dat kan vast. Geen enkel virus of vaccin geeft in 100% van de gevallen immuniteit. Daarom dat je bij groepsvaccinatie altijd een zo groot mogelijke groep wilt vaccineren, om die enkele gevallen die er niet op reageren ook beschermd worden.
Immuniteitspercentages van COVID-19 zijn nu nog niet bekend voor zover ik weet.
Plotseling duikt overal deze afbeelding op, waarin de aantallen van besmetting en mortaliteit van COVID-19 in Nederland en Italië naast elkaar zijn gezet: https://www.facebook.com/allergiedokter ... n__=EEHH-R
Citaat:Breng de lezer toch het volgende simpele inzicht bij: elke tien dagen wordt de situatie ruwweg tien keer zo erg. Dat geldt voor bijna alle landen van Europa. Na twintig dagen is het honderd keer zo erg. Als je het op die manier formuleert kan iedereen het onthouden. Bekommer je niet om details