Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:12

Nayomie schreef:
Snap alleen niet waarom je niet naar 130 doortrekt. Dat is het eerste wat je met rijles leert op de snelweg.

Mijn auto is niet prettig met 130. Dus ik rijd standaard overal op snelwegen 100 tot 115 ongeveer. En ja met die snelheid haal ik ook vrachtwagens in. Maar als het goed is leer je met theorie dat een voertuig minimaal 60 of80km/h moet kunnen rijden om op de snelweg te mogen. En ben je dus ook niet verplicht om 130 te rijden (volgens mij was de minimum 80)

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:42

Een topic naar mijn hart :+

-Het begint voor mij met traagrijders, vooral als ze het hebben gewaagd me eerst in te halen en daarna af te remmen. Iets wat heel vaak rond het grensgebied gebeurd, halen me in nederland in terwijl ik al iets over de 80 rijdt om vervolgens in duitsland 70 te gaan rijden waar we eindelijk t gaspedaal in mogen trappen.
-Mensen die standaard voor ieder bochtje gas loslaten/remmen. Geen zorgen als je echt je rijgedrag moet veranderen voor een bocht dan staan er wel bordjes bij.
-Bumperklevers en vooral als ze dan ook nog van die lichten hebben die verkeerd zijn ingesteld.
-Mensen die hun groot licht pas uit doen nadat je 4 keer hebt moeten seinen.
-Mensen die je niet laten inparkeren. Of mensen die met inparkeren 2 parkeerplaatsen gebruiken of net mooi over het lijntje gaan staan zodat er niemand naast hun komt. Mocht mn auto er nog tussen passen dan parkeer ik m alsnog strak in t vak ernaast.
-Mensen, vaak oudere mensen, die vol op de rem gaan zonder enige waarschuwing omdat ze even moeten kijken waar ze heen moeten.
-Mensen die je eigenlijk niet willen laten inhalen. Als we een hele tijd 90 rijden en we ineens allebei zodra als dat ik links rijd 130 rijden, dan had je ook wel eerder gas kunnen geven.
-Afsnijders. Heb ik in mijn huidige auto veel last van. Blijkbaar wordt mijn auto niet serieus genomen. :')
-Snelheidscontroles die flink worden aangekondigd en dan ook nog met borden vlak voor de laser worden gewaarschuwd. Tsja waarom doe je t dan nog?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:48

Ik heb weer mijn dagelijkse dosis achter-een-vrachtwagen-uit-gooien-zonder-te-kijken gehad vanochtend op de A58 _-:( ook door andere vrachtwagens en bakwagens trouwens.

Oh en iemand die gewoon stug in de dode hoek van een invoegende vrachtwagen bleef rijden. Idioot.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:01

Ongeduldig, agressief/haastig rijgedrag.
Vooral binnen de bebouwde kom. De 50 kilometer per uur aan willen tikken tot de volgende drempel in een smalle straat met file geparkeerde auto's. Dat daar kleine kinderen wonen en buiten spelen maakt zelfs sommige moeders van verderop niet uit, zijn immers haar eigen bloedjes niet.
Waar je 30 mag en netjes 30 rijdt een persoon achter je hebben zitten die vind dat je te langzaam rijdt. Daar trek ik me heerlijk niks van aan, ik kan ten minste nog op tijd remmen als dat nodig is want je mag daar natuurlijk niet voor niets maar 30 kilometer per uur. En nee ik ben daardoor geen slome, bange chauffeur, dol op auto rijden maar hou me ook graag aan de regels. Die zijn er om het verkeer zo veilig mogelijk te houden.
Stoppen bij een zebrapad en ingehaald worden door een ongeduldig persoon waardoor een voetganger en hond bijna worden aangereden. Hetzelfde met een koppel zwanen met jongen over laten steken, gaat niet zo snel maar alles moet wel snel voor de gemiddelde chauffeur, dus ingehaald worden en de voorste zwaan die daardoor bijna geraakt wordt. Dat zijn wel de meest erge dingen die ik tegen kom.

Cer

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:07

Nou ja dat gehaaste gedoe inderdaad... ik vind dat echt vreselijk..
En mensen die menen dat ze niet dood kunnen..

Ik werk in letselschade, en geloof me, een ongeluk zit echt in een klein hoekje :n

het ergste is nog als je meent dat je met je corrigerende (!) rijgedrag (even rem aantikken, of even snijden omdat je vind dat je gelijk hebt) je zit echt in een pittig apparaat waarvan je niet perse bang hoeft te zijn, maar je moet echt een beetje normaal doen.. als er wat gebeurt kan het echt gevolgen hebben.. Doe gewoon even rustig :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:11

veneri schreef:
Voorganger die zn voet op de rem houd bij het stoplicht waardoor je de hele tijd in het remlicht tuurt.

Tja, tegenwoordig is 50% van de auto's automaat. De enige (handige, snelle) manier om met een automaat te wachten voor een verkeerslicht is om je poot op de rem te houden.

Geldt ook voor alle 'ergenissen' over om het minste of geringste remmen:
Op de motor afremmen gaat heel slecht met een automaat. Dus óf je laat al 100 meter voor een rontonde het gas los (genoemde ergenis) óf je rijdt door en remt opeens (genoemde ergenis).

En even de rem aantikken op de snelweg (genoemde ergenis) is een makkelijke manier om je cruise control uit te zetten, dus ook dat heeft nogal eens een reden.

Bumperkleven, rechts inhalen, links blijven hangen zijn ook mijn ergenissen, maar verkeerd ritsen is wel het meest irritante: veel te vroeg ritsen (gebruik nou goddomme die hele rijstrook), vrachtwagens die op 2 stroken gaan rijden om een beetje eigen rechter te gaan spelen (nee, laat mensen nou vooral die hele rijstrook gebruiken) maar vooral willen ritsen terwijl het verkeer stilstaat - nee sukkels, voeg rustig in als de boel beweegt, dán gaat het soepel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:23

:') weet je hoe vaak ik zie dat mensen die op het juiste punt van de invoegstrook willen invoegen er simpelweg niet tussengelaten worden?? Dat is echt een ding hoor.... dus ja, ik pak m ook te vroeg.. ik ga echt niet nog een keer mezelf klem laten rijden aan het einde van de invoegstrook :n

Rem aantikken is iets anders als inhalen, ervoor gaan rijden en even op de rem gaan staan om op die manier opvoedkundig bezig te zijn, dat is hoe ik de ergernis bedoelde iig :j

NB, dat rem aantikken is verder geen ergernis voor mij, ik probeer altijd minimaal 2 of liever 3 auto's afstand te houden.. Zie echt te vaak gebeuren dat iemand van helemaal links (want daar rijd t lekker door) ineens in de gaten krijgt dat ie zn afslag bijna voorbij rijdt en dus zn auto gewoon even naar rechts door 2 gaatjes heen (want mensen bumperkleven graag dus veel ruimte is er niet echt) nog precies op tijd op de afrit krijgt..

Echt, ik wil een dashcam :')

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:27

Ik rij nooit door tot het einde van de invoegstrook. Ik kies al een gat als ik aan kom rijden en daar blijf ik bij. Dat betekent vaak zelfs dat ik aan het begin van de invoegstrook al erin ga.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:35

Dat er niet tussen laten aan het einde van de ritsstrook vind ik ook zo stom. Je moet dat ding helemaal gebruiken en aan het einde rijden mensen je klem :+ Stug met hun gezicht rechtdoor kijken en vooral lekker kleven op de voorganger want oh oh, als er toch eens iemand tussen zou moeten... :7

Als we niet met 130 aan het invoegen zijn maar een beetje file enzo prop ik hem er dan alsnog maar tussen. Wat een onzin zeg om niet gewoon wat gaten te laten voor de ritsers die doen zoals het hoort :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:37

Officieel heeft degene die de manouvre uitvoert ook geen voorrang. Met invoegen in het buitenland zie je dat heel goed. Daar wacht men aan het begin van de strook tot de ruimte er is en gaat dan optrekken. In NL is dit ook officieel zo: je kan zakken op je rijexamen als je naar links gaat om een invoeger er tussen te laten.

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen

Met ritsen moet je wel ruimte geven (van 3 naar 2 banen bijv). En omdat dat niet gebeurt krijg je van die hikken en dus files.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:40

Ik geef juist ruimte aan invoegers als het mogelijk is.. zo heb ik het ook geleerd bij mijn rijlessen. Wel door middel van naar links opschuiven, ik hou niet drastisch veel in of ga remmen omdat er iemand tussen moet.

Wel hou ik als ik zelf invoegend verkeerd ben altijd voldoende afstand van mijn voorganger zodat ik eventueel gas bij kan geven en na het invoegen ook weer een baan naar links kan opschuiven.

Vind die pagina van de ANWB in theorie ook heel leuk, maar in de praktijk gaat het heel anders op de weg. Het blijft gewoon anticiperen en aanpassen aan de situatie.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 17-02-20 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:42

In Frankrijk gaat men ook standaard naar links voor invoegers, tenzij het te druk verkeer is.
Vind ik persoonlijk aangenamer dan dat geforceerd ertussen proppen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:46

Wij hebben hier vlakbij een hele korte invoegstrook (met waarschuwing daarvoor) van de A1 naar de A28, je kan door beton en een weg aan de andere kant gewoon niet meer verder op een vluchtstrook ook. Zie het zo vaak, mensen met oogkleppen op die geen ruimte maken voor deze in voegers. Ook chauffeurs op de linkerbaan die niet anticiperen daarop.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:50

Wachten aan het begin van de strook en dan optrekken? Hoe werkt dat dan?

Als ik een korte invoegstrook tot normale invoegstrook heb, ben ik aan het einde van de strook echt niet op snelheid met mijn autotje :')

Als ik van tevoren al zie dat er een invoeger aankomt, of het nu van 3 naar 2 banen is (of misschien meer van 2 naar 1, want ik rij amper links :') of iemand die de snelweg op wil, kan dat bij mij bijna altijd omdat ik minimaal probeer 3 autos afstand te houden.. Of in ieder geval een gat maak zodat de invoeger gewoon op snelheid ertussen kan komen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:51

A27 Oosterhout zuid |o
Ik rij ervoor om :j

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:01

LadyMadonna schreef:
A27 Oosterhout zuid |o
Ik rij ervoor om :j

Ooh maar die is wel echt overdreven klein 8)7
Bijna nog een aanrijding gehad omdat iemand de vrachtwagen niet wilde laten invoegen en dus vol op de rem.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:01

Of er rijdt een militaire colonne op de korte invoegstrook van de A27 naar de A12 :=
Moest naar mijn werk in Driebergen dus dat ging hem niet worden :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:02

Bij het lezen van de invoegregels (nergens zie ik dat je moet wachten aan het begin van een invoegstrook trouwens?) zag ik ook 'wacht met richting aangeven totdat er ruimte is', wat natuurlijk logisch is..

Wat ik dan weer heb, is dat ik ruimte heb, richting aangeef, de gemiddelde juiste snelheid rij (rond de 100, meestal iets erboven met invoegen) en iemand met 130 of sneller (en dat mag daar niet) aan komt scheuren en in de vrije ruimte gaat rijden. Meestal doen ze dat ook nog door vanaf dezelfde strook te komen, je dus in te halen en dan ernaast blijven rijden (want druk) en dan hebben zij wel plek .. en vervolgens is die dan pissed als ik toch ga schuiven want ik had geen richting aan mogen geven want er was geen ruimte (ja dat was er wel een paar seconden geleden).. maar ja, ik hou rekening met de normale max snelheid.. -O- :')
Ik vind auto's vaak rijdende doodskisten met alle capriolen die uitgehaald worden...

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:06

Met ritsen rijd ik altijd door tot het einde, daar kom je er vanzelf tussen namelijk. Hoef je niks voor te forceren, nog nooit problemen mee gehad. Maar ik ben dan ook niet bang om hem ergens tussen te proppen als het ritsen heel langzaam gaat, ik moet dat ongeveer dagelijks doen als ik hier de A28 op ga.

Invoegen doe ik gewoon wanneer het kan en past met de juiste snelheid aangepast aan de rest van het verkeer.

Maar die ene keer dat een oudere meneer met caravan bedacht dat het wel een succes zou zijn om met amper 60 in te voegen op de A15 met veel vrachtwagens.. Toen zag ik mijn leven heel even voorbij flitsen _O- Vrachtwagens moesten vol in de ankers door die vent, complete opstopping veroorzaakt. Ik reed achter meneer met de caravan en had letterlijk geen keuze behalve mezelf er ook maar tussen forceren. Vrachtwagens waren not amused en meneer gewoon doodleuk doorkachelen met 65, vooruit starend :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:13

Gisteren op de A12 iemand die meteen haar knipperlicht aanzette, terwijl ik op de strook er naast reed. En ik kon ook niet uitwijken. Want er reed iemand in mijn dode hoek. Maar stug volhouden dat ze er op wilde. Jaja, de strook was nog minstens 1 km lang. Dan moet je imo gewoon of gas bij geven, of je iets terug laten zakken zodat je achter mij in kan voegen. Maar niet naast me blijven rijden met je knipperlicht aan.

Dus idd wat Cer zegt. Wacht met je knipperlicht tot er ruimte is om daadwerkelijk in te voegen.

Hier staat het trouwens heel duidelijk uitgelegd: https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:14

JoT schreef:
thirteenn schreef:
Mij word altijd gezegd dat ik 'gewoon' moet meerijden met de rest van het verkeer, maar die hebben vaak op specifieke plekken lak aan de maximale snelheid (vaak bij 30/50) tsja... ik ga niet ook te hard rijden omdat de rest geen geduld heeft. Die snelheid hebben ze op die plekken niet voor niets ingesteld, denk ik dan. Zullen vast wel een hoop mensen geïrriteerd raken van mij als ik me braaf aan de snelheid hou. :+

Ik vind dit ook een moeilijk punt hoor. Rij je mee met het verkeer of ga je je toch aan die maximum snelheid houden, alhoewel je daarmee flink zachter rijdt dan de rest van de auto's. Eigenlijk vind ik het veiliger om met het verkeer mee te rijden, maar ik heb ook geen zin in een boete.

Oh, nog een klein ergernisje trouwens. Mensen die tot het allerlaatst wachten met invoegen. En hun auto er dan gewoon met grof geweld tussenproppen. Of mensen die de uitvoegstrook gebruiken om de file een stukje te ontwijken en dan op het laatst er niet meer tussen komen en vervolgens stil gaan staan... >;)

Niet dat ik je niet geloof, maar ik ervaar net dat het overgrote merendeel van mensen te traag rijdt.
Als ik met mijn piepklein polo'tje op de autostrade rijdt, aan 110, sneller sloopt de auto echt te hard, haal ik minstens evenveel personenauto's in als dat ik zelf wordt ingehaald ...
Toen ik nog met mijn moeder haar auto rondreed, die wel gewoon prima 120 haalde zonder dan dol te draaien, kon ik dat zelfs op rustige momenten zelden halen, zoveel mensen die uiterst links proberen voorbij te steken aan 100 of 110. Ik voelde me soms een snelheidsduivel, terwijl ik echt gewoon netjes 120 reed (in Belgiië btw).

Nu maak ik daar met mijn polo zelf een punt van om nooit uiterst links te gaan inhalen, tenzij er echt niemand achter mij is die ik kan hinderen door zo traag voorbij te steken. Als ik zie dat er iemand sneller achter mij aan komt, wacht ik gewoon eventjes om dan achter te gaan en zelf in te halen, net omdat het mij met mama's auto zo ergerde dat zulke trage mensen vlak voor mijn neus beslisten dat ze maar aan 100 moesten gaan inhalen terwijl ik aan 120 aan kwam rijden.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:17

SusanH schreef:
Gisteren op de A12 iemand die meteen haar knipperlicht aanzette, terwijl ik op de strook er naast reed. En ik kon ook niet uitwijken. Want er reed iemand in mijn dode hoek. Maar stug volhouden dat ze er op wilde. Jaja, de strook was nog minstens 1 km lang. Dan moet je imo gewoon of gas bij geven, of je iets terug laten zakken zodat je achter mij in kan voegen. Maar niet naast me blijven rijden met je knipperlicht aan.

Dus idd wat Cer zegt. Wacht met je knipperlicht tot er ruimte is om daadwerkelijk in te voegen.

Hier staat het trouwens heel duidelijk uitgelegd: https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen

Sowieso mensen die naast je blijven hangen, ongeacht of ze nou wel of niet van strook willen wisselen :+

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:26

Oh nog een ergernis die me te binnen schiet, gewoon geen plaats willen maken voor blauw licht. Iedere wagen die met blauw licht rijdt heeft daar een reden voor en een paar seconden kunnen voor zo'n voertuig een hoop schelen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:32

Cer schreef:
Wachten aan het begin van de strook en dan optrekken? Hoe werkt dat dan?

Als ik een korte invoegstrook tot normale invoegstrook heb, ben ik aan het einde van de strook echt niet op snelheid met mijn autotje :')

Als ik van tevoren al zie dat er een invoeger aankomt, of het nu van 3 naar 2 banen is (of misschien meer van 2 naar 1, want ik rij amper links :') of iemand die de snelweg op wil, kan dat bij mij bijna altijd omdat ik minimaal probeer 3 autos afstand te houden.. Of in ieder geval een gat maak zodat de invoeger gewoon op snelheid ertussen kan komen

Er staat een bord met korte invoegstrook. Met op de A28 wel een doorgetrokken streep dat je niet naar de rechter baan mag op dat stuk. Als je de bocht uit komt al goed kijken hoe druk de A28 is en hoe hard ze ongeveer rijden, en je plek kiezen. Als mensen niet sociaal genoeg zijn om even een beetje van het gas te gaan om mij er tussen te laten dan eis ik dat wel. Vooral niet twijfelen, want dan sta je zeker stil aan het eind van het opritje. Als je de plek niet kent kun je behoorlijk verrast worden, zeker als je geen borden leest. :')
De weg er achter kun je weer terug naar de A1, als ze die er nou bij betrekken, moeten mensen maar wat verder om als ze verkeert gereden zijn. Want ik zie best vaak gevaarlijke dingen daar, juist vooral omdat mensen geen rekening houden met mensen die in willen voegen.

Ghostattack schreef:
Met ritsen rijd ik altijd door tot het einde, daar kom je er vanzelf tussen namelijk. Hoef je niks voor te forceren, nog nooit problemen mee gehad. Maar ik ben dan ook niet bang om hem ergens tussen te proppen als het ritsen heel langzaam gaat, ik moet dat ongeveer dagelijks doen als ik hier de A28 op ga.

Invoegen doe ik gewoon wanneer het kan en past met de juiste snelheid aangepast aan de rest van het verkeer.

Maar die ene keer dat een oudere meneer met caravan bedacht dat het wel een succes zou zijn om met amper 60 in te voegen op de A15 met veel vrachtwagens.. Toen zag ik mijn leven heel even voorbij flitsen _O- Vrachtwagens moesten vol in de ankers door die vent, complete opstopping veroorzaakt. Ik reed achter meneer met de caravan en had letterlijk geen keuze behalve mezelf er ook maar tussen forceren. Vrachtwagens waren not amused en meneer gewoon doodleuk doorkachelen met 65, vooruit starend :=

Oef! Zat jij dan tussen de caravan en de vrachtwagen? Kon je niet verder op de oprit de caravan man rechts inhalend?

Als ik verderop zie dat het druk wordt en zelfs een snelheidsvermindering wordt aangegeven ga ik naar links, al helemaal met mijn korte lage bakkie, schuif niet graag onder een vrachtwagen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:33

Saranghea schreef:
Oh nog een ergernis die me te binnen schiet, gewoon geen plaats willen maken voor blauw licht. Iedere wagen die met blauw licht rijdt heeft daar een reden voor en een paar seconden kunnen voor zo'n voertuig een hoop schelen.

Heeft niet zoveel met willen te maken denk ik hoor. Meeste mensen weten echt niet hoe ze moeten reageren.