xyzutu2 schreef:Volgens mij is het niet zo raar dat je tante nu weer eist dat je persoonlijk contact eist over de koffietafel, toch?
In het hele topic is er 1 rode draad te zien, en dat is conflictvermijdend gedrag dat zo sterk is dat het bijna erfelijk lijkt. Je oma deed alles om conflicten in de familie te vermijden en liet het dus ook toe dat het ene kind het andere domineert, alles om maar de lieve vrede te bewaren (waarschijnlijk in haar ogen juist 'voor de kinderen'?). Je moeder heeft er alles voor over om de lieve vrede te bewaren en laat zichzelf en haar kinderen dus door haar familieleden domineren (waarschijnlijk vroeger 'voor de rust van haar moeder'?) en natuurlijk om zelf geen conflicten te hoeven managen. Jij doet alles om de lieve vrede te bewaren voor je moeder/oma en om jezelf de conflicten die horen bij het omkomen voor jezelf te besparen, en doet dus naar je familie toe alles wat je wordt opgedragen en gebruikt Bokt om te kunnen ventileren hoe alles de schuld van je bizarre familie is, en dat je er zelf helemaal niets aan kunt doen.
Dat klopt, jij kunt niets aan het gedrag van je familie doen en dat gedrag is ook bizar. Maar als je een deurmat voor de deur legt dan kun je realistisch gezien niet verbaasd zijn als mensen daar hun voeten aan afvegen. Jij hebt in dit topic in elk onderdeel van het sterf/rouwproces aan je familie laten zien dat jij je in alles schikt wat zij bedenken, dat jij alles goed vindt en nergens echt een probleem mee hebt, aangezien je nergens ook een probleem van Maakt. Dus is het 'logisch' als dit soort mensen jou dan als vangnet/sluitpost/manusje van alles gebruiken, want jij vindt dat prima, je hebt nog nooit 'nee ik ben ook een mens met eigenwaarde en ik eis dat je me anders behandelt' gezegd.
In dit topic schrijf je dat je na dit alle contact gaat verbreken met je familie, maar als je al zo lang (bot gezegd) deurmat hebt gespeeld voor een dominante familie dan kun je niet verwachten dat zij het zomaar accepteren als die deurmat in de ultiem-conflictvermijdende move ineens weg is. Die deurmat is waarschijnlijk nooit goed genoeg voor ze geweest en iedereen heeft zich er hardop aan geergerd, maar daardoor stonden de neuzen wel allemaal netjes dezelfde kans op. Haal je die deurmat weg dan is de belangrijkste bliksemafleider verdwenen en gaan mensen die kritiek ineens op elkaar richten, en dat is veel akeliger. Jij speelt jouw rol van boksbal zo voortreffelijk dat ze jou echt niet zomaar laten gaan. Dus natuurlijk gaan ze als jij ze nog meer gaat ghosten dan nog veel intensiever contact zoeken, eisen dat je ze persoonlijk spreekt, dingen komt uitpraten, je moeder gaan opdragen om jou te gaan chanteren tot contact en noem maar op.
Dus ik vind het ook niet raar dat je tante nu contact afdwingt op deze manier. Wel naar, maar niet raar. Gewoon heel rot dat niemand van jullie in staat is om over zulke kinderlijke rolpatronen ('iedereen doet altijd gemeen tegen mij' versus 'zij kan ook nooit eens iets goed doen')heen te stappen en als een volwassene te kijken naar wat je Zelf écht nodig hebt en hoe je daar Zelf aan kunt werken. Het zou namelijk zomaar kunnen dat jij niet als conflictvermijder in het kwadraat wilt wegrennen, maar gewoon als een volwaardig familielid gezien wilt worden. En het zou zomaar kunnen dat jouw tante niet een permanent boze dominante bitch wil zijn, maar gewoon wil weten waar jij staat, wie jij bent, waar jij voor staat en het wil Horen als ze iets fout doet zodat ze de kans krijgt om dat te veranderen. Want als je niet overbrengt wat je probleem is en hoe groot dat probleem is, dan ontneem je anderen ook de kans om iets te leren.
fantastisch uitgelegd!