(Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:13

germie schreef:
Aan het strand liggen verveelt hier ook al binnen 2 uur.
Mijn vakanties zijn wegens duiken soms ook prijziger, hoewel je autohuur anders ook hebt. En waar ik geen entreegelden voor musea betaal heb ik dan fleshuur. Dus persaldo zal het verschil meevallen. Maar een weekje grotduiken in de lot komt op minder dan 600 all in. Incl eten, diesel, tol, overnachten en flesvullingen.

Maar als je single bent betaal je de hoofdprijs. Sommige reizen zijn niet eens alleen te boeken. Ik heb 1 keer zelfs een virtuele reispartner opgegeven en die 1 dag voor vertrek afgezegd, want ik moest en zou die wintersportweek maken en alleen boeken ging niet ( en de prijs samen was dan net zo veel als bij andere reizen p.p.) Belachelijk eigenlijk. En je kunt hier echt niet op bezuinigen, want soms wil je wel even weg. Met partner scheelt dan zeker in de prijs p.p.
Single wintersportreizen voor een fatsoenlijke prijs zijn er niet. Ook is het aanbod zo enorm beperkt dat het gewoon geen optie is.

Als single is besparen soms echt moeilijker. Alle vaste lasten draag je ook alleen.

Ik had laatst een hele discussie hierover met een vriendin, die nog geen seconde in dr leven alleen heeft gewoond.. Zij dacht oprecht dat ik niet minder duur uit was.. Dat heb ik ff uit haar wereld geholpen. Ik betaal verhoudingsgewijs in mijn eentje veel meer dan zij, ging er moeilijk in, tot ik bedragen ging noemen voor GWE, tv, auto :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:21

Relaxed schreef:
Suzanne F. schreef:
Toch grappig om te zien dat er aan vakanties en stedentrips dus wel makkelijk veel geld wordt uitgegeven. Dat jaag je er in een korte tijd doorheen.

Maar daar werk ik ook hard voor.. Ik leef nu. Later haal ik misschien niet eens..

Eens, maar als jij blij wordt van je impulsinkopen geldt daar hetzelfde voor.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:51

Shaggy09 schreef:
Voor mij word dit een dure maand, carnaval.
Maar daar geef ik gerust geld aan uit. En dan niet onnodig veel, maar gewoon meer dan ik in een reguliere maand uit geef. Carnaval is hier in oeteldonk een en al gezelligheid en de mooie herrineringen zijn meer dan geld waard <3

Hetzelfde geld denk ik voor iedereen die graag wat meer geld uitgeeft aan een vakantie. Ja, je jaagt er inderdaad grote bedragen doorheen maar het zijn wel allerlei geluksmomenten die je voor je leven bij je draagt. Als ik een nieuwe tas koop denk ik daar niet over 20 jaar nog met smart aan terug.

Oeh we hebben hier een Oeteldonkse in ons midden!

Avanti

Re: (Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:41

Op reizen besparen wij ook niet, we houden van nieuwe plekken ontdekken en mooie natuur, de onderwater wereld. Alleen als de prijs kwaliteit onder niveau is willen we nog weleens zuinig doen.
Al wordt de drang om weg te gaan wel minder nu we verhuisd zijn en heerlijk wonen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:31

Suzanne F. schreef:
Relaxed schreef:

Maar daar werk ik ook hard voor.. Ik leef nu. Later haal ik misschien niet eens..

Nee dus, anders had ik toch dit topic niet geopend :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:36

Relaxed schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar je koopt toch iets omdat je daar blij van wordt op dat moment?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:39

Nee, omdat ik dénk dat op dat moment nodig te hebben of zin in te hebben.. Is dus maar van hele korte duur.. Een vakantie is iets heel anders, die herinneringen en ervaringen zijn er over 20 jaar nog.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:45

Kimmie schreef:
Shaggy09 schreef:
Voor mij word dit een dure maand, carnaval.
Maar daar geef ik gerust geld aan uit. En dan niet onnodig veel, maar gewoon meer dan ik in een reguliere maand uit geef. Carnaval is hier in oeteldonk een en al gezelligheid en de mooie herrineringen zijn meer dan geld waard <3

Hetzelfde geld denk ik voor iedereen die graag wat meer geld uitgeeft aan een vakantie. Ja, je jaagt er inderdaad grote bedragen doorheen maar het zijn wel allerlei geluksmomenten die je voor je leven bij je draagt. Als ik een nieuwe tas koop denk ik daar niet over 20 jaar nog met smart aan terug.

Oeh we hebben hier een Oeteldonkse in ons midden!

Gezellug he! <<)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:13

Avanti schreef:
Op reizen besparen wij ook niet, we houden van nieuwe plekken ontdekken en mooie natuur, de onderwater wereld. Alleen als de prijs kwaliteit onder niveau is willen we nog weleens zuinig doen.
Al wordt de drang om weg te gaan wel minder nu we verhuisd zijn en heerlijk wonen!

Sinds ik op de Veluwe woon geniet ik ook enorm van de natuur hier. Toen ik nog in de Randstad woonde had ik veel meer de behoefte om "even weg te vluchten".

Wat betreft geld spenderen aan en tijdens vakantie, daar reserveer ik dan een ruim bedrag voor dat ik op mag maken. Want op vakantie steeds nadenken over wat je dagelijks uitgeeft aan terrasjes, diners, activiteiten. Nee dat is voor mij geen vakantie-gevoel :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:21

Bij mij helpt het om te kijken naar wat ik WEL heb en waar ik blij van word en dat werkt dan in de praktijk dus als volgt:

1 betaalrekening: Mijn loon komt hierop binnen en hier worden mijn vaste lasten van afgeschreven, hier gebruik ik de pinpas niet van.
1 pin rekening: daar wordt per maand een bedrag naar over geschreven wat ik mag uitgeven aan alle overige dingen (boodschappen, paard en vrije tijd)
1 spaarrekening: daar gaat een groter bedrag per maand heen dan er uiteindelijk over blijft. Waarom? Als ik geld van mijn spaarrekening moet halen zie ik dat bedrag slinken (want ik spaar voor vrij grote en nodige uitgaven) en dat wil ik zo min mogelijk, dat maakt dat ik kritischer ga kijken naar hoe hard ik iets wil hebben of nodig heb.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:31

@Shaggy09 en @Kimmie

Hier nog één! *\o/*

Ik wil nog zoveel zien van de wereld! Naar verhouding gaat bij mij ook veel geld op aan vakantie.
(En de lijst is nog lang := )

In 2017 Dia de Los Muertos gevierd in Mexico en daarna gebackpackt.
Vorig jaar Disney World (25 jaar op gewacht).
Dit jaar Svalbard/Spitsbergen

Het grote nadeel van alleen reizen is dat je altijd de l*l bent.
Maar gelukkig ben ik goed in koopjes zoeken. Zo is mijn reis (met overstap en excursie) bijna €600 goedkoper dan de pakketreis met directe vlucht maar zonder excursie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:27

Nu heb ik straks een luxe probleem :+ nieuwe baan en krijg mijn loon per 4 weken, dat wordt echt lastiger plannen.. Weet nog van mijn ex dat dat soms echt onhandig was.. Qua timing met je afschrijvingen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:42

Relaxed schreef:
Nu heb ik straks een luxe probleem :+ nieuwe baan en krijg mijn loon per 4 weken, dat wordt echt lastiger plannen.. Weet nog van mijn ex dat dat soms echt onhandig was.. Qua timing met je afschrijvingen.
Ik heb dat ook bij aan baan gehad, ik zal niet zeggen dat ik daardoor weer snel weg was, maar damn wat irritant :o

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:58

Ik vind per 4 weken ook echt wel irritant...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:38

Zag toevallig van de week iets op de blog van Gierige Gerda over betaald krijgen per 4 weken, ik begreep alleen geen bal van haar uitleg dus of je daar nu veel wijzer van wordt :')

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:51

Ik kan zelf wel met mijn geld omgaan maar mijn vriend voor geen meter. Wat wel werkt is om elk week contant een bepaald bedrag te pinnen voor eten en leuke dingen. Daarna geeft die zn pas aan mij :') maar goed je kunt ook met jezelf afspreken dat je gewoon zelf je pas weglegd. Hij gebruikt zn pas alleen als die een keer moet tanken of voor belangrijke grote uitgaven. Contant ben je je vaak veel bewuster van hoeveel je uitgeeft en ook vooral hoeveel je overhoudt daarna.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:58

Ik denk dat dat wel te regelen is met automatische overboekingen van de meeste banken, waarbij je het storten naar je spaarrekening elke 4 weken doet, en het terugboeken naar je betaalrekening per maand. Als je het nog mooier wilt doen kun je steeds vlak voor een bepaalde rekening wordt afgeschreven (bv zorgverzekering of energie) dat bedrag terugboeken, zodat het er niet lang op staat en je niet te vaak denkt 'hee, ik ben rijk, nu kan ik dit of dat wel doen.'
(En een andere optie is nog steeds een tweede rekening, alle vaste lasten via de een, dagelijkse betaling via de ander.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:01

Alwiene schreef:
Zag toevallig van de week iets op de blog van Gierige Gerda over betaald krijgen per 4 weken, ik begreep alleen geen bal van haar uitleg dus of je daar nu veel wijzer van wordt :')

Dit gaat vooral over salaris per week en per week zet ze dan 25% opzij, dit is dan 100% per 4 weken en kan er dus probleemloos geïncasseerd worden. Althans, zo begrijp ik hem :+

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:04

Relaxed schreef:
Suzanne F. schreef:

Schrijf op wat je wilt halen, wil je een week later nog??
Dan haal je t alsnog.
9 van de 10 keer weet je niet meer waarom je t toen echt nodig vond.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:26

Relaxed schreef:
Alwiene schreef:

Dit gaat vooral over salaris per week en per week zet ze dan 25% opzij, dit is dan 100% per 4 weken en kan er dus probleemloos geïncasseerd worden. Althans, zo begrijp ik hem :+

Oh ja je hebt gelijk, dat was wéér een andere situatie. Ja in grote lijnen begreep ik hem op zich nog wel, maar ik vond het verhaal niet al te duidelijk ofzo :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 07:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:38

Duidelijk idd :j ik ga sowieso een 2e rekening gebruiken voor de vaste lasten, lijkt me het handigst.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:22

Goede link hierboven +:)+
Alleen grappig dat ik daar ook een hoop links tegenkwam in de trend van minimaliseren van je spullen, dat is toch zeker echt een dingetje met besparen en geldzaken :D

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:49

Ik stip ook even aan hier, want het loopt weer de spuigaten uit bij mij :=

Wat bij mij nu dus helpt is echt streng zijn voor mezelf en met mijn neus op de feiten gedrukt worden. :+ Die feiten bevinden zich vooral in mijn kledingkast..
We hebben er net een ruime 7 maanden aan verbouwing opzitten (en logeren bij familie, kamperen in de slaapkamer etc). Er moeten nog wat spullen voor het huis gekocht worden, maar er mag absoluut onder geen beding meer iets voor mezelf bij (kleding, tassen, schoenen en andere rotzooi), daar heb ik echt meer dan voldoende van.. Heb zelfs al een bups op marktplaats gegooid.

Ik heb in elk geval de H&M, bol.com en Zalando app van mijn telefoon verwijderd. Dat scheelt al 75% van de verleiding denk ik. :) Verder heb ik alle mogelijkheden tot afterpay uit gezet en alle accounts niet meer op automatisch aanmelden gezet (ik ben een internet shopper). Als ik ergens direct voor moet betalen, dus met iDeal ofzo, dan ben ik veel bewuster bezig met of ik het eigenlijk wel wil kopen.

Wat boodschappen betreft: wij besparen eigenlijk niet op eten. We eten zelden tot nooit vlees dus dat scheelt al een hoop geld. Verder eten we gewoon waar we trek in hebben. Ik wil echt besparen op onnodige shop uitgaven. :j Niet zozeer omdat het nodig is, maar omdat ik het onnodig en zonde vind om zoveel geld uit te geven aan dingen die ik alleen maar koop "voor de heb" en niet eens omdat ik er echt blij van word.
Vakanties besparen we ook niet op, want die vind ik het geld in 90% van de gevallen meer dan waard.
En we gooien ons huis altijd op AirBNB waardoor we onze vakantie tot nu toe altijd verdienen en nog extra. :D

Verder ook bedacht dat ik bij het ontvangen van mijn salaris direct een vast bedrag naar mijn spaarrekening sluis. Tot voor kort deed ik het andersom, dan ging er op de spaarrekening wat ik over had aan het eind van de maand.

Ben benieuwd hoe dit gaat lukken :)

Ik schrijf dit overigens vooral uit voor mezelf. Zodat ik het kan teruglezen, haha.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:34

Frummels schreef:
Ik stip ook even aan hier, want het loopt weer de spuigaten uit bij mij :=

Wat boodschappen betreft: wij besparen eigenlijk niet op eten. We eten zelden tot nooit vlees dus dat scheelt al een hoop geld. Verder eten we gewoon waar we trek in hebben.

Ben benieuwd hoe dit gaat lukken :)

Ik schrijf dit overigens vooral uit voor mezelf. Zodat ik het kan teruglezen, haha.

Ik bespaarde ook nooit op boodschappen en uit eten, tót ik op een gegeven moment eens ging bekijken wat we met zijn tweeen (!) per maand uitgegeven hadden aan eten, boodschappen en uit eten gaan. Gemiddeld was dit 700-900 per maand! En ik heb echt geen idee hoe we dat deden.

Nu heb ik dus een compleet budget overzicht gemaakt, waarin we ook bijhouden hoeveel er aan dingen uitgegeven mag worden en ook daarnaast wat er daadwerkelijk uitgegeven is. Dit helpt me echt enorm. Zo is het budget voor uit eten gaan teruggeschroefd naar 100 euro en boodschappen naar 400. Gemiddeld kom ik hier wel onder nu.

En we hebben de airfryer weer in dienst genomen, nadat de snackbar geen lekkere friet meer had een keer. BAM. Dat scheelt ook geld :=