Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:42

Donkey366 schreef:
LiesxAnne schreef:
Nou hou je vast, ik hou van schoonmaken :D Heerlijk een fris en opgeruimd huis, dat is voor mij rust in mijn hoofd!

Elke dag stof zuigen zowel beneden als boven ( soms meerdere keren stofzuigen beneden )
Elke dag dweilen zowel beneden als boveni
2x in de week de wc
1x in de week de badkamer
1x in de week de hele keuken uitsoppen

Ik heb een hond rond lopen en een kleine die over de grond kruipt, dus een schone vloer vind ik heel belangrijk.

Opgeruimd is het altijd in huis! ( behalve als dochterlief speelt maar zodra zij naar bed is gaat alles de speelgoedkist in )

Heerlijk! Nog zon poetsmiep hier!! Ik dacht al dat ik smetvrees had als ik het hier zo lees!!
Hier ook een hond en een vent die behoorlijk wat troep meenemen!

mag ik vragen hoeveel tijd jullie dan thuis zijn / ernaast werken / spenderen aan het huishouden?

Anoniem

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:58

Nou ik was vandaag ook ff geïnspireerd door dit topic.. Benedenverdieping helemaal schoongemaakt, weer eens gedweild.. Maar gaat mijn hobby niet worden :n

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 17:03

Ik heb het donderdag helemaal gedaan, gaat vriendlief boren en in de vitrinekast allemaal dingen doen voor de ledstrips -O-

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:22

Maar ik zie mensen denken dat het allemaal onwijs veel tijd kost, alleen dat valt best mee als je het een beetje slim inricht. Tijdens het koken, ruim ik al het een en amder op in de keuken. Ik haal een doekje door een aantal lades, maak de magnetron schoon, de gootsteen, etc. En dan af en toe eventjes roeren in de pan. Vlak na het eten gewoon even goed het gasfornuis + afzuigkap en het aanrecht schoonmaken (kost nog geen 10 minuutjes). Borden en pannen gelijk in de vaatwasser. Als je s'ochtends wakker wordt even de dweil/swiffer door het huis halen. In de middag na werk even stofzuigen en een lapje over de tafels en meubels halen. Na het douchen, de vloer met dweil schoonmaken, muren en badkamermeubel doekje overheen halen en de wisser over de spiegel halen. Kost je in totaal niet veel meer dan een uurtje.

Ik werkte vorig half jaar van 9 tot 18 uur en dan had ik ongeveer anderhalf uur reistijd enkele reis. Dus ik ging om 8 uur de deur uit en kwam om 20.30 uur thuis. Dan moest ik de hond nog uitlaten, eten (maken) en dan ging ik daarna 3 keer per week sporten en 1 keer per week naar studentenvereniging tot bijna middernacht. Toch lukte het me om dit iedere dag gewoon zo bij te houden en kon ik af dn toe ook nog op de bank tv kijken (vaak tijdens het eten wel)

Het is hoe je het allemaal slim indeeld

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:30

Stofzuigen: elke week grondig en elke dag wissen beneden (cavia's)

Badkamer: wekelijks
Was: wekelijks, vaak in het weekend
Keuken: elke dag gasfornuis en doekje over het aanrecht
Wc: een keer per week
Dweilen: een keer per week
Beddengoed: elke week verschonen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:40

snuffie123 schreef:
Maar ik zie mensen denken dat het allemaal onwijs veel tijd kost, alleen dat valt best mee als je het een beetje slim inricht. Tijdens het koken, ruim ik al het een en amder op in de keuken. Ik haal een doekje door een aantal lades, maak de magnetron schoon, de gootsteen, etc. En dan af en toe eventjes roeren in de pan.

Als ik dat doe mislukt het eten. :+
Enige wat ik doe tijdens het koken is ff het groenafval weggooien en de verpakkingen verzamelen en evt ook gelijk weggooien.
Als ik meer doe raak ik teveel afgeleid en vergeet ik dat ik aan het koken was.
Ik spoel na het koken en eten de vaat af en zet het op het aanrecht, heb ik de volgende dag een van de pannen nodig die op het aanrecht staan dan haal ik daar ff een borstel en sopje doorheen, droog hem af en zet hem op het vuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:44

lor1_1984 schreef:
snuffie123 schreef:
Maar ik zie mensen denken dat het allemaal onwijs veel tijd kost, alleen dat valt best mee als je het een beetje slim inricht. Tijdens het koken, ruim ik al het een en amder op in de keuken. Ik haal een doekje door een aantal lades, maak de magnetron schoon, de gootsteen, etc. En dan af en toe eventjes roeren in de pan.

Als ik dat doe mislukt het eten. :+
Enige wat ik doe tijdens het koken is ff het groenafval weggooien en de verpakkingen verzamelen en evt ook gelijk weggooien.
Als ik meer doe raak ik teveel afgeleid en vergeet ik dat ik aan het koken was.
Ik spoel na het koken en eten de vaat af en zet het op het aanrecht, heb ik de volgende dag een van de pannen nodig die op het aanrecht staan dan haal ik daar ff een borstel en sopje doorheen, droog hem af en zet hem op het vuur.

Haha pcies! :')
Mijn afwasmachine (schoon) gaat ook leeg doordat ik dingen er weer uithaal die ik nodig heb.. Na een paar dagen pak ik hem dan eens helemaal uit en gaat de vieze afwas er weer in :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:01

Hier gaat de afwasmachine iedere nacht aan en het eerste wat ik doe als ik op sta is 1 bord eruit, daar mijn boterhammen uit de diepvries op en als die ontdooien ruim ik de afwasmachine leeg. Boterham eten, als die op is is manlief met de hond wandelen en doe ik dweilen, ondertussen mijn koffie verder op drinken. Sta in ochtenddienstweken om 5 uur op en voor half 6 ben ik aan het dweilen. Iets voor 6 uur rijden we naar het werk.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:04

Donkey366 schreef:
Een huis met 1 hond:

Iedere dag staat de robotstofzuiger aan.
Om de dag met de stofzuiger zelf en dan ook alle plinten en hoeken/randen met een fijn opzetstuk.
Dweilen (laminaat vloer) om de 2 dagen. Met dettol. Eens in de maand opboenen met Hg laminaat spul.
Afstoffen iedere dag. Met Dettol.
Wc iedere dag met glorix. En een doekje met Hg wc reiniger.
Bed verschonen liefst 2x per week. Maar nu in de winter eens per week.
Koelkast eens per week. Soms om de week.
Keukenkastjes eens per maand
Bankstel (hoekbank) om de 2 weken uit elkaar en grondig gepoetst.
Ramen ben ik erg laks mee maar wel iedere 2 maanden.
Badkamer om de dag.
Vaatwasser iedere dag.
Wasmachine en vaatwasser zelf reinigen iedere week! Heel veel mensen vergeten dit.
Iedere week worden ook de deuren en kozijnen geboend. En in 1 streep door ook de plinten afgenomen met een natte doek.
Matras iedere maand. En dekbed en kussens idem.

Zal best wat vergeten zijn..

Wow hoe doe jij dit naast een fulltime baan en paard bv? Ik red dat niet hoor

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:50

Huishouden met 2 personen, die allebei 40+ werken en soms een hond of 2
Badkamer/wc 1x per week grondig
Dweilen/stofzuigen 1x per week grondig
Afwas:als de afwasmachine vol is of het service bijna op is.
Beddenverschonen: 1x in de 2 weken.
Wassen: ik heb geen wasmachine dus breng het 2x per week naar mijn moeder. Ik hoef hier voor niet eens naar buiten en wij betalen huur aan mijn ouders. Dus een beetje extra voor het wassen.

Wij wonen boven een garage/schuur dus we hebben maar een klein appartement, dus met 2 uurtjes op zaterdag ben ik klaar.

En owja mijn vriend is van huisuit geleerd dat het huishouden voor vrouwen is, dus hij doet ook absoluut niks aan het huishouden. Dus alles komt op mij neer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:53

nicole_floor schreef:
En owja mijn vriend is van huisuit geleerd dat het huishouden voor vrouwen is, dus hij doet ook absoluut niks aan het huishouden. Dus alles komt op mij neer

Hij is nog niet te oud om leren toch? :') als je beide fulltime werkt doe je toch beide het huishouden?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:53

nicole_floor schreef:
Huishouden met 2 personen, die allebei 40+ werken en soms een hond of 2
Badkamer/wc 1x per week grondig
Dweilen/stofzuigen 1x per week grondig
Afwas:als de afwasmachine vol is of het service bijna op is.
Beddenverschonen: 1x in de 2 weken.
Wassen: ik heb geen wasmachine dus breng het 2x per week naar mijn moeder. Ik hoef hier voor niet eens naar buiten en wij betalen huur aan mijn ouders. Dus een beetje extra voor het wassen.

Wij wonen boven een garage/schuur dus we hebben maar een klein appartement, dus met 2 uurtjes op zaterdag ben ik klaar.

Vind ik niet erg normaal als je allebei 40uur werkt := mag hopen dat je hem wel geleerd hebt een stofzuiger, dweil en poetsdoek te hanteren >;)

Donkey366

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:28

Romeo2007 schreef:
Donkey366 schreef:
Een huis met 1 hond:

Iedere dag staat de robotstofzuiger aan.
Om de dag met de stofzuiger zelf en dan ook alle plinten en hoeken/randen met een fijn opzetstuk.
Dweilen (laminaat vloer) om de 2 dagen. Met dettol. Eens in de maand opboenen met Hg laminaat spul.
Afstoffen iedere dag. Met Dettol.
Wc iedere dag met glorix. En een doekje met Hg wc reiniger.
Bed verschonen liefst 2x per week. Maar nu in de winter eens per week.
Koelkast eens per week. Soms om de week.
Keukenkastjes eens per maand
Bankstel (hoekbank) om de 2 weken uit elkaar en grondig gepoetst.
Ramen ben ik erg laks mee maar wel iedere 2 maanden.
Badkamer om de dag.
Vaatwasser iedere dag.
Wasmachine en vaatwasser zelf reinigen iedere week! Heel veel mensen vergeten dit.
Iedere week worden ook de deuren en kozijnen geboend. En in 1 streep door ook de plinten afgenomen met een natte doek.
Matras iedere maand. En dekbed en kussens idem.

Zal best wat vergeten zijn..

Wow hoe doe jij dit naast een fulltime baan en paard bv? Ik red dat niet hoor

Ik heb een min/max contract 28-36 uur in de gehandicaptenzorg. Dus ik werk heel onregelmatig. Ene week meer dan de ander. En ik ga naar de sportschool en veel aandacht gaat naar de hond.
Daarbij ben ik chronisch ziek. En wil mijn lijf niet altijd mee. En desondanks heb ik over het algemeen altijd een schoon huis.. het is een kwestie van goed plannen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:48

Nooit 8-)

Wij laten t doen
Werken beiden fulltime, vriendlief is absoluut geen poetser en ik naast t werk ook druk met allerlei hobbys en paarden aan huis
Was doen we wel zelf :) en afwas enzo. Gewoon de dagelijkse dingen
Maar echt schoonmaken, stofzuigen (ja als t vies is gaat de zuiger er een keer extra doorheen) etc hebben we iemand voor die t 1x per week doet :) bevalt me eigenlijk wel zo haha. Mocht ik ooit eens een dag minder gaan werken, dan ga ik t misschien wel zelf doen. Maar ach zo is t ook prima :)

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:02

Oscar schreef:
simongek schreef:
Maar mijn zoontje heeft ook bijv. Truitjes zwart wit gestreept. Als je die bij donkere jeans gooit knappen die witte vlakken er niet van op.

Hoe doen de mensen dat dan die alles bij elkaar donderen.?

Ik pak het probleem aan bij de bron en koop geen zwart/witte truitjes :D

+1 _O-

Ooit de lompe en dure fout gemaakt een jurkje met wit lijf en zwarte rok te kopen. Ja, die kon ondanks dat ik hem apart en koud had gewassen met een colour catcher doekje erbij mooi de prullenbak in... Eerste en laatste keer dat ik zoiets heb gekocht :+

Ik doe zo min mogelijk in het huishouden, heb daar echt een hekel aan. We hebben een schoonmaakster eens in de twee weken, doen was of vaat als het nodig is en verder niks.
Oh ja, een plens water tegen de gevel als de buren mauwen dat ‘ie goor is, maar ook alleen dan...

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:40

Relaxed schreef:
nicole_floor schreef:

Hij is nog niet te oud om leren toch? :') als je beide fulltime werkt doe je toch beide het huishouden?

Daar is al heel vaak een discussie over geweest en hij is ook nog niet beëindigd. En ben er ook een paar keer echt goed boos om geweest. :j

En hij weet wel hoe een stofzuiger werkt, want hij kan zijn auto ook uitzuigen :')

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:54

Nou dan zou ik lekker niets doen tot hij doorheeft dat hij ook wel eens iets kan doen.
Daar zou ik dus echt niet bij blijven, ik heb zelf al zo'n enorme hekel aan poetsen/afwassen :')

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:03

Hier in huis (bungalow, dus alles begane grond:
3/4x pw stoffen
3/4x pw stofzuigen ook de 2 slaapkamers
1x pw dweilen
3/4x pw wc’s en dan ook grondig
1x pw badkamer
1x pmaand keuken grondig + afzuigkap
1x pmaand kelder zuigen + dweilen

Ik werkte 36u onregelmatig en man 55+uur. Pas bevallen en ik ga minder werken nu.

Poetsvrouw gehad maar niet tevreden. Had altijd neiging het over te doen omdat ik mi beter poets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:40

nicole_floor schreef:
Daar is al heel vaak een discussie over geweest en hij is ook nog niet beëindigd. En ben er ook een paar keer echt goed boos om geweest. :j

En hij weet wel hoe een stofzuiger werkt, want hij kan zijn auto ook uitzuigen :')

Net mijn ex.. Auto werd iedere week gewassen en stofgezogen, maar in huis moest ik het altijd vragen :')

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:15

@duhelo:

Ja dat mag :D Ik werk 36 uur per week onregelmatige diensten. Als ik bijv een late dienst heb dan pak ik sóchtends een uurtje voor het huishouden ( kleine zit dan voor de tv met een koekje :') ) In een uurtje heb ik alles gedaan, dat zit gewoon in mijn systeem. Ik werk geen dagen van 9 tot 5, misschien dat dat het ook makkelijker maakt om dingen te doen, snap dat je in de avonden geen zin meer hebt om het huishouden te doen als je al de hele dag gewerkt hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:05

LiesxAnne schreef:
@duhelo:

Ja dat mag :D Ik werk 36 uur per week onregelmatige diensten. Als ik bijv een late dienst heb dan pak ik sóchtends een uurtje voor het huishouden ( kleine zit dan voor de tv met een koekje :') ) In een uurtje heb ik alles gedaan, dat zit gewoon in mijn systeem. Ik werk geen dagen van 9 tot 5, misschien dat dat het ook makkelijker maakt om dingen te doen, snap dat je in de avonden geen zin meer hebt om het huishouden te doen als je al de hele dag gewerkt hebt.

maar toch, ik zou het niet kunnen :D.
Nu, ik werk momenteel 38-40 uur, + 3 paarden op 2 locaties + hond (die gaat mee naar het werk en de paarden voorlopig). Maar ik ben al snel 43 uur kwijt voor werk + pauzes, en daarnaast een uur of 12-13 voor onderhoud paarden (dan heb ik nog niet getraind, naar les of op verplaatsing geweest). en het vervoer, ben ik al zeker 60 uur per week onder de pannen voor dat. Op zondag proberen we wat naar familie te gaan of te gaan wandelen, en de zaterdag ben ik na de 2 locaties paarden + trainen op locatie + wandelen met de hond behoorlijk gaar :D

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:48

Ik studeer weer en mijn vriend heeft een hele drukke baan en is vaak op pad. Er komt bij ons om de week een schoonmaakster en de andere week doe ik het zelf. Bij ons is het altijd netjes opgeruimd en schoon in huis. Natuurlijk zijn er dagen dat we beide heel erg moe en te druk zijn om echt op te ruimen, maar echt rommelig zal het niet zijn.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:59

8nnemiek schreef:
Ik poets ook te weinig :=
Eigenlijk pas zodra het nodig is of op gaat vallen dat het niet schoon meer is.
Stofzuigen: 1x per week ongeveer, en met de kruimelzuiger als ik iets knoei of de hond blaadjes mee naar binnen neemt.
Dweilen: voor kerst en voor onze verjaardag :+ Maar dan wel meteen grondig met de schrobber en met schoon water nadweilen
Bed verschonen: om de paar weken, maar ik gooi hem wel elke ochtend open om te luchten
Badkamer: zodra het niet meer schoon uit ziet, soms elke week, soms eens per maand
WC: eens per week, en na gebruik indien nodig even met de borstel erdoor
Wassen: als de wasmand vol is, om de week ongeveer
Keuken: die is het ergst: zodra het servies op is of er bezoek komt :') En als het lukt ook voor het weekend even een grote schoonmaak.
Strijken en ramen lappen heb ik al jaren niet gedaan :=

Ik wilde al bijna stoppen met lezen als ik zie hoeveel sommigen schoonmaken. Hier met 2 kinderen en fulltime banen chronisch tijdgebrek. Beetje loslaten en toch maar weer eens op zoek naar schoonmaakster. Oh ja, wij gaan wel poetsen als er bezoek komt

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:31

1x per dag de wc en keuken
1x per dag alles opruimen
1x per week bed verschonen
2x per week afnemen, stofzuigen en dweilen
4x per week de was (incl paardenrommel)
2x per maand de badkamer
1x per jaar de ramen wassen

Ik doe wel alles met tegenzin en probeer zoveel mogelijk af te schuiven :')

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:47

De was doen wij wanneer de wasmand vol is, strijken doe ik niet, mijn vriend strijkt zelf zijn overhemden.

Als ik heel eerlijk ben, ik vind schoonmaken helemaal niet erg. Heb er niet altijd zin in, maar wanneer ik bezig ben en het hele huis is weer schoon en opgeruimd dan is dat toch heerlijk. Het hele huis wordt dus elke week helemaal schoongemaakt.

Voor de gene die een schoonmaakster willen, zoek er eentje die zelf ziet wat er extra gedaan moet worden, anders ben je nog veel tijd kwijt aan aanwijzen en vertellen wat ze moet doen. :=