Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maximum snelheid 100

Poll eindigt op

Top!
308 (46%)
Nee vreselijk
359 (53%)

Totaal aantal stemmen: 667

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:19

Jildau schreef:
Marije_jiplover schreef:
Omdat je in de praktijk nooit het hele stuk daadwerkelijk 130 rijdt.

Zeker niet in de spits.

Als ik van Sneek naar Groningen (dik 70 km) rijd kom ik twee keer een klein stukje tegen waar het (alleen overdag) 100 is en verder kun je het hele eind gewoon 130. Niet maandagochtend om 8 uur, wel gewoon overdag of in het weekend wanneer ik naar mijn familie wil. Dat wordt aanzienlijk langer en daar baal ik best wel van.

Nu heb ik dit liever dan dat bepaalde sectoren hun baan verliezen, dat zeker. Maar vind zeggen dat het totaal geen verschil maakt voor de reistijd wel onzin.

Zie mijn eerdere bericht. Om op een afstand van 55km met 45km snelweg 5 min tijdswinst te halen, moet je van 120km/h op het snelwegtraject naar 140km/h. Kun je aan gaan rekenen tot je een ons weegt; ik heb het 25 jaar geleden al even proefondervindeljk voor je vastgesteld, in een tijd dat je van Eindhoven naar Venlo ook nog gewoon 140km/h in de ochtend kon rijden, zonder risico dat je aanhoudend het anker uit moest gooien.
In het huidie verkeer zul je nog harder moeten rijden omdat je dat simpelweg niet meer constant kunt doen.

Dinopino

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:27

Maken die paar minuten eerder weg dan zoveel uit??? Met de huidige files moet je sowieso tijd bijrekenen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:33

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:37

ikke schreef:
Oh, enne, voor degene die nu denkt dat we sielepoten zijn; in Amerika is de max snelheid 90km/h (55 mijl)

Hoe kom je hierbij? De maximale snelheid in de USA (zover mijn vriend weet) is in de meeste staten 70 tot 75 mph en in sommige staten zelfs nog iets hoger (80 tot zelfs 85 mph).
Gemiddeld dus zo'n 110 tot 120 km/u met een paar uitschieters van 130 tot 135 km/u. Of het moet in de laatste paar jaar verandert zijn, dat zou kunnen.

Ik vind 100 km/u aan de ene kant prima, aan de andere kant wat aan de lage kant. Persoonlijk vind ik 110 km/u het prettigst rijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:44

Citaat:
The standard speed limit is 70 mph for rural freeways, a 45 mph minimum speed limit, 65 mph for other 4 lane divided highways, and 55 mph for all other highways.

Ik heb ook al vaak genoeg gehoord van Amerikanen dat ze vinden dat we hier zo hard rijden (en dat de wegen zo smal zijn :+ )

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:57

8nnemiek schreef:
Citaat:
The standard speed limit is 70 mph for rural freeways, a 45 mph minimum speed limit, 65 mph for other 4 lane divided highways, and 55 mph for all other highways.

Ik heb ook al vaak genoeg gehoord van Amerikanen dat ze vinden dat we hier zo hard rijden (en dat de wegen zo smal zijn :+ )

Dit zegt de wegenwiki:
De maximumsnelheden in de Verenigde Staten zijn niet zo eenduidig als vaak in Europa. In de Verenigde Staten heeft elke staat zijn eigen snelheidslimiet. De maximumsnelheid wordt uitgedrukt in mijlen per uur, en zijn doorgaans afgerond op 5 mijl. De maximumsnelheden liggen tussen de 60 mijl per uur (100 km/uur) in Hawaii tot 80 mijl per uur (130 km/uur) in delen van Texas, Utah, Idaho en Wyoming.

Het gaat ook over de maximale snelheid, toch? Maakt natuurlijk ook niet uit voor NL, maar dat 55 mph het maximale in de USA is klopt volgens mij niet. Of het moet dus sinds een paar jaar verandert zijn.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:41

Privé vindt ik het niet zo heel erg maar zakelijk wel. Ik ben verloskundige en kan daarom soms best wel haast hebben als ik onderweg ben naar iemand. In geval van nood zal ik dat nog steeds wel doen en gelukkig is file in mijn omgeving een zeldzaamheid.

Wel zit ik nu al regelmatig met samengeknepen billen in de auto onderweg naar het ziekenhuis met een bevallende vrouw. Een rit die nu een half uur duurt waarbij we zeker 20 min 130 rijden, zal dan wel oneindig lijken te duren :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:49

Ik word een beetje simpel van al die regeltjes, 130 kan bijna nergens in de randstad maar hier gaat het meestal wel aardig, daarnaast gaat het ook vervelend worden voor de hulpdiensten, de maximale snelheid tijdens een spoedrit gaat namelijk ook mee omlaag.

Richting randstad vanaf het noorden is het hele stukken al 100 als de spitsstroken open zijn, waarom dan nog meer beperken?

Dus nee ik ben niet voor, waarom al die beperkingen, snelweg 100, ze willen de dijken hier motorvrij maken. Is er straks nog iets wat wel mag 8)7

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:03

Polly schreef:
Ik word een beetje simpel van al die regeltjes, 130 kan bijna nergens in de randstad maar hier gaat het meestal wel aardig, daarnaast gaat het ook vervelend worden voor de hulpdiensten, de maximale snelheid tijdens een spoedrit gaat namelijk ook mee omlaag.

Spoedritten rijden toch niet mee met de hoop? Zwaailicht aan en de rest gaat wel opzij. Ik denk dat dit echt een non-argument is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:05

Sclimpre schreef:
Polly schreef:

Spoedritten rijden toch niet mee met de hoop? Zwaailicht aan en de rest gaat wel opzij. Ik denk dat dit echt een non-argument is.

Nou, ik ben zelf werkzaam op een voorrangsvoertuig en het is echt niet zo simpel dat je je lampen aanzet en je gaspedaal intrapt, wij zijn gebonden aan regels en de maximale snelheid tijdens een spoedrit gaat wel degelijk mee naar beneden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:06

Betreft invoegen ligt ook aan je auto. Als ik met de auto van mijn schoonmoeder rij, en ik heb een korte invoeg strook, moet ik soms ook met 80 invoegen. Dinkytoy os gewoon niet zo vlot, en dan zit m’n gas echt onderin

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:08

Invoegstroken zijn gebouwd op vrachtwagens. Ik kan met echt met geen mogelijkheid voorstellen dat je met een personenauto niet kunt invoegen waar dat de meeste trage vrachtwagens wel lukt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:15

Heb het in Spanje wel eens gehad.. fiat panda, bergop snelweg trekken. Vrachtwagens denderden wel door, ik zat 80 in zn 2, in zn 3 redde hij het niet. Enige keer dat ik bang was in de auto.. nooit meer zo’n klein ding of iets met een 1.0 of minder huren op vakantie :+

Vaak met invoegen moet je het nieuwe rijden even vergeten met snelheid maken, eerst invoegen dan pas opschakelen. Al was dat met een Matiz in NL ook spannend, zeker op de kortere invoegers: kwam amper op snelheid.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:21

Ibbel schreef:
Invoegstroken zijn gebouwd op vrachtwagens. Ik kan met echt met geen mogelijkheid voorstellen dat je met een personenauto niet kunt invoegen waar dat de meeste trage vrachtwagens wel lukt...

Voor een vrachtwagen gaan ze wel opzij...
Met de camper ga ik toch nooit pauzeren op een snelwegparking onderaan een helling. Echt geen feest om van 0 te vertrekken en voldoende snelheid te maken om in te voegen.
Dus ik kan me best inbeelden dat het met een klein personenwagentje ook krap is om voldoende snelheid te maken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:22

Polly schreef:
Nou, ik ben zelf werkzaam op een voorrangsvoertuig en het is echt niet zo simpel dat je je lampen aanzet en je gaspedaal intrapt, wij zijn gebonden aan regels en de maximale snelheid tijdens een spoedrit gaat wel degelijk mee naar beneden

Maar verkeer aan max 100kmu kan op een veiliger manier plaats maken dan wanneer er 130kmu gereden wordt.
En met met 100kmu gaan er waarschijnlijk minder spoedritten nodig zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:42

Het aantal hartinfarcten thuis zal niet echt verminderen door langzamer te rijden lijkt me :))

Misschien worden het er wel meer, vanwege de stress dat alles zo langzaam gaat...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:47

Nou ik rijd in een VW Up met wel 60pk :') maar ik heb geen moeite met invoegen hoor. Gewoon niet te snel schakelen, maar flink lang door rijden in een lagere versnelling en zo snelheid maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:50

Ik ging gisteren ff testen qua verbruik (wat de boardcomputer dan aangeeft) Maar 100 was bij mij echt wel stukkie zuiniger hoor :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:52

Nou ik had met een aantal gewone personenauto's (Uno, Punto) toch echt wel moeite om bijv vrachtwagens in te halen óf bij invoegstroken met een helling (zoals bij Den Haag) die ook nog eens kort zijn, met een gangbare snelheid in te voegen... En dan bijv van de invoegstrook binnen een korte tijd ook nog eens 3 rijstroken opschuiven... Dus hoe vrachtwagens dat doen? Nou, gewoon.. opschuiven denk :j voor mijn mini gaan de weggebruikers echt niet aan de kant hoor :')

NB, toevallig viel het me laatst op toen we van een 130 stuk op een trajectcontrole van 100km kwamen, hoeveel rustiger het rijdt op die trajectcontrole... Dat was echt een verademing... Bij dat 130 stuk varieerde de snelheden van 80 tot 150 ofzo, en bij de trajectcontrole ging het allemaal een stuk rustiger, met meer afstanden tussen de auto's. Niet 'veel' afstand, maar 'meer' afstand dan op het andere stuk.

Nederlanders zijn volgens mij sowieso heel irritante autorijders met enorm geen besef van het houden van afstand... (en dat zie ik qua werk ook aan het aantal ongevallen met letsel die voorbij komen hier :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:55

Ik vind het een flut maatregel, aangezien het amper effect heeft op de stikstofuitstoot. Wat een gezeur weer. Vooral als je in het noorden woont, waar zo weinig files zijn, moet je op de grote brede wegen een suffe 100 km gaan rijden :')

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:57

Marije_jiplover schreef:
Er is geen minimum snelheid in Nederland. Anders is iedereen die in de file stapvoets rijdt in overtreding 8-)

Er is een eis dat een voertuig dat op de snelweg rijden mag, tenminste 60 km/u moet kunnen rijden, maar dat is iets heel anders als een minimum snelheid.

Er is wel een minimum snelheid (60 km/h)in Nederland waar je aan moet kunnen! voldoen als je de snelweg op gaat, https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... wegverkeer

Dit geldt overigens voor provinciale wegen ook, alleen dan is het 50.

Nu is dit wel een enigszins verouderde regel in mijn ogen, want als je auto net de 60 haalt, dan ging ik er de snelweg niet mee op in het huidige verkeer.
Brr, samengeknepen billen, haha!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:57

MarliesV schreef:
Marije_jiplover schreef:
Er is geen minimum snelheid in Nederland. Anders is iedereen die in de file stapvoets rijdt in overtreding 8-)

Er is een eis dat een voertuig dat op de snelweg rijden mag, tenminste 60 km/u moet kunnen rijden, maar dat is iets heel anders als een minimum snelheid.

Er is wel een minimum snelheid (60 km/h)in Nederland waar je aan moet kunnen! voldoen als je de snelweg op gaat, https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... wegverkeer

Dit geldt overigens voor provinciale wegen ook, alleen dan is het 50.

Nu is dit wel een enigszins verouderde regel in mijn ogen, want als je auto net de 60 haalt, dan ging ik er de snelweg niet mee op in het huidige verkeer.
Brr, samengeknepen billen, haha!

60 is idd veel te laag. Dat moet tegenwoordig minimaal 80 zijn, imo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:58

Dat schrijft Marije toch ook? :?

Je mág dus gewoon 40 rijden met je auto als je dat zou willen, zolang je auto maar minimaal 60 kán.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:01

goeroe schreef:
Wat vinden jullie dan een 'aanzienlijk' verschil? Mijn man heeft dat stuk een tijd gereden (vanaf 'de afgrond' bij Delfzijl naar Drachten) en dat een paar keer getest en volgens hem scheelde het maximaal 5 tot 10 minuten. Dat is nog niet eens één keer snoozen. Daarmee rijd je relaxter, verbruik je minder brandstof, vergroot je je overlevingskansen bij een ongeval enorm en je kunt nog iets langer van de omgeving en eventueel een muziekje genieten. Ik vind echt dat er problemen gemaakt worden om niks.

Vanaf waar gaat hij op de snelweg dan, vanaf hoogezand of groningen, want eerder kun je de snelweg niet op en vanaf groningen naar Drachten kun je altijd 130 door blijven rijden, enkel het stuk van groningen naar Delfzijl haalt aanzienlijk de snelheid er uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:10

Ibbel schreef:
Het aantal hartinfarcten thuis zal niet echt verminderen door langzamer te rijden lijkt me :))

Misschien worden het er wel meer, vanwege de stress dat alles zo langzaam gaat...

Ja, ik zie er zoooo tegenop. Gisteren Amsterdam - Leeuwarden. Heerlijk, bijna overal 130 ( 130+ ) en vandaag Amsterdam - Brussel. Daar doe ik straks echt dik 3 uur over.

Ik vind het contrast altijd zo groot ook. Nederland wil altijd zo in de naad kruipen van andere landen. Als groot land A zegt nee nee moeten er echt wat aan doen gaat Nederland meteen 'ooooooo wij moeten echt wat aan doen'. En dan gaat meneer Rutte (+ delegatie) met het vliegtuig naar de klimaattop en gooit er nog even uit dat de treinen in NL op steenkolen rijden. Echt, moet die man nou alles op een plateautje aangereikt krijgen van zijn 'Caroline'? :') Ik denk dat hij zelf nog in de steenkolen tijd leeft.

Neem nou Duitsland, lekker rijden zoals je wil op de meeste wegen.. Heerlijk! Ben echt blij dat ik een aantal klanten in Duitsland heb waardoor ik mijn (sport)auto ook nog kan gebruiken waar zij goed in is; gas geven! **\O/**