Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:38

Pff, als ik dat lees ben ik blij dat ik zzper ben en dat dus zelf kan beslissen.. Ondanks de zorgen dat er nu dus geen inkomsten zijn...

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:40

Vandaag kort op het werk geweest met maar een paar collega’s, plan de campagne opgesteld mbt de examens van onze studenten. ALS we over drie weken weer mogen draaien, zijn de gevolgen te overzien. Indien niet, dan word alles gevraagd van onze flexibiliteit en veerkracht vrees ik.

Paps gaan langzaam maar zeker beter en, geheel tegen verwachting in, lijkt oma te begrijpen waarom het bezoek nu minder is. Gister aan de telefoon zei ze dat ze liever gezond bleef met tijdelijk wat minder bezoek dan dat ze door iemand aangestoken zou worden, ze vermaakt zichzelf met veel bellen en puzzelen in puzzelboekjes.

Op advies van mijn teamleider wilde ik thuiswerken combineren met afleiding buiten, maar ontving zojuist bericht van stal: kom alleen voor noodzakelijke zorg en neem geen mensen mee... Dus afleiding door lekker wandelen met mijn pony zal er wel niet meer in zitten.

Nu de hele avond al last van een onheilspellend gevoel, druk op mijn borst en niet zo goed weten wat we aanmoeten met de hele situatie... Ik hoop dat de angst en onheil snel weg trekken, ik wil me gewoon over kunnen geven aan de quarantaine want wat is deze weken binnen zitten nu op een mensenleven...? Juist.

Laten we goed voor elkaar zorgen en oog hebben voor elkaar, dan hoef ik ook niet zoveel met mezelf bezig te zijn.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:50

Maken jullie ook ruzie met mensen die er zo heel anders over denken?
Ik heb eerder vandaag een petitie ondertekent en gedeeld op FB om België, mijn België, in lockdown te laten gaan. Hier reageren mensen op, familieleden, die dit belachelijk vinden. Moet je natuurlijk zelf weten, maar ik vertrouw de hygiëne en het verstand van een ander niet na de stommiteiten die ik hier de laatste dagen heb zien gebeuren.

Ik probeer zelf zo goed als mogelijk maatregelen te treffen: ik draag handschoenen, ik ontsmet mijn handen, en gaan enkel nog werken en mijn paard verzorgen. Hier komt niemand meer door de deur behalve ikzelf en mijn vriend, en behalve voor werk-paard-winkel komen we die deur ook niet meer uit. Waar mogelijk bestellen we onze boodschappen zelfs online ondertussen. En wij waren de grootste roepen die Corona overdreven vonden.

We sluiten de scholen - troepen de ouders met hun kinderen massaal samen in de speeltuinen. Jeugd die gezellig gaan picknicken in de parken.
We sluiten de horeca - brengen de mensen eten en drinken van thuis mee en gaan ze op de ongeopende terrassen zitten. Of we wippen vrolijk de grens over om in NL besmettingen op te lopen en en zelf daar nog meer mensen te gaan besmetten.
We sluiten bepaalde zaken enkel in het weekend - gezinnen die met de kinderen vandaag fijn gaan shoppen in hartje Antwerpen.

De f*cking markt was hier gewoon open vandaag. Hoe verzinnen ze het?

Aub, iemand, plaats ons in lockdown, want ze lijken het maar niet te begrijpen...

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:56

LWDaisy schreef:
Maken jullie ook ruzie met mensen die er zo heel anders over denken?
Ik heb eerder vandaag een petitie ondertekent en gedeeld op FB om België, mijn België, in lockdown te laten gaan. Hier reageren mensen op, familieleden, die dit belachelijk vinden. Moet je natuurlijk zelf weten, maar ik vertrouw de hygiëne en het verstand van een ander niet na de stommiteiten die ik hier de laatste dagen heb zien gebeuren.

Ik probeer zelf zo goed als mogelijk maatregelen te treffen: ik draag handschoenen, ik ontsmet mijn handen, en gaan enkel nog werken en mijn paard verzorgen. Hier komt niemand meer door de deur behalve ikzelf en mijn vriend, en behalve voor werk-paard-winkel komen we die deur ook niet meer uit. Waar mogelijk bestellen we onze boodschappen zelfs online ondertussen. En wij waren de grootste roepen die Corona overdreven vonden.

We sluiten de scholen - troepen de ouders met hun kinderen massaal samen in de speeltuinen. Jeugd die gezellig gaan picknicken in de parken.
We sluiten de horeca - brengen de mensen eten en drinken van thuis mee en gaan ze op de ongeopende terrassen zitten. Of we wippen vrolijk de grens over om in NL besmettingen op te lopen en en zelf daar nog meer mensen te gaan besmetten.
We sluiten bepaalde zaken enkel in het weekend - gezinnen die met de kinderen vandaag fijn gaan shoppen in hartje Antwerpen.

Aub, iemand, plaats ons in lockdown, want ze lijken het maar niet te begrijpen...

Tsja, andersom is er hier inmiddels ook al 10x uitgelegd waarom een complete lockdown waarschijnlijk geen effect gaat hebben. Dus even afgezien van dat ik er over het algemeen op social media niet teveel op in ga, ben ik waarschijnlijk 1 van die mensen waar jij nu tegenin gaat/wil gaan.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:06

Urbiezira schreef:
Ik meen mij te herinneren dat spierpijn en dergelijken wat meer horen bij de gewone griep, en minder bij corona, maar zie zo veel verschillende bronnen dat ik me er niet op vast zou pinnen. Sowieso lastig om uit te gaan van symptomen want ik heb bijvoorbeeld wel een loopneus, die niet zo vaak voorkomt bij corona.

Verder trouwens best wel een verergering doorgemaakt van m'n symptomen, dus morgen toch maar weer even de dokter bellen. Kortademigheid begint qua ernst nu te lijken op een klaplong die ik een keer na een val had opgelopen. Ik ben niet snel in paniek, maar merk dat ik het zeer onprettig vind.

Bedankt voor alle beterschapswensen! Ook veel sterkte aan de andere mensen die corona hebben of ergens anders ziek van zijn.

Blacky94: ah ja, dan snap ik dat ze je testen. Hopelijk weer een negatieve uitslag dan, fingers crossed!

Kun je nog wel goed liggen? En anders toch even wat medische hulp zoeken.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:08

Lwdaisy: haha het was meer als reactie dat zelfs een ziekenfonds niet het goede voorbeeld kan geven :)

Poetshulp vind ik een moeilijke! Ik kreeg zaterdag al mail van het bedrijf waarlangs mijn hulp komt of ik haar wou laten komen. Ik vond het moeilijk dat in haar plaats te beslissen en mogelijks inkomen af te nemen. Ze draagt altijd handschoenen wel en ik was aan het denken haar de ramen te laten doen ofzo en bepaalde zaken niet omdat ik het dubbel vind... heb haar hulp wel nodig ook. Maar het leek wel alsof het bedrijf erachter er wel over nadacht eigenlijk. Moeilijk!

Sterkte aan alle zieken!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:11

Vandaag had in controle bij de zelfscan van AH. Ik vind dat toch wel onplezierig nu hoor. Ik heb koffie in de aanbieding gehammied :+ vandaar nu dan toch controle.

Sheran

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:14

Hoe lang overleeft corona op spullen? De eigenaar van mijn 2e bijrijdpaard is de hele week ziek en met koorts naar het paard gegaan. Dat vertelde hij pas toen ik vandaag al weg was.... (Blijf binnen, mensen!!!)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:16

Hoe langer ik er over nadenk hoe debieler die kudde immuniteit klinkt.

Om dat te bereiken moet 60% het ongeveer gehad hebben en laten we er (onterecht, want er zijn ook signalen die anders claimen) ervan uit gaan dat ziek worden je een langdurige (meerjarige) immuniteit oplevert.

We hebben 1500 IC bedden.
70 daarvan zijn nu bezet met 1400 bevestigde gevallen. Veel mensen worden niet meer getest, dus laten we zeggen dat we slechts 10% nu getest hebben, en dat er daadwerkelijk 14000 besmettingen zijn. Dus zo’n 0,5% ligt op de IC

We weten uit Italië dat een patiënt zo’n 3 weken aan de beademing moet, maar laten we conservatief zijn. 2 weken.

17.000.000 mensen, 60% moet het krijgen = 10.200.000. Waarvan 0,5% op de IC = 51000 mensen.

51000 mensen, 1500 bedden = 34 roulaties van twee weken.

Dit plan betekend dus 34 keer 2 weken is 68 weken nodig om dit virus gecontroleerd te laten verspreiden, om kudde immuniteit te bereiken zonder de zorg te overladen.

Echt. Dit kan toch iedereen verzinnen dat dit niet realistisch is!! En dan heb ik echt nog conservatief geschat.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:22

Ben het net je eens Shiloh. Het was ook van de zotte dat er een paar mensen een week met corona in het ziekenhuis lagen en niet getest werden omdat het op dat moment een protocol was. Nederland loopt steeds achter de feiten aan. Nu zijn we te laat ? en moet er "gekozen" worden om de halve nederlandse bevolking maar ziek te laten worden. :(

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:26

De andere opties vind ik niet realistischer. En hoe langer het duurt hoe meer kennis er komt. Ik denk dat het het beste is dat je nu kunt doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:33

Als iedereen zich zo goed mogelijk aan de maatregelen houdt, denk ik dat huidig besluit een goede optie is.
En achteraf kan men zeggen dit of dat was huis, onjuist, kan beter.
Niemand heeft dit bij de horens gehad, ga er maar aan staan.

Ben persoonlijk wel voorstander van winkel sluiten, behalve de levensmiddelen sector en gezondheidszorg onder voorwaarden toegankelijk.
En handhaving van de regels.

Vandaag verjaardag van bejaarde moeder gevierd, behalve dat de perzikboom nu al in bloei staat, is de hele situatie erg bijzonder. Visite afgebeld. Alleen kinderen aanwezig.
Ze voelde zich ook niet jarig, dus er een grapje gemaakt dat ze jaar uitstel van dementie krijgt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:37

... er zal maar geen water meer uit je kraan komen. Erg goed voor mijn bloeddruk dit.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:39

Shiloh schreef:
Hoe langer ik er over nadenk hoe debieler die kudde immuniteit klinkt.

Om dat te bereiken moet 60% het ongeveer gehad hebben en laten we er (onterecht, want er zijn ook signalen die anders claimen) ervan uit gaan dat ziek worden je een langdurige (meerjarige) immuniteit oplevert.

We hebben 1500 IC bedden.
70 daarvan zijn nu bezet met 1400 bevestigde gevallen. Veel mensen worden niet meer getest, dus laten we zeggen dat we slechts 10% nu getest hebben, en dat er daadwerkelijk 14000 besmettingen zijn. Dus zo’n 0,5% ligt op de IC

We weten uit Italië dat een patiënt zo’n 3 weken aan de beademing moet, maar laten we conservatief zijn. 2 weken.

17.000.000 mensen, 60% moet het krijgen = 10.200.000. Waarvan 0,5% op de IC = 51000 mensen.

51000 mensen, 1500 bedden = 34 roulaties van twee weken.

Dit plan betekend dus 34 keer 2 weken is 68 weken nodig om dit virus gecontroleerd te laten verspreiden, om kudde immuniteit te bereiken zonder de zorg te overladen.

Echt. Dit kan toch iedereen verzinnen dat dit niet realistisch is!! En dan heb ik echt nog conservatief geschat.

Maar wat anders dan? Het hele land een jaar in volle lockdown? Of nu allemaal alle remmen los met een veel hoger sterfte cijfers tot gevolg?
Met het huidige plan is er voor veel mensen nog mogelijkheid om iets van werk te verrichten, en lopen ouderen en immuungecomprimeerde mensen minder risico.
Met een volledige lockdown zijn veel zzp-ers zwaar de Sjaak. Of mensen die een baan zoeken. Ze nemen niemand aan nu, en de WW duurt ook maar zo lang.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:41

Nou Ikea dicht zal ook al wel een paar besmettingen schelen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:42

Maar beseffen jullie dan niet dat dat het resultaat wat hij wilt alleen bereikt kan worden als we de huidige strategie een jaar lang volhouden? 68 weken!!!

Dat is mijn hele punt. The numbers simply don’t add up!

Je kunt niet:
- en niet een jaar door op de huidige koers
- en kudde immuniteit
- en de zorg en de IC niet overbelasten.

Dat KAN gewoon niet...
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 17-03-20 01:44, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:42

imaudy schreef:

En heel veel mensen zonder salaris! :D

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Heb nog zo’n 400 ml water dus laten ze eerst maar water regelen. :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:43

En ook met een volledige lockdown van een jaar (en dat kan toch niet?!) heb je kans dat je weer van voren af aan begint.

Shiloh: wat is een realistisch alternatief?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:45

MarlindeRooz schreef:
imaudy schreef:

En heel veel mensen zonder salaris! :D

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Heb nog zo’n 400 ml water dus laten ze eerst maar water regelen. :+

Ikea verkoopt maar 1 handig ding: opstapkrukjes voor bij de paarden :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:46

Ik heb het antwoord ook niet Sheran. De beste hoop die we hebben is dat het virus afzwakt en een milde seizoens griep wordt net als de 4 andere milde humane strengen.

Maar Rutte houdt ons een sprookje voor. Kudde immuniteit, zonder de zorg te overbelasten en zonder zonder langdurige maatregelen is simpelweg onmogelijk. Daarvoor belanden er teveel mensen op de IC en is de doorlooptijd op de IC veel te lang.

Voor de duidelijkheid, de gewone circulerende coronavirus strengen verlies je immuniteit tegen na ongeveer 1 a 2 jaar. Dus tegen de tijd dat je kudde immuniteit hebt bereikt, kun je weer overnieuw beginnen als dat voor dit virus ook zo is. Om het nog niet eens over mutaties te hebben.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 17-03-20 01:51, in het totaal 3 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:47

Shiloh schreef:
Ik heb het antwoord ook niet Sheran. De beste hoop die we hebben is dat het virus afzwakt en een milde seizoens griep wordt net als de 4 andere milde humane strengen.

Maar Rutte houdt ons een sprookje voor. Kudde immuniteit, zonder de zorg te overbelasten en zonder zonder langdurige maatregelen is simpelweg onmogelijk. Daarvoor belanden er teveel mensen op de IC.

Rutte is net een soort Trump.. Mensen trappen er massaal in.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:52

Kom dan met een beter plan? Dit populistische anti-politiek gepraat is vrij inhoudsloos. Die mensen werken zowat dag en nacht nu om het land in goede banen te leiden. Met hulp van experts doen ze het beste wat mogelijk is. Weetje wel van die mensen wiens baan het is om zich voor te bereiden op situaties als deze. Die jarenlang gestudeerd hebben. Die zijn echt niet erop uit om jullie het leven zuur te maken hoor.

Want als het hier zo slecht is? Waarom ga je niet emigreren denk ik altijd. Of stel je verkiesbaar als je het er niet mee eens bent. Kan gewoon in Nederland hoor. Elke gek kan een partij oprichten.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 17-03-20 01:54, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:53

imaudy schreef:
Rutte is net een soort Trump.. Mensen trappen er massaal in.

Die man laat zich adviseren door experts. Die zeggen dat dit de juiste manier is en die argumenten klinken goed. Rutte is staatshoofd maar heeft dit plan echt niet in z’n eentje bedacht...

Beter dan de twee alternatieven. En een derde alternatief is er niet.

Beetje idioot als je het als leek beter denkt te weten dan een team experts.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:57

Daarnaast ben ik heel bang dat de huidige zorgmedewerkers nu ook de nodige trauma’s te verwerken gaan krijgen indien er een piek komt waarbij ongetwijfeld te weinig bedden zijn.

Hoe lang houden mensen het vol om voor ‘god’ te ‘spelen’? Voor hoeveel mensen blijft de zorg op de IC een aantrekkelijk beroep? Allemaal zaken waar nu ook over nagedacht moet worden, willen ze kiezen voor ‘groepsimmuniteit’.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 02:00

Shiloh schreef:

Maar Rutte houdt ons een sprookje voor. Kudde immuniteit, zonder de zorg te overbelasten en zonder zonder langdurige maatregelen is simpelweg onmogelijk. Daarvoor belanden er teveel mensen op de IC en is de doorlooptijd op de IC veel te lang.

Voor de duidelijkheid, de gewone circulerende coronavirus strengen verlies je immuniteit tegen na ongeveer 1 a 2 jaar. Dus tegen de tijd dat je kudde immuniteit hebt bereikt, kun je weer overnieuw beginnen als dat voor dit virus ook zo is. Om het nog niet eens over mutaties te hebben.

Ik had in mijn hoofd ook al zo'n soort berekening gemaakt... enige waar we nog op kunnen hopen is vrees ik een vaccin (of idd afzwakking) en tot die tijd gaat het heel veel levens kosten en blijvende schade bij een deel wat ernstig ziek ervan wordt maar overleeft. En dan ook nog hopen dat het controleren lukt, want het is altijd lastig 2 weken vooruit te kijken.

Er is zo weinig bekend en iedereen doet het anders en welke expert uiteindelijk gelijk had weten we alleen achteraf.