"Omgekeerd" feminisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:58

Olympia96 schreef:
Haha oh fijn die berichten!

Was ik het aller aller beschamendste nog vergeten. Toen gingen echt alle stoppen eruit bij mij.

Heb al dik 30 jaar een rekening bij de ABN. Samen gingen we wat rekeningen openen voor gezamenlijk gebruik. Zegt die adviseur dat het handig is om mijn rekening als basisrekening te nemen. Nou prima wat mij betreft. Die werd dus gezamenlijk.

Tót de geprinte papieren getekend moesten worden. Stond míjn rekening ineens op zíjn naam. Niet zijn naam toegevoegd achter de mijne, nee hij was weer hoofdrekeninghouder. Zonder vragen, gewoon geregeld.

Zoals gezegd: alle stoppen eruit bij mij. Het jong keek me totaal verbijsterd aan. Begreep écht niet wat hij fout had gedaan. Lang verhaal kort: na ons bezoek denk ik niet dat hij in eenzelfde situatie, ongevraagd, dezelfde keuze zal maken :')

Als je rekening op cj komt ben je beide rekeninghouder. Er is geen hoofdrekeninghouder. Je man was dan eerstgenoemde maar geeft hem niet meer rechten dan jou omdat je naam als tweede vermeld staat.

Ik werk zelf bij ABN AMRO en kom dit wel vaker tegen. Ik vraag altijd wie er als eerstgenoemde wil komen te staan. Want meestal maakt het niks uit, maar zo nu en dan dus wel.

Ik ben een poosje alleenstaande moeder geweest en de ervaring dat ik het ook prima alleen kan redden, zowel financieel als met de Kids, heeft mij enorm veel zelfvertrouwen gegeven en maakt mijn huidige relatie ook 100 x beter dan alle voorgaande relaties. Gelukkig heeft mijn vriend ook geen enkele moeite met het feit dat ik zo zelfstandig ingesteld ben. Mijn ex vond dat vervelend en die zei wel heel stoer dat z'n vrouw wel meer mocht verdienen dan hij deed, maar eigenlijk trok hij dat niet goed. Ook zoiets stoms vind ik.

BigOne

Re: "Omgekeerd" feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:04

Dat zie je vaker bij partners, komt ook wel eens door het ouderwetse idee dat het mannetje voor de centen zorgt om zijn gezin te onderhouden. Moest daar aan denken door het stuk in het nieuws dat 8 procent van 25 tot 45 jarige mannen werkloos is en ook bijna niet meer aan het werk te krijgen is, allemaal mannen die laag opgeleid zijn en niet mee kunnen komen in de huidige ratrace.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:05

Oooh wat een heerlijk topic! TS ik ben het compleet eens met je standpunt.

Het idee dat je maar iets met je opleiding moet doen, want je hebt gestudeerd als vrouw etc. Vind ik ook larie koek. Want ik vind mijn studie leuk, maar het maakt mij weinig uit waar ik werk. Ik werk omdat het moet, het niet anders kan in deze maatschappij, niet omdat ik er om sta te springen. Liefst ben ik lekker de dag thuis met mijn beestjes. Mijn vriend werkt fulltime en vind dat ook leuk en fijn. Dus de 'traditionele' rol van fulltime en parttime komt bij ons wel terug. Al gok ik dat mijn vriend feministischer is dan ik.

Dat met auto's en ouderwetse rolverdeling bestaat komt mij bekend voor. Begin dit jaar een auto wezen kopen. Ik belde voor de proefrit, ik ben wezen proefrijden met een vriendin van mij, ik heb de deal gesloten. Wanneer ik de auto kwam ophalen, samen met een goede vriend van mij, werd toch ineens alles met hem doorgenomen en besproken. Toen hij zei dat hij er niks mee te maken had en dat de verkoper toch echt bij mij moest wezen leek de verkoper toch wel wat beteuterd en verbaasd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:06

Elisa, dank voor je verduidelijking :) ik snap je.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:20

Allil, ik wil zeker niet het probleem bij de mannen leggen.
Wel heb ik genoeg slecht selectie beleid gezien, dus er is daar wellicht ook winst te halen. Het gebeurd mij te vaak dat iemand in de proeftijd gewoon echt niet voldoet of een onaangenaam persoon blijkt en toch mag blijven (het draait vast wel bij). Vervolgens wordt er dan maanden later over geklaagd. Tja.......

Iemand die op het werk met het hoofd thuis is (kinderen, dieren, old-timer) zou ik ook niet op zitten te wachten. Ik kan er ook met mijn hoofd niet bij waarom iemand die weet dat hij/zij vaak even weg moet een baan zoekt met vaste verplichte uren of klantencontact.

Maar ik hoop toch dat je het met me eens bent dat beweren dat vrouwen per definitie lui en dom zijn op basis van 2 mislukte plaatsingen nogal kortzichtig is.
Het kan uiteraard wel zo zijn dat die baan gewoon minder geschikt is voor een bepaald profiel en dat profiel vaker bij vrouwen past, dat kun je dan ook gewoon inzien.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-07-19 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:22

Mars schreef:
Volgens mij vinden sommigen hier het eigenlijk wel leuk om onderschat te worden en dan aandacht/verbazing van de man te krijgen.
‘Ooh kijk mij eens een dikke salarisstrook hebben’
‘Ooh kijk mij eens uit een dure auto stappen dat verwachten ze nooooit hihihihi’

Zo’n houding hebben en tegelijk verwachten serieus genomen te worden :? Snap ik ff niet.

Ben even van mijn apropos door dit bericht :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:00

Olympia,
Ja, ik heb dit ook vaak meegemaakt. Ik werk als vrijwillig beheerder van een monumentaal pand en dat doen we met een groepje mensen, waarvan ik de enige vrouw ben. Ik ben verantwoordelijk voor groot onderhoud en heb een soort 'leerling' die nog niet zo lang meedraait, dus ik ben de voornaamste persoon die dingen doet en ik help hem met starten van eigen projectjes. Om even aan te geven hoe die verhouding is.
Vanwege zijn leerproces maar ook omdat ik gewoon liever met 2 personen aannemersgesprekken voer (twee horen meer dan één tenslotte) vraag hem vaak om erbij te zijn als we bijv een restauratieproject moeten starten en er iemand komt kijken. En hij is dan een jongeman van 22 en ik ben 28. Ik voer het woord. Maar de antwoorden gaan naar hem :o? Hallo, niks tegen hem verder, maar ik ben soms geneigd om die mensen voor hun gezicht te zwaaien van "hallo, je mag het ook tegen mij zeggen".
Zo raar. Nog erger vanwege het feit dat zijn achtergrond in de computers/AV techniek zit en die van mij meer in de werktuigbouw dus hoewel we beiden geen bouwkundige zijn zit ik er toch een stukje dichterbij :o

Nog zoiets, ik ben laatst podiumvrijwilliger geweest en hoe vaak ik niet de vraag heb gehad "is dit niet te zwaar voor je!?" :roll: en maar 2x heb ik daadwerkelijk zoiets gehad van "ok dit is wel echt behoorlijk zwaar". In de meeste gevallen weegt het echt niks.
En ik ben echt geen klein vrouwtje, ik was groter dan de meeste bandleden op mijn podium.. :n

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:33

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:
Dat inderdaad en ik vind niet dat je stellig kunt zeggen dat vrouwen op het werk altijd maar over kinderen lopen te praten omdat jij dat bij op je werk zo ervaart.

Bij mijn vorige werkgever waren alle dames moeder, ik was de jongste en scheelde dik 30 jaar met de meeste collega's. Ik heb echt nog nooit gehad dat er veel over de kinderen werd gebabbeld. Hooguit dat als er iets bijzonders was als een diploma of een rijbewijs dat een collega dat deelde. En logisch ook. Maar verder nooit overdreven veel verhalen over de kids.

Dan zijn de kinderen dus al aardig zelfstandig en hoeft moeders niet meer voor elk wissewasje naar huis. Ik heb t meer over de fase van baby tm basisschool.

Ik heb ook collega's met kleine kinderen. Die hoor ik ook niet.
Ik vind niet dat omdat jij het zo ervaart op je werk alle werkende moeders maar kan afschilderen als 'heel de dag beppend over de kinderen' figuren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:39

Ik praat werkelijk nooit over paard of kind op mijn werk tenzij er een vraag over gesteld wordt. Waarschijnlijk is het ook heel erg afhankelijk van het type werk.
In een supermark zullen de pauzes potentieel met andere gesprekken gevuld zijn dan in een advocaten kantoor.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:51

Elisa2 schreef:
Ik vind het juist goed dat je alles weerlegd en je niet schikt in de rol van: "vrouwtje van", dit is een cultuuromslag die gewoon nog gemaakt moet worden. Ik geloof best dat de drukker bevolkte gebieden hier in meer voorop lopen.

Ja, ik heb ook het idee dat in lager opgeleide gebieden een meer traditionele rolverdeling heerst en dat dat echt nog in de cultuur zit. Ik ben zelf WO+ (postacademisch) opgeleid, heb zo'n 10 jaar van keihard werken en studeren achter de rug. Maar hoe vaak me hier in de buurt wel niet wordt "gevraagd" c.q. verweten waarom ik überhaupt nog buiten de deur werk en niet gewoon de administratie van mijn man doe (heeft een eigen bedrijf) :')

Als ik dan in een opstandige bui ben zeg ik dat ik wel 3 administratief medewerkers kan aannemen van mijn parttime salaris, maar meestal mompel ik iets over "mijn eigen carrière vind ik veel te leuk" oid.

Ik ben absoluut geen feminist maar ik wil mij nooit afhankelijk hoeven voelen van mijn man. Ik heb ervoor gekozen om 2 dagen minder te gaan werken voor de kleine, maar mijn man ook 1 dag. Dat ik dat doe is heel vanzelfsprekend, maar mijn man krijgt toch een oliebol aan opgetrokken wenkbrauwen en commentaar over zich heen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:59

Olympia, heel herkenbaar.

Ik werk op 2 veebedrijven, wat dus al een beetje een mannendingetje is.
Qua vee weet ik op beide bedrijven meer wat er speelt dan de mannen.
Dus qua voer, groei/productie, wat gaat er goed en wat gaat er minder goed.
Toch worden tijdens de gesprekken met een veearts, voeradviseur etc, de vragen vooral aan de mannen gesteld terwijl die er een stuk minder van weten.
Als ik dan mijn mond eens lostrek word er door sommigen vrij minachtend gekeken.
Heel jammer.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 13:06

Magrathea schreef:
Nog zoiets, ik ben laatst podiumvrijwilliger geweest en hoe vaak ik niet de vraag heb gehad "is dit niet te zwaar voor je!?" :roll: en maar 2x heb ik daadwerkelijk zoiets gehad van "ok dit is wel echt behoorlijk zwaar". In de meeste gevallen weegt het echt niks.
En ik ben echt geen klein vrouwtje, ik was groter dan de meeste bandleden op mijn podium.. :n

Dus als iemand vraagt of het niet te zwaar voor je is en of je hulp nodig hebt dan is het niet goed? Bijzonder... ik dacht dat feminisme voor een gelijkwaardige en normale behandeling van beide partijen staat. Maar hulp aangeboden krijgen of aannemen tast dus al je vrouwelijkheid aan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 13:07

Dat klanten je niet serieus (willen) nemen doet me heel weinig. We hebben 1 klant die liever geen vrouwen ziet: prima, dan ga je maar ergens anders heen of je wacht 2 maanden langer.
We hebben ook een klant die per definitie geen universitair opgeleide mensen wil. Zelfde verhaal, dan zul je moeten wachten tot een niet universitair opgeleide vrij komt :+

Heel veel met het thuisblijven heeft waarschijnlijk ook te maken met niet willen veranderen.
Hoe vaak is het argument: ik ben thuisgebleven want mijn man is hoefsmid (als voorbeeld) dus werkt 70 uur per week.
Dat is voor mij geen argument, dat is een keuze uit ‚luiheid’ om geen oplossingen te hoeven bedenken of omdat het stiekum eigenlijk wel bevalt zo.

Mijn vorige hoefsmid zorgde als hoofdverzorger voor zijn 4 kinderen dus uiteraard werkte die niet voltijd. Zijn vrouw werkte ook deeltijd maar moest vaker spontaan oproepbaar zijn. Soms had hij zijn kinderen dus mee. Waren keurig opgevoed dus liepen geen strobreed in de weg.

Anders wordt het als iemand in de zeevaart of leger zit. Maar goed, dan weet je uirgebreid vooraf dat je hoofdverzorger wordt en dat is dan hopelijk ook een bewuste keuze.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 14:15

robert45 schreef:
Dus als iemand vraagt of het niet te zwaar voor je is en of je hulp nodig hebt dan is het niet goed? Bijzonder... ik dacht dat feminisme voor een gelijkwaardige en normale behandeling van beide partijen staat. Maar hulp aangeboden krijgen of aannemen tast dus al je vrouwelijkheid aan?

Jeetje...... dat kost gewoon moeite om tot die conclusie te komen :+

Knap gedaan hoor :')

Sizzle schreef:
Dat klanten je niet serieus (willen) nemen doet me heel weinig. We hebben 1 klant die liever geen vrouwen ziet: prima, dan ga je maar ergens anders heen of je wacht 2 maanden langer.
We hebben ook een klant die per definitie geen universitair opgeleide mensen wil. Zelfde verhaal, dan zul je moeten wachten tot een niet universitair opgeleide vrij komt

Op zich is dat wel een vrij effectieve manier om ermee af te rekenen, de meeste mensen willen geen maanden wachten :D

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 14:20

robert45 schreef:

Je snapt niet dat hulp ook aangeboden kan worden zonder de implicatie dat de ander fysiek tekort schiet? Bijzonder...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 14:37

Ik denk dat je niet weet wat de taak van een podiumhulp is :+
Die taak is: spullen sjouwen. (En wat andere zaken maar voornamelijk dat.)
Mijn mannelijke collega's kregen die vraag overigens niet. Zelfde spullen.
Het gaat mij er niet om dat men mij hulp wil bieden (ik ben degene die hen helpt tenslotte) maar meer dat men er vanuit gaat dat 1) ik niet in staat ben om tamelijk zwaar podiumgear te tillen (ondanks dat ik me hier zelf voor aan heb gemeld) en 2) ik niet zelf in staat ben in te schatten of ik iets kan tillen of niet.
En ik verwijt die mensen echt niks want het waren vrijwel allemaal stuk voor stuk aardige mensen, maar er zit dan toch in je hoofd dat die vrouw er wel moeite mee zal hebben - ofzoiets.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 14:50

Voor mij valt dat een beetje onder de noemer van een meisje thuisbrengen, een deur openhouden, de vrouw eerst een menukaart geven etc etc.
Doorgaans gewoon uit beleefdheid. Ik weet niet of je dat nou perse als negatief gedrag moet bestempelen.
Het is niet gelijk, maar ik weet niet of daarmee gelijkwaardigheid in gevaar komt.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 14:54

Ik denk dat het fijner was overgekomen als de persoon had gevraagd "Kan ik je helpen?" i.p.v. "Is dit niet te zwaar voor je?!"

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 15:01

Sizzle schreef:
Voor mij valt dat een beetje onder de noemer van een meisje thuisbrengen, een deur openhouden, de vrouw eerst een menukaart geven etc etc.
Doorgaans gewoon uit beleefdheid. Ik weet niet of je dat nou perse als negatief gedrag moet bestempelen.
Het is niet gelijk, maar ik weet niet of daarmee gelijkwaardigheid in gevaar komt.

Het is niet negatief of onvriendelijk bedoeld, maar het is wel seksistisch dat vrouwen 'beschermd' moeten worden. Een individu daarop aanrekenen gaat me te ver (want we conformeren ons nu eenmaal naar geldende fatsoensnormen), maar als maatschappij gaan we wel anders met vrouwen om dan met mannen.

Als een vrouw 's nachts in haar eentje naar huis fietst is dat onverantwoordelijk (statistisch gezien is dat ook helemaal niet zo onveilig). Terwijl een sterke man die buiten loopt en te maken krijgt met randdebielen die in hem een 'uitdaging' zien en hem het ziekenhuis in slaan niet te horen krijgt wat deed je daar, waarom was je moeder/zus/vriendin niet bij je?
Dan wordt wel gezegd dat die man gewoon normaal zijn ding deed en de schuld geheel bij die randdebielen lag.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 15:08

MarcoBorsato schreef:
Mars schreef:
Volgens mij vinden sommigen hier het eigenlijk wel leuk om onderschat te worden en dan aandacht/verbazing van de man te krijgen.
‘Ooh kijk mij eens een dikke salarisstrook hebben’
‘Ooh kijk mij eens uit een dure auto stappen dat verwachten ze nooooit hihihihi’

Zo’n houding hebben en tegelijk verwachten serieus genomen te worden :? Snap ik ff niet.

Begrijp met de beste wil van de wereld niet hoe je zo'n verbitterd perspectief kunt hebben.

En als Mars op mij doelt: dan heb je niet gesnapt wat ik bedoelde te zeggen. Het gaat om de aannames van derden en het automatisch handelen op basis van die aannames. Niet om mijn hoge opleiding of goede salaris.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 15:17

Sizzle schreef:

Denk dat een en ander aan de intentie en de toon waarmee gevraagd wordt, ligt.

Het is de toon die de muziek maakt. Het kan idd beleefdheid zijn, waar niets mis mee is, het kan denigrerend bedoeld zijn, en in het geval van een deur openhouden, ook de vrouw dwingen veel dichter bij de man te komen dan ze comfortabel vindt. Ik voor mij kan prima het verschil voelen, en daar ligt het ook aan of ik weiger, me beledigd voel, of het prettig vind.

Dus het is ook maar net hoe een en ander gezegd en uitgevoerd wordt.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 15:42

Ik heb een paar jaar in de lokale gameshop/videotheek gewerkt, en als vrouw werd ik regelmatig gezien als een leuke aankleding van het bedrijf, in plaats van een volwaardige werknemer die weet waar die het over heeft.
Ik kan me nog een voorval herinneren waarbij een man een vraag had over een game.
Man: zeg, ik had een vraagje over deze game, is je baas er ook?
Ik: ja hoor, maar ik kan uw vraag ook wel beantwoorden
Man: ja dat zal. Ik wil toch graag even je baas spreken.
Ik: :roll: ok. *roept baas*
Man: *stelt vraag*
Baas: dat moet u aan haar vragen, zij weet hier veel meer van. *wijst naar mij*

Dit soort dingen gebeurden vaker dan ik leuk vond. (al kunnen mijn ex-werkgever en ik er nog steeds hartelijk om lachen)
Ook waren er mannen die een vrouw in een gameshop iets té leuk vonden. (al betwijfel ik of dat aan de werkplek lag. Deze mannen hadden dat wellicht ook gedaan als ik bij de kruidvat had gewerkt)
Zo ben ik meerdere malen na sluitingstijd opgewacht (werkgever besloot heel snel daarna dat ik maar niet meer alleen de winkel moest sluiten), er was een vent die me altijd probeerde te knuffelen (ook na meerdere malen aangeven dat ik hier niet van gediend was) en er was eens een dude die de winkel binnen kwam lopen met zn l*l uit zn gulp hangend. (om me te shockeren i guess?)

Overigens hadden veruit de meeste (mannelijke) klanten wél gewoon respect voor mij en het feit dat ik echt niet zomaar achter die kassa stond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:01

Laurora, ik mag toch hopen dat jouw baas aangifte gedaan heeft van de opwachters en naaktloper, of op zijn minst zelf even voor je opgekomen is. Zo niet dan was hij een bar slechte baas eerlijk gezegd.

In de stad is zoiets helaas orde van de dag natuurlijk, zeker in bepaalde wijken.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:18

Sizzle schreef:
Laurora, ik mag toch hopen dat jouw baas aangifte gedaan heeft van de opwachters en naaktloper, of op zijn minst zelf even voor je opgekomen is. Zo niet dan was hij een bar slechte baas eerlijk gezegd.

In de stad is zoiets helaas orde van de dag natuurlijk, zeker in bepaalde wijken.

Jazeker, baas heeft de knuffelaar stevig op zn nummer gezet, de banketstaaf nog nét niet de winkel uitgetrapt (gelukkig was hij zelf ook aanwezig, anders had ik waarschijnlijk de politie gebeld) en we hebben samen een melding bij de politie gemaakt van de opwachters.
Na de koopavond bracht hij me ook altijd met de auto naar huis zodat ik niet op de fiets/lopend door het "enge" wijkje hoefde.

Ik woon in een dorp (daar was de winkel ook) en ondanks dat de criminaliteit hier relatief hoog ligt, gebeuren dit soort dingen hier (voor zover ik kan beoordelen) gelukkig niet vaak. Ik heb het zelf ook enkel in de gameshop ervaren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:21

Ik ben alleen geëmancipeerd als het mij uitkomt. Voor ramen wassen op de bovenverdieping of klusjes in huis ben ik ineens niet meer zo geëmancipeerd en wil ik heel graag geholpen worden als hulpeloze vrouw. :+