Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:15

Schuttingleed.....hier dan andersom. Wij wonen vrijstaand met flink uitzicht. Jaren van kunnen genieten tot we nieuwe buren kregen...afspraak gemaakt ivm honden hoe we de afscheiding zouden doen, wij zouden zorgen voor een heg van voor tot achter en hun het hek zodat hek weg zou vallen in de heg. Wij hebben tuin van 2000m2 dus heel veel heg wat er geplant moest worden. Eindelijk waren wij klaar, buren hoorde je elke keer hoe fijn het was tot we het laatste stukje heg plaatste....ja wij willen een schutting al vanaf het begin want bla bla bla.....gevolg staat nu een mega lelijke schutting, schots en scheef op hun erf,niet eens gehele kant en staat nu alsof geld op was voor de rest, uitzicht weg en kon mijn tuin opnieuw inrichten en heg verwijderen aan die kant want was geen gezicht meer de combinatie.

Hoop dat je tot een oplossing kunt komen of dat nou samen is of apart. Betaald ze mee is het meegenomen en zo niet is het ook haar goed recht.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:55

Paar prikpaaltjes en en stroomdraadje en de hond blijft keurig in de tuin. Wel ff zielig, maar t helpt wel. En verreweg t goedkoopste. Doel behaalt

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:20

Eehm, de wet bepaalt dat je buurvrouw gewoon moet meebetalen. Artikel 5:49 bw zegt: ‘ieder der eigenaars van aangrenzende erven [...] kan ten alle tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht [...]. De eigenaars dragen in de kosten van die afscheiding in gelijke delen bij’. Het enige heikele punt is dat jij niet de eigenaar bent, maar de huurder, en dat dat voor buurvrouw wellicht ook geldt. In dat geval moet je t helemaal niet met haar regelen, maar met de huisbazen. Erfafscheiding is de standaard

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:34

vevina schreef:
Ik ben echt verbaasd over hoeveel mensen het normaal vinden geen erfafscheiding te plaatsen bij een rijtjeswoning. Daar heb ik mij dan helemaal in vergist. Dacht echt dat het volkomen normaal was om in je tuin een gezamenlijke erfafscheiding te plaatsen op de erfgrens. Maar oke duidelijk! Dan weten wij wat we moeten doen.

Ik ben het volledig met je eens hoor. Hond of geen hond, het is toch logisch dat er iets van afscheiding tussen de tuinen staat. Ben benieuwd hoeveel bokkers geen afscheiding hebben staan, in wat voor vorm dan ook.

Toen wij hier 12jr terug kwamen wonen, eveneens nieuwbouw, zijn we met een aantal buren bijelkaar gaan zitten over een erfafscheiding. Niet alle buren wilde het dure hekwerk wat wij wilde, dus 3 deuren verder hebben ze schermen van de bouwmarkt, de rest van het blok heeft dezelfde. Iedereen heeft een gedeelte betaald.

Ik vindt het heel gebruikelijk iig. Wij zijn er gaan wonen in nov, maar het heeft hier ook tot het voorjaar geduurd voordat we over erfafscheiding begonnen na te denken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:10

FloortjeM schreef:
Eehm, de wet bepaalt dat je buurvrouw gewoon moet meebetalen. Artikel 5:49 bw zegt: ‘ieder der eigenaars van aangrenzende erven [...] kan ten alle tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht [...]. De eigenaars dragen in de kosten van die afscheiding in gelijke delen bij’. Het enige heikele punt is dat jij niet de eigenaar bent, maar de huurder, en dat dat voor buurvrouw wellicht ook geldt. In dat geval moet je t helemaal niet met haar regelen, maar met de huisbazen. Erfafscheiding is de standaard

Ha fijn, eindelijk iemand die het snapt _/-\o_
Volgens mij geldt het ook voor huurders.

Mri

Re: Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:52

De buurvrouw mag zelf bepalen of zij haar geld in een schutting wil steken of in iets anders.
Nieuwbouw kost gewoon veel geld. En dat de TS een hond heeft is niet het probleem van de buurvrouw.En als jullie het niet eens worden over een gezamelijke erfafscheiding dan is het aan de TS om er eentje op haar eigen grond te zetten.

wij wonen ook nieuwbouw. Met de buren aan de andere kant van de "2 onder 1 kapper" hebben wij samen een korte schutting genomen. Tot het terras zodat je beiden voldoende privacy hebt. Zij kwamen met een idee wat wij ook mooi vonden en daaruit volgde 2 opties voor ons, meteen geheel mee doen en hetzelfde nemen, of alleen de palen en dan zelf iets tegen onze kant zetten.

Op het stuk erna zouden we nog kijken wat het ging worden. Wij hebben inmiddels een kruipende dochter en ons vlonder is klaar. De tuin moet baby/kind proof gemaakt worden en er moet dus een hekje komen.
Wij willen dat en ik ben er vanuit gegaan dat wij dat geheel zelf zouden gaan betalen. Omdat ik vind dat het wel in overleg moet. (onze andere buren hebben een foeilelijke schutting geplaatst. Gelukkig zien wij maar 40 cm daarvan als we in de tuin zitten en het andere stuk alleen als we op het vlonder zitten). Gister dus een appje gestuurd met een foto, wij willen voor Fleur een hekje plaatsen langs de damwand en op de scheiding van de tuinen. Zijn jullie er OK mee als we zo'n hek plaatsen? Daarop was de reactie: prima hoor! laat maar weten wat de kosten zijn voor het stuk op de erfscheiding, dan delen we die.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:56

vevina schreef:
Sinds oktober zijn mijn vriend, onze hond en ik in een nieuwbouw huurwoning gaan wonen. Graag willen wij, aangezien wij een hond hebben, een erfafscheiding plaatsen. Met onze rechterburen hebben we contact gehad over een schutting en die laten we binnenkort plaatsen. De linkerbuurvrouw hadden we nog niet gesproken. Geen probleem uiteraard want iedereen is druk met klussen dus die schutting komt wel.

Nu hadden wij haar haar pas gesproken omdat wij toch graag een schutting willen plaatsen zodat onze hond lekker vrij in de tuin kan lopen. Conclusie van het gesprek was dat de buurvrouw op geen enkele manier mee wil betalen aan een erfafscheiding. Hiermee naar de woningbouw geweest of het niet verplicht is om een erfafscheiding te plaatsen, maar nee niemand is verplicht blijkbaar om mee te betalen aan een erfafscheiding. Uiteraard mochten wij wel een eigen betaald schutting plaatsen op eigen grond.

Nu kwam ze klagen over dat onze hond bij haar in de tuin loopt. Hierop heb ik aangegeven dat zij de gene is die geen erfafscheiding wilt plaatsen, en ik geen zin heb om altijd buiten als een agent toe te kijken of mijn hond wel in onze eigen tuin blijft. Hierop kreeg ik als commentaar dat wij een hond hebben genomen en het dus ons probleem is. Met dit commentaar ben ik het volledig eens maar wel als de buurvrouw uiteraard open staat voor een erfafscheiding.

De simpelste optie is uiteraard een eigen schutting plaatsen op eigen grond. Ons probleem is alleen dat deze woning ons al ontzettend veel geld gekost heeft omdat hij volledig kaal opgeleverd werd. En wij zijn niet van plan om hier jaren te wonen. Een optie is natuurlijk om een goedkope schutting te plaatsen, maar die ligt met de wind van deze dagen natuurlijk zo om.

Ik vroeg me af of de buurvrouw ons kan dwingen om de hond in onze tuin te houden als zij de gene is die geen erfafscheiding wil. Daarnaast ben ik benieuwd of meerdere bokkers dit probleem hebben gehad met hun buren en hoe jullie dit opgelost hebben.

Plaats weidepaaltjes met stevig gaas ertegen
1 meter hoog .
En je hebt je afscheiding
Je houdt je hond op je eigen erf grens .
Zo deed ik het ook .
Opgelost
Goedkoop en netjes

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:59

Nikass schreef:
FloortjeM schreef:

Ja, ik had dat idee ook al :7 Maar als je het neertypt wordt je voor gek verklaard door de ‘boktjuristen’ :')
Gelukkig is FloortjeM een echte jurist/advocaat dus weten we nu hoe het zit. _/-\o_

De vraag is natuurlijk alleen wat je burenrelatie je waard is en hoever je wilt gaan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:00

Ik zou zelf geen zin hebben in gedoe, en een simpele afscheiding plaatsen.
Ook al zou je buuf kunnen dwingen,mee te betalen, hier worden de verhoudingen niet beter op .

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:25

Ik stond er ook al van te kijken, het lijkt mij heel normaal dat er bij een rijtjeshuis een schutting of heg wordt geplaatst en je de kosten deelt. Natuurlijk overleggen wat voor een afscheiding het moet worden. Hier in de wijk zijn overal schuttingen en heggen. Raar dat iemand dat niet wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:30

Nikass schreef:
FloortjeM schreef:

Je kan het ook anders zien bij huren, Ts heeft bezichtiging gedaan en is akkoord gegaan met een huis zonder erfafscheiding.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:40

De feitelijke betekenis van art. 5:49 BW

Art. 5:49 BW geeft u weliswaar een vorderingsrecht (dan wel plicht) tot uw buur tot het meewerken en meebetalen van bijvoorbeeld een schutting op de erfgrens, in het concrete geval zal u er alsnog samen met uw buur uit moeten komen. De wet bepaalt namelijk niet de soort scheidsmuur, de prijs van de scheidsmuur of de wijze van onderhoud aan deze scheidsmuur. Met andere woorden: uw vorderingsrecht naar uw buur bestaat uit een dat en niet uit een wat moet worden geplaatst.

Als u er niet met uw buur uit kan komen, kan het lonen de muur op uw (gehuurde) erf tegen de erfgrens aan te plaatsen. U heeft dan geen toestemming nodig van uw buur en uw buur mag geen gebruikmaken van uw muur. (Let op: u heeft veelal wel toestemming nodig van uw verhuurder.)

Afsluitend

De scheidsmuur is een lastiger onderwerp dan vaak in eerste instantie wordt gedacht. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat u in uw concrete geval nog steeds niet goed weet wat uw rechten en plichten zijn. Dit was ook een beetje de bedoeling van deze bijdrage. Dat wil zeggen, dat ik u naast kennis van het wetsartikel mede bewust wilde maken van het feit dat de wet – in dit geval art. 5:49 BW – niet altijd zomaar kan worden toegepast. Het belangrijkste wat u moet onthouden is dat samen eruit komen met uw buur prioriteit verdient. Maar evenzo belangrijk is dat aan welke kant van de grens u ook staat, wanneer u niet meer weet wat te doen, mijn collega’s en ik u met kennis, kunde en plezier bijstaan!

https://www.srk.nl/nieuws/archief-2016/ ... eschutting

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:56

Ts, ik weet niet welke omgeving je woont, maar ik heb 4 houten schuttingpanelen. Zijn 1.40 hoog (staan nu op een muurtje) bij 1.80m. Je mag ze (vanaf morgen) gratis ophalen als je wil omgeving eindhoven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:32

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:59

TS, je benoemt in latere reacties dat het niet om de hond gaat maar in de openingspost wordt de hond wel vaak genoemd. Daarom is dat denk ik verwarrend voor ons..

Verder ben ik het eens met de reacties, gewoon proberen goedkoop hekwerk oid te regelen :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:29

Toen wij 12jr geleden in ons vorige huis kwamen wonen (tussenwoning) stond er tussen de ene buurman en ons een schutting en tussen de andere buren en ons een coniferenhaag van ruim 2m hoog.
Die haag werd door alle katten in de wijk gebruikt als kattenbak en nam enorm veel ruimte in.
In overleg met de buurman hebben we toen de haag weggehaald en een lage schutting/hek neergezet met ook nog een plankje bovenop voor je drankje in de zomer.
Buur is geen zonaanbidder en ik ben ook niet van plan om in een woonwijk omringt door andere huizen naakt door de tuin te gaan lopen dus we waren allebei blij. Spraken elkaar eerder nooit maar met de lage afscheiding knoop je veel sneller een praatje aan als je beide in je tuin bent en eigenlijk was het gewoon heel erg gezellig. Uiteindelijk hebben zijn andere buren (dus niet aan ons vast maar bij buur aan de andere kant) via hetzelfde principe een lagere afscheiding geplaatst, hoog genoeg dat als je zit dat je er net niet overheen kan kijken maar bij staan makkelijk (en lekker een beetje leunen en je glas erop kunnen zetten). Ik vond het ideaal.

Nu hebben we rondom schuttingen van 1.80m, dat is ook prima maar vond de lagere toch echt leuker. Ik zou ook niet heel gelukkig worden van zo'n luchtplaats, en je hoeft niet naar je buren te kijken he.
Maar van een loslopende hond zou ik echt diep ongelukkig worden, ik heb geen hond en ik heb ook niks met honden en ik wil ze ook niet in mn tuin.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:52

TS: gaat het om de achter- of de voortuin?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:03

Wij hebben ook een soort gelijke situatie gehad, al hebben wij toendertijd wel rekening gehouden met onze oude buren. Toen wij onze eerste koopwoning kochten hebben met onze buren en achterburen samen aan 1 zijkant en achterkant een stenen muur geplaatst. Aan de andere kant konden we niks doen omdat de buurman dan niet meer met zijn auto achterom in de garage kon komen. Tegen onze buurman aan de rechterkant gezegd dat hij onze grond nu gebruikte terwijl hij daar geen recht op had. En dat wij zodra hij zijn auto verkocht wij onze grond weer terug namen. Buurman blij dat wij zoveel begrip toonde. De buurman verkocht op een gegeven moment zij auto vanwege zijn hoge leeftijd hebben wij onze tuin "recht getrokken" (scheelde een aantal meters) en afgemaakt met een laag hek. Want hij was al 60 jaar gewend om het "open" en vrij uitzicht te hebben in onze tuin. In samenspraak met de buren hebben wij een lagere schutting geplaatst. De beste man overleed nog geen jaar later, toen mevrouw naar een bejaardentehuis moest/ ging werd de woning verkocht.

We kregen nieuwe buren die ook geen (hogere) schutting wouden en zelfs wilde dat wij weer onze tuin kleiner gingen maken.Wij hadden een meter naast het huis wat van ons was en zij hadden op 2 meter erfdienstbaarheid.. Wij moesten maar over een stuk van bijna 15 x 1 m opgeven.. Zodat zij weer met de auto achterom konden. Tot toen hadden wij pad van 3 m breed. Doordat wij hier niet aan mee wilde werken begon met name de vader van de buurvrouw te "treiteren" wij hadden onze poort gelijk aan ons huis gemaakt waardoor er op het laatste stuk een doorgang van 2 m was. Haar vader probeerde die doorgang te vergroten door iedere keer een aanhanger die breder was dan 2 m er door te krijgen zodat uiteindelijk onze toen nog redelijke nieuwe hekwerk en poort naar de filistijnen ging. Ik heb de beste man en buurvrouw er diverse keren op aangesproken ik moest mijn tuin maar weer veranderen dan had ik er geen last van..
We hebben uiteindelijk bij een timmerman een nieuwe houten schutting laten maken en deze in ijzeren profiel palen die in de beton stonden geplaatst. Probleem opgelost.. dacht ik... Op een gegeven moment zit ik in mijn tuin hoor ik mijn buurvrouw tegen haar vader zeggen dat ze verf had gekocht om mijn schutting te gaan verven.. Ik ben toen maar even naar haar toe gelopen en heb haar een "cursus" hoe maak ik vrienden gegeven..

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:17

Niet het hele topic gelezen maar moet de huurbaas dit niet regelen? Inderdaad heel raar dat er geen schutting geplaatst wordt bij een rijtjeswoning!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:18

Nee. Toen m'n ouders hun nieuwe woning kregen moesten ze ook zelf de schutting plaatsen en bekostigen.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:25

Gek! Ik huur zelf en Belgie dus weet de regels in Nederland niet wat betreft huren (ook al ben ik gewoon nederlander :+ ) vorige huurwoning had in het begin ook geen scheiding. Huurbaas gebeld en gezegd dat ik graag een afscheiding wilde omdat buurjongen en zijn vrienden graag in mijn tuin voetbalde etc... Nog geen 2 weken laten hebben ze het onderling geregeld en stond er een afscheidin. Jammer dat dat in Nederland niet zo gaat...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:48

flitzz schreef:
We kregen nieuwe buren die ook geen (hogere) schutting wouden en zelfs wilde dat wij weer onze tuin kleiner gingen maken.Wij hadden een meter naast het huis wat van ons was en zij hadden op 2 meter erfdienstbaarheid.. Wij moesten maar over een stuk van bijna 15 x 1 m opgeven.. Zodat zij weer met de auto achterom konden. Tot toen hadden wij pad van 3 m breed. Doordat wij hier niet aan mee wilde werken begon met name de vader van de buurvrouw te "treiteren" wij hadden onze poort gelijk aan ons huis gemaakt waardoor er op het laatste stuk een doorgang van 2 m was. Haar vader probeerde die doorgang te vergroten door iedere keer een aanhanger die breder was dan 2 m er door te krijgen zodat uiteindelijk onze toen nog redelijke nieuwe hekwerk en poort naar de filistijnen ging. Ik heb de beste man en buurvrouw er diverse keren op aangesproken ik moest mijn tuin maar weer veranderen dan had ik er geen last van..
We hebben uiteindelijk bij een timmerman een nieuwe houten schutting laten maken en deze in ijzeren profiel palen die in de beton stonden geplaatst. Probleem opgelost.. dacht ik... Op een gegeven moment zit ik in mijn tuin hoor ik mijn buurvrouw tegen haar vader zeggen dat ze verf had gekocht om mijn schutting te gaan verven.. Ik ben toen maar even naar haar toe gelopen en heb haar een "cursus" hoe maak ik vrienden gegeven..

Hadden de buren nou eigenlijk recht van overpad (zoals de eerdere buurman die later overleed ook had?) of hadden jouw ouders recht van overpad (erfdienstbaarheid)
In beide gevallen mag je de boel toch niet zo afzetten dat er niemand meer gebruik van kan maken?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:44

Het is een heel verschil of je een koopwoning hebt of een huurwoning. In het eerste geval zou ik de Rijdende Rechter bellen, in het tweede geval de woningcorporatie.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:45

Ik lees het zo dat er bij Flitzz geen recht van overpad was (die normaal gezien ook notarieel vastligt in de koopakte van je huis), maar dat er puur vanuit goodwill gehandeld is, zolang de oude buurman nog leefde.
Dat hij er wel overheen mocht, maar daar wettelijk geen aanspraak op had.

En dat later de nieuwe buren dat hebben proberen "af te dwingen".

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:36

Wauw, de manier waarop sommige mensen reageren!!! Lezen en dan begrijpend lezen valt echt niet mee he!!!!?
Ik heb de eerste bladzijden doorgeworsteld, daarna alleen de TS bijgehouden.
Deze weet heus wel dat haar hond haar eigen verantwoordelijkheid is. Om de reden die ze aangeeft, zoekt ze naar mijn idee gewoon tips om de hond binnen de tuin te houden, op een manier die te betalen is....
Al die preken zijn echt niet nodig.