Wat is volgens jou een taboe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 15:01

musiqolog schreef:
Oké mensen, bedankt voor de bijval. Ik heb mijn punt wel gemaakt hier, ik trek voorlopig mijn handen van dit topic af. Gelukkig denken de meeste mensen niet dat ik het met paarden doe, alleen maar omdat ik het taboe op zoöfilie benoem.

Shaggy09, ik vind nog steeds dat jij je verdachtmakingen moet terugnemen.

Ik vind het ook zeer bijzonder om uitspraken uit een ander topic hierbij te betrekken en jou op zo’n manier te beschuldigen. Ik heb er dan ook op geTEMd. Laat je niet wegjagen!

Fem

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 15:30

Laat ik voorop stellen dat ik dit topic heb geopend om iedereen de kans te geven om te vertellen wat zij als taboe zien.
Iemand haalde hier aan dat het voor mij van nut zou moeten zijn bij mijn afstudeer serie en dat het dus fotografeerbaar moet zijn.
Dit is niet het geval. Ik doe hier absoluut inspiratie op, maar het onderwerp vind ik gewoon erg interessant.

Juist door mijn scriptie kwam ik tot de conclusie dat taboes niet universeel zijn en zelfs niet cultuur gebonden.
Wat voor de een een taboe is, is dat voor de ander niet.
Vandaar dat ik ook de vraag stelde, wat is volgens jou een taboe?

Ik vind daarnaast dat sommige mensen te ver gaan hier. Wanneer je teksten uit een ander topic gaat quoten om in dit topic iemand zwart te maken (musiqolog) dan ga je mijn inziens te ver.

Ik zal later nog ingaan op sommige dingen.
Maar wilde toch zeggen dat iedereen hier mag uitspreken wat voor hem of haar een taboe is.
Ben vooral ook benieuwd waarom diegene dat zo ziet, dus voel je vrij om het uit te leggen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 15:37

deksel schreef:
Lestrange01 schreef:
Littekens. En dan vooral (duidelijk zichtbare) automutilatie littekens. Er zit daar zo'n groot taboe op.

-knip-

Mentale issues. Er wordt vaak gedaan alsof het wel geaccepteerd wordt, maar puntje bij paaltje valt dat vies tegen.

Ja, hier ben ik het me eens.
Mensen kijken je meteen raar aan en totaal niet begripvol.

Ik heb deze. En zodra ik mijn mouwen opstroop word ik meteen raar aangekeken of vinden mensen mij een aansteller/aandachts'prutsmuts' :roll: :n

Gelukkig ben ik iemand die emotioneel en mentaal een enorme groei heeft doorgemaakt en denk "Ach laat ze maar banketstaaf". Maar genoeg mensen die het zich wel persoonlijk aantrekken... Ik vind het oprecht heel sneu voor die mensen.. :(:)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:32

In Nederland volgens mij al meer geaccepteerd als in België. Maar hier is het nog steeds een taboe dat ik doodleuk uitspreek dat ik niet functioneer zonder een bepaald soort anti-depressiva.

Ik spreek er dus over, voor mij geen taboe, maar anderen hoor ik er nooit over.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:49

mentaal ziek zijn is in mijn omgeving zeker nog wel een taboe, gelukkig niet in mijn directe kring, mijn ouders en zusje en vriendinnen reageerden er erg goed op. Maar bijvoorbeeld mijn oom probeerde het onderwerp direct weg te wuiven toen ik er over begon. Pas nu ik kan zeggen dat ik echt voor 85% beter ben durven mensen mij vragen te stellen of er een gesprek met me over aan te gaan.

Verder las ik net iets over het krijgen van kinderen terwijl je een beperking hebt. Voor mij zit hier een hele dunne lijn in wat ik wel en niet oke zou vinden. Mijn moeder bijvoorbeeld heeft een Multivisuele beperking en is zonder haar gehoorapparaten vrijwel doof. Dit maakt dat ze als kind (toen dit nog niet vastgesteld was) een achterstand heeft opgelopen waardoor ze nu soms nog steeds flink tegen te beperkingen van haar handicaps aanloopt. Echter heeft ze mij en mijn zusje op de wereld gezet, niet wetend of dit wellicht erfelijk is want daar was toen de tijd nog niks over bekend. Echter zou ik me geen andere moeder kunnen wensen, ondanks dat ze soms in de supermarkt keihard tegen iemand opbotst.
Echter vind ik het wel heel lastig om een mening te vormen over iemand met down bewust op de wereld zetten, of kinderen krijgen als je zelf een verstandelijke beperking hebt waardoor je amper voor jezelf kunt zorgen laat staan voor een kind. Ik ken vanuit mijn opleiding gevallen waarbij de kinderen in kwestie de beste zorg ter wereld krijgen en ontzettend geliefd zijn door hun ouders, maar ook hele schrijnende gevallen waarbij de kinderen uit huis geplaatst zijn en allerlei ellende aan hun thuis situatie hebben overgehouden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:57

Sowieso is ziek zijn een taboe. Ik zelf vertel mensen niet zoveel. Ten eerste heb ik er zelf geen zin in en ten tweede hebben mensen zo snel een vooroordeel of gaan je anders behandelen....

Wat TS schrijft herken ik wel dat het ontzettend per land, maar zelfs al per regio of plaats verschilt wat een taboe is.
Zo zag ik ooit iets op tv dat mensen bij een stam gingen leven. Die mensen liepen bijna naakt. Dat was op zich geen probleem, maar de Nederlanders hielden wel wat meer aan......
Waar ze wel moeite mee hadden is dat die mannen openlijk mastrubeerden en de stellen ook sex met elkaar hadden waar ze toch redelijk gezamenlijk sliepen.
Ondanks dat ik wel wat gewend ben, kan ik me heel goed voorstellen dat het best genant is. En ik denk eigenlijk dat mastruberen ook wel een taboe is.

Iets anders is bijv trots op jezelf zijn of gewoon zeggen dat je ergens goed in bent. In Nederland willen we dat mensen zelfverzekerd zijn, amarw e kraken de mensen keihard af die dat zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 17:06

germie schreef:
Rhine_ schreef:
Als gehandicapten kinderen krijgen ...

Is inderdaad geen taboe, maar moet je gewoon niet willen.

Ik denk wel dat dit een taboe is.

Jij hebt daar een andere mening over dan ik overigens.

Maar ik ken mensen met een verstandelijke beperking, die dus kinderen hebben.
Deze kinderen hebben ook meer of mindere mate een verstandelijke beperking.
Ik denk wel dat daar een taboe op heerst.

Sex (door of met) gehandicapten (vrijwillig) is denk ik ook zo'n taboe.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 17:09

Psychische aandoeningen merk ik zelf heel goed. Het vooroordeel bij de ziekte ( anorexia is een broodmager persoon, ben je op goed gewicht ben je genezen. Helaas is dit alles behalve waar)
Littekens door automutilatie, suïcide gedachten of pogingen. Lopen bij psycholoog of psychiater, opname op psychiatrische afdeling.

Een verslaving hebben.

Volgens mij is het naar buiten komen dat je schulden hebt, of minder te besteden hebt ook nog vaak taboe.

Problemen in het gezin/thuis ( ruzies, mishandeling, misbruik ed )

Niet zozeer een taboe, maar een sterk oordeel over geloof en gelovigen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 17:11

Denk alleen zijn en alleen voelen. De laatste tijd is er heel veel in het nieuws rondom eenzaamheid. Zelf heb ik een fijne familie, goede vrienden maar geen relatie. toch zien mensen dat best wel snel als 'zielig' en kijken ze mij raar aan dat ik helemaal content ben met mijn leven nu. Want ik ben 'alleen' dus dat klopt dan niet in het rijtje terwijl ik het heerlijk vind.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 17:13

Alleen een restaurant bezoeken. Je wordt in Nederland nog steeds aangekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 17:22

germie schreef:

Ik denk persoonlijk dat dat niet perse een taboe is maar iets van zelfvertrouwen. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat jij geen zelfvertrouwen hebt, maar toen ik voor het eerst naar de bios ging in m'n eentje vond ik dat heel eng. Na 5x is het gewoon geworden. Volgens mij is dat iets wat je in je hoofd zelf gekker vindt dan dat anderen mensen het vinden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 17:41

Blussem schreef:
Amber_anne schreef:
Ik vind dat musiqolog wel een paar goede punten aanhaalt die echte taboes zijn. Zoals incest, we weten dat het gebeurt maar mensen blijven er stil over. Waarom, omdat de maatschappij ze veroordeelt als ze het vertellen.

Een vriendin is gewoon met zijn neef getrouwd. Kennelijk kan dat wel.

Maar men heeft wel een punt. Veel van die dingen zijn verboden omdat men het raar vindt (niet in onze cultuur past) en er een taboe op rust terwijl eigenlijk geen goede reden is waarom het verboden zou moeten zijn.

Ik heb er ook niks op tegen als familie met elkaar wil trouwen. Dit natuurlijk wel als beide bekwaam zijn om deze keuze zelf te maken maar dat geldt voor andere stekkel ook.

Vind dit ook een taboe wat uit de taboe sfeer kan worden getrokken want wat is er eigenlijk zo fout aan behalve dat mensen het niet snappen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 17:42

Resistance schreef:
germie schreef:

Ik denk persoonlijk dat dat niet perse een taboe is maar iets van zelfvertrouwen. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat jij geen zelfvertrouwen hebt, maar toen ik voor het eerst naar de bios ging in m'n eentje vond ik dat heel eng. Na 5x is het gewoon geworden. Volgens mij is dat iets wat je in je hoofd zelf gekker vindt dan dat anderen mensen het vinden.
ik doe het wel eens, maar soms vragen mensen er naar.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 17:57

Ik vind juist dat mentale ziektes steeds minder een taboe zijn. Mensen komen steeds meer open uit voor hun depressie oid, ik denk ook aan een radiodj (wiens naam ik vergeten ben) die op liveradio deelde over zijn depressie.
Het hebben van een persoonlijkheidsstoornis, daar rust wel een megataboe op. Vooral omdat daar zóveel vooroordelen over zijn

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:05

@Amberanne: er is een taboe op het trouwen met iemand uit je naaste familie vanwege het grote risico op erfelijke ziektes (inteelt).Het kon in nederland toch wel maar dan moest je toestemming krijgen van de koningin (zo was het althans vroeger).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:39

anjali schreef:
@Amberanne: er is een taboe op het trouwen met iemand uit je naaste familie vanwege het grote risico op erfelijke ziektes (inteelt).Het kon in nederland toch wel maar dan moest je toestemming krijgen van de koningin (zo was het althans vroeger).

Dat is nogal bekrompen gedacht, want net zo min als dat je van trouwen kinderen (al dan niet met erfelijke ziektes) krijgt hoef je niet getrouwd te zijn om samen kinderen te verwekken. Overigens kunnen juist die koningshuizen over inteelt vaak wel een aardig woordje meepraten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:15

@Goeroe: Vroeger was het gebruikelijk te trouwen en dan ook kinderen te krijgen.Die zog. toestemming van de koningin was natuurlijk eerder administratief want die bekeek allerlei verzoeken vast niet persoonlijk.Tja en koningshuizen en inteelt: alweer vroeger hadden mensen van adel geen vrije partnerkeuze maar werden om politieke redenen aan elkaar uitgehuwelijkt.Daar zaten grote landsbelangen achter en persoonlijk geluk of zelfs gezondheid werden daaraan ondergeschikt geacht.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:20

Vroeger, vroeger, vroeger... Vroeger is geweest, we leven in het nu. Dat is nou juist precies mijn punt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:23

Dan maak je toch van 'trouwen met' 'kinderen hebben met'?
Inteelt is niet gezond, vroeger niet, maar nu ook niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:11

Op dit forum wat minder taboe denk ik, maar in België wel een heel groot taboe: Breken met jou ouders. Buiten een: Het blijven jou ouders! Wordt er hier niet over gesproken en wordt het ook gewoon niet aanvaard. Ook het rechtsysteem is op meerdere vlakken zo gebouwd dat, ook al heb je geen contact, ze na 10tallen jaren nog geld bij jou kunnen halen want je bent kind van.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:17

Nikass schreef:
Rakkie123 schreef:
Ik vraag niet naar de gevoelens van een pedofiel, ik vraag naar oa jouw gevoelens en reacties als iemand dat wil opbiechten.
Iemand die zijn straf heeft uitgezeten.

Moet ie lekker bij zijn therapeut doen dan. Waarom zou ik dat aan moeten horen?

Chiave: weet niet of je bericht voor mij is, maar ik begrijp totaal niet wat je wil zeggen?

Kortom, het is een taboe voor jou :+

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:19

germie schreef:

Huh, ik ga al 40 jaar regelmatig alleen uit eten, ik wordt nooit aangekeken.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:22

Nikass schreef:
Rakkie123 schreef:
Ik vraag niet naar de gevoelens van een pedofiel, ik vraag naar oa jouw gevoelens en reacties als iemand dat wil opbiechten.
Iemand die zijn straf heeft uitgezeten.

Moet ie lekker bij zijn therapeut doen dan. Waarom zou ik dat aan moeten horen?

Chiave: weet niet of je bericht voor mij is, maar ik begrijp totaal niet wat je wil zeggen?

Zie dit nu pas. Nee, was niet specifiek aan jou gericht. :) Ik licht mijn standpunt nader toe in mijn vorige post, misschien kom ik dan duidelijker over.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 00:20

Een taboe is als jong persoon een depressie hebben in mijn ogen.... Ik ben 26 en heb 2,5 jaar geleden een burn-out gehad en in een depressie gekomen. Als ik dit vertel; hoe kan dat nou, op jouw leeftijd! Ja maar je bent nog zo jong. Ah stel je niet zo aan. Enz enz. Juist door die opmerkingen blijft het een taboe en durven jongeren er niet over te praten!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 01:28

Sclimpre schreef:
Dan maak je toch van 'trouwen met' 'kinderen hebben met'?
Inteelt is niet gezond, vroeger niet, maar nu ook niet..

Maar dat is toch helemaal niet de reden dat het taboe is? Dan zou je gerust met je broer kunnen trouwen en kiezen voor adoptie, zonder dat iemand ervan opkijkt. Zwanger worden boven de xx jaar of bij erfelijke aandoeningen of gezondheidsproblemen zou dan veel meer taboe moeten zijn dan nu het geval is. Zonder er te licht over te willen doen zijn er tegenwoordig best mogelijkheden op het gebied van genetisch onderzoek en bijvoorbeeld embryoselectie. In theorie zou dat het eerder genoemde koppel wellicht ook prima kunnen helpen om mogelijk nadelige gevolgen van inteelt te minimaliseren.