Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:10

Faelynn schreef:
Citaat:
Wat moet je dan nog zelf betalen?

Ik betaal nu alles zelf wat betrekking heeft op mij of mijn keuzes. Logisch ook natuurlijk.
Als ik uit huis ga zal ik enkel de kosten er bij krijgen die betrekking hebben op het huis.
De markt is alleen vreselijk op het moment helaas en als alleenstaande starter met een minimum inkomen vrijwel onhaalbaar, daarom wil ik nu het nog kan juist zo veel mogelijk sparen, zodat ik straks en een fatsoenlijke start kan maken en nog een reserve achter de hand heb voor als het ooit ergens eens mis gaat. Ziek dier, baan kwijt, noem maar op..

Ik zou het echt heel erg balen vinden als mijn ouders die het op dit moment ruim hebben mij niet de kans geven om te sparen en mij daarmee eigenlijk "dwingen" langer thuis te blijven wonen of meer risico te nemen door wel eerder het huis uit te gaan met weinig geld achter de hand.

Maar het hangt denk ik ook wel gewoon van het kind en hele gezin af, mijn ouders weten dat ik hard werk voor mijn toekomst, mijn geld niet verkwansel, maar juist spaar en dat zouden ze mij ook niet willen ontnemen. Ze weten ook dat als de rollen ooit omgedraaid zullen zijn ze heel veel terug zullen krijgen van mij en ik hun niet op droog brood zal laten zitten om het zo maar te noemen.

Maar als bepaalde keuzes eigenlijk luxe zijn zoals een paard, is dat dan niet je eigen keuze? Moeten jou ouders daar dan voor opdraaien? ( of ze het nu ruim hebben of niet?). Zonder die keuze had je ook ruimer gezeten en kon je vroeger het huis uit, niet?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:20

Faelynn schreef:
Freggle_Edge schreef:
Zodra mijn zoon zijn opleiding afrond en gaat werken, zal hij kostgeld gaan betalen.
Wij zullen dit op zijn spaarrekening zetten (waar hij zelf geen zicht op heeft).
Daar staat al aardig wat geld op en als hij dan zo een paar jaar doorspaart met zijn kostgeld, heeft hij een mooie spaarpot voor als hij op zichzelf gaat wonen.

Maar dan spaar jij gewoon voor hem, als hij dat zelf niet kan is daar niks mis mee, maar als mijn ouders dat zouden doen komt het gewoon op het zelfde neer als ik nu zelf doe :+
Tevens vind ik het veel leuker om zelf te doen, je kosten zo laag mogelijk houden om zo veel mogelijk te sparen en doelen te kunnen halen. Denk dat ik op deze manier misschien nog wel meer spaar zelfs, gewoon omdat het een leuke uitdaging is.

Klopt, maar dan weet ik wel zeker dat het gebeurt.
Hij nu 18 en heeft eigenlijk geen kosten. Daarom is de afspraak dat hij zijn studietoelage en zorgtoeslag spaart. Dit doet hij ook keurig volgens afspraak. Maar wel omdat er een stok achter de deur staat.
Ik denk dan ook dat als hij gaat werken, hij niet voldoende zal sparen. Daarbij vind ik het superleuk als hij zonder het te weten, een flink bedrag bij elkaar spaart.
Dan is het echt een verrassing als hij verhuisplannen heeft en hoort dat er echt een leuk bedrag apart staat.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:21

Ik betaal een relatief klein bedrag aan mijn vader mee. Normaal gezien hoeft het niet, maar aangezien wij in een moeilijke situatie zitten (scheiding, financiële problemen) betaal ik gewoon mee. Daarnaast werk ik fulltime dus vind ik het wel zo netjes om bij te dragen :j Mijn vader zou het liefste zien dat ik niet hoef te betalen en meer kan sparen, maar helaas.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:21

Ik heb even een oprechte vraag voor iedereen die het concept 'kostgeld' volkomen belachelijk vindt in elke situatie denkbaar en dat je dan maar geen kinderen had moeten krijgen. (Vooropgesteld dat ik inderdaad van mening ben dat als je aan kinderen begint je dat ook financieel uit moet denken.)

Wat nou als het inderdaad op een gegeven moment zo is dat een kind met een goed salaris (laten we zeggen modaal of meer) bij zijn/haar ouder(s) gaat wonen, die super krap zitten en daardoor hun recht op (deel van) hun uitkering en/of toeslagen verliezen.

Wat dan? Moeten die ouders dan maar stoppen met huur betalen ofzo? Het kind terugstoppen gaat lastig naar het schijnt :+

Amber_anne

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:26

Ik vind het ook enigszins schaamtelijk om te teren op mijn ouders hun centen terwijl ik het prima zelf kan betalen. Dus zodat ik lekker kan sparen en meteen luxe wel zoals een nieuw koophuis en een auto moeten mijn ouders dat maar laten en voor mij blijven betalen?

Ik betaalde graag kostgeld om mijn moeder te helpen. Want als ouder zorg je voor je kind. Maar als dat kind groot genoeg is om mee te draaien in de maatschappij als zelfvoorziende volwassenen Dan is een financiële zorg niet meer nodig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:28

Overigens ben ik zo iemand die "slecht is opgevoed" volgens sommigen. Het heeft bij mij echt tot mijn 23e geduurd voordat ik echt de implicaties snapte van spaargeld, ik had geen idee wat er maandelijks uit ging en binnenkwam omdat ik dacht dat dat wel ongeveer gelijk was. Nou, niet dus. (En ook een groot deel uitgaven waarvan ik dan dacht "oh maar dat is maar eenmalig" - spullen voor in huis, een kado voor iemand etc.)
En dat terwijl mijn ouders me echt wel hebben verteld dat ik diende te sparen elke maand, wat ik ook wel deed, maar ik haalde dat geld er ook net zo makkelijk weer af want mijn ouders letten er toch niet op :o Bovendien had ik altijd baantjes en dus was ik gewend dat ik altijd geld had voor vanalles (vakantie, uitgaan etc.)
Niet dat ik denk dat dit met kostgeld een stuk verbeterd was, geen idee eigenlijk, maar ik wil maar aangeven dat je het onvermogen van jongvolwassenen om over de toekomst na te denken niet moet onderschatten. Dat is gewoon moeilijk.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:28

Saskia9 schreef:
Faelynn schreef:
Dat kan natuurlijk niet. Ik hou nu ongeveer 500 per maand over wat ik later dus kwijt zou kunnen aan een huis, en wat ik nu dus spaar om straks in een huis te kunnen steken.
Als je mij nu dus 300 kostgeld laat betalen, dan hou ik bijna niks meer over om te sparen voor later en word de drempel om op mij zelf te gaan wonen alleen maar groter.

Een huis kost wel iets meer dan 500 euro per maand...

Dat snap ik, daarom spaar ik nu ook zo hard, nu het nog kan. En wie weet is over een paar jaar mijn salaris ook wel wat hoger, of tref met geluk een betaalbaar plekje.
Ik zie wel waar het schip strand

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:29

Kinderen met modaal of erboven inkomen horen sowieso niet meer bij de ouders thuis. Helemaal niet als je al op jezelf woont en weer terug wil/moet.

En dan is bij papa en mama logeren voor een week of wat ter overbrugging nog iets, daar gaan geen toeslagen en dergelijke aan verloren.

Mag toch hopen dat je dan als de donder zorgt dat je weer een plek voor jezelf zoekt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:31

Ik moest de dag van mn 18e verjaardag kostgeld betalen. En toen had ik nog een jaar te gaan op de middelbare school.

Ben daarna vrij snel uit huis gegaan want dat was goedkoper :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:32

Froukje schreef:
Kinderen met modaal of erboven inkomen horen sowieso niet meer bij de ouders thuis. Helemaal niet als je al op jezelf woont en weer terug wil/moet.

En dan is bij papa en mama logeren voor een week of wat ter overbrugging nog iets, daar gaan geen toeslagen en dergelijke aan verloren.

Mag toch hopen dat je dan als de donder zorgt dat je weer een plek voor jezelf zoekt.

Jeetje, jij weet het allemaal wel erg goed he of niet.

Denk je dat je binnen een week wel een nieuw huur of koophuis hebt? Kom op zeg := Dat kan je echt niet serieus menen.

Maar goed, stel dat het niet modaal is, maar een inkomen van iets boven bijstandsniveau, zeg 1000 in de maand. Als je daarmee op jezelf woont kun je in de meeste regio's wel OK rondkomen, maar niet van harte, veel sparen zal er niet in zitten.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:32

Magrathea schreef:
Ik heb even een oprechte vraag voor iedereen die het concept 'kostgeld' volkomen belachelijk vindt in elke situatie denkbaar en dat je dan maar geen kinderen had moeten krijgen. (Vooropgesteld dat ik inderdaad van mening ben dat als je aan kinderen begint je dat ook financieel uit moet denken.)

Wat nou als het inderdaad op een gegeven moment zo is dat een kind met een goed salaris (laten we zeggen modaal of meer) bij zijn/haar ouder(s) gaat wonen, die super krap zitten en daardoor hun recht op (deel van) hun uitkering en/of toeslagen verliezen.

Wat dan? Moeten die ouders dan maar stoppen met huur betalen ofzo? Het kind terugstoppen gaat lastig naar het schijnt :+

Ja leuk, raak je als ouders je huis kwijt omdat je het niet meer kan betalen. Heb je als thuiswonend kind er ook niks meer aan. :+ Gaat alsnog op jezelf, want jij kan wel wat leuks kopen of huren, zijn je ouders dakloos!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:33

Je denkt wel erg makkelijk Froukje. De huizenmarkt is helaas niet zo makkelijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:33

Mijn dochters hebben nooit kostgeld hoeven te betalen. Wij hebben het niet nodig en ik heb wel altijd sparen gestimuleerd en geen schulden maken.
Eén van mijn dochters is tijdelijk teruggekomen naar huis, omdat haar relatie over was. Zij heeft niets hoeven te betalen, ik betaalde ook nog vaak haar drogisterij-producten :D , maar daardoor heeft zij binnen 2,5 jaar aanbetaling voor koophuis bij elkaar kunnen sparen en geld voor nieuwe meubels en inrichting.

Ik kan me wel voorstellen, als je het als ouders nodig hebt en je kind verdient ruim voldoende, dat je een bijdrage vraagt.
Sinds een maand is zij dus weer op haarzelf.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:34

Ik heb pas kostgeld betaald toen ik een fulltime job had in de richting waarin ik was afgestudeerd. Ik verdiende ruimschoots en had genoeg geld voor zowel mijn leven als sparen als kostgeld. Mijn ouders vroegen ook niet de hele wereld aan me, maar gewoon een klein bedrag. Als kind zijnde ben ik nooit iets tekort gekomen, ik heb geleerd om met mijn geld om te gaan. Kostgeld betalen vond ik niet meer dan normaal gezien alle kosten die mijn ouders hebben gemaakt voor mij. Met liefde deed ik iets voor ze terug, ook al wist ik dat zij het niet deden omdat ze het nodig hadden.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:36

Froukje schreef:

Binnen een week??
Mijn broer ging scheiden. Had zijn huis verkocht en was allang blij dat hij het verkocht had (was in de crisis en een huis van een hoge prijsklasse (boven de 4 ton). Zijn huis was in aanbouw (nieuwbouw) en kreeg hij de sleutel voor, een week nadat hij die van zijn oude huis moest afgeven aan de nieuwe bewoners.... Toen hij de sleutel had, was het huis casco. Keuken, badkamer, vloeren alles moest er nog in... Heeft toen toch echt 2 maanden bij onze vader gewoond om deze reden... Had ook een half jaar kunnen zijn als de bouw was uitgelopen bv!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:37

Citaat:
Ik vind het ook enigszins schaamtelijk om te teren op mijn ouders hun centen terwijl ik het prima zelf kan betalen. Dus zodat ik lekker kan sparen en meteen luxe wel zoals een nieuw koophuis en een auto moeten mijn ouders dat maar laten en voor mij blijven betalen

Dat is iets te simpel gezegd, mijn ouders verdienen het 3 voudige van mij, en dat ik daarom nu niet mee hoef te betalen in de vaste lasten ondanks dat ik dat wel kan, betekent niet dat ik straks een nieuw huis en of auto kan kopen. met een fulltime salaris kan ik een hypotheek krijgen van +- 80.000 dat betekent dat ik heel, heel veel eigen geld bij moet gaan leggen, voor zelfs een oud klein huisje. Niks luxe en nieuwbouw dus.
Dit gaat alleen op voor de mensen met een boven modaal inkomen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:45

Magrathea schreef:
Froukje schreef:

Jeetje, jij weet het allemaal wel erg goed he of niet.

Denk je dat je binnen een week wel een nieuw huur of koophuis hebt? Kom op zeg := Dat kan je echt niet serieus menen.

Maar goed, stel dat het niet modaal is, maar een inkomen van iets boven bijstandsniveau, zeg 1000 in de maand. Als je daarmee op jezelf woont kun je in de meeste regio's wel OK rondkomen, maar niet van harte, veel sparen zal er niet in zitten.

Lezen blijft moeilijk hè?

Ja leuk, verdien je 1000 euro per maand, moet je terug naar je ouders en dan moet je van die 1000 euro ook nog geld inleveren. Hoe ga je zelf rond komen dan? De meeste mensen gaan nou niet direct terug naar hun ouderlijk huis omdat hun bankrekening zo goed gevuld is, en extra sparen zit er dan niet in want dat kostgeld gaat er af maar de rekeningen lopen wel door waardoor het nog langer duurt voor je weer zelf een huis hebt.

Laten we het er op houden dat als je al die dingen bij elkaar op telt een poedersuiker situatie hebt.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:49

Even voor mijn beeld. Welke rekeningen heeft iemand die thuis woont? Zorgverzekering . Telefoon. Indien in bezit auto de verzekering, wegenbelasting en benzine . Stel je verdient 1000 euro (wat niet veel is, mee eens) en je betaalt 150 kostgeld dan hou je toch nog zeker 500 euro over?

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:50

Froukje schreef:

In sommige plaatsen is huren danwel kopen heel moeilijk..

Ik ben zelf trouwens al (over een maand :D) het huis uit en ik studeer nog. Maar mijn broer woont bijv nog thuis en verdient onder tussen dik, hij mag dan ook wel kostgeld betalen en dat vind ik niet meer dan normaal.

Ik vind het wel erg afhankelijk van de financiële status van het kind en de ouders.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:50

1000 euro per maand, dan werk je toch geen fulltime?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:51

Froukje schreef:
Lezen blijft moeilijk hè?

Ja leuk, verdien je 1000 euro per maand, moet je terug naar je ouders en dan moet je van die 1000 euro ook nog geld inleveren. Hoe ga je zelf rond komen dan? De meeste mensen gaan nou niet direct terug naar hun ouderlijk huis omdat hun bankrekening zo goed gevuld is, en extra sparen zit er dan niet in want dat kostgeld gaat er af maar de rekeningen lopen wel door waardoor het nog langer duurt voor je weer zelf een huis hebt.

Laten we het er op houden dat als je al die dingen bij elkaar op telt een poedersuiker situatie hebt.

Maar dan nog houd je vele malen meer over dan dat je op jezelf zou wonen.....

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:52

Roosch schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik pik dit stukje er even uit. Ik weet niet of dit precies is wat je bedoelt, maar ik zou het heel lastig vinden als mijn kind nog thuis zou wonen en een paard zou onderhouden, en daardoor niet genoeg zou kunnen sparen en/of op zichzelf zou kunnen wonen. Een paard is een luxe; dan leeft diegene dus op te grote voet.

Ik vind dat inderdaad ook bizar. Las ooit een verhaal van iemand die overwoog een tweede paard aan te schaffen en alles aan het afwegen was. Toen las ik later dat ze eind 20 was en nog thuis woonde. Dat vind ik aardig bizar.

Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Ik ben student, 22j. Toen ik begon met studeren gaven mijn ouders mij de keus, paard weg of paard zelf betalen. Ik koos voor het laatste. Ik heb een boel bijbaantjes en studielening om dat te bekostigen, maar paard of niet, een eigen woning zou ik zonder fulltime salaris absoluut niet kunnen betalen. Zodra ik dit jaar na afstuderen een vaste baan heb en natuurlijk veel meer inkomen heb, zou ik uiteraard op mijzelf kunnen gaan wonen en dat dan ook zsm doen.
Ben me er zeker van bewust dat het een luxe is, maar je zou het ook zo kunnen bekijken: ik nam de kosten van het paard over van mijn ouders, en draag ik daardoor een steentje bij, en kreeg meer verantwoordelijkheid.

Maar ik snap jou, dat het zou wringen als je kind een “echte” baan heeft, dat zij onbetaald bij jou zou wonen, omdat zij kan geen eigen woning of kostgeld bekostigen, omdat zij een paard heeft. ;)
En zeker dat voorbeeld met dat tweede paard, dan zou ik als ouder zijnde mijn kind ook voor een keus zetten van jij eruit of paard eruit := Maar paard of niet, op een bepaalde leeftijd zou ik mijn kind toch sowieso wel vriendelijk adviseren het huis te verlaten :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:54

Saskia9 schreef:
1000 euro per maand, dan werk je toch geen fulltime?

Wel als je 20 bent en het minimumloon verdiend.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:54

Roosch schreef:
Even voor mijn beeld. Welke rekeningen heeft iemand die thuis woont? Zorgverzekering . Telefoon. Indien in bezit auto de verzekering, wegenbelasting en benzine . Stel je verdient 1000 euro (wat niet veel is, mee eens) en je betaalt 150 kostgeld dan hou je toch nog zeker 500 euro over?

En de begrafenispolis. Maar je houd veel meer over dan wanneer je op jezelf kan wonen.
Toen ik nog thuis woonde ging ik elke week naar Starbucks. Nu nog incidenteel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:02

Hier mag ik geeneens kostgeld betalen. Ze hebben liever dat ik het geld op zij leg.

Mijn vriend woont ook nog steeds thuis, aangezien hij over aantal jaar het bedrijf ook overneemt. Werkt fulltime. Maar ouders verwachten daarvoor in ruil wel, dat hij ook nog op de boerderij meehelpt.

Scheelt hun weer kosten om iemand in dienst te nemen.