Wonen in een volkswijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Re: Wonen in een volkswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:52

Ik vind het ook moeilijk.
Op een gegeven moment liepen wij een straatje in en daar zaten echt een stuk of 5, 6 daklozen op een rij. Het stonk er ook verschrikkelijk. Ook eentje met een rolstoel.
Ik vind het gewoon te moeilijk om te beoordelen. Ik zie dan weleens filmpjes van mensen die heel de dag bedelen en vervolgens kun rollator inklappen en op huis aan gaan (lopend).
En inderdaad vaak verdoofd van de drugs of alcohol.

Somehow ga ik dan toch eerder de straatmuzikant of goochelaar een paar euro geven.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:53

Coolock ken ik niet, maar ik zag laatst een filmpje van de Tesco in Finglas waar ook iemand zn paard mee naar binnen had genomen idd :')

En tja, de zwervers. Ik vond het ook altijd heel sneu om te zien, maar gaf ze nooit wat. Idd omdat ik wel kon zien wat ze ermee deden, en dat was geen eten halen :=

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:11

chanicha schreef:
Waikiki schreef:
Ik heb serieus yuppen moeten Googelen :+

_O-
Zijn erg gevaarlijk voor een volkswijk hoor :=

Dat woord ken ik ook niet. Maar goed, ik wist ook niet wat een volkswijk precies inhield. :')

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:37

Yes! Sinds ik 2,5 jaar geleden ging samenwonen.
De verzekering voor mijn auto ging gelijk omhoog. Dat was al shock nummer 1.

En vroeger mocht ik van mijn ouders nooit door deze wijk fietsen. Moest altijd om de wijk heen fietsen en nu woon ik er.

Tja het is nooit saai, nooit stil. Wij wonen in de eerste rij koophuizen. Na een grote bult huurwoningen. Inmiddels laat ik ook na middernacht alleen de hond uit. De sociale controle is groot. De hangjongeren zeggen keurig gedag. De wijkagenten zijn regelmatig aan de deur vanwege de camera’s die we hebben hangen en ik weet dat ze hier extra vaak een rondje rijden.

Dus hoe bizar het er soms aan toegaat. Ik voel me er wel veilig. Omdat mijn vent er al 20 jaar woont hoor ik er ook bij.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:04

Zo gaat dat idd.
Ik kwam terug in de wijk en kon gelijk in de winkels uitleggen waar ik al die tijd ben geweest.
De buren aan de overkant blijken voor velen in de straat een puntje van ergernis.
Hun zijn de enigen in de hele rits koophuizen die buiten zitten en er een dikke zooi van hebben buiten.
Ik kijk er gelukkig niet op uit en de vitrage is dik genoeg dat ook het loeren naar binnen onbegonnen werk is. ;-)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:43

Een yup is een young urban professional. En dan heb je ook nog dinkies. En dat staat voor double income no kids.
In de volkswijk kom je die niet heel veel tegen doorgaans. Meer Nilok’s ( zelf verzonnen :D ) no income, lot’s of kids.
Mijn beste vriendin woonde in een volkswijk. Ik keek mijn ogen uit, maar mij viel de saamhorigheid ook op. Aan de andere kant had de serie “burenruzies” ook zo bij haar thuis opgenomen kunnen worden.
Ik heb ook op een school gewerkt in een volkswijk. Mijn publiek is het absoluut niet, maar dat is puur persoonlijk. Kan prima bevriend zijn met iemand die volks is, maar qua wonen/werken pas ik er niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:51

ikkedus schreef:
Een yup is een young urban professional. En dan heb je ook nog dinkies. En dat staat voor double income no kids.
In de volkswijk kom je die niet heel veel tegen doorgaans.

Nee. Want yuppen en dinkies vinden nimby (not in my back yard).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:52

Koper schreef:
ikkedus schreef:

Doe eens lief tegen de Yuppen :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:53

Ah, ik ben een DINKY die NIMBLY support dus :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:53

*aait yuppen over bolletje*

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:54

Koper schreef:
*aait yuppen over bolletje*
Denk ik ook wel een beetje gen. Y(uppie). Als ik naar mijn eigen netwerk kijk is het toch allemaal wel een goede baan/auto/eigen woning en geen kinderen. Soort zoekt soort, denk ik?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:01

Maar dat komt omdat je zelf geen koters hebt. Mijn netwerk bestaat uit hoogopgeleid/ kunstzinnig en heeft zich allemaal vermenigvuldigd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:09

Wat niet is kan nog komen :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:10

Yup zijn is meer een fase in het leven denk ik. De meesten krijgen na een tijdje toch kinderen en verhuizen dan naar een andere wijk. Ze zitten dan ook opeens een stuk minder goed in de slappe was.

Het lijkt me super irritant als je als volkswijkbewoner je wijk ziet veryuppen. Zeker als je je zelf wel graag 'volks' gedraagt en daardoor met de nek aangekeken wordt door de nieuwkomers die zelf nooit thuis zijn. Ik kan me wel voorstellen dat je je dan gaat afzetten tegen 'de elite' (whatever that may be) en op bepaalde partijen gaat stemmen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:13

Maar er is toch geen partij die het voor de volksbuurters opneemt? Ze worden juist eerder geruimd en verspreid.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:14

Foaly schreef:
Coolock ken ik niet, maar ik zag laatst een filmpje van de Tesco in Finglas waar ook iemand zn paard mee naar binnen had genomen idd :')

En tja, de zwervers. Ik vond het ook altijd heel sneu om te zien, maar gaf ze nooit wat. Idd omdat ik wel kon zien wat ze ermee deden, en dat was geen eten halen :=

Coolock was volgens mij ook in een NPO programma over achterstandswijken. Ik kan het hier niet kijken helaas.
“Gelukkig” hier weinig zwervers, die zitten toch vooral in Dublin. Het meest schrijnend vind ik nog de gezinnen die gedwongen op straat leven. Kom ze niet veel tegen maar op de radio toch geregeld een nieuwsitem daarover.

Edit: gevonden
https://www.npo3.nl/danny-in-de-buitenw ... ON_1284298

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:14

LindyH schreef:
Yup zijn is meer een fase in het leven denk ik. De meesten krijgen na een tijdje toch kinderen en verhuizen dan naar een andere wijk. Ze zitten dan ook opeens een stuk minder goed in de slappe was.

Het lijkt me super irritant als je als volkswijkbewoner je wijk ziet veryuppen. Zeker als je je zelf wel graag 'volks' gedraagt en daardoor met de nek aangekeken wordt door de nieuwkomers die zelf nooit thuis zijn. Ik kan me wel voorstellen dat je je dan gaat afzetten tegen 'de elite' (whatever that may be) en op bepaalde partijen gaat stemmen.

Say what :+ ?

Wat is er mis met mensen die een beetje op zichzelf zijn?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:16

Maar zijn yuppen niet juist bewust kindvrij ook?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:18

MarcoBorsato schreef:
Maar er is toch geen partij die het voor de volksbuurters opneemt? Ze worden juist eerder geruimd en verspreid.
Dat laatste inderdaad, zie je ook terug in mijn geboortedorp. Sowieso vrij gelovig en redelijk saai. Maar de groepjes die hier besproken worden, zie je verspreid terug door het dorp. Hier en daar meer dan in andere wijken, maar juist die spreiding/diversiteit zie je echt terug.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:21

Sodera schreef:
Foaly schreef:

Coolock was volgens mij ook in een NPO programma over achterstandswijken. Ik kan het hier niet kijken helaas.
“Gelukkig” hier weinig zwervers, die zitten toch vooral in Dublin. Het meest schrijnend vind ik nog de gezinnen die gedwongen op straat leven. Kom ze niet veel tegen maar op de radio toch geregeld een nieuwsitem daarover.

Edit: gevonden
https://www.npo3.nl/danny-in-de-buitenw ... ON_1284298
Gaat om de twee wijken daarnaast, beginnen beide met een B (uit m'n hoofd, ik kom even niet op de namen). Maar Coolock doet er niet veel voor onder.

Mijn ex komt daar vandaan, ik voelde me er nooit onveilig, maar het zijn wel echt pittige wijken. Ook het ontbreken van sociale controle/veiligheid/handhaving helpt natuurlijk niet mee.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:31

MarcoBorsato schreef:

Aanvankelijk wel, maar uiteindelijk komen de kinderen vaak toch wel.

Overigens is een yup op latere leeftijd geen yup meer (want niet 'young' en 'upcoming' meer), dus ook als iemand toch echt nooit kinderen krijgt kan hij/zij wel het yup-stadium ontgroeien.

speedfiets_2 schreef:
Say what :+ ?

Wat is er mis met mensen die een beetje op zichzelf zijn?

Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik ben zelf ook heel graag op mezelf.

Ailill schreef:
MarcoBorsato schreef:
Dat laatste inderdaad, zie je ook terug in mijn geboortedorp. Sowieso vrij gelovig en redelijk saai. Maar de groepjes die hier besproken worden, zie je verspreid terug door het dorp. Hier en daar meer dan in andere wijken, maar juist die spreiding/diversiteit zie je echt terug.

Dat zeg ik ook helemaal niet, dat er partijen zijn die specifiek voor de volkswijk zijn. Er zijn wel partijen die zeggen tegen 'de elite' te zijn, en ik kan me voorstellen dat die partijen aantrekkelijk worden voor mensen die hun volkswijk zien veryuppen en door die 'elite' met de nek worden aangekeken.
Of je yuppen als elite mag zien weet ik niet, juist omdat het vaak maar een fase is. Ik weet ook niet precies wat die partijen met 'de elite' bedoelen, maar juist omdat je dat blijkbaar zelf mag invullen kan ik me voorstellen dat oorspronkelijke bewoners van volkswijken daar graag 'die rijke lui van wie ik niet eens Hazes mag draaien' voor invullen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:34

Koper schreef:
ikkedus schreef:

_O-

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:38

LindyH schreef:
MarcoBorsato schreef:

Aanvankelijk wel, maar uiteindelijk komen de kinderen vaak toch wel.

Overigens is een yup op latere leeftijd geen yup meer (want niet 'young' en 'upcoming' meer), dus ook als iemand toch echt nooit kinderen krijgt kan hij/zij wel het yup-stadium ontgroeien.

Je snapt hopelijk wel dat de U voor Urban staat en niet voor Upcoming :') en zo vanzelfsprekend zijn kinderen niet, zeker niet als het 2 carrièretijgers zijn. Niet iedereen heeft een kinderwens.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:46

Hier zijn de ‘Yuppen’ erg op zichzelf.
Heb wel een keer in een deuk gelegen toen een Yup tegen de buurvrouw klaagde over haar roken in de tuin want dat dwarrelde zijn slaapkamer in _O-
Kan je verzekeren dat hij zeker een uur verbouwereerd in de stoel heeft gezeten door wat het plat Uteregs antwoord was :
Moet wel eerlijk zeggen dat ze na verloop van tijd wel haar excuus aanbood want ze wilde geen ruzie maar ze rookt vrolijk verder in haar tuin :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:52

MarcoBorsato schreef:
Je snapt hopelijk wel dat de U voor Urban staat en niet voor Upcoming :') en zo vanzelfsprekend zijn kinderen niet, zeker niet als het 2 carrièretijgers zijn. Niet iedereen heeft een kinderwens.

Oh, ik dacht serieus dat de U voor 'Upcoming' stond.

En geen kinderwens hebben is mij absoluut niet vreemd. :D Maar je ziet gewoon vaak dat de kinderen alsnog een keer komen. En ik weet ook hoe irritant dat is voor mensen die wel echt principieel kinderloos zijn (moi), want die worden daarin niet vaak serieus genomen daardoor. Onder de yuppen zitten ook vast echt principieel kinderlozen, maar heel veel worden zo rond de 40 toch opeens een stuk minder principiëel.