Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:56

Geen timer op je wasmachine? Ik zet de was vaak 's avonds aan, dat ie dan 's morgens klaar is. We hebben wel een tapijtje onder de machine gelegd zodat ie niet teveel herrie maakt en we er wakker van worden 's nachts.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 08:29

Wij staan om 5.30 op en gaan om 6.30 van huis weg. Dat is iets te vroeg. :o
Maar ik ga even puzzelen. :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:27

Ik lees al een tijdje mee en heb nu zelf een vraag/dingetje. Dit past ook wel een beetje in het straatje van dit topic vind ik. Ik heb 2 oude laptops en een paar super oude mobieltjes. Die kán ik inleveren in de wecycle bak bij de mediamarkt, maar welke andere opties zijn er nog meer (ze werken nog, maar enorm traag enzo) en wat zou de beste optie zijn?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 18:00

imd schreef:
Ik lees al een tijdje mee en heb nu zelf een vraag/dingetje. Dit past ook wel een beetje in het straatje van dit topic vind ik. Ik heb 2 oude laptops en een paar super oude mobieltjes. Die kán ik inleveren in de wecycle bak bij de mediamarkt, maar welke andere opties zijn er nog meer (ze werken nog, maar enorm traag enzo) en wat zou de beste optie zijn?

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar :j Hier ook nog een aantal oude mobieltjes liggen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 18:12

Ik eigenlijk ook wel. Ik had een merk gevonden dat juwelen maakte van oude electronica maar dat stond nog in de kinderschoenen, waren nog bezig met crowdfunding.
Ik ben eigenlijk benieuwd of er nergens is waar je ze kan inleveren en ze de grondstoffen opnieuw kunnen gebruiken?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 18:53

Mobieltjes kunnen o.a.naar Stichting AAP en de Paardenkamp.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 20:12

Ik heb ze vroeger vaak ingeleverd bij Gaia Zoo, daar hadden ze een container staan voor oude mobieltjes zodat de stofjes die uit het regenwoud komen uit die mobieltjes kunnen worden hergebruikt.

Even opgezocht: https://www.gaiazoo.nl/inzamelactie
Ik weet niet of je ze ook kan opsturen daarheen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:42

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:59

Oohh leuk een duurzaam topic.
Hier probeer ik met het gezin ook zoveel mogelijk duurzaam en milieubewust te zijn.

Ik gebruik:
- haarzeep (shampoo bar)
- vaste zeep
- azijn als conditioner
- toothtabs
- Bubble Buddy schoonmaakzeep (Nog maar sinds vrijdag maar echt liefde en hier kun je ook wasmiddel van maken!)
- schoonmaakazijn
- menstruatie cup
- wasbare inlegkruisjes
- we scheiden al het afval
- broodtrommel ipv plastic, eventuele zakjes gebruik ik bij de uitlaatronde van de hond.

Ik wil o.a. nog toevoegen straks;
Een eigen moestuin (Nu ja. Paar bakken van MM)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:03

8nnemiek schreef:
Ik heb ze vroeger vaak ingeleverd bij Gaia Zoo, daar hadden ze een container staan voor oude mobieltjes zodat de stofjes die uit het regenwoud komen uit die mobieltjes kunnen worden hergebruikt.

Even opgezocht: https://www.gaiazoo.nl/inzamelactie
Ik weet niet of je ze ook kan opsturen daarheen.

Esther_ schreef:
Via https://www.eeko.nl/goede-doelen/ kun je meerdere goede doelen vinden voor het inleveren van telefoons,kleding, etc.

Yes dankje kei goed! Gelijk even een punt gevonden, als ik er nog is in de buurt ben kan ik heel wat inleveren :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:54

magda_90 schreef:
Dat dus. Een eco programma duurt 3,5 uur hier. Icm de droger die niet tegelijkertijd aan kan (huurhuis met maar 2 groepen) kan ik dan nooit binnen één dag mijn was wegwerken.
Ik zal morgen echter wel kijken hoe de wasnoten het doen met een ecoprogramma.

een droger lijkt me eerlijk gezegd niet duurzaam, of je hebt zonnepanelen? vooral om deze tijd is het duurzamer om het buiten te hangen of op een rek

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:04

Moet je wel de ruimte binnenhuis huis hebben om het kwijt te kunnen of een tuin. Ik woon in een kleine flat op 3 hoog. Nu met deze wind de was buiten hangen en ik kan het door de wijk heen terug zoeken. _O-

Door de broeken, beddengoed en handdoeken in de droger te doen kan ik tenminste de truien en werkkleding ed. op een wasrekje hangen zonder dat je je nek breekt in huis.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:14

Een heel interessant en leuk topic. Ik moet lachen om uit wasbaar maandverband. Toen ik kind was herinner ik me nog dat mijn moeder deze had. Wat waren we blij me de maandverbanden en later zelfs de tampon. Die is uitgevonden toen ik al menstrueerde en het uit wasbaar maandverband was toen wel passé.

Als toevoeging als het gaat om schoonmaakproducten ben ik erg blij met de hakawerk producten https://www.hakawerk.fr/pages/start deze dame komt bij ons langs. Deze in Duitsland https://www.hakawerk.de/pages/start . Ik gebruik de neutralseife voor de schoonmaak hier en de gîte, om mee af te wassen en ook voor in de vaatwasmachine die ik afwissel met frans ecologisch afwasmiddel tabletten, ik gebruik het witwasmiddel (kookprogramma) voor de handdoeken van de gîte en alle witte was (nog nooit zo'n schone was gehad) en ik gebruik de citroen product tegen de kalkaanslag en die is zo goed en snel dat ik deze ook voor de gîte gebruik.
De ecover toen ik hem gebruikte was een zeer slap aftreksel als het gaat om echt goed schoon worden. Van hakawerk gebruik ik ook de shampo en de douche gel. De douchegel is fantastisch. Ik heb sinds ik deze gebruik GEEN deodorant meer nodig. Voor de deodorant gebruik ik de rose van Weleda die ene keer dat ik nog deodorant gebruik (https://www.powersante.com/weleda-deodo ... idEALw_wcB).
Wat me opvalt is sinds ik natuurlijk deodorant gebruik ik amper of niet meer ruik en met de hakawerk douchegel wassen onder mijn oksel is het ruiken helemaal over, zelfs als ik transpireer.

Ik ben normaal niet van de reclame maken, maar wel voor bovenstaande producten. Omdat wij een septic tank hebben en dus geen riolering moet ik deze producten gebruiken en kan ik nergens eens een oogje dicht knijpen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:03

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:05

Zo’n cup lijkt me dus echt niks :o Ik doe al best wat aan duurzaamheid, maar wasbare menstruatiedingen, zo’n cup of wasbare luiers gaan me echt te ver.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:15

verootjoo schreef:
Zo’n cup lijkt me dus echt niks :o Ik doe al best wat aan duurzaamheid, maar wasbare menstruatiedingen, zo’n cup of wasbare luiers gaan me echt te ver.

Ik gebruik al jaren een cup en ondanks wat opstartproblemen zou ik nooit meer anders willen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:18

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:20

Cup is volgens mij hier ook al een paar keer langs gekomen.

Gratis hoeft van mij niet, mijn cup heeft mij eenmalig 30 euro ofzo gekost, daar spaar ik heel veel tampons mee uit. Ik zou een soort principe als Toms dat voor zijn schoenen hanteert wel mooi vinden, dat bij aankoop van een cup, er gratis eentje uitgedeeld wordt in een gebied waar vrouwen geen toegang hebben tot menstruatiebenodigdheden (dat dat geen feest is, zie de docu 'Period. End of Sentence' op Netflix).

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:20

Ik vind wel dat er iets in zit om menstruatie producten gratis te maken en dan zou het top zijn als we zo vooruitstrevend zijn om de cup dan te nemen

Een systeem waar ze er een weg geven zou ook top zijn, niet alleen aan 3e wereld landen maar ook aan daklozen

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:41

_Christina schreef:
magda_90 schreef:
Hoe vaak hergebruik jij de noten met 60 graden was?

Ik heb er zoveel in het zakje zitten als de verpakking suggereert (ik weet even niet hoeveel dat er zijn). Elke was doe ik daar een hele of halve nieuwe bij. Als ze op zijn, dan beginnen ze uit elkaar te vallen. Zo eentje vis je er dan dus weer uit. Ik meen dat er op de verpakking staat dat je er een paar koudere wasjes mee kunt draaien en slechts een keer een hete was. Maar zelfs als ik er niet elke keer een nieuwe bij doe en gewoon was tot ze uit elkaar vallen, duurt dat wel langer dan een was.

Om hier nog even op terug te komen:
Volgens de verpakking doe je 5-8 halve noten in het zakje en kun je ze bij lage wastemperaturen een keer hergebruiken. Maar er staat wel bij, hoe hoger de temperatuur, hoe beter de wassende stoffen uit de noten loskomen. Tevens wordt er aangeraden om bij erge vlekken en witte was, vlekkenzout(? letterlijk vertaald) toe te voegen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 01:38

Sowieso mogen menstruatieartikelen wat mij betreft in het basispakket :j maar da's een heeel andere discussie vrees ik :=
Moet nog steeds een keer langs de etos

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:57

Vandaag mijn eerste bestelling ontvangen van biggreensmile.nl er zat een product dubbel in, er ontbrak een product en mijn conditioner had gelekt.. maar het is netjes opgelost :)

Ik ben heel benieuwd naar het wasmiddel en de houtskool tandpasta.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:27

Houtskooltandpasta vind ik een heel mooi concept, maar gezien ik hele slechte tanden heb ga ik er maar niet aan beginnen... :n
Wel benieuwd naar je ervaring Selka!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:50

Ik durf er ook niet fulltime aan ondanks dat ik nog nooit een gaatje ofzo heb gehad. Ik heb er een natuurlijke tandpasta naast gekocht met fluoride.

Ook de deodorant van Sukin ben ik heel benieuwd naar. Ruikt lekker, erg subtiel. Sowieso heb ik meerdere producten van dit merk gekocht. Overal vrij (sls/parabenen/alcohol etc.) van alleen helaas wel een plastic verpakking.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 23:04

Ik heb tanden poets tabletjes , de kinderen vinden ze vooral interessant. Ik ben verslaafd aan paradontax... gebruik ik iets anders krijg ik geheid ontstekingen e.d..