Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:42

Plekjes weten en er tijd en ruimte voor hebben om er producten te gaan kopen.

Was laatst een kindje die ondergoed had gekocht voor daklozen.
En mensen die sokken kochten voor daklozen.
Dat mag 2e hands niet.

Kledingbon is denk ik wel fijn. Moet de kledingwinkel wel in de buurt zitten anders kost het teveel reisgeld.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:52

De aardappelen zijn bij de Jumbo 1,13 euro per kilo en de goedkoopste zak patat 1,50 euro per kilo. Aardappelen zijn wel goedkoper als friet. Ik ben er niet mee eens dat er geen andere keuze is dan ongezond eten. Water kost ook geen drol en als je dan een busje aanmaak erbij haalt heb je liters zoete drank dat een pak goedkoper is dan cola of ice tea.

Maar we zijn een beetje in een potato - potato verhaal aanbeland ipv de originele discussievraag te beantwoorden: Wat is de grootste behoefte van minima?

Imo is dat begeleiding en tips om uit de minima te raken. Niet vingerwijzend of goedbedoelend dictaturen maar effectief 'de goede adresjes' leren kennen, helpen koken met goedkope producten en laten zien dat het anders kan.

Huisdieren wegdoen is een lastige. Denk dat als het bij een hond (of 2) of kat blijft dat er geen probleem is maar als er in de tuin een giga voliere staat en binnen een zoutwateraquarium staat te brommen, dat er wel serieus gekort kan worden in de uitgaven. Roken, tja, ik rook zelf ook, niet veel meer ong een pakje per week en zou dit van het vrij te besteden budget laten kopen want iedereen heeft recht om zelf te kiezen waar ze geld aan uit geven. De ene zal een koffie drinken met een vriendin, de ander gaat naar de supermarkt en koopt wat luxere kaas en de derde koopt haar sigaretten of tabak ermee. Boeien.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:57

Misschien is het een idee om een soort van Bokkers helpen Bokkers op te zetten. Ik gok maar zo dat er ook op bokt best veel minima zijn, en gezien dit topic zijn er ook veel bokkers die de helpende hand willen toesteken.

Waarom dit niet koppelen?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:59

_San87_ schreef:
Misschien is het een idee om een soort van Bokkers helpen Bokkers op te zetten. Ik gok maar zo dat er ook op bokt best veel minima zijn, en gezien dit topic zijn er ook veel bokkers die de helpende hand willen toesteken.

Lastig, je mag geen inzamelingen houden, les uit het verleden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:08

Pipodipo schreef:
_San87_ schreef:

Ik bedoel ook geen inzameling. Maar het koppelen van iemand die hulp kan gebruiken met iemand die hulp kan geven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:16

_San87_ schreef:

_San87_ schreef:
Pipodipo schreef:

Ik bedoel ook geen inzameling. Maar het koppelen van iemand die hulp kan gebruiken met iemand die hulp kan geven.

Het lijkt mij verstandiger om daar buiten te blijven, behalve als je beide partijen echt persoonlijk kent.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:17

Schuur_ schreef:
Imo is dat begeleiding en tips om uit de minima te raken. Niet vingerwijzend of goedbedoelend dictaturen maar effectief 'de goede adresjes' leren kennen, helpen koken met goedkope producten en laten zien dat het anders kan.

_/-\o_ Ik denk dat je hier echt goed mee zit.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:34

Citaat:
Imo is dat begeleiding en tips om uit de minima te raken.

Daar ben ik het voor een deel zeker mee eens. Het is altijd beter om een oplossing te vinden dan een lapmiddel.

Jammer genoeg is het niet voor iedereen weggelegd. Als je jong en gezond bent en je zit (tijdelijk?) in zo'n situatie dan heb je nog wel goede mogelijkheden/vooruitzichten, maar als je erg ziek en/of oud bent, dan wordt het meteen een heel stuk lastiger.......

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:41

Schuur_, bij AH zie ik 3kg aardappelen voor € 4,35 tegenover 2,5kg patat voor € 1.99.
Nu is 1) € 4,35 een flink bedrag uit een beperkt weekbudget, 2) 3kg aardappen niet 3kg ‘eten’, de schil weegt ook wat en 3) je eet niet enkel een bord gekookte aardappelen, dat is met patat (met wat dipsaus) niet ongewoon.

Maar goed, eten en kleding kun je zo gek maken als je wilt. Er zijn andere kostenposten waar mensen ook aan zitten, zoals huur, gas, verzekeringen, etc.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 18:13

Soms kan je kwijtschelding krijgen voor gemeentelijke belastingen.
Huurtoeslag en zorgtoeslag aanvragen.
Gemeente vragen voor geld om je kind te laten sporten.

Maar je wil toch ‘meedoen’.
Kind op middelbaar onderwijs heeft een smartfoon en laptop nodig.
Anders kan het geen huiswerk maken.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 18:29

Brainless schreef:
Wat mensen (kunnen) krijgen via de voedselbank verschilt ontzettend per gemeente.

Ik weet van een gezin die voor (ca) 5 dagen eten (brood, beleg, vlees, pasta/aardappels, groente en fruit) krijgt via hun voedselbank, incl luiers en babyvoeding.
En soms ook wasmiddel/shampoo.

Er zijn ook voedselbanken die veel minder kunnen geven.

Heb zelf bij de voedselbank gelopen en was echt afhankelijk van wat er daar binnen kwam wat je kreeg.
Zo waren er weken bij met weinig groente maar veel vleeswaren voor op brood en 6 pakken melk per week en een berg snoepgoed.
Wat ik deed was hetgeen wat bij ons overbleef naar een echtpaar toe brengen wat het ook niet breed had en de touwtjes eigenlijk niet aan elkaar kon knopen maar net niet in aanmerking kwam voor voedselhulp (scheelde 10 euro per maand ofzo dan hadden ze t wel gehad)
Ik bedoel wij kregen teveel om op te maken en zo was er niets verspild

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:45

Wat mij tegengevallen is is het volgende, in de bijstand heb je recht op allerlei potjes, ontheffing voor de gemeentebelasting enz. Mijn man kon toen ergens aan de slag, fulltime en zijn loon was ongeveer 150 euro hoger dan de bijstanduitkering. Hartstikke mooi zou je zeggen, maar die potjes ben je meteen krijg en de gemeentebelasting mag je wel betalen, je krijgt iets minder toeslagen en per saldo heb je aan het eind van het jaar ongeveer 1000 euro minder dan in de bijstand.

Het systeem is daarin gewoon heel krom en daar zou echt eens naar gekeken moeten worden, want er zijn een hoop mensen die dan liever in de bijstand blijven zitten dan te moeten gaan werken voor een mager loontje.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:52

Dat is inderdaad bekend en al vaak naar gekeken, onderzoeken naar gedaan, etc. Maar dat is heel lastig op te lossen, helaas...

Ik ben bang dat dat dus ook nooit helemaal opgelost gaat worden. Maargoed, de mensen die dan liever een bijstandsuitkering blijven houden, zijn hopelijk toch wel in de minderheid. Veel mensen willen wel werken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:11

_San87_ schreef:

Ik help ook wel eens mensen in mijn omgeving met spullen, tas vol boodschappen, of dingen uitzoeken bij instanties, maar dan wel enkel mensen die ik persoonlijk ken.
Mensen vanachter een pc die ik niet persoonlijk ken?
Heb ik mijn twijfels bij en zou ik zelf niet aan beginnen eerlijk gezegd.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:14

Sassy schreef:
_San87_ schreef:

Ik help ook wel eens mensen in mijn omgeving met spullen, tas vol boodschappen, of dingen uitzoeken bij instanties, maar dan wel enkel mensen die ik persoonlijk ken.
Mensen vanachter een pc die ik niet persoonlijk ken?
Heb ik mijn twijfels bij en zou ik zelf niet aan beginnen eerlijk gezegd.

Misschien ben ik wat naïef erin, maar ik heb alleen nog maar goede ervaringen met hele blije ontvangers.

Maar ik kan me ook voorstellen dat men er niet aan wil.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:35

Allereerst is meestal gezond eten duurder dan ongezond.
Bij gezond hoort immers ook letten op zoutgebruik en dan kom je op verse of diepvriesgroente uit (of speciale potjes van Hak)

Dan het “gezeur” over roken :) roken en dus Nicotine staat op nr 1 van verslavingen :) bijgevoegd een link
https://www.gezondheidenco.nl/158601/to ... gle.com%2F
En ja ik rookte zelf ook, moet nu echt stoppen na drie longontstekingen vanaf september. Ik was al gestopt bij de eerste, volgehouden tot december en in januari weer gestopt. Maar het valt mij incl mijn beperkingen vies tegen als ik eerlijk ben :( ik kan hulp krijgen van de stoppen met roken poli Mbv nicotinevervangers en coaching. Ik heb gekozen om het samen met Dimence, mijn persoonlijk begeleidster en de begeleiding van de zorgboerderij te doen omdat hun mij het best begrijpen.
Ik vind dan ook dat wij hier geen oordeel over mogen vellen.

Waar kan je het beste helpen? Ik denk praktische steun. Mee boodschappen doen, hulp waar nodig met financiën goed regelen, etc en een sociaal wijkteam kan denk ik je prima vertellen waar je je als vrijwilliger zal kunnen aanmelden. Maar ook te beginnen in onze naaste omgeving. Als ik dan lees dat iemand hierdoor vrienden kwijt raakt vind ik dat persoonlijk echt triest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:04

zonnebloem18 schreef:
Wat mij tegengevallen is is het volgende, in de bijstand heb je recht op allerlei potjes, ontheffing voor de gemeentebelasting enz. Mijn man kon toen ergens aan de slag, fulltime en zijn loon was ongeveer 150 euro hoger dan de bijstanduitkering. Hartstikke mooi zou je zeggen, maar die potjes ben je meteen krijg en de gemeentebelasting mag je wel betalen, je krijgt iets minder toeslagen en per saldo heb je aan het eind van het jaar ongeveer 1000 euro minder dan in de bijstand.

Het systeem is daarin gewoon heel krom en daar zou echt eens naar gekeken moeten worden, want er zijn een hoop mensen die dan liever in de bijstand blijven zitten dan te moeten gaan werken voor een mager loontje.

Ik ken dit verschijnsel onder de naam 'armoede val'.

En gesteld dat je kleine kinderen hebt: 40 werken plus op het minimum blijven (zelfs nog achteruit gegaan) is in mijn ogen een uiterst geldige reden om vriendelijk voor de eer te bedanken.

("Liever in de bijstand zitten" is niet van toepassing. Een kind goed opvoeden is al werk genoeg, daarnaast werken en rondkomen van dat hongerloontje kan simpelweg niet.)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:16

Janneke2 schreef:
zonnebloem18 schreef:

Ik ken dit verschijnsel onder de naam 'armoede val'.

En gesteld dat je kleine kinderen hebt: 40 werken plus op het minimum blijven (zelfs nog achteruit gegaan) is in mijn ogen een uiterst geldige reden om vriendelijk voor de eer te bedanken.

("Liever in de bijstand zitten" is niet van toepassing. Een kind goed opvoeden is al werk genoeg, daarnaast werken en rondkomen van dat hongerloontje kan simpelweg niet.)

Sterker nog, praktijkgeval: man en vrouw, 1 kind. Man werkt, vrouw doet (officieel, dus wit) kinderopvang aan huis. Kind gaat naar basisschool. Man raakt baan kwijt. Spanningen, scheiding. Man uit beeld. Vrouw in bijstand, moet kinderopvang opgeven en ander/beter betaald werk zoeken. Vindt baan die slechter betaald dan uitkering want slechts 24 uur. Vrouw draait lichamelijk in de soep, eindigt permanent arbeidsongeschikt. Kind gaat ondertussen naar middelbare school, ontspoort omdat mam eerst werkt en daarna meer tijd in het ziekenhuis doorbrengt dan thuis. Kind raakt zwanger als 17 jarige. Jeugdhulpverlening, maakt middelbare school niet af. Bijstand met kind.

Samenvatting: bravo Staat der Nederlanden, was er met je poten vanaf gebleven dan was het een stuk beter afgelopen. Mam had haar bijstand plus een beetje gehad door kinderopvang, mam was beschikbaar geweest voor dochter. Win-win. Nu lose-lose.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:24

Soms win ik wat op de plaatselijke weggeef groep en soms geef ik wat weg.
Geef het liever dan het in de kliko beland.
Heb nooit veel geld over maar ben altijd een deler geweest en als bij wijze van de buurman aanklopt met honger ga ik rustig wat extra boodschappen doen.

Hoop dat ik er zelf nooit zo voor kom maar moet er ook niet aan denken om huisdieren weg te doen. Vreet nog liever droog brood.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:47

Mijn man en ik hebben een tijd lang een vriendin van ons ondersteund, zij kwam er alleen voor te staan met haar kinderen. Ze leefde onder bijstandsniveau, wij konden dat niet verkroppen, dat dit haar nu moest overkomen. We hebben wekelijks een tas met boodschappen bij haar gebracht, zorgden dat daar de volgende dingen in zaten: vers fruit en groente, de ene week wat leuks voor de kids de andere week wat speciaal voor haar, wc papier, koffie-thee, melk-karnemelk, benodigdheden voor een complete maaltijd, wasmiddel of iets anders als wasverzachter of allesreiniger of afwasmiddel. Ze was er erg blij mee en vond dit makkelijker te accepteren dan als we bijvoorbeeld geld hadden gegeven. Het was erg leuk om te doen en na 1½ jaar is haar situatie gelukkig dusdanig verbeterd dat onze hulp niet meer nodig was.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:13

Mensen die moeten leven in minima...
Ik weet nog dat ik 30! Jaar geleden een meisje in mijn rijles had, en die vond ik altijd maar stil, en raar, en dat vond ik ook van haar moeder ....en tijdens mijn geblaat daarover, vertelde mijn moeder ( met meer verstand dan een 12 jarige ) dat de moeder gescheiden was, zij geen cent van ex ontving, nu voltijds moest werken, en met haar loon, schulden, huis, eten en alles moest betalen. Dat ik respect moest hebben voor zo’n dame die de hobby van haar dochter niet wilde ontnemen maar daardoor voor 25 gulden per week, haarzelf en 2 dochters moest voeden en kleden...ik weet na al die jaren nog precies hun namen. Sinds die dag probeer ik dan ook echt om bij te dragen daar waar ik kan. Hetzij in tijd, en handjes, in geld ( statie geld gaat bv altijd naar een stichting of vereniging uit onze buurt ) als in spullen. Ons dorp is redelijk actief betrokken bij goede doelen, of personen die wat extra’s kunnen gebruiken. Als je oplet zijn de mensen die het echt nodig hebben vrij stil over hun situatie. ( zelfde bij omgekeerde situatie, mensen die serieus geld hebben hoor je ook niet) ik ga niet oordelen over hoe ze in hun situatie zijn gekomen ( besluiten die misschien als minder handig zijn) of wat ze “ beter” zouden moeten doen...ik denk dan weer aan dat meisje in mijn rijles, die daar zo gruwelijk van genoot, waar moeders wellicht idd die wijzende vingers moest ondergaan...sjee man ga er maar aan staan...ik ben zo blij dat ik “ normaal” kan leven, en zo naar bed kan, zonder te hoeven piekeren hoe we morgen moeten eten of wassen...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:53

Om op de openingspost terug te komen. Waar is behoefte aan? Ik heb allerlei stempelkaarten in mijn tas. Als ze vol zijn kan ik van alles er voor terug krijgen. Koffietje bij de Starbucks, broodje bij de broodjes zaak enz. Uiteindelijk belanden deze volle spaarkaarten bij mensen in mij “omgeving”. De meneer met de dakloze krant of iemand anders waarvan ik weet dat diegene het niet zo breed heeft en er een blij moment voor krijgt. Deze voor mij zo simpel en vanzelfsprekende dingen zijn voor anderen een bijzonder moment in de week of maand. Simpel maar voor veel mensen een makkelijke manier om iets voor een ander terug te doen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 01:05

DeMolenhoek schreef:
Nogmaals: Ik reageer puur op de reactie van een bokker dat je voor €1.30 niet kunt koken. Dat kan dus wel :) Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.

Dit is die bokker :)
Dat heb ik niet gezegd. Waar lees je dat? Ik heb als voorbeeld gegeven dat een diepvriespizza (een gehele maaltijd dus) tegenwoordig even duur is als een brocolli (geen volledige maaltijd), dat voorbeeld was voor de stelling die ik constateerde: Gezond eten is gewoonweg duurder dan ongezond eten. En dan heb ik het over in de supermarkt, niet de friettent. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 07:05

Citaat:
Echter kun je hoog en laag springen maar ongezond voedsel is vele malen goedkoper dan vers en gezond voedsel.
Daarna volgt het brocolivoorbeeld en de pizza van €1.30. Dus ik heb getoont dat vers voedsel niet vele malen duurder is.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:03

Jennyj01 schreef:
Om op de openingspost terug te komen. Waar is behoefte aan? Ik heb allerlei stempelkaarten in mijn tas. Als ze vol zijn kan ik van alles er voor terug krijgen. Koffietje bij de Starbucks, broodje bij de broodjes zaak enz. Uiteindelijk belanden deze volle spaarkaarten bij mensen in mij “omgeving”. De meneer met de dakloze krant of iemand anders waarvan ik weet dat diegene het niet zo breed heeft en er een blij moment voor krijgt. Deze voor mij zo simpel en vanzelfsprekende dingen zijn voor anderen een bijzonder moment in de week of maand. Simpel maar voor veel mensen een makkelijke manier om iets voor een ander terug te doen.

Goh hier heb ik nog nooit over na gedacht!