Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:42

Mizora schreef:
Met 2% sterfte en 70% die ziek wordt, op een bevolking van 17 miljoen, zit je op 240.000 mensen.

Maar de som is ook anders in te delen, uitg
dodelijkheid - leeftijdsgroep : populatie : verwachte dodelijke slachtoffers totaal - 70% besmetting
14.8% - 80-99 : 0,778,914 : 115,280 - 80,695 *100+ ook meegerekend, maar anders verschoof de tabel
08.0% - 70-79 : 1,460,665 : 116,853 - 81,797
03.6% - 60-69 : 2,079,275 : 074,854 - 52,398
01.3% - 50-59 : 2,491,356‬ : 032,388 - 22,671
00.4% - 40-49 : 2,307,135‬ : 009,228 - 06,460
00.2% - 10-39 : 6,267,574 : 012,535 - 08,775
00.0% - 00-09 : 1,796,165 : 000,000 - 00,000
Totaal ........... 17,181,084 : 361,138 -252,797

10-39: 2,014,491 (10-19) + 2,174,938‬ (20-29) + 2,078,145 (30-39)
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... tijdsgroep

Dit zijn de cijfers als je uit gaat van een volledige behandeling mogelijk. Dus niet als de ziekenhuizen overvol zitten en er ook aan medicatie gigantische tekorten zijn.

Ongeveer 80.000 mensen, in het meest gunstige 70%-geval, vallen in arbeidsgeschikte leeftijd. Zelfs als economisch belang je enige belang is, is de uitval van 80.000 mensen in die sector genoeg om gigantische problemen te veroorzaken-

Het zijn er nog veel meer zelfs. Je telt nu alleen de dodelijke slachtoffers, maar ook degenen die een paar weken op de IC aan de beademing hebben gelegen houden restklachten en kunnen daarna vaak niet meer terug in het arbeidsproces. (Bron: technische briefing)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:43

Die RDW zal toch ook wel met een oplossing komen? Hier in Spanje is al bekend gemaakt dat alle verlopen keuringen én te laat verlengde rijbewijzen gewoon uitstel krijgen tot nader te bepalen datum. Zo moeilijk is het niet om die systemen om te zetten.

De grootste stress zit hem blijkbaar in al die Britten die hier wonen én nog steeds te lam zijn geweest hun rijbewijs om te zetten in een Spaans rijbewijs. Want Brexit .... ze hebben nog maar beperkt de tijd (als dat ook niet vrijgesteld wordt).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:45

mvdende schreef:
Een vakantie is niet zozeer belangrijk, maar het al uitgegeven geld waar je dus niets voor krijgt wel.

Wat Germie bijvoorbeeld aan aangaf:

Stel mijn vakantie gaat niet door. Ik heb nu al €150 aanbetaald. Dan heeft 1 de camping een financiële domper want de rest van de €600 dus €450 ga ik echt niet naar ze overmaken.

En 2, omdat ik dat geld kwijt ben, kan ik het ook niet een jaar later aan een andere vakantie uitgeven. Dus dan heeft er wéér een bedrijf een domper, want anders had ik wel een vakantie daar geboekt.

3 gelukkig heb ik mijn tent bij de Decathlon gekocht en mag je daar 365 dagen retourneren. Dus als in januari volgend jaar mijn vakantie plannen zo gewijzigd zijn dat kamperen dat jaar niet op de planning staat, dan gaat die tent dus terug naar de Decathlon en krijgen zij dus ook een domper(tje) te verwerken.

En nee, ik ga die tent niet tot in de eeuwigheid op zolder laten liggen, dus als mijn vakantie dit jaar niet doorgaat en volgend jaar mijn planning gewijzigd is, dan gaat die tent gewoon terug.

Rede: het nylon van een tent vergaat naarmate het ouder wordt. Dus zelfs als je een spiksplinternieuwe tent een aantal jaar bewaard, gaat de kwaliteit zo ver achteruit dat er niet leuk meer mee gekampeerd kan worden. Het vergaan van tenten begint al zodra ze een jaar of 3 a 4 oud zijn..

Dan lever ik deze oude tent liever in en koop wel een nieuwe als ik in 2022 weer zou gaan kamperen.

Ik heb dan wel geen tent gekocht, maar het klopt wel. En dan zit de Decathlon straks met een voorraad onverkochte tenten, want er worden nu geen tenten verkocht en een deel wordt teruggebracht. Waar moet je dan weer met de voorraad naartoe? Dus het werkt ook hier weer door. De decathlon zal dan ook minder tenten inkopen, dus elders heeft de fabrikant minder of g een werk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:45

Gernie

Ik denk dat jij even heel goed na moet denken over jouw prioriteiten op dit moment. We zitten op dit moment in een hele ernstige crisis. Sinds 1945 is er in Europa niets meer gebeurt dat hier dan ook maar bij in de buurt komt. En het lijkt er niet op dat het snel beter gaat worden. Ik denk echt dat het goed zou zijn om even heel goed te kijken naar de dingen die echt belangrijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:46

germie schreef:
Mindim schreef:
Mijn mond valt open van verbazing.

Zoals ik al schreef, iedereen zit er anders in. En dat mag. Anders had iedereen immers dezelfde Ikeakast. Ik verbaas me ook over sommigen hier. Maar de economie gaat onderuit, dat is gewoon een feit.
En dat begint dus bij iedereen al merkbaar te worden.

Nee, mijn mond valt open over hoe mensen zo alleen aan zichzelf kunnen denken en enkel aan hun eigen plezier.
Je toekomst is weg? Wat een dramatische conclusie na amper een week restricties. Sterkte dan de komende tijd, als je er nu al zo in staat.
Weet wel dat als we de boel maar de boel laten, je zelf misschien ook wel aan de beademing komt te liggen, dan is het ook dag uitgaven en dag vakantie.

Rizette plaatste ergens een mooi stukje van een eerste hulp arts. Lees dat eens..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:49

Loretta schreef:
Gernie

Ik denk dat jij even heel goed na moet denken over jouw prioriteiten op dit moment. We zitten op dit moment in een hele ernstige crisis. Sinds 1945 is er in Europa niets meer gebeurt dat hier dan ook maar bij in de buurt komt. En het lijkt er niet op dat het snel beter gaat worden. Ik denk echt dat het goed zou zijn om even heel goed te kijken naar de dingen die echt belangrijk zijn.

Ik snap niet waarom je mij aanspreekt? Ik kom hier met voorbeelden. Soms eigen, soms van anderen. Ik werk het tentverhaal van een andere bokker uit, dus dat gaat niet eens over mij.

Over dat rdw-verhaal heb ik niemand gehoord. Maar dat schreef al iemand die ik ken op facebook, die kon de auto niet laten keuren.

Daarnaast kan een ander niet bepalen wat voor een ander ECHT belangrijk is. Want als dat zo was had iedereen dezelfde Ikeakast en dezelfde auto. Gelukkig zijn we niet gelijk, dan zou het een saaie wereld zijn.

Maar ik zie nu al prijsverhogingen in de supermarkt, dus het raakt iedereen.

Restaurants: iets thuis laten bezorgen is voor veel mensen toch anders dan het uitje om weg te gaan, dus daar komt ook zeker een dip.
Laatst bijgewerkt door germie op 20-03-20 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:52

germie schreef:
De 1 heeft inderdaad naasten. Ik heb mijn ouders nog. Maar die zijn niet bang voor de dood. Die maken zich inderdaad meer zorgen om het niet kunnen reizen en om mij en mijn zusje, dat onze toekomst nu weg is.
Je kunt dit niet een paar maanden vol houden.

Ik ben trouwens op zich ook niet bang van de dood ...
maar je gaat ook niet zomaar dood, zeker niet via dit virus, daar hangt een lijdensweg van een hele periode aan vast, waarin je langzaam stikt omdat je longen falen, of shock omdat je bloed vergiftigd geraakt, daar ben ik eerlijk gezegd wel bang voor. Mijn oma is ook niet bang van de dood, die is 90j, ik besef ook wel dat ze niet nog superlang zal blijven leven, maar daarvoor wens ik haar nog steeds niet toe om op haar ééntje thuis te liggen stikken ..
Dan heb ik nog liever dat er iemand morgen een kogel recht door mijn hoofd schiet en ik er niets meer van moet weten.

En uiteraard vind iedereen andere dingen belangrijk, dat is volstrekt normaal. Iedereen boet in nu, hoe denk je dat het eraan toe ging tijdens WOII? Dan hoorde je de bommen overvliegen en moest je je hart vasthouden als het stil werd ... Opnieuw, we zien de vijand niet, waardoor heel deze situatie moeilijk te bevatten is, ik heb er zelf ook nog regelmatig moeite mee.

Er worden trouwens allerlei maatregen opgezet om mensen die zwaar geraakt worden op te vangen of minder zwaar te belasten. Ik krijg bijvoorbeeld uitstel van betaling van mijn btw, eventueel vermindering of vrijstelling van mijn sociale bijdragen en ook zeker uitstel van betaling.
Wat betreft die rdw-boete, die kan je prima aanvechten, dat is waarschijnlijk een automatische administratieve boete, zo heb ik vorig jaar ook een tijd aan de mail en telefoon gehangen met mijn energieleverancier terwijl er maar onterechte boetes en aanmaningen bleven binnenkomen omdat de administratie niet up to date was.

Het raakt iedereen, zoals je zelf zegt, dus we dragen het ook met z'n allen. En als het eenmaal voorbij gaat zijn, gaat we met z'n allen ook weer bouwen aan onze maatschappij en economie. En de economie gaat onderuit, of we nu maatregelen nemen of niet, want ofwel leggen we alles nu stil, ofwel legt het virus straks alles stil als we het maar laten verspreiden. Het grote verschil zou het dodental worden. En zoals eerder gezegd, als er straks 80 000 mensen uit de werkende groep overleden zijn, krijgen we alsnog een immense klap op de economie ... die is onvermijdelijk.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:58

germie schreef:
mvdende schreef:
Een vakantie is niet zozeer belangrijk, maar het al uitgegeven geld waar je dus niets voor krijgt wel.

Stel mijn vakantie gaat niet door. Ik heb nu al €150 aanbetaald. Dan heeft 1 de camping een financiële domper want de rest van de €600 dus €450 ga ik echt niet naar ze overmaken.

En 2, omdat ik dat geld kwijt ben, kan ik het ook niet een jaar later aan een andere vakantie uitgeven. Dus dan heeft er wéér een bedrijf een domper, want anders had ik wel een vakantie daar geboekt.

3 gelukkig heb ik mijn tent bij de Decathlon gekocht en mag je daar 365 dagen retourneren. Dus als in januari volgend jaar mijn vakantie plannen zo gewijzigd zijn dat kamperen dat jaar niet op de planning staat, dan gaat die tent dus terug naar de Decathlon en krijgen zij dus ook een domper(tje) te verwerken.

En nee, ik ga die tent niet tot in de eeuwigheid op zolder laten liggen, dus als mijn vakantie dit jaar niet doorgaat en volgend jaar mijn planning gewijzigd is, dan gaat die tent gewoon terug.

Rede: het nylon van een tent vergaat naarmate het ouder wordt. Dus zelfs als je een spiksplinternieuwe tent een aantal jaar bewaard, gaat de kwaliteit zo ver achteruit dat er niet leuk meer mee gekampeerd kan worden. Het vergaan van tenten begint al zodra ze een jaar of 3 a 4 oud zijn..

Dan lever ik deze oude tent liever in en koop wel een nieuwe als ik in 2022 weer zou gaan kamperen.

Ik heb dan wel geen tent gekocht, maar het klopt wel. En dan zit de Decathlon straks met een voorraad onverkochte tenten, want er worden nu geen tenten verkocht en een deel wordt teruggebracht. Waar moet je dan weer met de voorraad naartoe? Dus het werkt ook hier weer door. De decathlon zal dan ook minder tenten inkopen, dus elders heeft de fabrikant minder of g een werk.

En sterker nog. Het model tent dat ik gekocht had was al een aanbieding omdat ze uit het assortiment gaan. Model is al een paar jaar oud, dus ik verwacht dat mijn exemplaar al een jaar of 2 a 3 geleden gefabriceerd is. Dus als ik deze tent volgend jaar januari terug breng, gaat hij waarschijnlijk vernietigd worden en dan loopt de Decathlon ook weer geld mis.

Alles is met elkaar verweven in de huidige wereld. Als er één domino steentje om valt, dan gaat de hele rits om.

En dat is waar Germie en ik ons druk om maken, dat uiteindelijk ook het laatste steentje omvalt en we in een gigantische depressie terecht gaan komen.

Ik heb een uitkering, maar ik zie het nog wel gebeuren dat die weg gaat vallen, omdat er zo verschrikkelijk veel mensen aanspraak op moeten doen...

En dan heb ik een gigantisch probleem, dan hebben mijn ouders een gigantisch probleem want hun hypotheek op mijn huis wordt dan niet betaald.....

Doomscenario ja.

Maar kijk eens wat er nu al is gebeurd! De regeling Werktijdverkorting bestaat niet meer! Daar is een andere regeling voor in de plaats gekomen die niet voor elk bedrijf even gunstig is....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:00

germie schreef:
Loretta schreef:
Gernie

Ik snap niet waarom je mij aanspreekt? Ik kom hier met voorbeelden. Soms eigen, soms van anderen. Ik werk het tentverhaal van een andere bokker uit, dus dat gaat niet eens over mij.

Over dat rdw-verhaal heb ik niemand gehoord. Maar dat schreef al iemand die ik ken op facebook, die kon de auto niet laten keuren.

Daarnaast kan een ander niet bepalen wat voor een ander ECHT belangrijk is. Want als dat zo was had iedereen dezelfde Ikeakast en dezelfde auto. Gelukkig zijn we niet gelijk, dan zou het een saaie wereld zijn.

Restaurants: iets thuis laten bezorgen is voor veel mensen toch anders dan het uitje om weg te gaan, dus daar komt ook zeker een dip.

Het klopt dat het ons allemaal gaat raken.
Maar als je hier in goede gezondheid doorheen mag komen dan is dat toch uiteindelijk het allerbelangrijkste. De rest is bijzaak.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:01

Ik kan werkelijk niet begrijpen hoe hier een paar mensen alleen maar denken aan hun vakantie, hun 150 euro of dingen als het verdwijnen van contant geld (wel of niet voorlopig).

De hele wereld staat stil, er is ongekend verdriet over het verlies van heel veel geliefden, mensen kunnen zelfs vaak geen afscheid nemen en deze dood is een ongekende lijdensweg.

Ja, wij verliezen op dit moment ook dagelijks veel geld, zitten compleet geïsoleerd in huis niet alleen omdat we in Spanje wonen, maar ook omdat mijn man sowieso een echte risicopatiënt is. Ik bid alleen maar voor gezondheid. De rest komt ooit wel weer. Misschien moeten we met zijn allen ook eens beseffen dat juist na de Tweede Wereldoorlog economieën enorm tot bloei kwamen. Maar we moeten eerst door een diep dieptepunt.

Mijn diep respect voor de mensen die nu in de zorg, in vitale beroepen, maar ook thuis, met een stel koters om zich heen, gewoon blijven werken en de economie nog zoveel mogelijk draaiend houden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:04

En dan heb je corona overleefd, en geen geld meer om te leven. Daar ben ik bang voor ja. En meerderen om mij heen.

Daarnaast is er steeds respect voor mensen in de zorg. Maar zonder de mensen van de ict konden zij hun werk ook niet doen. Maar die groep wordt dan vergeten, net als vele andere groepen die ook echt belangrijk werk doen wat alleen niet zo opvalt.
Alles is met elkaar verwegen zoals mvdende zegt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:06

Dus voor de meesten is het een centenkwestie . Materialisme ten top en dat kenmerkt onze maatschappij. Germie, elke keer krabbel je terug wanneer je op je materialistische posten word aangesproken . Maar gezien het feit dat je ouders niet bang zijn om dood te gaan maar wel dat hun dochters geen geld meer zullen hebben om hun leventjes voort te zetten zoals voorheen. Hebben jullie ze niet op het hart gedrukt dat zij voor jullie veel belangrijker zijn dat welk reisje of bankrekening dan ook??

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:07

Loretta schreef:
germie schreef:

Het klopt dat het ons allemaal gaat raken.
Maar als je hier in goede gezondheid doorheen mag komen dan is dat toch uiteindelijk het allerbelangrijkste. De rest is bijzaak.

Misschien héél hard, maar de wereld is behoorlijk overbevolkt.

Ik heb al genoeg gelezen van oudjes die zeggen: laat mij maar, als ik corona krijg sterven, ik heb een mooi leven gehad.

Natuurlijk gaat dit door merg en been als het je eigen vader,moeder,opa ,oma is. Maar moeten we deze mens niet respecteren en laten overlijden?

En de rest is geen bijzaak, want als je straks van goed salaris en lekker leven in de daklozen opvang terecht komt, of bijvoorbeeld met heel veel schulden achterblijft, dan is je leven echt niet leuk meer. En ik verwacht dan ook een grote golf zelfmoorden zodra corona onder controle is en de financiële gevolgen duidelijk gaan zijn.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 20-03-20 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:09

Er is een uitspraak: Geld maakt niet gelukkig, maar pootjebaden is wel fijn. En dat is zeker waar. Zonder geld heb je geen leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:09

germie schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=RRYVQ4HIDLQ

pak even het stukje van 31 minuten er bij. Hoe cijfers gewoon gemanipuleerd worden. En ja, hij heeft in deze wel gelijk.
Angst is een slechte raadgever en nu wordt angst gebruikt om de economie lam te leggen.
.

Angst is een slechte raadgever ja. Een schreeuwlelijk zonder enige kennis of verstand van zaken als Jensen is ook een slechte raadgever. De experts en deskundigen, dat zijn goede raadgevers. En zelfs die weten het niet goed nee, omdat het nieuw is. Men doet nu wat men denkt dat goed is. De economie gaat er hoe dan ook onder lijden en wij gaan het allemaal hoe dan ook voelen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:12

MoniqueT schreef:
Ik bid alleen maar voor gezondheid. De rest komt ooit wel weer. Misschien moeten we met zijn allen ook eens beseffen dat juist na de Tweede Wereldoorlog economieën enorm tot bloei kwamen. Maar we moeten eerst door een diep dieptepunt.

Dat is ook mijn allergrootste zorg. Ik ben zelf geen risicogeval voor zover ik weet. Maar van alle dingen maak ik toch het meest zorgen over de gezondheid. De rest is allemaal bijzaak. Mijn paard wordt voor gezorgd en die staat lekker in een kudde. Mijn ouders heb ik contact mee via telefoon en internet. En voor de rest is het enige waar ik mee kan helpen om gewoon thuis te blijven. Ik heb geen ervaring in de zorg dus daar kan ik niets in betekenen.

Op dit moment is het gewoon aan de gezondheid van mezelf en mijn medemensen denken en de rest dat staat nu eenmaal gewoon stil in deze toch wel surrealistische situatie.

MoniqueT

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:22

Ik zit op 2000 kilometer van drie van mijn vier kinderen af. Onze oudste dochter verwacht binnen een week of vijf haar tweede kindje en daar zullen wij hoogstwaarschijnlijk op afstand kennis mee moeten maken. En ook wij hebben zorgen voor de financiën in de toekomst. Maar wat hebben we er allemaal aan om nog geld te hebben als we niet meer leven? Alles op alles nu om dit virus in te dammen.

Gelukkig heeft de Nederlandse overheid aangegeven heel veel financiële reserves te hebben om zaken op te vangen, net als ik gisteren hetzelfde hoorde van iemand van de Rabobank. Ik hoor nu alweer mensen roepen dat ze dat dan aardig verborgen hebben gehouden de laatste jaren door het geld bij zich te houden, maar dat lijkt me dan nu wel erg prettig. Appeltjes voor de dorst.

De regering doet er nu al heel veel aan om bedrijven financieel te ondersteunen, al zal dat niet overal voldoende zijn. Maar vanuit een diepe recessie komt altijd weer groei, heeft de geschiedenis geleerd. Solidariteit zal hard nodig zijn nu, harder dan mensen die roepen dat er eerst maar 100.000 doden moeten vallen, zodat zij zelf in elk geval niet in de schulden komen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:26

Empathie is een groot goed, helaas is het niet eerlijk verdeeld.

Denk dat mensen met reacties die de nekharen doen rijzen daar ook niets aan kunnen doen. Ze stonden vooraan bij het uitdelen van andere eigenschappen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:27

Whale schreef:
mvdende schreef:
Hoeveel restaurants denk je dat er nog bestaan als ze eind juli nog steeds niet open mogen zijn?

Je kunt als restaurant ook creatief gaan denken. Zat restaurants die nu besloten hebben om aan huis te gaan leveren. Heb ik gisteren ook gedaan bij een lunchzaakje op het winkelcentrum. Waren vorige week dichtgegaan, maar gisteren plots open want nu kon je gewoon alles wat normaal op het menu staat bestellen en deze laten afleveren of wanneer het klaar was komen ophalen.

Dit vind ik echt supertof +:)+. Toch niet altijd zelf hoeven koken en de plaatselijke middenstand nog helpen door te bestellen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:29

Het is een goed idee voor mensen die nog een baan hebben en weten dat ze die kunnen houden. Maar zouden er niet ook veel zijn die hun geld niet gaan uitgeven aan afhaal restaurants omdat dat veel geld kost? Of zouden nog niet zoveel mensen nadenken over de mogelijke gevolgen? Neemt niet weg dat ik blij ben dat een deel van de horeca zo toch een inkomen heeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:32

moonsparkle schreef:
Het is een goed idee voor mensen die nog een baan hebben en weten dat ze die kunnen houden. Maar zouden er niet ook veel zijn die hun geld niet gaan uitgeven aan afhaal restaurants omdat dat veel geld kost? Of zouden nog niet zoveel mensen nadenken over de mogelijke gevolgen? Neemt niet weg dat ik blij ben dat een deel van de horeca zo toch een inkomen heeft.

Uit eten gaan is toch wel wat anders. Dus ik denk dat inderdaad restaurants minder omzet krijgen doordat ze moeten sluiten. De sfeer van het uitje is er niet. Veel mensen laten af en toe al thuisbezorgen of afhalen, en dat zal dan ook wel zo blijven.

Edit even voor het gemak eens op thuisbezorgd gekeken: maar 1 restaurant wil hier bezorgen, en dat restaurant zit 16 km verderop. Dat betekent dat ze toch een kleinere groep mensen bereiken. De mensen in mijn dorp gaan echt wel eens uit eten, maar kunnen dus niet laten bezorgen.
Laatst bijgewerkt door germie op 20-03-20 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:33

Even een terzijde over de Jensen uitzending: ik vind het wel verfrissend dat hij nu afgeeft op Wilders en Baudet, terwijl hij die voorheen wel hoog had zitten. Hij lijkt oprecht teleurgesteld nu hij erachter is gekomen dat zij ook alleen maar “ puppets” zijn in de politieke poppenkast.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:34

Tuurlijk geeft het niet dezelfde ervaring als wanneer je gewoon gezellig in een restaurant zit, maar de kwaliteit van het eten is nog steeds hetzelfde. Dan dek je zelf de tafel netjes en zet je een leuk muziekje aan.

En sommige mensen zullen zeker wel 3x nadenken voordat ze er hun geld aan uitgeven in deze tijd, en restaurants zullen zeker niet dezelfde omzet draaien als normaal. Maar alle klein beetjes helpen toch.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:36

mvdende schreef:
Myfairytale schreef:
Wat mij écht angst aanjaagt en zorgen baart is dat sommigen compleet er aan voorbij gaan dat die "te verwachten doden", vrijwel altijd iemands alles is. Vader, moeder, opa of oma, echtgeno(o)t(e) en vriend(in).
De personen die er aan voorbij gaan mogen dan wel niet bang zijn voor de dood, ik ben wel bang om aan zoiets als dit mijn vader bijvoorbeeld te verliezen, alleen omdat sommigen een vakantie belangrijker vinden. En nu bedoel ik niemand specifiek.

Naast dat begrijp ik dat een lock down verschrikkelijk veel impact zal hebben op de samenleving en het zal ook ons persoonlijk treffen. Maar liever dat dan iemand verliezen (door iets wat voorkomen had kunnen worden).

Rede: het nylon van een tent vergaat naarmate het ouder wordt. Dus zelfs als je een spiksplinternieuwe tent een aantal jaar bewaard, gaat de kwaliteit zo ver achteruit dat er niet meer leuk mee gekampeerd kan worden. Het vergaan van tenten begint al zodra ze een jaar of 3 a 4 oud zijn.. zeker bij goedkopere tenten en omdat ik al een oud model tent heb gekocht die waarschijnlijk al een jaar of 2 geleden gefabriceerd is.

Ja, heel jammer van je tentje. Ook héél vervelend van geld wat je misschien!! kwijt zal zijn.
Maar dan nog weegt dat niet op tegen mensenlevens.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:36

germie schreef:
moonsparkle schreef:

Uit eten gaan is toch wel wat anders. Dus ik denk dat inderdaad restaurants minder omzet krijgen doordat ze moeten sluiten. De sfeer van het uitje is er niet. Veel mensen laten af en toe al thuisbezorgen of afhalen, en dat zal dan ook wel zo blijven.

Edit even voor het gemak eens op thuisbezorgd gekeken: maar 1 restaurant wil hier bezorgen, en dat restaurant zit 16 km verderop. Dat betekent dat ze toch een kleinere groep mensen bereiken. De mensen in mijn dorp gaan echt wel eens uit eten, maar kunnen dus niet laten bezorgen.

Al aan de drank consumpties gedacht? In een restaurant ben je verplicht drankjes te kopen bij je maaltijd.

Bij afhalen of thuisbezorgen worden vaak geen drankjes besteld, maar worden deze in de supermarkt gekocht.