Cruelty free leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:10

Oh mijne zijn gelukkig gemaakt van 90% biologisch katoen en 10% bamboe! Zit niks plastics in gelukkig!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:12

Echt? Waar heb je ze vandaan? Die zoek ik :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:14

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:19

MarlindeRooz, thanks! Ik heb ze meteen besteld.

Zou je ze ook kunnen gebruiken om nagellak te verwijderen?

edit: via de site myfoodways.nl krijg je 10% korting. Ze zijn dan iets goedkoper dan via bol.com - helaas had ik ze al besteld :P wel een interessante site btw.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:24

Dat kan denk ik wel, maar ben bang dat je dat er slecht uit krijgt haha. Ik gebruik daar altijd wc papier voor haha.

Oh ik was te lui om naar andere sites te zoeken. _O-

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:27

Misschien dat ik er 1 opoffer. Ik gebruik voornamelijk vegan nagellak. Misschien gaat dat er wel uit? We shall see :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:36

MarlindeRooz schreef:
En ze zijn zo zacht. :+:

Bekijk 16x Witte Bamboe Wasbare Wattenschijfjes incl Waszakje | Gezichtsreiniging | Herbruikbare reinigingsdoekjes | Make Up Verwijderen | Face Pads op: https://www.bol.com/nl/p/16x-witte-bamb ... _iphoneapp

DAT ga ik ook bestellen. :j
Ik gebruik dagelijks twee wattenschijfjes, dit helpt alweer een stukje.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:19

Wat een leuk topic! Hopelijk blijft het ook leuk, want het is een enorm breed en lastig onderwerp.

Zelf probeer ik maar altijd zo te denken 'we zijn allemaal hypocriet, probeer dan tenminste zo min mogelijk hypocriet te zijn'. In dezelfde lijn als, beter inconsequent goed doen dan consequent fout doen.

Zelf eet ik plantaardig, koop ik amper spullen of kleding. Make-up en geurtjes gebruik ik niet (meer), dus dat scheelt een heel gedoe.

Ik wil nu graag van alle plastic verpakkingen van douchegels, shampoo, wasmiddelen etc. af. De producten kocht ik al vegan/dierproefvrij en zo natuurlijk mogelijk (want alles wat in je water beland, beland ook weer in de natuur).

Dus veel producten van ecover, weleda, dr. organic. Maar dan begin ik me af te vragen hoe lokaal dit is en het komt het nog steeds in plastic verpakkingen (van ecover en weleda wel in gerecycelde verpakkingen! En zo heb je meer merken gelukkig). Wasmiddel haal ik nu als poeder in kartonnen verpakkingen.

Ik hoorde laatst van Werfzeep https://www.werfzeep.nl/nl/, dit soort initiatieven vind ik echt enorm leuk! Zij maken dus ook blokkenzeep die je weer kan gebruiken als allesreiniger en wasmiddel.
Als mijn douchegels, shampoos en huishoudmiddelen op zijn wil ik de zepen van werfzeep gaan proberen.

En dat het duurder is... tja, ik ben ook maar een student met weinig inkomen. Maar als je duurzaam om gaat met producten kan je er enorm lang mee doen. En als je niet te veel wilt en enkel koopt wat je nodig hebt, is het veel gemakkelijker om ergens in te investeren wat het ook waard is. Met een blok zeep doe ik enorm lang. Ik heb nu nog een roldeo van rituals (vrees dat die niet erg cruelty free zijn), maar daar doe ik ook al ruim een jaar mee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:42

MarlindeRooz schreef:
Ik gebruik deze deo! Echt een aanrader en te koop bij de AH! En als mijn shampoo op is ga ik dus over op blokken zeep ja!
Gebruik inmiddels ook bamboe tandenborstels!
https://www.lekkerineenpotje.nl/?gclid= ... 0IQAvD_BwE

Maar deze deo smeer je dus?
Kun je iets meer vertellen? Trekt het snel in? Laat het geen sporen achter in je kleding?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:47

Trekt snel in ja! En geen vlekken in kleding nee! En mooi dun smeren en dan is het echt fijn!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:50

Even naar de ingredienten gekeken, zuiveringszout (baking soda) kan niet iedereen tegen, maar de rest is zelf te maken met 1 deel kokosolie, 1 deel maizena en 2-3 druppels essentiele olie naar keuze. Overige ingredienten zijn handig, maar niet absoluut noodzakelijk. Op de olie na, staan de ingredienten bij veel mensen wel al in het keukenkastje. Maak dit soort mengsels echter wel elke maand nieuw, er zitten nl geen conserveringsmiddelen in en hoe netjes je ook werkt het zal vervuilen. En kokosolie wordt vloeibaar in warm zomer weer, dus mogelijk werkt het beter om dit spul in de koelkast te bewaren.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:54

Klink inderdaad als de deoderant recepten die ik wel eens voorbij zie komen! Toch maar eens zelf aan de slag proberen te gaan als mijn deo op raakt.
Wel is het fijn dat er alternatieven te koop zijn, want niet iedereen wilt alles zelf maken. Aan de ene kant is het lastig dat zulke alternatieven dan weer commercieel worden (en er gelijk minder gelet wordt op hoe goed het werkelijk is), maar het helpt mensen wel om eerder overstag te gaan.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 13:27

Ik heb ook houten tandenborstels maar die schimmelen bij mij na een nachtje en ik berg ze altijd droog op in een koker. Heeft nog iemand hier last van? Ik droog mn tandenborstel ook altijd met een schone handdoek af :\

Deo gebruik ik van DM Alverde in een glazen flesje. Helemaal vegan en proefdiervrij :) Kost like 2 euro ofzo. Werkt super goed. Ik heb ook zo'n kristaldeo maar die gebruik ik alleen in de winter als ik minder nodig heb.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:07

Denk dat in een koker bewaren niet helpt. Ik zet hem los in een beker. Ik koop ze trouwens bij de tuinen.

Ik zweet trouwens weinig en ruik ook nooit naar zweet. :o Deo is meer voor het idee bij mij dus hoeft ook geen dure te zijn haha.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:49

chimello, door de tandenborstel in de koker te doen sluit je het vocht op. Gewoon aan de lucht laten drogen is beter.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 16:43

Sorry, ik leg het denk ik niet goed uit, mijn koker is half open. Maar ik leg hem altijd netjes droog weg. Maar de meest positieve ervaring heb ik niet. Eerst dacht ik zal wel van de tandpasta komen want die is zwart maar het werd steeds donkerder :\

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:27

Suliko, als je waspoeder gebruikt moet je niet vergeten om eens in het halfjaar ofzo je wasmachine op 90 graden leeg te laten draaien. Waspoeder schijnt zich nogal op te hopen. (Vloeibaar trouwens ook maar net wat minder)
Dat zie je ook als je hem dan leeg laat draaien, nog steeds enorm veel sop in het water :oo

Sowieso gebruiken de meeste mensen teveel wasmiddel haha, het kan interessant zijn om je dosering eens te halveren en kijken of je was nog steeds schoon is. Dat scheelt geld en verpakking *\o/*

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:44

Eigenlijk moet je sowieso je wasmachine eens in de maand-3 maanden (afhankelijk van hoeveel je wast) een kookwas met azijn laten doen, eventueel met handdoeken erin, maar zelf doe ik hem leeg. Daar blijft je wasmachine langer goed mee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:57

Kijk, en dit is dus gewoon oplichting...
(Foto kwam ik op twitter tegen)
Bietjes... €21 per kg, omdat er vegan op staat.... (bietjes zijn toch sowieso vegan lijkt me?)

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:05

Vegan bieten? :+

Hoe verzinnen ze het :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:08

Misschien gekweekt zonder opbreng van dierlijke mest?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:14

tamary schreef:
Misschien gekweekt zonder opbreng van dierlijke mest?

Ok, ok, zou kunnen...
Maar dan nog.. €21/kg :wow:

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:49

Het is broodbeleg. Het als dat broodbeleg kipfilet nogal eens van geperste kipfiletresten is gemaakt maar toch voor 15-20€/kg over de toonbank gaat, zo is dit ook gewoon een product in die categorie. Het is fijn dat er nu een alternatief op vleeswaren is anders dan kokosbrood en chocoladeplakjes (en zelfs die zijn niet vegan regelmatig).

Het vegan slaat ook niet op het feit dat er bieten gebruikt zijn, maar dat er geen bindmiddelen of andere toevoegingen zijn gebruikt die niet vegan zijn.

De Ingrediënten: 77% rode biet, specerijen (uigranulaat, galangal, komijn, uipoeder, cayenne, knoflook, paprika), raapolie, suiker, rijstzetmeel, stabilisator (carrageen [E407]), zout, water, gefermenteerd rietsuiker, azijn, voedingszuur (citroenzuur [E330]), citroengras.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:54

Mizora schreef:
Het is broodbeleg. Het als dat broodbeleg kipfilet nogal eens van geperste kipfiletresten is gemaakt maar toch voor 15-20€/kg over de toonbank gaat, zo is dit ook gewoon een product in die categorie. Het is fijn dat er nu een alternatief op vleeswaren is anders dan kokosbrood en chocoladeplakjes (en zelfs die zijn niet vegan regelmatig).

Het vegan slaat ook niet op het feit dat er bieten gebruikt zijn, maar dat er geen bindmiddelen of andere toevoegingen zijn gebruikt die niet vegan zijn.

De Ingrediënten: 77% rode biet, specerijen (uigranulaat, galangal, komijn, uipoeder, cayenne, knoflook, paprika), raapolie, suiker, rijstzetmeel, stabilisator (carrageen [E407]), zout, water, gefermenteerd rietsuiker, azijn, voedingszuur (citroenzuur [E330]), citroengras.

Er zijn toch enorm veel soorten vegan broodbeleg? Vlees en kaas is niet het enige wat je op brood kan doen maar ook fruit zoals aardbei, banaan of kiwi eet ik graag op brood. Of humus, baba annoush, quacamole/avocadoprak.

Ik zou niet van zulke bewerkte bieten op brood doen. Snap ook niet waar al die toevoegingen voor nodig zijn. Kan je beter zelf plakjes bieten snijden :=