Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:15

Interessant topic! Kan iemand hier ook iets zeggen over de kans waarop je meer dan je inlegt verliest? Ik zit er aan te denken om via DeGiro te beginnen met beleggen. Ik wil beginnen met kleine bedragen die ik lange tijd kan missen. Maar ik ben bang dat ik ergens de kleine lettertjes heb gemist en dat er een kans bestaat dat je (bij bepaalde producten) meer dan je inleg kan verliezen.. Hoe kan ik hiervoor waken?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:24

Weilanden schreef:
Interessant topic! Kan iemand hier ook iets zeggen over de kans waarop je meer dan je inlegt verliest? Ik zit er aan te denken om via DeGiro te beginnen met beleggen. Ik wil beginnen met kleine bedragen die ik lange tijd kan missen. Maar ik ben bang dat ik ergens de kleine lettertjes heb gemist en dat er een kans bestaat dat je (bij bepaalde producten) meer dan je inleg kan verliezen.. Hoe kan ik hiervoor waken?

Gewoon aandelen kopen, trackers

Je geld verliest je met opties (put/call) en hefbomen, turbo’s
Als je vindt dat een aandeel teveel verlies gaat geven verkoop je um maar sommige aandelen zijn volatiel en soms ga je door een diep dal voordat je gaat stijgen

Zo hadden wij een aandeel met 85% verlies in portefeuille maar mijn man gelooft in hun concept.
Net voor de Corona gingen ze als malle omhoog 150% momenteel is het 20% in min vanaf de aankoop.
Maar we laten um staan en kijken het gewoon aan als ie flink gaat stijgen gaan ze weg en anders staan ze goed

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 00:15

@tita dus als ik mij houd aan beleggen in de vorm van aandelen en obligaties zou ik nooit meer kunnen kwijtraken dan mijn inleg?

Ik heb net geprobeerd om mij aan te melden bij DeGiro maar die hebben het inmiddels te druk, aangezien iedereen tijdens de covid19 crisis wil beginnen met beleggen. Er zijn nog slechts 28.000 wachtende voor mij! 8)7 Nog meer mensen hier die het onlangs geprobeerd hebben?

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 00:17

Weilanden schreef:
@tita dus als ik mij houd aan beleggen in de vorm van aandelen en obligaties zou ik nooit meer kunnen kwijtraken dan mijn inleg?

Ik heb net geprobeerd om mij aan te melden bij DeGiro maar die hebben het inmiddels te druk, aangezien iedereen tijdens de covid19 crisis wil beginnen met beleggen. Er zijn nog slechts 28.000 wachtende voor mij! 8)7 Nog meer mensen hier die het onlangs geprobeerd hebben?

Haha al een hele tijd terug. Ik ben wachtende nummer 13670 ofzo. Ik wacht nog en heb allang bij de ING geopend.

tita

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 05:01

Weilanden tuurlijk wel, al je geld zelfs theoretische gezien.
Dus alleen beleggen met wat je kan missen.

Aandelen kopen van bewezen stabielen bedrijven beleggen.

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:30

@ Tita, ik begrijp dat ik mijn (eenmalige en/of periodieke) inleg kan verliezen en dat vind ik niet erg. Ik zou het wel erg vinden als later blijkt dat ik naast het geld dat ik heb ingelegd ook nog andere kosten erbij krijg. Dat mijn aandeel zo laag is geworden dat ik extra geld moet bijleggen of zo iets geks.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 22:41

Dat is niet aan de orde hoor Weilanden! Je betaalt naar mijn idee alleen transactiekosten.

Ik heb vandaag een klein plukje KLM gekocht, die staat momenteel mooi laag.

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:52

Bedankt Ketly. De transactiekosten zijn neem ik aan ook altijd van te voren bekend?

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 00:05

Lies09 schreef:
Hoi allemaal,
Niet de tijd gehad om alles helemaal door te lezen dus sorry als ik een keer iets zeg wat niet klopt. Ik heb de app van peaks gedownload en begin met mijn wisselgeld om eens te kijken wat er gebeurd. Ik heb totaal geen ervaring met beleggen en ook zeker geen 100en euro's over die ik wel even ergens in kan stoppen zonder het nodig te hebben. Maar ik dacht bij peaks kan je heel klein beginnen dus vandaar mijn keuze.

LISANMOGC is mijn actie code mochten er nog meer mensen zijn die deze app hebben.

Ondertussen ga ik de komende tijd een beetje met jullie mee lezen om wat info op te doen!

Hier ook peaks gedownload om eens met beleggen te beginnen. Erg fijne app! Ik heb je actiecode gebruikt :) . Ik heb het nu aanstaan voor wisselgeld ×4 en profiel pittig. Ben benieuwd!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 06:33

Beleggen is eigenlijk best veilig, zo lang je maar bedrijven kiest die niet of nauwelijks failliet kunnen gaan, niet met hefbomen werkt, niet verkoopt als je in de min staat.. en zorg dat je altijd een beetje geld in de kas laat staan voor de transactiekosten en bankkosten.

Vinden jullie ook dat alles nog steeds érg duur is? We zijn op zoek naar koopjes, maar ze zijn nauwelijks te vinden.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:21

Wat versta jij onder koopjes? Zoek je bijvoorbeeld tot een bepaalde prijs, en naar wat voor stukken zoek je?

Zelf kijk ik vooral naar potentie en hoeveel procent winst ik verwacht te halen. Veel koersen zijn nog steeds zoveel lager dan voor corona, imo dus koopjes. Ik heb best wat aankopen gedaan de afgelopen 3 weken en gemiddeld is er al 7,5% bijgekomen en alles in de plus. Maar de vraag is, gaat het weer even zakken of gaan we nu door? Persoonlijk verwacht ik nog wel een correctie om wat bij te kopen. Daar heb ik ook wat voor apart staan.

Zelf heeft mijn beheerde fonds bij zwitserleven mij laten weten ermee te gaan stoppen gisteren :+
Ik heb dus uiterlijk tot augustus de tijd om een leuk vervangend fonds of een etf daarvoor te gaan zoeken. Ik zoek dus ook weer op zoek naar een leuk koopje. :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 09:26

Ik vind KLM een koopje! En Shell is ook nog niet duur. Dit zijn beide bedrijven die niet snel om zullen vallen dus hier heb je ook zekerheid.

@Weilanden, die zijn inderdaad bekend!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:36

Ik vind KLM persoonlijk veel te riskant op dit moment. We hebben geen idee hoe lang deze crisis nog gaat duren, die lopen nog zo veel geld mis. Maar goed, juist daarom als je wat risico wil nemen kan het ook heel interessant zijn.

Verder eens met Inge, als je verwacht dat de markt zich weer herstelt tot voor de crisis dan zijn er nog behoorlijk wat koopjes :).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:48

Wij zoeken inderdaad ook vooral bedrijven die een te lage waarde hebben voor de winst die ze maken, en die inderdaad nog zeker 15 tot 20% kunnen stijgen, en waarbij de reden van die lage waarde geen groot probleem is.
Bedrijven die minder winst kregen dan verwacht, maar nog steeds winst draaien, zakken wel eens korte tijd flink in prijs. Dan weet je de reden, dan weet je ook dat ze wel weer zullen stijgen, en dat soort koopjes zoeken wij het liefst.
Klm vind ik ook te riskant. Ook doordat ze staatssteun krijgen, en je inderdaad niet weet hoe lang de crisis blijft aanhouden. Shell daar hebben we al veel te veel aandelen van haha.
Wij verwachten ook nog een tweede dip zodra de kwartaalcijfers overal bekend worden gemaakt, en hopelijk komen daar wat mooie koopkansen voorbij.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:54

Hier gaat Shell eigenlijk een beetje tegen mijn moraal in haha, maar vriend vind het wel vet leuk. Dus met Shell wacht ik nog even op de volgende flinke daler en dan kopen we die dus ook maar.

KLM durf ik aan als er meer zekerheid is over de corona situatie, maar voor nu ook nog niet overtuigd.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:16

Ik wil eigenlijk ook beginnen, via ING leek mij wel makkelijk omdat dit ook mijn bank is. Mensen hier ervaring mee? Dan in eigen beheer.
Heb toen met de bitcoins ook leuk gehandeld. Kan je met aandelen ook makkelijk daytraden of zijn daar de transactiekosten te hoog voor?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 10:19

KLM krijgt nu ook staatssteun, dus ik heb er wel vertrouwen in. Het kan zijn dat ze nog wat zakken, maar ik zit er niet over in dat ze ook wel weer stijgen.

ING heb ik geen ervaring mee. Daytraden zou ik met de grote bedrijven niet zo snel doen, maar als je bijvoorbeeld een Novacyt hebt dan heb je soms ineens 200% winst. Dan kan het wel erg leuk zijn :D

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:25

Bij KLM zie ik het risico van nationaliseren. Dan wordt het aandeel in een klap waardeloos.

Daarnaast valt een aandelenemissie niet uit te sluiten, wat voor de zittende aandeelhouders tot verwatering zal leiden.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:28

Theoretisch gezien kan beleggen je meer geld kosten dan enkel het bedrag je ingelegd hebt. Maar dan moeten je aandelen naar nul gaan én nog wel kosten aan je portefeuille hebben zoals beheerkosten. Deze zijn dan wel heel laag, want als je portefeuille nul is, zijn de kosten ook minimaal. Desalniettemin is het onwaarschijnlijk dat dit gebeurd. -:)

KLM stap ik niet in, veel te riskant op dit moment. Sowieso vind ik het een te conjunctuurgevoelig bedrijf in een moeilijke markt.

Postnl en TNT en vergelijkbare bedrijven zullen wel goede kwartaalcijfers hebben. Maar postnl zou ik niet instappen want dat is toch een afkalvende markt, maar op zich lijkt mij een pakketdienst geen slechte investering, maar ik heb toch twijfels als je hoort hoe de bedrijfsvoering is...

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:13

N0a schreef:
Ik wil eigenlijk ook beginnen, via ING leek mij wel makkelijk omdat dit ook mijn bank is. Mensen hier ervaring mee? Dan in eigen beheer.
Heb toen met de bitcoins ook leuk gehandeld. Kan je met aandelen ook makkelijk daytraden of zijn daar de transactiekosten te hoog voor?

Ik heb mijn account bij ING geopend. Echt heel erg prettig in gebruik en heel transparant over kosten. De app is fijn en ook de internetbankieren omgeving is goed voor nieuws over jouw aandelen, marktnieuws, maar ook kostenoverzichten waar je dus makkelijk inzichtelijk maakt wat je aankoopkosten vs rendement zijn en wat je dus daadwerkelijk aan winst maakt. Dit is via de grafieken en rendementen in de app ook al behoorlijk goed te zien.

Ik ben dus erg tevreden over ING

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:05

Shell heeft dividend verlaagd, zal wel gaan zakken.... :D
Daytraders pharming kopen en verkopen vandaag

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:21

Erg interessant onderwerp, ik ben me ook enigzins aan het inlezen.
Hebben jullie nog aanraders qua bepaalde sites of artikelen ?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:41

Ah een interessant topic :D

Ik beleg via degiro en peaks, peaks omdat het makkelijk is want wordt gewoon afgeschreven van mijn rekening en belegd.

Ik heb aandelen van Ahold, KLM, Shell en Alfen, en een groot deel van ons belegde geld zit in ETF's. Overall sta ik in de plus.

Tip voor beginners, kijk eens op de site financieelonafhankelijkblog.nl, daar staat het beleggen in indextrackers uitgelegd.

En ik wilde dat ik 15 jaar eerder met beleggen had doorgezet in de juiste dingen, dan kon ik nu bijna met pensioen... Nu duurt het nog even :')

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:17

Ik vraag me alleen af hè, met elke keer die transactie kosten. Hoe lang duurt het dan wel niet voor je er wat aan verdient? Want die kosten haal je er natuurlijk niet zo snel uit. Is het idee dat je minstens voor 1.000.- in één keer aankoopt van een aandeel en dat zo je aankoopkosten over meer aandelen verspreid worden?

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:57

Ceffyl schreef:
Ik vraag me alleen af hè, met elke keer die transactie kosten. Hoe lang duurt het dan wel niet voor je er wat aan verdient? Want die kosten haal je er natuurlijk niet zo snel uit. Is het idee dat je minstens voor 1.000.- in één keer aankoopt van een aandeel en dat zo je aankoopkosten over meer aandelen verspreid worden?

Ik ervaar dit wel als iets lastiger. Bij lagere bedragen zoals wat ik inleg zijn etf's en fondsen gunstiger omdat deze geen transactie kosten hebben. Wel hebben deze weer beheerskosten dus dat is wel iets om goed te vergelijken.

Ik heb wat zitten rekenen en voor mij word het dus maandelijks inleggen in etf's en af en toe 1 soort aandeel groter in te kopen in 1x.