Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mar_fay

Berichten: 2660
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 00:01

Duidelijk, dank! Ik vind het een prettige service :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:19

Gloa schreef:
thirteenn schreef:
Ik zit nu in een sprinter en valt me op dat als er schoonmakers door de trein gaan ze al het gescheiden afval een voor een uit de bakken halen en in de zelfde vuilniszak stoppen. Wat voor nut heeft het gescheiden weggooien dan. :+

Ook dat scheiden is een stukje aanbestedings politiek helaas. NS wil het graag maar de hago (die de reiniging verzorgen) zijn er nog niet op ingericht.

Ik heb ook begrepen dat het nog niet mogelijk is om bedrijfsafval gescheiden op te halen. Kan me indenken dat de NS heel ambitieus was begonnen en hier achter kwam toen de bakken er al stonden := dan haal je ze ook niet weer weg.

Ninus
Berichten: 1879
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:34

Wat betekent het digitale aftelbord bij station Zwolle? Je ziet het als je vanuit Meppel komt en het is me gisteren voor het eerst opgevallen, maar dat zegt niet zoveel := :D

Anoniem

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:57

Ik had nog een vraag: het gebeurt mij regelmatig dat de NS halverwege mijn reis omroept dat het achterste treinstel achterblijft op het aankomende station. Dan moet je er opeens uit, dus je laptop afsluiten, jas weer aan, al je werk heel vlug in je tas proppen, snel naar het treinstel daarvoor, waar als het tegenzit ook nog geen plek is om te zitten. Echt ontzettend irritant.

Waarom koppelen ze een achterste treinstel af en blijft dat achter op een station? En hoe kan ik erachter komen of ze dat gaan doen en zorgen dat ik meteen in het juiste treinstel stap? (ja, in ieder geval nooit de achterste kiezen dus, duh! :D )

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:24

safina schreef:
Ik had nog een vraag: het gebeurt mij regelmatig dat de NS halverwege mijn reis omroept dat het achterste treinstel achterblijft op het aankomende station. Dan moet je er opeens uit, dus je laptop afsluiten, jas weer aan, al je werk heel vlug in je tas proppen, snel naar het treinstel daarvoor, waar als het tegenzit ook nog geen plek is om te zitten. Echt ontzettend irritant.

Waarom koppelen ze een achterste treinstel af en blijft dat achter op een station? En hoe kan ik erachter komen of ze dat gaan doen en zorgen dat ik meteen in het juiste treinstel stap? (ja, in ieder geval nooit de achterste kiezen dus, duh! :D )

Ik weet niet om welk traject het gaat maar vroeger gebeurde dit tussen Rotterdam en Leeuwarden ook, dan moest je zorgen dat je goed op het bord keek welk treinstel waarheen ging. En het staat vaak ook op de trein zelf. Ja tenzij er een defect is ofzo maar het kan regulier deel van de dienstregeling zijn

Mloes

Berichten: 5211
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:47

Wat een leuk topic :D vind het altijd heel leuk om wat meer te weten te komen van zaken waar je normaliter niet bij stilstaat.

Vorige pagina ging het over communicatie in het OV: ik studeerde 12 jaar terug in Groningen en reisde toen echt heel veel met de trein. 7 jaar terug aan het werk gegaan en vanaf toen reisde ik per auto naar werk, zat toen heel sporadisch nog eens in de trein. Door verhuizing paar maand terug weer dagelijks met de trein gaan reizen, en wat mij dus heel erg is opgevallen t.o.v. 12 jaar terug; de vriendelijkheid van de conducteurs, de uitgebreide informatie die omgeroepen wordt en de uitgebreide excuses die gemaakt worden bij vertraging plus uitleg erbij. Heb echt het idee dat dit heel erg veranderd is laatste jaren (op een positieve manier).
Sowieso vind ik dat mensen die werk doen wat ‘for granted’ wordt genomen en die dit fluitend en vrolijk doen, echt een lintje verdienen. Ook buschauffeurs bijvoorbeeld, ben je op tijd? (Bijna) niemand groet je. Ben je te laat? Waarschijnlijk volledig buiten jouw schuld? Boze mensen. En als je als buschauffeur nog vrolijk blijft en van je werk geniet, er gewoon maar wat van probeert te maken? Dan ben je voor mij echt een held :D

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:53

Ninus schreef:
Wat betekent het digitale aftelbord bij station Zwolle? Je ziet het als je vanuit Meppel komt en het is me gisteren voor het eerst opgevallen, maar dat zegt niet zoveel := :D


Wat voor afteller bedoel je?
Zit helaas al even ziek thuis dus weet niet of deze al in Zwolle staat.

Maar op een aantal stations staan inderdaad aftellers.
Deze is voor ons en geeft aan over hoeveel seconde het sein veilig komt en wij mogen vertrekken.
In de praktijk beginnen wij het vertrekproces als de teller op 15 of 10 staat ongeveer.
Als de teller op 0 staat en het vertreklicht brand sluiten wij onze eigen deur met als doel zo efficiënt mogelijk te kunnen vertrekken met weinig tijd verlies.

Een vertrekproces duurt gemiddeld tussen de 15 en 20 seconden voordat de trein daadwerkelijk kan gaan rijden.
Om hierop in te kunnen spelen dmv eigenlijk een definitieve voorspelling te geven wanneer het sein veilig komt kunnen wij dus punctueler rijden.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:56

safina schreef:
Ik had nog een vraag: het gebeurt mij regelmatig dat de NS halverwege mijn reis omroept dat het achterste treinstel achterblijft op het aankomende station. Dan moet je er opeens uit, dus je laptop afsluiten, jas weer aan, al je werk heel vlug in je tas proppen, snel naar het treinstel daarvoor, waar als het tegenzit ook nog geen plek is om te zitten. Echt ontzettend irritant.

Waarom koppelen ze een achterste treinstel af en blijft dat achter op een station? En hoe kan ik erachter komen of ze dat gaan doen en zorgen dat ik meteen in het juiste treinstel stap? (ja, in ieder geval nooit de achterste kiezen dus, duh! :D )


Omdat op sommige stations minder stellen passen, oftewel perron te kort.
Vaak staat het op de borden aangegeven, ook op de trein delen staat de bestemming.
Het gedeelte wat er onderweg af gaat zal dus een andere eindbestemming aangeven.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:00

Mloes schreef:
Wat een leuk topic :D vind het altijd heel leuk om wat meer te weten te komen van zaken waar je normaliter niet bij stilstaat.

Vorige pagina ging het over communicatie in het OV: ik studeerde 12 jaar terug in Groningen en reisde toen echt heel veel met de trein. 7 jaar terug aan het werk gegaan en vanaf toen reisde ik per auto naar werk, zat toen heel sporadisch nog eens in de trein. Door verhuizing paar maand terug weer dagelijks met de trein gaan reizen, en wat mij dus heel erg is opgevallen t.o.v. 12 jaar terug; de vriendelijkheid van de conducteurs, de uitgebreide informatie die omgeroepen wordt en de uitgebreide excuses die gemaakt worden bij vertraging plus uitleg erbij. Heb echt het idee dat dit heel erg veranderd is laatste jaren (op een positieve manier).
Sowieso vind ik dat mensen die werk doen wat ‘for granted’ wordt genomen en die dit fluitend en vrolijk doen, echt een lintje verdienen. Ook buschauffeurs bijvoorbeeld, ben je op tijd? (Bijna) niemand groet je. Ben je te laat? Waarschijnlijk volledig buiten jouw schuld? Boze mensen. En als je als buschauffeur nog vrolijk blijft en van je werk geniet, er gewoon maar wat van probeert te maken? Dan ben je voor mij echt een held :D


Ook onze omroepen worden steeds bekeken en onderzocht wat de reizigers nou fijn vinden.

Vroegah dacht men altijd kort en bondig.
Nu spreekt men van de "warme omroep" persoonlijker en gericht op de reizigers aan boord.
Ook wordt de communicatie naar ons beter waardoor wij ook betere informatie hebben betreffende overstappen, vertragingen en verstoringen.

Vjestagirl

Berichten: 26951
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:27

maaike5581 schreef:
safina schreef:
Ik had nog een vraag: het gebeurt mij regelmatig dat de NS halverwege mijn reis omroept dat het achterste treinstel achterblijft op het aankomende station. Dan moet je er opeens uit, dus je laptop afsluiten, jas weer aan, al je werk heel vlug in je tas proppen, snel naar het treinstel daarvoor, waar als het tegenzit ook nog geen plek is om te zitten. Echt ontzettend irritant.

Waarom koppelen ze een achterste treinstel af en blijft dat achter op een station? En hoe kan ik erachter komen of ze dat gaan doen en zorgen dat ik meteen in het juiste treinstel stap? (ja, in ieder geval nooit de achterste kiezen dus, duh! :D )


Omdat op sommige stations minder stellen passen, oftewel perron te kort.
Vaak staat het op de borden aangegeven, ook op de trein delen staat de bestemming.
Het gedeelte wat er onderweg af gaat zal dus een andere eindbestemming aangeven.


Of omdat dat treinstel daarna vanaf dat station een andere kant op moet, of onderhoud nodig heeft, of een defect heeft wat daar gerepareerd kan worden, of omdat er op het laatste stuk van het traject doorgaans zo weinig reizigers reizen dat het zonde van het geld is om daarvoor twee treinstellen rond te slepen ipv eentje.

Foaly

Berichten: 6599
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:31

Ik merk het vooral bij Zwolle inderdaad, dat ze daarna met 1 treinstel verder gaan naar het noorden. Want ja, wie wil er nu naar het niemandsland boven Zwolle :+

VillaNeusjes

Berichten: 6446
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:08

maaike5581 schreef:
Haarbal schreef:
Krijgen treinen die nou echt van blaadjes op het spoor? En hoe kan het dat in Rusland enzo treinen wel door sneeuw kunnen rijden en hier niet? Hebben die een sneeuwsmelter aan de voorkant ofzo?


Ja, dat kan je zien op de foto die ik net geplaatst heb.
Oorzaak zijn inderdaad de blaadjes, een trein in Nederland rijd veel kilometers per dag en moet vaak remmen.
Door de bladeren op het spoor glijd een trein door.
Dat slijt de wielen en onstaan er dus vlakke plekken op de wielen.

Tsja Rusland, groot land maar veel minder treinen en is niet te vergelijken met de infrastructuur van Nederland.
Wij hebben een enorme spoorbezetting met hoge rij frequentie, niet alleen personen vervoer maar ook goederen.
In Rusland rijden er echt lang niet zoveel treinen.



In Rusland en hoger naar de poolcirkel groeien minder loofbomen maar vooral naaldbomen, en die verliezen elk jaar hun naalden maar vaak 1 x per 7 jaar. Naalden waaien door hun formaat ook niet echt opzij. Vangen geen wind.

Overigens hebben de locs vaak een sneeuw schuiver ervoor zitten, rijden er veeel minder treinen door het buitengebied, in vergelijking met NL.

Overigens heb je op discovery een serie die railroad alaska heet. Daar zie je ook veel over hoe en wat.

VillaNeusjes

Berichten: 6446
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:11

Foaly schreef:
Ik merk het vooral bij Zwolle inderdaad, dat ze daarna met 1 treinstel verder gaan naar het noorden. Want ja, wie wil er nu naar het niemandsland boven Zwolle :+


De trein uit Rotterdam splitst in Zwolle standaard. De ene helft gaat door naar Leeuwarden, de ander naar Groningen.
Andersom koppelt deze ook weer aan in Zwolle om naar Rotterdam te vertrekken

xmarritw

Berichten: 456
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:56

Haarbal schreef:
Krijgen treinen die nou echt van blaadjes op het spoor? En hoe kan het dat in Rusland enzo treinen wel door sneeuw kunnen rijden en hier niet? Hebben die een sneeuwsmelter aan de voorkant ofzo?


Ja, dat kan je zien op de foto die ik net geplaatst heb.
Oorzaak zijn inderdaad de blaadjes, een trein in Nederland rijd veel kilometers per dag en moet vaak remmen.
Door de bladeren op het spoor glijd een trein door.
Dat slijt de wielen en onstaan er dus vlakke plekken op de wielen.

Tsja Rusland, groot land maar veel minder treinen en is niet te vergelijken met de infrastructuur van Nederland.
Wij hebben een enorme spoorbezetting met hoge rij frequentie, niet alleen personen vervoer maar ook goederen.
In Rusland rijden er echt lang niet zoveel treinen.[/quote]


In Rusland en hoger naar de poolcirkel groeien minder loofbomen maar vooral naaldbomen, en die verliezen elk jaar hun naalden maar vaak 1 x per 7 jaar. Naalden waaien door hun formaat ook niet echt opzij. Vangen geen wind.

Overigens hebben de locs vaak een sneeuw schuiver ervoor zitten, rijden er veeel minder treinen door het buitengebied, in vergelijking met NL.

Overigens heb je op discovery een serie die railroad alaska heet. Daar zie je ook veel over hoe en wat.[/quote]

En in Rusland zit er gewoon om de zoveel meter een groepje mannen bij een vuurtje. Zij moeten de rails schoon houden zodat de trein erdoor kan.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:59

Hoevaak gaan treinen door de wasstraat? Ik zag laatst er een trein doorheen gaan en vind dat wel leuk om te zien :D
En had (weet niet zeker of dat klopt) vernomen dat de wasstraat in Zwolle speciale chemicaliën gebruikt dus treinen gaan niet vaak door die wasstraat omdat het de kleur aantast? Of praat ik nu echt onzin :+

Nayomie
Berichten: 32855
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:00

VillaNeusjes schreef:
Foaly schreef:
Ik merk het vooral bij Zwolle inderdaad, dat ze daarna met 1 treinstel verder gaan naar het noorden. Want ja, wie wil er nu naar het niemandsland boven Zwolle :+


De trein uit Rotterdam splitst in Zwolle standaard. De ene helft gaat door naar Leeuwarden, de ander naar Groningen.
Andersom koppelt deze ook weer aan in Zwolle om naar Rotterdam te vertrekken

Op welke tijden dan? Want dat gebeurt niet standaard, ook omdat vanuit DH gewoon een trein komt uit de andere kant.

daffieduck83

Berichten: 1810
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:24

Een aantal jaren geleden splitste de treinen uit Den Haag/Rotterdam op Zwolle en vanuit Zwolle op Gouda. Maar sinds de aanleg van het traject Almere Zwolle is dat afgeschaft. Nu rijdt er 1x per uur vanuit Rotterdam een trein naar Groningen en 1x per uur (een halfuur eerder/later) een trein naar Leeuwarden. Op Zwolle hebben die treinen dan weer aansluitingen op andere intercity's en sprinters naar Groningen en Leeuwarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:35

VillaNeusjes schreef:
Foaly schreef:
Ik merk het vooral bij Zwolle inderdaad, dat ze daarna met 1 treinstel verder gaan naar het noorden. Want ja, wie wil er nu naar het niemandsland boven Zwolle :+


De trein uit Rotterdam splitst in Zwolle standaard. De ene helft gaat door naar Leeuwarden, de ander naar Groningen.
Andersom koppelt deze ook weer aan in Zwolle om naar Rotterdam te vertrekken


Nee, het is geen treinstel dat splitst en naar twee bestemmingen gaat. Dat ken ik ook en dat staan altijd duidelijk op de borden. Maar in mijn geval wordt het treinstel afgekoppeld en blijft achter. "U moet dit treinstel verlaten anders nemen we u mee naar een rangeerterrein" riep een conducteur een keer om.

Vjestagirl schreef:
Of omdat dat treinstel daarna vanaf dat station een andere kant op moet, of onderhoud nodig heeft, of een defect heeft wat daar gerepareerd kan worden, of omdat er op het laatste stuk van het traject doorgaans zo weinig reizigers reizen dat het zonde van het geld is om daarvoor twee treinstellen rond te slepen ipv eentje.


Ik denk dat het het laatste is. Want het gebeurt erg vaak en altijd op hetzelfde station, Deventer. Maar was het dan maar zo dat er weinig reizigers zijn. Ze doen het doodleuk tijdens de spits en dan mag je de rest van de reis staan in een tjokvolle trein.

Avalanche

Berichten: 16329
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 15:16


Ineke2

Berichten: 34456
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:51

Geinig Avalanche mijn vader heeft ruim 40 jaar gewerkt bij een wasstraat van de NS ( in Rotterdam) :D

Als kind mocht ik eens mee en dat vond ik fantastisch :D

meniekske

Berichten: 882
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: Nieuw en st Joosland, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:55

Dat van die treinen die gesplitst of gekoppeld worden, dat gebeurd ook in Roosendaal met regelmaat. dan gaat er maar 1 treinstel naar zeeland. vaak als ik zie dat het 2 treinstellen zijn dan vraag ik altijd maar voor de zekerheid of ze wel of niet gesplitst gaan worden.

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:59

De intercity naar Vlissingen word altijd in Rotterdam of Roosendaal gesplitst. Er zijn op de Zeeuwse lijn 4 stations waar maximaal 7 bakken passen. Een VIRM heeft 4 of 6 bakken dus kunnen er maximaal 6 bakken die kant uit. Dus ook al zijn het 'maar' 8 bakken, hij word gesplitst :) .

Avalanche

Berichten: 16329
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 16:25

Ineke2 schreef:
Geinig Avalanche mijn vader heeft ruim 40 jaar gewerkt bij een wasstraat van de NS ( in Rotterdam) :D

Als kind mocht ik eens mee en dat vond ik fantastisch :D

Ja dat lijkt me ook echt fantastisch :D

meniekske

Berichten: 882
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: Nieuw en st Joosland, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:33

Inoterry schreef:
De intercity naar Vlissingen word altijd in Rotterdam of Roosendaal gesplitst. Er zijn op de Zeeuwse lijn 4 stations waar maximaal 7 bakken passen. Een VIRM heeft 4 of 6 bakken dus kunnen er maximaal 6 bakken die kant uit. Dus ook al zijn het 'maar' 8 bakken, hij word gesplitst :) .


Ohh kijk vandaar. Ik vind dit soort dingen echt wel leuk maar ook interessant om te lezen.
Maar dan is het eigenlijk heel makkelijk, gewoon tellen en dan weet je of ie gesplitst gaat worden.
Dank je wel voor de uitleg.

Vjestagirl

Berichten: 26951
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:27

Treinen gaan in principe iedere week door de wasstraat. Zaterdag is wasdag, dan besteden we extra aandacht aan externe reiniging