Verzuim werknemer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:04

oji schreef:
pateeke schreef:
Ik denk dat mensen daar inderdaad vaak niet bij stil staan hoeveel geld dat kost. Ik sta er iig niet bij stil.

Misschien zouden mensen dat eens meer moeten doen, wel zich realiseren dat een ziekmelding voor de werkgever een enorme kostenpost is en dat je daar dus ook een verantwoording naar hebt. Niet om je daarvoor over de kop te werken, of te gaan werken als het eigenlijk niet kan, maar een beetje begrip dat jouw ziek zijn grote consequenties heeft kan helemaal geen kwaad. Want laten we eerlijk zijn, er zijn ook zat gevallen die zich met een loopneus al een paar dagen ziek melden.

Het feit dat ik daar niet bij stilsta wil nog niet zeggen dat ik mij voor het minste ziekmeld. Ik ga ook werken wanneer ik ziek ben. Ik meld mij zelden ziek, enkel als het echt niet anders kan (bv afspraak in het ziekenhuis). In de 5 jaar dat ik nu werk ben ik 2 weken en 1 dag ziek thuis geweest. 2 weken bij 1 werkgever en 1 dag bij de werkgever waar ik nu al bijna 2 jaar voor werk. Mensen, ook collega’s, zullen tegen mij eerder zeggen dat ik beter thuis kan blijven dan dat ik mij te snel ziekmeld.
Ik word er ook boos van als mensen van het systeem profiteren en zich om niets ziekmelden, maar ik denk anderzijds ook dat zeker die mensen zich er niets van aantrekken hoeveel dat voor een werkgever kost.

Shaggy09

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:46

Nou chapeau hoor, wil je nu een pluim?
Ik vind dat gezondheid boven alles gaat dus ik meld mij wel ziek als ik mij beroerd voel. Ik geloof eigenlijk ook niet dat er veel mensen zijn die zich bewust weleens ziekmelden terwijl ze niet ziek zijn.

Oh ja, als je je werkgever wilt helpen: meld je gewoon ziek als je je beroerd voelt. Als je doorgaat en geen rust pakt ben je vaak uiteindelijk veel langer en heftiger ziek. (En het is sowieso hartstikke slecht voor je maar dat hoef ik niet uit te leggen neem ik aan)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:57

Ik ken helaas genoeg mensen die als ze geen vrij kunnen krijgen zich maar ziek melden of als ze geen zin hebben ook. In het callcenter werk gebeurd dit best veel helaas. Net als net voor je naar huis mag de klant niet goed meer helpen of zo maar doorverbinden. En de wel correcte medewerkers zijn daar dan de dupe van.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:21

Shaggy09 schreef:
Ik vind dat gezondheid boven alles gaat dus ik meld mij wel ziek als ik mij beroerd voel. Ik geloof eigenlijk ook niet dat er veel mensen zijn die zich bewust weleens ziekmelden terwijl ze niet ziek zijn.

Oh ja, als je je werkgever wilt helpen: meld je gewoon ziek als je je beroerd voelt. Als je doorgaat en geen rust pakt ben je vaak uiteindelijk veel langer en heftiger ziek. (En het is sowieso hartstikke slecht voor je maar dat hoef ik niet uit te leggen neem ik aan)

Word tijd dat je eens wat mensen in dienst neemt dan :+ . Dan leer je dat de waarden en normen die je zelf hebt, niet perse voor anderen ook gelden :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:27

Shaggy09 schreef:
Nou chapeau hoor, wil je nu een pluim? )

Waar is deze reactie voor nodig? Ik zeg enkel dat niet stilstaan bij wat de kosten van ziekmelden zijn niet wil zeggen dat je daarom per definitie sneller ziekmeld...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:35

ruitje schreef:
Shaggy09 schreef:

Word tijd dat je eens wat mensen in dienst neemt dan :+ . Dan leer je dat de waarden en normen die je zelf hebt, niet perse voor anderen ook gelden :)

Nee liever niet.
En doorwerken terwijl ik ziek ben zit inderdaad niet mijn normen en waarden pakket. Is volgens mij ook niet heel normaal, maar kan aan mij liggen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:37

Ik bedoel uiteraard dat het volgens jouw normen en waarden niet voorkomt om je om niks ziek te melden :) .

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:48

ruitje schreef:
Ik bedoel uiteraard dat het volgens jouw normen en waarden niet voorkomt om je om niks ziek te melden :) .

Sorry dan begreep ik je verkeerd.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:54

Afhankelijk van wat voor werk je doet is het soms ook beter om thuis te blijven.

In de gezondheidszorg wordt het vast niet gewaardeerd als je met een verkoudheidsvirus of griepvirus komt werken. Beetje sneu om collega’s en patienten aan te steken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:12

Volgens mij is dat in elke bedrijfstak vervelend, van die martelaars die een staande ovatie verwachten omdat ze zichzelf toch naar hun werk slepen, en terwijl ze beter in bed hadden kunnen blijven lekker hun bacillen uit komen strooien over hun collega's / klanten die een paar dagen later dan ook ziek zijn met een beetje pech :=

Maar eigenlijk moet dat vanuit de werkgever duidelijk aangegeven worden dat ze liever hebben dat je dan thuis blijft :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:13

Ik ben inderdaad wel eens naar huis gestuurd omdat ik er, tactisch gezegd, "niet al te florissant uit zag", maar ik stront eigenwijs gewoon doorwerkte, want er was zoveel te doen en ik vond het moeilijk om dat los te laten.
Goed recht van mijn leidinggevende om mij een standje te geven en mij naar huis te sturen, waar ik vervolgens echt totaal in stortte, omdat ik veel te lang met een griep(je) was blijven doorwerken, in plaats van even rust te nemen en uit te zieken.
Wat een verzuim van 2-3 dagen had kunnen zijn als ik meteen rust had genomen, werd uiteindelijk een verzuim van 3 weken (longontsteking en alles er bij). En nee, achteraf was ik er helemaal niet trots op en heb er heel veel van geleerd.

Maar goed, soms moet je op de moeilijke manier ontdekken dat je geen bikkel bent als je door blijft gaan terwijl jij je eigenlijk beter ziek kunt melden.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:06

Ik heb dit vanuit beide kanten meegemaakt,

Ik ben zelf zo iemand die echt neer moet vallen voor dat ik me ziek meld.

Ik ben ook leidinggevende en de opvatting van ziek wordt nog wel eens anders opgevat. Hier is zeker verschil in ook qua culturen.
Waar ik mij vooral aan stoorde was dat mensen dachten gewoon niks van zich te kunnen laten horen nadat ze ziek zijn geworden. Ook werd de telefoon gewoon genegeerd als de bedrijfsarts belde en ze belden ook niet terug. Helaas zijn we op een gegeven moment genoodzaakt geweest om over het hele bedrijf verspreid in te stellen dat als je diezelfde dag niet reageerde op de bedrijfsarts (die belde altijd dezelfde dag als de ziekmelding) dat je op ongeoorloofd afwezig kwam te staan. Dit is 3x iemand overkomen en toen zagen ze allen de noodzaak er van in.

Ook hebben we de maatregel moeten nemen dat als iemand op een dag vrij wou maar dit kon vanwege de planning niet, ze zich vervolgens ziek meldden er een artsenbezoeker dezelfde dag op de stoep stond. Alle keren waren ze niet thuis en het heeft iemand zelfs zijn baan gekost omdat hij in het buitenland op vakantie was.

Op het moment dat iemand gedeeltelijk ziek is (<100%) dan reken ik diegene altijd boventallig. Ik werk op een productie afdeling en ik haal diegene direct van het rooster af en kijk 3 maanden vooruit om te zien of dat we problemen krijgen. zo ja zorg ik direct voor vervanging voor die dagen.

Momenteel werk ik mijn vervanger in (krijg een baan dichter bij huis :D ) en dit geef ik die persoon ook mee.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:15

Ik vind jou een verstandige manager.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:06

Dat is een hele goede manier van werken, pandour4evuh. Ik hoop van harte dat jij ooit je ervaring kan delen met anderen als coach. Managers die zo te werk gaan zijn goud waard.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:16

pandour4evuh schreef:

Ik ben ook leidinggevende en de opvatting van ziek wordt nog wel eens anders opgevat. Hier is zeker verschil in ook qua culturen.
Waar ik mij vooral aan stoorde was dat mensen dachten gewoon niks van zich te kunnen laten horen nadat ze ziek zijn geworden. Ook werd de telefoon gewoon genegeerd als de bedrijfsarts belde en ze belden ook niet terug. Helaas zijn we op een gegeven moment genoodzaakt geweest om over het hele bedrijf verspreid in te stellen dat als je diezelfde dag niet reageerde op de bedrijfsarts (die belde altijd dezelfde dag als de ziekmelding) dat je op ongeoorloofd afwezig kwam te staan. Dit is 3x iemand overkomen en toen zagen ze allen de noodzaak er van in.

Ook hebben we de maatregel moeten nemen dat als iemand op een dag vrij wou maar dit kon vanwege de planning niet, ze zich vervolgens ziek meldden er een artsenbezoeker dezelfde dag op de stoep stond. Alle keren waren ze niet thuis en het heeft iemand zelfs zijn baan gekost omdat hij in het buitenland op vakantie was.

Op het moment dat iemand gedeeltelijk ziek is (<100%) dan reken ik diegene altijd boventallig. Ik werk op een productie afdeling en ik haal diegene direct van het rooster af en kijk 3 maanden vooruit om te zien of dat we problemen krijgen. zo ja zorg ik direct voor vervanging voor die dagen.
<KNIP>

Boventallig verklaren maakt de reintegratie ook makkelijker. Kun je ook eens iemand tijdelijk op een andere afdeling of werksoort uren laten opbouwen zonder de opmerking van die afdeling: Maar ik ga er niet voor betalen!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 23:25

pandour4evuh schreef:

Momenteel werk ik mijn vervanger in (krijg een baan dichter bij huis :D ) en dit geef ik die persoon ook mee.

Ik werk ook 20 jaar in productie, nu een 4 tal bedrijven als leidinggevende/manager meegemaakt.
Dan ken je ook wel de mensen die zich ziek melden en dan zeggen “geef mij maar snip/verlof”. Euhh, nee ziek is ziek en verlof hoor je van tevoren aan te vragen.
Mensen die zich ziekmelden met een verstuikte enkel en dan weigeren vervangend (zittend) werk te doen, want ze zijn toch ziek? Haha, mooie verhalen kan ik zo vertellen, ik heb heel wat uitersten meegemaakt, maar uiteindelijk ligt het voornamelijk aan de leiding (en vooral aan de opvolging van een melding) hoeveel verzuim er is in een bedrijf of op een afdeling. In het geval dat er goede opvolging is, goede begeleiding, er goed gecommuniceerd wordt met de medewerkers, verwachtingen over en weer duidelijk zijn, dan zie je verzuim al heel snel afnemen, pechgevallen daar gelaten. Ik heb 1x in één jaar tijd 3 medewerkers met kanker gehad (de kanker was niet werk gerelateerd) maar dat gaat je als leidinggevende niet in de koude kleren zitten. Één heeft het overleefd en we hebben nu nog steeds contact, ondanks dat ik al 5 jaar niet meer werk voor dat bedrijf.

Ik heb wel geleerd niet te oordelen, de eerste keer dat een medewerker (achteraf) ernstig ziek bleek te zijn, was dat vooraf gegaan aan maanden lang dagjes ziek zijn, zich niet prettig voelen en naar huis willen, ect. Ik kreeg het gevoel dat ze een loopje met me nam, het was een ontzettend drukke tijd op het werk, ik heb er het mijne wel van gedacht en ook de BA kon er niet veel mee, gesprekken met HR gevoerd, plannen samen gemaakt en elke keer hield ze zich niet aan de afspraken en verzuimde ze weer. Pas na 7 maand vonden de artsen wat er mis met haar was, het was heel ernstig, maar na een jaar behandeling was er in ieder geval weer zicht op een redelijk normaal leven, hoewel ze nooit meer volledig aan het werk gekomen is. Het feit dat ze echt ziek was, was voor iedereen een schok en ik heb haar mijn oprechte excuses aan moeten bieden, want ook ik had gedacht dat ze een loopje met ons nam. Heel veel van geleerd, met name om nooit op de stoel van de arts te gaan zitten en zelf een situatie te beoordelen.

We zijn allemaal mens, we maken allemaal fouten.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:18

Daphara schreef:
pandour4evuh schreef:

Ik werk ook 20 jaar in productie, nu een 4 tal bedrijven als leidinggevende/manager meegemaakt.
Dan ken je ook wel de mensen die zich ziek melden en dan zeggen “geef mij maar snip/verlof”. Euhh, nee ziek is ziek en verlof hoor je van tevoren aan te vragen.
Mensen die zich ziekmelden met een verstuikte enkel en dan weigeren vervangend (zittend) werk te doen, want ze zijn toch ziek? Haha, mooie verhalen kan ik zo vertellen, ik heb heel wat uitersten meegemaakt, maar uiteindelijk ligt het voornamelijk aan de leiding (en vooral aan de opvolging van een melding) hoeveel verzuim er is in een bedrijf of op een afdeling. In het geval dat er goede opvolging is, goede begeleiding, er goed gecommuniceerd wordt met de medewerkers, verwachtingen over en weer duidelijk zijn, dan zie je verzuim al heel snel afnemen, pechgevallen daar gelaten. Ik heb 1x in één jaar tijd 3 medewerkers met kanker gehad (de kanker was niet werk gerelateerd) maar dat gaat je als leidinggevende niet in de koude kleren zitten. Één heeft het overleefd en we hebben nu nog steeds contact, ondanks dat ik al 5 jaar niet meer werk voor dat bedrijf.

Ik heb wel geleerd niet te oordelen, de eerste keer dat een medewerker (achteraf) ernstig ziek bleek te zijn, was dat vooraf gegaan aan maanden lang dagjes ziek zijn, zich niet prettig voelen en naar huis willen, ect. Ik kreeg het gevoel dat ze een loopje met me nam, het was een ontzettend drukke tijd op het werk, ik heb er het mijne wel van gedacht en ook de BA kon er niet veel mee, gesprekken met HR gevoerd, plannen samen gemaakt en elke keer hield ze zich niet aan de afspraken en verzuimde ze weer. Pas na 7 maand vonden de artsen wat er mis met haar was, het was heel ernstig, maar na een jaar behandeling was er in ieder geval weer zicht op een redelijk normaal leven, hoewel ze nooit meer volledig aan het werk gekomen is. Het feit dat ze echt ziek was, was voor iedereen een schok en ik heb haar mijn oprechte excuses aan moeten bieden, want ook ik had gedacht dat ze een loopje met ons nam. Heel veel van geleerd, met name om nooit op de stoel van de arts te gaan zitten en zelf een situatie te beoordelen.

We zijn allemaal mens, we maken allemaal fouten.

Zo heb ik ook gehad dat ze geen zin hadden in hun werk dus een dag vrij namen. (zonder zich af te melden).
Of dat ze geopereerd worden aan de knie (vervangen) en dus 3 maanden niet komen werken. het frapante is diegene doet het zittende werk op de afdeling.

Hier hebben we toendertijd veel actie op ondernomen door ook gewoon mensen te ontslaan als ze ongeoorloofd afwezig waren als ze geen zin hadden in hun werk.

En bij diegene van de knie verteld dat ze of 3 maanden verlof opneemt (in overleg met de bedrijfsarts omdat wij gewoon vervangend werk / vervoer aanbieden) of komt werken zodra ze uit het revalidatie centrum was.

Ook ik ben wel eens de fout in gegaan. Geef ik gerust toe. Kan mij nog heel goed 1 medewerker van boven de 60 herrineren. Hart voor de zaak en een keiharde werkster. Ik heb niet goed herkend dat het niet goed met haar ging. Ondanks signalen die ze gaf. Uiteindelijk is ze met een burn out door de arbodienst naar huis gestuurd en heeft ze 5 maanden thuis gezetene. Ik heb het daar toendertijd best moeilijk mee gehad dat ik zelf niet eerder de signalen heb gezien. Echter heeft die situatie mij wel tot de leidinggevende van vandaag gemaakt.

@Riel: ik heb er nog niet over nagedacht om een coach te worden. Ik wil graag eerst nog meer werkervaring opdoen denk ik.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:47

pandour4evuh schreef:
Of dat ze geopereerd worden aan de knie (vervangen) en dus 3 maanden niet komen werken. het frapante is diegene doet het zittende werk op de afdeling.

Hier wil ik toch even op reageren. Gelukkig zelf geen ervaring met vervangen knieën maar mijn zoon heeft een kruisbandoperatie gehad. Toen hij terug naar school ging was het grootste probleem net het stilzitten. Hij hobbelde probleemloos op krukken de gangen door, en trappen op en af. Maar een uur stilzitten was heel pijnlijk. Gelukkig begripvolle lectoren en hij had afgesproken dat hij als het te erg werd het lokaal mocht verlaten om wat beweging te nemen en dan terug te komen.
Dus ik kan echt wel begrijpen dat zittend werk niet altijd de oplossing is.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 12:12

Sclimpre schreef:
pandour4evuh schreef:

Hier wil ik toch even op reageren. Gelukkig zelf geen ervaring met vervangen knieën maar mijn zoon heeft een kruisbandoperatie gehad. Toen hij terug naar school ging was het grootste probleem net het stilzitten. Hij hobbelde probleemloos op krukken de gangen door, en trappen op en af. Maar een uur stilzitten was heel pijnlijk. Gelukkig begripvolle lectoren en hij had afgesproken dat hij als het te erg werd het lokaal mocht verlaten om wat beweging te nemen en dan terug te komen.
Dus ik kan echt wel begrijpen dat zittend werk niet altijd de oplossing is.

Staand of afwisselend werk is ook geen enkel probleem. Het probleem was dat die werknemer perse thuis wou blijven terwijl wij een groot arsinaal hebben aan werkzaamheden. We hebben zelf sta/zit tafels. sta krukken etc.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 18:44

In grote productiebedrijven is er gewoon altijd wel wat te doen en op het gebied van “Arbeidstherapie” heel wat mogelijk met betrekking tot aangepast werk en het werk dan zo aanpassen, dat het bij de behoefte van de desbetreffende zieke medewerker past. Grote productie bedrijven waar ik gewerkt heb, hadden ook altijd een contract met de regiotaxi centrale, dus in vervoer binnen 50 km kon makkelijk voorzien worden, als mensen zelf niet zouden kunnen rijden. Het bedrijf betaalde dan de regiotaxi en dan werd de standaard reiskostenvergoeding ingehouden van het loon.

Voor een bedrijf loont het veel meer om een regiotaxi te betalen, al is het maar voor enkele uren vervangend werk, dan om de medewerker thuis te laten.

Maar inderdaad zijn er dan nog steeds genoeg mensen die daar niet of onvoldoende aan mee willen werken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 21:34

Het lijkt mij persoonlijk juist wel fijn om zo toch aan het werk te kunnen zijn al is het maar voor bijvb halve dagen.
Zo lang thuis na een operatie ik moet er niet aan denken. Vond 3 weken al verschrikkelijk na mijn achillespees operatie :=

Ik kon niks echt zelfstandig doen behalve dan naar de wc gelukkig.
Werken had wel gekund met ophalen en thuisbrengen maar werkgever zei zelf blijf maar thuis en wilde niks weten van mij jamaar.
Dus heb ik mij thuis gruwelijk verveeld, want ik kon niet zelfstandig naar buiten :=

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:41

Ben nu toch wel heel erg benieuwd hoe TS deze situatie heeft aangepakt.