Geld cadeau bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:51

Goof schreef:
Maar je betaalt toch gewoon voor wat je gasten gebruiken? En niet per aanwezig persoon een vast bedrag? Of hebben jullie dat anders gedaan?

Wij hebben geen geld of kado specifiek gevraagd, vond het totaal onbelangrijk. We wilden een feestje geven in de avond voor wat familie en vrienden, als je komt kom je en zo niet, kom je niet. Prima. En kom je zonder kado, ook prima, als het maar gezellig is.
Uiteindelijk hadden we op 50 cent na het hele bedrag voor de avond eruit en hadden we een gratis feestje. Daarnaast nog wat originele en lieve kado's. En die waren me eigenlijk meer waard omdat die persoonlijk waren en er over nagedacht was.

Wij hadden een arrangement per persoon en gebaseerd op de hoeveelheid mensen die wij bevestigd hadden. En tja dan verwacht je wel dat mensen komen....

Mijn roemeense collega's die draaide altijd extreme overuren als er weer eens een van de jongens ging trouwen. Daar gaven ze tussen een half en een heel maand salaris als cadeau. Echt bizar.

Wij houden (als stel) ongeveer aan dat we 50 euro geven als " feest gast" en 100 als " dag gast".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:28

pien_2010 schreef:
Misschien is dat een leeftijd dingetje. Maar ik wil echt niet dat het koppel kosten aan mij heeft. Ik wil ze juist iets extra's geven. Zeker als het vrienden zijn. Als ik alleen receptie ga, ja dan betaal ik € 20,--

Dat is hier ook een ongeschreven regel :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:32

purny schreef:
pien_2010 schreef:
Dat is hier in Frankrijk echt wel anders. Gelukkig heb ik de 1ste keer bij uitnodiging gevraagd hoe het hier ging. De buren die ook naar trouwfeest van onze buren gingen gaven €100,-- . Ik verschoot er gewoon van.
Maar we gaven het ook en iedereen gaf dat dus. Ons bent zuunig in Nederland. Nu we 3 feesten gehad hebben is het al normaal en vind ik het ook goed, want je betaalt samen het feest en geeft nog iets extra's. .

Heeft niets met zuunig te maken, sommige mensen hebben niet zoveel geld.

Of geven het liever aan andere dingen uit.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:34

Maar Je moet ook niet vergeten dar bruiloften in België en Frankrijk anders gevierd worden.

In Nederland ben je er van 8/9 uur s avonds tot een keer 1 uur misschien, met een paar rondjes hapjes en wat drankjes.

Dat is wel war anders dan 5 gangen diner en onbeperkt drank tot 6 uur s ochtends.....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:39

Sodera schreef:
Maar Je moet ook niet vergeten dar bruiloften in België en Frankrijk anders gevierd worden.

In Nederland ben je er van 8/9 uur s avonds tot een keer 1 uur misschien, met een paar rondjes hapjes en wat drankjes.

Dat is wel war anders dan 5 gangen diner en onbeperkt drank tot 6 uur s ochtends.....

Ik zou uberhaupt nooit zolang blijven, zelfs niet bij een bff. Dan zou ik na het eten hoog uit nog een uurtje blijven plakken en dan lekker naar huis. Ik haat drukte en feesten. Zou liever een kadootje geven zonder te hoeven gaan, dagje sauna met zn twee ofzo.

Storm

Re: Geld cadeau bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:41

Hoe kijken jullie tegen recepties op?
Ik ben er ooit geweest, van een verre kennis. Ik kon mijn envelop afgeven, kreeg een kop koffie en plak cake en na een uur was het voorbij. Sindsdien ga ik niet meer naar recepties. Enkel het feest of als daggast, maat geen receptie alleen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:46

Recepties snap ik nooit het nut van, helemaal niet als er ook nog een avondfeest is. Tenzij je nog een groep wilt uitnodigen waarvoor savonds niet geschikt is.
Als je bv juf bent oid. Pas ging hier een leidster van t kdv trouwen en toen mochten alle kids op zo’n receptie komen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:48

Storm schreef:
Ik ben er ooit geweest, van een verre kennis. Ik kon mijn envelop afgeven, kreeg een kop koffie en plak cake en na een uur was het voorbij. Sindsdien ga ik niet meer naar recepties. Enkel het feest of als daggast, maat geen receptie alleen.

Daar ga ik sowieso nooit naartoe. Want blijkbaar ben je niet goed genoeg om op het feest of het eten te komen. Het is alleen een envelop af komen geven. Als iemand zover van me afstaat kun ie hooguit een felicitatiekaartje krijgen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:54

Storm schreef:

Hier ook 1 keer gedaan, vreselijk.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:09

pien_2010 schreef:
Loes ook als je mag eten en drinken de dag avond en deel vd nacht?

Ik ging uit van alleen het feest ‘s avonds, dus alleen drank. Ja dan zou ik €20,- pp geven bij gewoon een kennis.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:12

Sodera schreef:

Klopt hele gave feesten, ongekend met muziek band live enz. Zo gaaf.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 23:05

Ja ik hou van grote trouwfeesten :D met mooie ceremonie en dan receptie (met champagne geen koffie haha gekken) en dan lekker eten en dan dansen :) maar dat kan ook low budget hoor! Met cava en frietjes is ook vaak heel geslaagd haha.

Receptie vind ik wel leuk als je bvb met een hele groep collega’s of zo naar de receptie gaat voor de daggasten arriveren. Dat is dan wel weer gezellig. Wel raar als je dan moet vertrekken ( of zoals wij eens hadden: wij mochten vervolgens ook blijven. Konden we na 2 uur aperitieven herbeginnen met de cava :’) )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:13

Hier komt het regelmatig voor dat er in de kerk getrouwd wordt, dan een diner voor directe familie, gevolgd door een receptie, en dus helemaal geen feest (want... biblebelt)
Nu ben ik daar nooit geweest, maar dan zou ik dus minder moeten geven volgens sommige?

Toen mijn neef trouwde, in Amerika, want daar woont hij, heb ik €50 over gemaakt, was er helemaal niet bij ;)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:26

LadyMadonna schreef:
Hier komt het regelmatig voor dat er in de kerk getrouwd wordt, dan een diner voor directe familie, gevolgd door een receptie, en dus helemaal geen feest (want... biblebelt)
Nu ben ik daar nooit geweest, maar dan zou ik dus minder moeten geven volgens sommige?

Toen mijn neef trouwde, in Amerika, want daar woont hij, heb ik €50 over gemaakt, was er helemaal niet bij ;)

Zou dan alleen wat geven als je mee mag blijven eten. Recepties sla ik principieel over.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:34

elnienjo schreef:
Amandavd schreef:
Uh nee. Als ik jou een uitnodiging stuur kun je er van uit gaan dat ik je er graag bij wil hebben.

Als je mij in het afgelopen jaar nooit gemaild, gebeld hebt of nooit moeite hebt gedaan om af te spreken dan zie ik het als een ordinaire manier om zaalvulling en gevulde enveloppen te bietsen.

Even hierop inhaken.

Ik heb zat vrienden die ik zelfs afgelopen jaren niet heb gesproken/afgesproken of gemaild. Ik heb ze wel op facebook en zo hebben we contact. Veel wonen ook ver weg. Je werkt , word ouder, druk leven. Als je dan stuk of 100 mensen hebt... ik kan daar niet maandelijks op visite gaan natuurlijk
Ja en natuurlijk wil ik ze er bij hebben. Lekker bij kletsen en het is gezellig!

Ordinair? Nee.
Oude vrienden weer spreken? Ja leuk :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:46

Kabayo schreef:
Ik heb zat vrienden die ik zelfs afgelopen jaren niet heb gesproken/afgesproken of gemaild. Ik heb ze wel op facebook en zo hebben we contact. Veel wonen ook ver weg. Je werkt , word ouder, druk leven. Als je dan stuk of 100 mensen hebt... ik kan daar niet maandelijks op visite gaan natuurlijk
Ja en natuurlijk wil ik ze er bij hebben. Lekker bij kletsen en het is gezellig!

Ordinair? Nee.

Mijn ervaring is dat op bruiloften de bruid/gom het veel te druk heeft om bij te kletsen. Ik zou dan voorstellen om een keertje 1 op 1 af te spreken als ze van alle hectiek en hun huwelijksreis zijn bijgekomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:40

Wij gaan wel altijd naar de receptie. Niet voor onszelf, maar een bruiloft zonder veel mensen is geen echte leuke bruiloft. En je kunt niet iedereen uitnodigen, zo is dat nu eenmaal. Er hoort toch wat röring te zijn.
Maar een receptie vind ik niet leuk, althans meestal niet, of er moeten mensen zijn waar ik bij kan praten daar ik ze lang niet gezien heb.
De laatste receptie was hier in Frankrijk en toen waren we met een behoorlijke grote groep mensen uit ons dorp die allemaal niet uitgenodigd waren voor het feest. Dat was heel erg gezellig. We hebben veel gelachen.
De kindjes van het echtpaar, ken ik beter als de ouders (oma en opa zijn onze vrienden en wonen bij ons in het gehucht, vandaar de uitnodiging) die vonden het zo gaaf toen ze ons zagen. Daar zijn we eventjes bij gebleven en dan is voor mij onze aanwezigheid daar al geslaagd. Die snoetjes die in een verlegen brede grijns open gingen <3 <3 en de trotse glimlachjes toen we "les filles" vertelden dat ze er zo prachtig uitzagen in hun mooie jurken :))
Het echtpaar zelf was heel erg druk. We hebben hun voor het trouwen super kort gezien, toen met zijn allen naar het gemeentehuis, toen met zijn allen naar de kerk en toen receptie. Daarna naar huis want het feest was voor familie en goede vrienden. Ik kan dit wel begrijpen hoor. Maar voor het echtpaar hadden we niet hoeven te komen en toch is het dan goed dat je er bent. Want onze vrienden die vonden het heel erg fijn dat we er waren, en zij hebben immers ook feest, want het is wel hun zoon en schoondochter.
Rondom die recepties hangt veel meer omheen als zo op het 1ste gezicht lijkt.
En soms zijn er sociale dingen die je niet voor je zelf doet maar voor de ander.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:42

Kabayo schreef:

Ordinair? Nee.

Ik weet niet, maar 100 mensen op facebook van wie je wel eens een bericht liket, maar die je al jaren niet gesproken hebt zijn voor mij geen vrienden, maar 'kennissen van vroeger'. Leuk om weer een keer tegen te komen en bij te kletsen, meer niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:44

pien_2010 schreef:
maar een bruiloft zonder veel mensen is geen echte leuke bruiloft.

Waar baseer je dat op? Dat ligt er toch maar net aan hoe iemand zijn bruiloft wil vieren? Kwaliteit boven kwantiteit toch?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:56

Ik had 60 avondgasten. En een stuk of 16 daggasten. Klein en perfect, geweldig feest. Mensen hebben er nog jarenlang over gepraat hoe leuk het was.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:06

pien_2010 schreef:
Wij gaan wel altijd naar de receptie. Niet voor onszelf, maar een bruiloft zonder veel mensen is geen echte leuke bruiloft. En je kunt niet iedereen uitnodigen, zo is dat nu eenmaal. Er hoort toch wat röring te zijn.
Maar een receptie vind ik niet leuk, althans meestal niet, of er moeten mensen zijn waar ik bij kan praten daar ik ze lang niet gezien heb.
De laatste receptie was hier in Frankrijk en toen waren we met een behoorlijke grote groep mensen uit ons dorp die allemaal niet uitgenodigd waren voor het feest. Dat was heel erg gezellig. We hebben veel gelachen.
De kindjes van het echtpaar, ken ik beter als de ouders (oma en opa zijn onze vrienden en wonen bij ons in het gehucht, vandaar de uitnodiging) die vonden het zo gaaf toen ze ons zagen. Daar zijn we eventjes bij gebleven en dan is voor mij onze aanwezigheid daar al geslaagd. Die snoetjes die in een verlegen brede grijns open gingen <3 <3 en de trotse glimlachjes toen we "les filles" vertelden dat ze er zo prachtig uitzagen in hun mooie jurken :))
Het echtpaar zelf was heel erg druk. We hebben hun voor het trouwen super kort gezien, toen met zijn allen naar het gemeentehuis, toen met zijn allen naar de kerk en toen receptie. Daarna naar huis want het feest was voor familie en goede vrienden. Ik kan dit wel begrijpen hoor. Maar voor het echtpaar hadden we niet hoeven te komen en toch is het dan goed dat je er bent. Want onze vrienden die vonden het heel erg fijn dat we er waren, en zij hebben immers ook feest, want het is wel hun zoon en schoondochter.
Rondom die recepties hangt veel meer omheen als zo op het 1ste gezicht lijkt.
En soms zijn er sociale dingen die je niet voor je zelf doet maar voor de ander.

Als je zelf ook altijd uitpakt en dol op feestjes bent dan voel je je waarschijnlijk als een vis in 't water bij zo'n uitwisseling van verplichte nummertjes. Maar ik vier niets, ik ben graag alleen en spreek liefst 1 op 1 af, voor mij is zo'n grote sociale poppenkast een marteling. Als mensen mijn karakter niet begrijpen kunnen we ook niet goed bevriend zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:07

Goof schreef:
pien_2010 schreef:
maar een bruiloft zonder veel mensen is geen echte leuke bruiloft.

Waar baseer je dat op? Dat ligt er toch maar net aan hoe iemand zijn bruiloft wil vieren? Kwaliteit boven kwantiteit toch?

Stel niemand komt op een receptie, dat is niet leuk voor het echtpaar. Ze doen niet voor niets een receptie organiseren. Dat bedoelde ik er mee te zeggen. Als iedereen die een receptie niet leuk vindt niet komt blijven er misschien maar 10 mensen over }> :P

Op mijn bruiloft heb ik gelijk na het trouwen op die locatie een receptie gedaan. Zodat alle bewoners ook wat konden drinken en mee konden vieren, evenals mensen die wat verder weg stonden en niet uitgenodigd waren de hele avond op het feest.
De bewoners vonden dat geweldig (zoveel maakten ze ook niet meer mee gezien hun zeer hoge leeftijd) en ikke ook <3 . Daarna vertrokken we naar een andere locatie voor onze maaltijd en aperatiefje en hebben met een kleine groep ongeveer 60 mensen een hele fijne intieme bruiloft gevierd.

Met de kinderen, kleinkinderen, en de echt goede vrienden en als hoofdgast uiteraard mijn hele oude moeder en broer uit de UK. Dat is dan weer het leuke van een second love.

elnienjo op de dag van je leven van iemand, kun je toch wel eens iets doen wat niet zo bij je past. Dat heb ik zo vaak gedaan. Cést la vie. Als we allemaal alleen maar doen wat bij ons zelf past wordt het wel een egocentrische wereld.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:10

Goof schreef:
Kabayo schreef:

Ordinair? Nee.

Ik weet niet, maar 100 mensen op facebook van wie je wel eens een bericht liket, maar die je al jaren niet gesproken hebt zijn voor mij geen vrienden, maar 'kennissen van vroeger'. Leuk om weer een keer tegen te komen en bij te kletsen, meer niet.

Komt op hetzelfde neer. Echte vrienden zijn er vaak toch maar 2 en de rest valt onder kennis

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:11

Kabayo schreef:
Komt op hetzelfde neer. Echte vrienden zijn er vaak toch maar 2 en de rest valt onder kennis

Mij zou lekker relaxt en uitgebreid gaan eten met je dierbaarste familieleden en vrienden veel meer waarde hebben dan een belachelijk groot feest waarbij je niemand echt spreekt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:14

elnienjo schreef:
Kabayo schreef:

Mij zou lekker relaxt en uitgebreid gaan eten met je dierbaarste familieleden en vrienden veel meer waarde hebben dan een belachelijk groot feest waarbij je niemand echt spreekt.

Waarom zou beide niet kunnen? :) Wie zegt dat je niemand spreekt? Vind het iets te kort door de bocht