Toen ik klein was...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:49

Karbonkel :(

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:52

purny schreef:
Janneke2 schreef:
Oma heeft nog een vage herinnering aan de winter van 1963.
En de elfstedentochten van 1985, 1986 en 1997 op teevee gezien. - En zo'n dertig keer de elfstedentocht per fiets meegemaakt.

En de Fabeltjeskrant en Ja zuster Nee zuster en Swiebertje en '1 van de 8' met Mies Bouwman.

...en ik was op 3 oktober lekker terug in Leiden: de Fabeltjeskrant en Ja zuster Nee zuster zaten in de optocht.
Wat denk je: iedereen meezingen met 'als de manometer goed staat...' en 'M'n opa, m'n opa, m'n opa, in heel Europa was er niemand zoals hij...'
:)ddd

M’n moeder kon altijd lekker meezingen met ja zuster nee zuster. Ben er dus ook mee groot geworden

Ik ook een beetje, wij hadden een video met allemaal oude opnames. Ik vond het heel erg leuk. Mijn moeder keek dat toen zij klein was, bij die ene mevrouw in de straat die een tv had en waar alle kinderen op woensdagmiddag "de" kinderprogrammering mochten komen kijken :=

Edit: ik vond het ook zo leuk dat er een nieuwe film van kwam! Ik ben ook nog naar de musical geweest toen ik 9 was ofzo. Loes Luca is echt een leuke zuster Klivia geweest <3

Laatst bijgewerkt door Magrathea op 24-10-18 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:55

Bouwjaar 1994

-Toen ik klein was speelde ik bij mijn opa en oma Ecco the dolphin op een genesis gameboy en daarna kwam de gameboy color met Pokemon Red :D
- Was ik helemaal lyrisch over mijn eerste furby
-Moesten we nog internetten via de telefoonkabel
- Zat Clippy nog in word!
-Verzamelden we pokemon kaarten en flippo's
-Hadden we videobanden en cassettebandjes
- Hadden de computers op school screensavers van spookhuizen en vissenkommen

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:01

Ik ben nog niet heel oud (2001) maar ik kan me nog wel herinneren:
- dat ik heel veel naar K3 luisterde :D
- Dat er in alle lokalen op de basisschool nog een krijtbord was in plaats van een digibord.
- Dat ik soms met mijn opa en oma meeging in de bus, en dat ze dan een strippenkaart hadden in plaats van een ov chip kaart.
- Ik heb nog een oude onverwoestbare Nokia gehad, maar als ik mijn ouders daarmee wilde bellen moest ik de telefoon een paar keer over laten gaan en dan wachten tot ze me terug belde zodat ik mijn beltegoed niet op zou maken.
- Als ik buiten wilde spelen ging ik op mijn step de buurt door om bij mijn vrienden aan te bellen en te vragen of ze buiten mochten spelen.

Shaggy09

Re: Toen ik klein was...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:43

Ja zuster nee zuster is ook een mooie herinnering <3 M´n opa zong ik altijd voor mijn opa :D
Ik weet nog wel dat ik vroeger op de computer vaak mezelf op paint of hartenjagen zat te vermaken.

Ik weet ook nog dat je de super de boer en de super had. Oh en de Eda.

Wat ik ook nog goed weet is toen joes van kloppenburg en renee steegmans door zinloos geweld zijn overleden en Lange Frans en Baas B hier nummers over maakten. Toen kwam er op het schoolplein zo´n lieveheersbeestje tegeltje, tegen zinloos geweld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:00

Commander keen! Wat was ik dol op dat spel.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:03

Bouwjaar 1996

-Ik blijkbaar in een heel vooruitstrevende omgeving ben opgevoed aan de reacties te zien hier.
-ik de overgang van krijtbord naar digibord heb meegemaakt (groep 6) en de juf moest leren omgaan met het bord.
-niet beter weet dan dat er i ternet was, ware het niet dat ikdaar in mijn beginjaren amper op zat.
-veel tijd heb doorgebracht op spele.nl, runescape en freddy fish.
-k3, chipz, ernst & bobbie, sesamstraat hot waren
- msn en later hyves in was.
-geen idee wie of wat karbonkel is, maar ik altijd keek naar moffel dn piertje via een enorme tv die het klaslokaal nog werdt ingereden. (Zelfs toen de digiborden er al waren)
- Ik een nokiatelefoontje kreeg in groep 4, waar wat betlegoed op zat en waarbij het een uur duurde voor ik een berichtje had getypt.
- Wij nog heel veel buiten speelden, in bomen klommen, voetbalden, springtouwden (met bijpassende liedjes) jongens pakken de meisjes speelden, enz.
- wij flippo's en later didll plaatjes spaarden.
-ik me ook uren heb vermaakt achter de tv met jetix, nickelodeon, ketnet, etc.
- sinterklaas en zwarte piet nog geen discussie was.
- Ik nog (misschien nu nog steeds?) Oude kinderliedjes kreeg aangeleerd, zoals hop marjanneke of moriaantje zo zwart als roet)
- wij allemaal danste op de ketchup song, iedereen gek werd van snappie de kleine krokodil, ik dragonsta din tei geweldig vond.
- Ali B, lange frans, baas B, yes-ren the partysquad, DE rappers zijn. En ik vind ze eigenlijk nog altijd veel leuker dan die van nu :o
-Ik voor open podium dansjes maakte op liedjes van the black eyed peas
- Ik voor kerst een playstation 2 kreeg (en daar eigenlijk niet echt op zat te wachten, veel te druk met buiten spelen := )
- Ik de videobanden handmatig moest terugspoelen als ik hem opnieuw wilde bekijken, maar ook al snel de overgang naar dvd's meemaakte
- we naar de videotheek gingen om een film te huren.
- waar de lange jan ook nog echt lang waren.
- je muziek downloade met Limewire (+10 virussen, en het dan gek vinden dat de computer elke keer zo snel kapot ging :') )
- Je van die super coole hangertjes had voor aan je mobiele telefoon.

Ohja en Loenatik, Villa achterwerk, Zaai, Kees en Co en Flodder waren geweldig om naar te kijken! Vooral Loenatik en Kees en co mogen van mij echt terugkomen

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:08

Afbeelding
:))

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:14

Bouejaar Van begin jaren 80

Collect call in z'on groene PTT Telecom hokje
Door op wat knopjes te drukken.

Die tv op stellage met wielen ken ik ook nog van de basisschool

Paulus de boskabouter ook.

Paint op de pc flink krassen en dan in kleuren met zo'n vergroot icoontje

Inbellen voor internet dat geluid..

Cassette bandjes met een potlood terug draaien
Laatst bijgewerkt door Christiene op 24-10-18 23:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:15

Dragonsta din tei *\o/* *\o/*

De vrijdagmiddag TV is bij mij ook een bekend fenomeen, moffel en piertje of flip de beer :j

Maya hie Maya hoe Maya ha :o

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:17

Toen ik klein was:

Schreven we op school met een vulpen,
Waren er geen groepen maar klassen,
Hadden we iedere week een bordrij en maakten we staartdelingen,
Stond de Berlijnse muur nog, waren Estland, Letland en Litouwen Rusland,
Had ik een Lolobal, rolschaatsen en een Skatebike,
Moest ik naar huis als de straatlantaarns aangingen,
Keek ik naar de Familie Knots, Paulus de boskabouter en Eucalypta, de Berenboot en TikTak,
Was Telekids life (Harry de Hengst en mevrouw Zuurtje en mevrouw Pruimpje waren favoriet) :')
Mocht je pas beginnen met autorijles als je daadwerkelijk 18 was en bestond het brommercertificaat niet

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:21

*\%/* Villa achterwerk *\%/*

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:23

Ik bekijk het andersom:
Ik ben uit 1995 en als ik nou 106 wordt, kan ik zeggen dat ik 3 eeuwen heb meegemaakt! :Y)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:37

1992:

Nam ik mijn walkman mee op vakantie
Nam ik mijn eigen cassettebandjes op waarop ik kletste.
Paulus de Boskabouter, de Beestenboerderij, Pieter Post...
Waku Waku
De Droomshow
Rijksdaalders, guldens.
Flippo's en knikkers mee naar school.
Las ik de Ponyclub (soort penny maar dan veel mooier, bestaat helaas niet meer)
Floppiedisk in de computer om spelletjes te spelen.
Palmboompje en kuif als kapsel was hot op de kleuterschool.
Geen internet op onze computer, dat kwam pas later.
Postzegels waren geloof ik 39 cent.
Blauwe en roze strippenkaarten
Tv kar op school
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 24-10-18 23:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:39

Leuk topic!

1984

- 112 was toen nog 0611
- ons netnummer had één cijfer meer en ons telefoonnummer bestond uit 5 cijfers i.p.v. 6 (voor zover mensen nog vaste nummers hebben :') )
- speelde je duck hunt op de Nintendo … met zo'n oranje grijs pistooltje schoot je eenden uit de lucht :+
- kon je collect call bellen vanuit een telefooncel
- keken we natte neuzen van Martin Gaus
- had ik twee flippo mappen
- had je nog die caps met zo'n blauwe of rode fluwelen voering en zo'n plastic kinbeschermer
- in groep 8 (1995) waren er kinderen met een horloge waarmee je de tv kon bedienen …. dat was zoooo cool :') vooral tijdens het jeugdjournaal de tv op een andere zender zetten.
- spaarden we de bolletjes uit de vulling van de vulpennen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 25-10-18 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:51

Telpeva schreef:
Citaat:
* Op school hadden we een computerhoek met Windows 3.1. Daar stonden educatieve spelletjes op als "Verkeer" of "Thuis in het milieu", een heel houterig spel dat ons milieubewustzijn wilde bijbrengen.

Die hadden wij ook, heeft een van jullie het wel eens voor elkaar gekregen om het uit te spelen? wij hadden per week geloof ik een half uur of uurtje om met de computers in het computerlokaal te rommelen, niemand van ons heeft het ooit voor elkaar gekregen om hem uit te spelen. Het verste dat ik kwam was meestal strijken ofzo geloof ik

https://www.youtube.com/watch?v=RmKpUtBs44I

Ohhh echt nostalgie ... dit speelden wij ook altijd op school! De ene keer dit, de andere keer topografie met een zwart scherm en groene stipjes.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 01:10

1994 hier. Kan veel dingen nog wel herinneren

De fax. Wij hadden er 2, 1 in de winkel en 1 thuis. Soms mochten we dan een tekening naar huis faxen en dan natuurlijk snel naar de fax als je thuis kwam.

Videobanden: letterlijk tientallen om mijn zusje (1996) en mij bezig te houden op de woensdag middag in het magazijn van de winkel. Spirit, Mijn hondje Skip, Shiloh, ja zuster nee zuster en heel veel meer

Aanslag op de Twin Towers: weet nog precies hoe die middag verliep....

Schoolmelk, krijt bord, tv op een kast met wieltjes, schoolzwemmen.....

PlayStation 1 met ApeEscape en Harry Potter.

RedCat, Mijn Manege en de rest van die Serie, Freddy Fish.....

Zwarte piet die onze naam wist. }> (baas van mijn vader)

Heel veel leuke (en minder leuke) herinneren aan mijn puppytijd

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 01:26

- stond "take my breath away" van Berlin op nummer 1 in de top-40

- stonden de volgende koppen op de voorpagina van het Nederlands dagbland: Veelbelovende resultaten beenmergtransplantatie kanker; Internationaal terrorisme is steeds bloediger geworden; Bevolking voor hardere aanpak voetbalvandalen; Files blijven; Westduitsers (Ja, de muur stond nog) bezorgd over werkeloosheid; Biezen kunnen rioolwater reinigen; Bloedafname verboden bij bewustelozen. (Ook toen dus al sprake van voetbalvandalisme en files)

- het jaar van Top Gun, Crocodile Dundee, Police Academy 3, karate kid 2 e.a.

- Speelden wij nog buiten als soldaatjes met een "geweer"

- Belden we nog aan bij iedereen voor een "heitje voor een karweitje"

- Waren dat nooit vreemde want je kende iedereen in elk huis.

- Kwamen auto's met een telefoon in de mode. En later de thuiscomputer en mobiel.

- Speelde we pacman op de eerste spelcomputer met een zwart-wit tv

- keken we telekids, 12 steden/13 ongelukken, kinderen voor kinderen enz.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 25-10-18 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 01:30

1982

Ik reed op de manege bij de Nederlandse ponyclub (NPC) met zo'n prachtig embleem op je wedstrijdjasje.
Speldje op je cap met uitgelubberd elastiek en 60 knopen daarin.
Paarden kregen een dikke wollen deken onder het zadel bij: niet passen of wondjes.

Ik groeide op met:
Loco
Overblijfmoeders i.p.v. pedagogisch medewerksters.
Lassie, flipper,skippy, knightrider, miami vice, airwolf, telekids, A-team.
Buitenspelen
Schoenen met klitteband...later spice girl schoenen met mega plateauzool.
Naar huis als de straatverlichting aan ging.
Touwtje uit de brievenbus...later
Sleutel aan veter om mijn nek.
Punica
Pacman
Penny, paard&pony, Bianca boekjes.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 02:25

Toen ik klein was hadden we;

-snoepjes van 1 en 2 cent
-draaide ik een plaatje van Spargo
-keek ik de berenboot, Hugo en de poppenkraam, de Hulk, enz
-kwam de commedore 64
-spaarde ik plaatjes van Sarah Kay
-las mijn moeder voor uit pinkeltje
-speelde ik met mijn tree-huis, monchichi, praatpop en viewmaster
-waren M&M's nog treets en snickers, nuts
-was Loeki de Leeuw nog bij de reclames
-had ik een poëzie album
-had je voornamelijk beige rijbroeken.
-kwam de A-team naar Nederland
-had je nog overal groene telefooncellen en moest je nog draaien om te bellen.

Bouwjaar 1975

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 04:02

xxCYNNxx schreef:
Ik weet nog dat op de lagere school een meisje in mijn klas zat wiens vader bij Phillips werkte (op de ontwikkelingsafdeling) en die had nog voor ze in de winkel lagen al een CD speler in huis (om te testen voornamelijk).

Zo herkenbaar dit! Mijn oom werkte indertijd bij Phillips (ook op de ontwikkelings afdeling kennelijk) en die heeft ooit op een zolderkamertje mijn vader een van de eerste CD's laten zien. Waarop mijn vader heel stellig zei: Dat wordt nooit wat joh! Niemand gaat al zijn LP's en cassettes vervangen _O-

Bouwjaar 1980, toen ik klein was:
- In de zomer op vakantie naar Joegoslavie waar we dan 3 weken bleven en moesten mijn ouders naar Italie om luiers te kopen als we daar waren. Voor onderweg hadden we speciale mapjes met Marken (Duitsland), Schillingen (Oostenrijk) en Lira's (Italie) om brandstof en eten te kopen. Overal werd je paspoort gecontroleerd en Joegoslavie in en uit was in die tijd nog soort van 'spannend'. Ook rookten mijn ouders non-stop onderweg en we hadden twee koffers met cassettebandjes om naar te luisteren (sommige van die nummers kan ik nog woord voor word meezingen :') )Eenmaal daar werd elke dag naar de wereldomroep geluisterd om te horen of er een noodoproep was en belde mijn vader 1x per week zijn broer om te laten weten dat alles OK was (gesprek van max 3 minuten, want het was zo duur).

- In de winter skien in Oostenrijk. Met twee gezinnen (4 volwassenen + 2 kinderen) in 1 auto, een stationwagen. Vaders voorin, moeders achterin met 1 kind en de ander lag in de kofferbak op de baggage. Elke paar uur wisselden we dan.

- Werkte mijn moeder voor een internationaal transportbedrijf waar ze de chauffeurs met een pak geld en een vracht groente/fruit op pad stuurde naar Italie in de hoop dat ze dan een paar weken later weer terugkwamen met een vracht fruit uit Turkije. En meestal gebeurde dat ook :+

- Hadden wij 'op de zaak' (mijn ouders hadden een installatiebedrijf) geen computer en werd alle administratie met de hand gedaan. Ik weet nog dat de eerste computer kwam en daar zat 1 spelletje op: een vliegtuigje dat bommen gooide op een bootje eronder (ofzo).

- Heb ik als 9-jarige leren typen op een hamerslag typemachine (stroomloos). Maakte je een fout, dan moest je terug en een X door de fout typen en kreeg je op je kop van de typejuf. Mijn moeder had wel een elektrische typemachine voor de administratie, maar daar mocht ik niet op oefenen.

- Keek ik elke week trouw naar Waku Waku <3

- Was er elke winter ijs en sneeuw en (in mijn beleving dan) regelmatig een Elfstedentocht.

- Heb ik met open mond voor het raam gestaan toen Nederland Europees kampioen werd en het hele dorp ontplofte en er urenlang toeterende auto's en joelende oranje mensen door de straat kwamen.

- Was er een oudere man in ons dorp waar je 'achterom' de tuin in kon en snoepjes voor 5 cent kon kopen. 'Ome Henk' had een snoepwinkel in de schuur en je moest altijd hard schreeuwen tegen hem want hij was stokdoof. Denk niet dat dit anno 2018 nog zou kunnen :=

Verder al heel veel herkenbare dingen voorbij zien komen in dit topic en heel veel 'Oh jaaa' momentjes gehad van dingen die ik onderhand vergeten was. Erg leuk!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 06:13

Hier ook eentje die nog de tijd heeft meegemaakt dat je je fiets niet op slot hoefde te zetten omdat andermans spullen ècht andermans spullen waren, geen tv, geen wasmachine al kreeg mijn moeder later zo’n slinger met een wringer erop. Moesten er gasmuntjes gebruikt worden anders had je geen stroom en keek ik bij mijn opa en oma op zaterdagmiddag Swiebertje want voor de rest had je geen kindertv.
Haalde ik 5 pakjes kauwgom voor een kwartje die ik, als de smaak eraf was bij mijn oma in de suikerpot legde :')
Fietste ik op mijn elfde door braakliggend gebied naar de Gageldijk naar manege ‘t Hoogt om daar de hele dag te blijven. Moet zeggen dat het een mooie onbezorgde tijd was om op te groeien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 07:25

Liesje1611 schreef:
HUH?? Wacht even hoor.. Geschiedenis is niet bepaald mijn beste vak maar ik dacht dat flevoland al vanaf 1900 bestond ofzo _O-
Niet dus :')

Wat nu Flevoland is, is tussen 1940 en 1968 drooggepolderd :D
En ik vermoed dat dat toch echt vóór Annemiek's tijd was, en niet er na.

De provincie Flevoland is uiteindelijk op 1 januari 1986 officieel ingesteld.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 07:31

En dat ene programma, hoe heette dat ook al weer.. 2 stellen die bijna ging trouwen en dan moesten ze tegen elkaar strijden. Degene die won kreeg de bruiloft betaald ofzo? Met die toren champagneglazen waar ze dan steeds een glas uit moesten pakken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 07:32

De honeymoon show met Ron Brandsteder?