Ongepland zwanger. Houden of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:36

pmarena schreef:
Kwanyin schreef:
Maar als je op voorhand er al over zou twijfelen, als je voordat je het kind hebt al denkt "pfoe, heb ik er eigenlijk wel zin in om een kind groot te brengen? Misschien wel, misschien niet, ik weet niet of ik daar wel klaar voor ben" ....

Die vraag lijkt me eigenlijk gewoon iets waar de meeste mensen doorheen gaan als ze overwegen om voor kinderen te gaan := Volgens mij zijn er immers maar heel weinig mensen die exact doorzien waar ze aan beginnen.... je moet het toch allemaal maar afwachten hoe het is om daadwerkelijk dat eerste kind te hebben, dag en nacht, 24/7/365 en hoe dat kind en de situatie precies uitpakt.... :=

Misschien moet ik het ander verwoorden. Ik denk dat er een verschil is tussen eigenlijk wel een kind willen, maar twijfelen of je het wel gaat aankunnen, genoeg tijd hebt, genoeg geld, genoeg basis...

zoals je eerder in dit topic ziet heb ik zelf ook gezegd dat dit bij mij allemaal goed is gekomen. En als iemand zou twijfelen omwillle van of ze een goede moeder is of anders, durf ik zeggen ga ervoor.

Maar eerlijk? Als je ongepland zwanger zou zijn en je gewoon al twijfelt aan het feit wil ik eigenlijk überhaupt een moeder zijn (niet ben ik wel goed genoeg, maar wil ik er echt een worden), wil ik eigenlijk gewoon wel een kind hebben, dan heb je alle recht om er toch voor te gaan en te hopen dat het gevoel allemaal wel goed komt, maar ik heb evenveel respect voor vrouwen die er niet mee door willen gaan, ongeacht ze misschien in een hele goede situatie zouden zitten om een kind groot te brengen. Dat moet nooit iemand verplichten een kind te hebben.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:40

KirstenHorse schreef:
Pareltjes schreef:
Doe een stap terug
Haal diep adem
Elimineer alle beren op de weg
Die zijn er even niet

Wat zou je doen in de perfecte wereld? Zonder één enkele beer?

Houden of niet? En je hebt je antwoord......

De perfecte wereld bestaat niet, wij leven daar niet in en het kind gaat daar ook niet in leven. Vind dit een nonsense antwoord. In de perfecte wereld zonder beren op de weg zou ik allang een paard hebben gekocht, maar dat kan nou eenmaal niet in de echte wereld. TS doet er juist heel goed aan om de beren op de weg te bekijken en haar opties af te wegen. Ze is heel verstandig bezig en ik wens haar alle sterkte en succes toe in het maken van een beslissing. Er is geen goed of fout.

Een paard kopen of de beslissing een ongeboren vrucht te behouden of niet is geen vergelijking van gelijke strekking. Totaal niet zelfs. Een beslissing als deze baseer je niet op een paar opstakels maar op veel diepere motieven.

Beren zijn er het gehele leven. Ben je er bang voor trek de dekens over je hoofd en kom je bed nooit meer uit. De vraag hier is ga je de beren in je leven tegemoed mét of zonder kind. Als je de ongeboren vrucht onder de beren schaart is het antwoord waarschijnlijk al duidelijk...

Urbanus

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:44

Mooi gezegd!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:01

En niemand weet waar hij aan begint wanneer je een kind krijgt, dat is iets wat nog steeds niet te voorspellen is. Gezondheid van baby’s kan tegenwoordig zeer vroeg getest worden maar als dat goed is komt er nog zo ontzettend veel bij. Blijft het negen maanden zitten, gaat de bevalling goed, blijf je als moeder gezond na de bevalling ? En dit is nog maar een minimale hoeveelheid zaken waar je als aanstaande ouders totaal geen antwoord op hebt. Een zwangerschap, kind , het is altijd afwachten hoe het gaat en uit ervaring weet ik dat je ook tijdens het opgroeien van gezonde normale kinderen als ouders die vragen nog steeds langs ziet komen. Gaat het wel goed, zijn dat wel goede vriendjes , vriendinnen, hebben ze niets onder de leden , halen ze hun studie wel , moeten ze nu zo nodig rondreizen in Colombia , kunnen ze wel aan een woning komen? Gewone simpele alledaagse vragen waarop je in de loop van de tijd antwoorden krijgt. En achteraf valt het meestal dik mee. Maar ik heb gemakkelijk praten want bij ons komen de eerste kleinkinderen al in de picture gezien hun leeftijden. Volgens mij zijn ze allemaal gelukkig en tevreden met hun leven en dan heb je het als ouders redelijk gedaan. Terwijl wij heel rationeel aan kinderen begonnen door onze leeftijden. Soms viel het tegen maar meestal mee en ik had ze niet willen missen maar kan me van de jongere garde ook voorstellen dat ze geen kinderen willen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:11

Kwanyin schreef:
En "je houdt automatisch van je kind", begin er asjeblieft niet over. Je wilt niet weten hoeveel ouders niét van hun kinderen houden. Maar dat is een groot taboe. Spijt bestaat echt wel.
.

Dit dus. Natuurlijk krijg je hier allemaal ‘hiep hiep hoera verhalen’ en ‘het heeft mijn leven zo verrijkt’ . Niemand durft als moeder openlijk toe te geven dat ze spijt hebben en al helemaal niet op een forum.

Maar echt, ze zijn er. ‘ Kinderen verpesten je leven’ , het staat me nog steeds goed bij.

Dus laat je niet opjutten door al die ongeplande zwangerschappen waarbij het wel goed uitpakte.

Sterkte met je beslissing.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:13

Fitzroy :(:) , wat erg dat je dat ooit hebt moeten horen. Niet iedereen kan kinderen bieden wat ze nodig hebben, dat is waar, en daar komen vaak dit soort uitspraken vandaan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:14

Hoho, pien, dat heb ik niet als kind moeten horen hoor. Ik was zeer gewenst. ;) Maar wel van een moeder in mijn directe omgeving hoe zij dacht over haar kinderen.
En terwijl ik geen kinderliefhebber ben, vond ik dat toch wel een heftige uitspraak.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:17

Fitzroy schreef:
Hoho, pien, dat heb ik niet als kind moeten horen hoor. Ik was zeer gewenst. ;) Maar wel van een moeder in mijn directe omgeving.

Gelukkig, dat lijkt me zo erg. Maar Fitzroy, TS en haar partner praten hier zo verstandig over en zo goed, dat mochten ze besluiten om de zwangerschap zijn gang te laten gaan en een kindje te krijgen, ik zeker weet dat ze fijne ouders zullen zijn. Ze laten al zoveel verantwoordelijkheid gevoel zien en zijn hier zo bewust mee bezig. Ik heb daar zelf geen enkele twijfel over, waarmee ik op geen enkele manier hun beslissing wil beïnvloeden. Mocht het niet in hun leven passen dan kan ik alleen maar achter hun zo weloverwogen keuze staan!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:19

pien_2010 schreef:
Fitzroy :(:) , wat erg dat je dat ooit hebt moeten horen. Niet iedereen kan kinderen bieden wat ze nodig hebben, dat is waar, en daar komen vaak dit soort uitspraken vandaan.

Lijkt me meer dat de ouders zichzelf belemmerd voelen door het hebben van een kind als ze hun leven verpest noemen door alles wat ze voor kind moeten doen of juist laten.
Ik ken ze ook, leeftijdgenoten die aan mij (bewust kindvrij) wel toe durven geven dat als ze het over konden doen er geen kind(eren) gekomen waren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:22

Dat laatste idd, elnienjo. Zich belemmerd voelen in hun ontwikkeling en hun doen en laten. En dat is nu juist waar het volgens mij bij TS ook om draait.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:24

Fitzroy schreef:
Dat laatste idd, elnienjo. Zich belemmerd voelen in hun ontwikkeling en hun doen en laten. En dat is nu juist waar het volgens mij bij TS ook om draait.

Ik weet niet of je dat kunt zeggen na die summiere berichten hier op bokt. Ik snap je, maar het is een afweging die ze zelf moet maken en ik zou die niet willen beïnvloeden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:25

elnienjo schreef:
pien_2010 schreef:

Lijkt me meer dat de ouders zichzelf belemmerd voelen door het hebben van een kind als ze hun leven verpest noemen door alles wat ze voor kind moeten doen of juist laten.
Ik ken ze ook, leeftijdgenoten die aan mij (bewust kindvrij) wel toe durven geven dat als ze het over konden doen er geen kind(eren) gekomen waren.

Ok. Ik ken ze niet vanuit het heden in eigen kring, alleen vanuit mijn werk vroeger en met deze mensen was wel veel mee ad hand.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:26

Nou als ik het over mocht doen had ik ze ook gewild, had alleen mijn oudste binnen opgesloten tot haar 25e, was erg jong zwanger :')
Maar heb er een schat van een kleinzoon door gekregen die nu 17 is <3
Laatst bijgewerkt door chanicha op 29-09-19 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:33

Jezus, ik dacht dat je mijn leeftijd was :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:35

_O- _O- allaaaaaaang voorbij :7

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:42

KimD schreef:
Kaus schreef:
Het is sowieso onzin dat er geen artsen zijn in Nederland (en vast ook België) die steriliseren bij een bepaalde leeftijd en geen kinderen. Er zijn genoeg artsen die vinden dat als jij die wens hebt om gesteriliseerd te worden, zij dat gewoon doen.

Edit: beetje raar verwoord

Helaas, wij proberen het al enkele jaren voor elkaar te krijgen. Voor een vrouw is het zowat onmogelijk zonder medische reden, en bij een man wordt er vooral naar leeftijd gekeken. Erg jammer...

Idem hier... Ik wilde sterilisatie omdat ik lichamelijk niet geschikt ben om kinderen te dragen of verzorgen. Mijn man heeft erfelijke ziektes in de familie (vrij ernstig) en dit alles maakte dat wij besloten om kinderloos door het leven te gaan. Ik was 27 en mijn man 29 toen we de keuze maakten. Het heeft een heel jaar en heel wat gesprekken met urologen, gynaecologen en psychologen gekost eer de knoop werd doorgehakt (of eigenlijk, gelegd :’) ) en mijn man zich mocht steriliseren. Nu zijn we 2 jaar verder en zeer tevreden met de beslissing.

We kochten een puppy en genieten van het leven. Wij hechten zeer veel waarde aan onze vrijheid en beseffen nu des te meer dat voor ons de beste keuze was.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:48

MarcoBorsato schreef:
Fitzroy schreef:

Ik weet niet of je dat kunt zeggen na die summiere berichten hier op bokt. Ik snap je, maar het is een afweging die ze zelf moet maken en ik zou die niet willen beïnvloeden.

Er zijn er ook tientallen die posten dat ze zien dat de TS ' eigenlijk al haar beslissing heeft genomen' of dat ' de naam twijfelmam genoeg zegt, je ziet jezelf al als moeder'.

Ik denk dat het lastig is om niet te beïnvloeden, je herkent bepaalde zaken uit de TS haar verhaal en plakt daar je eigen referentiekader op.

Voor een moeder zijn dat andere signalen als voor een bewust kinderloze. Terwijl je voor beide kanten zaken terug ziet in TS haar post.

Ik denk dat dit topic best netjes blijft, ik lees in de overgrote meerderheid van de berichten voor en nadelen met als kern: er is geen foute keuze.

Wat ik overigens eens heb geleerd is dat je 2 dagen zou moeten nemen, 1 dag waarin je er in alles vanuit zou moeten gaan dat je voor de ene optie gaat en de andere dag dat je voor de andere optie gaat.

Dus dat zou in dit geval bij wijze van spreken moeten zijn dat je de ene dag bezig gaat met het bedenken van de inrichting van je kinderkamer, van het nadenken wat voor naam je je baby geeft etc etc.

En de andere dag welke wereldreis je nog zou willen maken, dat je elke dag naar je paard kan etc etc.

Je mag op die dag niet twijfelen, je dompelt je vol onder in het gevoel van gaan voor die keuze.

Op die manier kun je voelen waar je echt gelukkig van word, i.p.v. meer in je redenatie blijven hangen.

Geen idee of dit voor jou werkt TS, anders gooi je het maar gewoon op de stapel adviezen waar je niks mee hoeft :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:00

MarcoBorsato schreef:
beatje schreef:
Ik ga niet in discussie hoeveel tijd iemand aan een kind wil besteden. Maar of je wil of niet een kind veranderd je leven.
Marco snapte mij niet en ik deed voor haar even de uitleg wat ik bedoelde.

Ja ik heb hier inderdaad geen ervaring mee.

Graag even voor je uit gelegd was geen moeite O:)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:05

ruitje schreef:
Dus dat zou in dit geval bij wijze van spreken moeten zijn dat je de ene dag bezig gaat met het bedenken van de inrichting van je kinderkamer, van het nadenken wat voor naam je je baby geeft etc etc.

En de andere dag welke wereldreis je nog zou willen maken, dat je elke dag naar je paard kan etc etc.

Je mag op die dag niet twijfelen, je dompelt je vol onder in het gevoel van gaan voor die keuze.

Op die manier kun je voelen waar je echt gelukkig van word, i.p.v. meer in je redenatie blijven hangen.

Geen idee of dit voor jou werkt TS, anders gooi je het maar gewoon op de stapel adviezen waar je niks mee hoeft :D

Wooooh dit is een strategie die echt slim is!

beatje schreef:
Graag even voor je uit gelegd was geen moeite O:)

Maar het is dus volledig langs je heen gegaan dat ik een gezin heb en je opmerking nogal... bijzonder vond. Oké!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:09

Zoals misschien bleek uit mijn eerdere posts hou ik zielsveel van m'n zoon maar dat wil niet zeggen dat er geen periodes zijn geweest en ook nog zullen komen dat ik heel heel heel erg diep moet zuchten en denk wat zou het toch een stuk eenvoudiger zijn geweest zonder kind...
Tuurlijk heb ik dat ook. Wie niet. Kind(eren) is niet alleen hosannah en wat zijn we blij. Zou wat zijn zeg :')

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:14

anjali schreef:
Eigenlijk vind ik dit een beetje vreemd Ts is al ruim 9 weken zwanger. Ze is in een vaste relatie,geen financiele problemen, geen medische issues. Dit is toch echt geen geval om abortus te moeten laten plegen.

Aan de buitenkant klopt dat...
Maar van binnen kan dat anders liggen....

Twijfelmam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 20:39

anjali schreef:
Eigenlijk vind ik dit een beetje vreemd Ts is al ruim 9 weken zwanger. Ze is in een vaste relatie,geen financiele problemen, geen medische issues. Dit is toch echt geen geval om abortus te moeten laten plegen.
ga hier toch even op reageren.
A ik ben 8 a 9 weken zwanger. Das gewoon even de op lezen.
B hoezo heb ik geen medische issues? Heb ik dat ergens vermeld?
C abortus gaat niet over geld of mogelijkheid. Het gaat over liefde. En soms is dat, wellicht tegenstrijdig, afscheid nemen van iemand omdat je bang bent dat je die persoon niet alles kunt geven wat die verdiend.

Bedankt voor alle lieve bokkers die het voor mij "opnemen". De meeste onzin/beledigende reacties negeer ik gewoon. Ik haal er het mijne uit en ik ben heel blij met jullie feedback en discussie om het zo vanuit meerdere ooghoeken te bekijken.

Dat gezegd hebbende. Ruitje dat is geniaal idee! We hebben al wel alles bekeken doorgesproken maar nog niet echt gevoeld... hoe zou het zijn een hele dag zonder twijfel maar gewoon een keuze voelen! Ik ga dit gelijk met mijn vriend bespreken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:03

Ik heb op een jonge leeftijd abortus laten plegen wat toen mijn eigen keus was en wij100% achterstonden.

Na een week griep te hebben gehad , was waarschijnlijk mijn pil niet opgenomen door mijn lijf en ben ik in verwachting weest van 2 vruchtjes.

Had die periode veel gefeest en daarbij de alcoholische versnaperingen en gebruik van recreatief partydrugs.

Wij waren te jong en onverantwoordelijk.

Met 10 weken zijn ze gecuretteerd.

Ik heb nooit spijt gehad maar heb het wel echt meegedragen.
Veel over gedroomd en onbewust vroeg ik mij heel vaak af hoe het had geweest en hoe ze eruit hadden gezien.

5 jaar later is onze dochter geboren en sinds dien heb ik het pas echt los kunnen laten.

Ook al heb je de wens niet , je draagt het wel mee. Er komen nieuwe soort hormonen vrij die je niet heb gekend en die gaan ook niet meer weg.

Ik wil jullie heel veel succes en sterkte wensen met welk besluit jullie ook nemen.
Het is een beslissing die alleen vanuit JOUW hart moet komen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:55

Twijfelmam schreef:
Dat gezegd hebbende. Ruitje dat is geniaal idee! We hebben al wel alles bekeken doorgesproken maar nog niet echt gevoeld... hoe zou het zijn een hele dag zonder twijfel maar gewoon een keuze voelen! Ik ga dit gelijk met mijn vriend bespreken!

Fijn dat dit je kan helpen :) .

Oorspronkelijk is het idee om ' een week te leven alsof je de keuze al hebt gemaakt. ' , maar in de manier waarop hij zo naar mij is overgedragen ging het om 2 dagen. Hangt misschien ook af van hoe groot je beslissing is en hoeveel tijd je er voor kan nemen.

Belangrijk is echt om het echt te voelen, dus je echt onder te dompelen in dat het oke is dat je die keuze hebt gemaakt. Ik ben namelijk enorm geneigd tot alles rationaliseren( mogelijk heb ik daarom nog geen kinderen :') )

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:09

Ik zou zeggen je kan van die test babies huren. Z'n pop die alles nabootst. Dan kan je ervaren wat het met je leven doet. Dit doen ze vaak bij mensen inzetten if ze er wel aan toe zijn.

Of vraag of je een aantal dagen bij iemand de baby mag doen. Zodat je weet wat het is. Hoeveel je er daadwerkelijk voor opgeeft. En daar weet je dat je de kleine nog terug kan geven aan de echte ouders.

Tja ik heb 2 kids mijn man was ook niet zeker of hij ooit wilde. Nu zou hij niet anders willen. Maar dat het je leven veranderd zeker.

In het begin had mijn man niets met een klein ding wat alleen maar at en dronk enz. Nu deelt hij mooie dingen na ze ouder worden. De baby tijd was meer voor mij. Zwaar ja hoor elke nacht gebroken nachten maar ik had wel tot zo lang mogelijk voor eind zwangerschapsverlof gewerkt en dan verlof en veel vakantie dagen die ik over had op geven aan verlof vast. Ik heb thuis nog altijd 4 paarden tijd altijd tekort maar geniet er op andere manieren van. Mijn rustpunt is dat.

Zonder geen idee hoe nu dat nog is. Maar je gevoel geeft je antwoorden wel.

Beiden dingen hebben impact op je leven. Ook abortus besluit niet onderschatten het geeft impact op je hoofd. Het moet ook een plek krijgen.

Tja je staat er voor kies je gevoel. Het feit dat je zo lang piekeren is. Lastig.

Leg anders een vel met kind vel zonder kind en neutraal in de kamer op de grond ga op alle staan en kijk wat je gevoel met je doet. Schrijf alle voor en tegen op die je bedenkt.

Het kan je helpen in gevoel.