
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gloa schreef:thirteenn schreef:Ik zit nu in een sprinter en valt me op dat als er schoonmakers door de trein gaan ze al het gescheiden afval een voor een uit de bakken halen en in de zelfde vuilniszak stoppen. Wat voor nut heeft het gescheiden weggooien dan.
Ook dat scheiden is een stukje aanbestedings politiek helaas. NS wil het graag maar de hago (die de reiniging verzorgen) zijn er nog niet op ingericht.
safina schreef:Ik had nog een vraag: het gebeurt mij regelmatig dat de NS halverwege mijn reis omroept dat het achterste treinstel achterblijft op het aankomende station. Dan moet je er opeens uit, dus je laptop afsluiten, jas weer aan, al je werk heel vlug in je tas proppen, snel naar het treinstel daarvoor, waar als het tegenzit ook nog geen plek is om te zitten. Echt ontzettend irritant.
Waarom koppelen ze een achterste treinstel af en blijft dat achter op een station? En hoe kan ik erachter komen of ze dat gaan doen en zorgen dat ik meteen in het juiste treinstel stap? (ja, in ieder geval nooit de achterste kiezen dus, duh!)
Ninus schreef:Wat betekent het digitale aftelbord bij station Zwolle? Je ziet het als je vanuit Meppel komt en het is me gisteren voor het eerst opgevallen, maar dat zegt niet zoveel![]()
safina schreef:Ik had nog een vraag: het gebeurt mij regelmatig dat de NS halverwege mijn reis omroept dat het achterste treinstel achterblijft op het aankomende station. Dan moet je er opeens uit, dus je laptop afsluiten, jas weer aan, al je werk heel vlug in je tas proppen, snel naar het treinstel daarvoor, waar als het tegenzit ook nog geen plek is om te zitten. Echt ontzettend irritant.
Waarom koppelen ze een achterste treinstel af en blijft dat achter op een station? En hoe kan ik erachter komen of ze dat gaan doen en zorgen dat ik meteen in het juiste treinstel stap? (ja, in ieder geval nooit de achterste kiezen dus, duh!)
Mloes schreef:Wat een leuk topicvind het altijd heel leuk om wat meer te weten te komen van zaken waar je normaliter niet bij stilstaat.
Vorige pagina ging het over communicatie in het OV: ik studeerde 12 jaar terug in Groningen en reisde toen echt heel veel met de trein. 7 jaar terug aan het werk gegaan en vanaf toen reisde ik per auto naar werk, zat toen heel sporadisch nog eens in de trein. Door verhuizing paar maand terug weer dagelijks met de trein gaan reizen, en wat mij dus heel erg is opgevallen t.o.v. 12 jaar terug; de vriendelijkheid van de conducteurs, de uitgebreide informatie die omgeroepen wordt en de uitgebreide excuses die gemaakt worden bij vertraging plus uitleg erbij. Heb echt het idee dat dit heel erg veranderd is laatste jaren (op een positieve manier).
Sowieso vind ik dat mensen die werk doen wat ‘for granted’ wordt genomen en die dit fluitend en vrolijk doen, echt een lintje verdienen. Ook buschauffeurs bijvoorbeeld, ben je op tijd? (Bijna) niemand groet je. Ben je te laat? Waarschijnlijk volledig buiten jouw schuld? Boze mensen. En als je als buschauffeur nog vrolijk blijft en van je werk geniet, er gewoon maar wat van probeert te maken? Dan ben je voor mij echt een held
maaike5581 schreef:safina schreef:Ik had nog een vraag: het gebeurt mij regelmatig dat de NS halverwege mijn reis omroept dat het achterste treinstel achterblijft op het aankomende station. Dan moet je er opeens uit, dus je laptop afsluiten, jas weer aan, al je werk heel vlug in je tas proppen, snel naar het treinstel daarvoor, waar als het tegenzit ook nog geen plek is om te zitten. Echt ontzettend irritant.
Waarom koppelen ze een achterste treinstel af en blijft dat achter op een station? En hoe kan ik erachter komen of ze dat gaan doen en zorgen dat ik meteen in het juiste treinstel stap? (ja, in ieder geval nooit de achterste kiezen dus, duh!)
Omdat op sommige stations minder stellen passen, oftewel perron te kort.
Vaak staat het op de borden aangegeven, ook op de trein delen staat de bestemming.
Het gedeelte wat er onderweg af gaat zal dus een andere eindbestemming aangeven.
maaike5581 schreef:Haarbal schreef:Krijgen treinen die nou echt van blaadjes op het spoor? En hoe kan het dat in Rusland enzo treinen wel door sneeuw kunnen rijden en hier niet? Hebben die een sneeuwsmelter aan de voorkant ofzo?
Ja, dat kan je zien op de foto die ik net geplaatst heb.
Oorzaak zijn inderdaad de blaadjes, een trein in Nederland rijd veel kilometers per dag en moet vaak remmen.
Door de bladeren op het spoor glijd een trein door.
Dat slijt de wielen en onstaan er dus vlakke plekken op de wielen.
Tsja Rusland, groot land maar veel minder treinen en is niet te vergelijken met de infrastructuur van Nederland.
Wij hebben een enorme spoorbezetting met hoge rij frequentie, niet alleen personen vervoer maar ook goederen.
In Rusland rijden er echt lang niet zoveel treinen.
Foaly schreef:Ik merk het vooral bij Zwolle inderdaad, dat ze daarna met 1 treinstel verder gaan naar het noorden. Want ja, wie wil er nu naar het niemandsland boven Zwolle
Haarbal schreef:Krijgen treinen die nou echt van blaadjes op het spoor? En hoe kan het dat in Rusland enzo treinen wel door sneeuw kunnen rijden en hier niet? Hebben die een sneeuwsmelter aan de voorkant ofzo?
VillaNeusjes schreef:Foaly schreef:Ik merk het vooral bij Zwolle inderdaad, dat ze daarna met 1 treinstel verder gaan naar het noorden. Want ja, wie wil er nu naar het niemandsland boven Zwolle
De trein uit Rotterdam splitst in Zwolle standaard. De ene helft gaat door naar Leeuwarden, de ander naar Groningen.
Andersom koppelt deze ook weer aan in Zwolle om naar Rotterdam te vertrekken
VillaNeusjes schreef:Foaly schreef:Ik merk het vooral bij Zwolle inderdaad, dat ze daarna met 1 treinstel verder gaan naar het noorden. Want ja, wie wil er nu naar het niemandsland boven Zwolle
De trein uit Rotterdam splitst in Zwolle standaard. De ene helft gaat door naar Leeuwarden, de ander naar Groningen.
Andersom koppelt deze ook weer aan in Zwolle om naar Rotterdam te vertrekken
Vjestagirl schreef:Of omdat dat treinstel daarna vanaf dat station een andere kant op moet, of onderhoud nodig heeft, of een defect heeft wat daar gerepareerd kan worden, of omdat er op het laatste stuk van het traject doorgaans zo weinig reizigers reizen dat het zonde van het geld is om daarvoor twee treinstellen rond te slepen ipv eentje.
Inoterry schreef:De intercity naar Vlissingen word altijd in Rotterdam of Roosendaal gesplitst. Er zijn op de Zeeuwse lijn 4 stations waar maximaal 7 bakken passen. Een VIRM heeft 4 of 6 bakken dus kunnen er maximaal 6 bakken die kant uit. Dus ook al zijn het 'maar' 8 bakken, hij word gesplitst.