‘Eten wat de pot schaft’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:15

Ibbel schreef:
Palmera: Pavlov, weet-je-wel.

Dat vind ik geen vergelijking.

Ibbel

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:18

Hallo? Als je een hond kunt laten kwijlen op een belletje, zou dat anders zijn dan een mens laten kotsen op paprika?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:19

Er zijn legio gevallen bekend van mensen die misselijk worden van de kleur geel, omdat de methotrexaat die ze moeten slikken tegen de reuma ze misselijk maakt, en die pil is toevallig geel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:20

Deni11 schreef:
Ik ben verbaasd. Ik lust alles, vind lang niet alles even lekker maar he. Wij moeten gewoon altijd mee eten en niet aanstellen.

Ik houd er niet van, als mensen zo moeilijk doen met eten, niet aanstellen.

Tuurlijk als je courgette bv niet lekker vindt, dan kan je die aan de kant schuiven. Maar op zijn minst kan je dingen proeven. Iedereen maakt alles anders en ik vind het ronduit onbeschoft als je meteen dingen afslaat. Gewoon proeven en dan zien.

Niet heilig doen en anders de rest van de dag 'misselijk' zijn of braakneigingen krijgen. Is puur psychisch. Kom an zeg, dan drink of eet je er iets lekkers achteraan en is dat ook weer geweest.
Je ziet van de programma's met mensen die alleen maar patat eten bv en dat het uiteindelijk de mindset is, en je moet doorbijten dat je ook andere kleuren vormen en smaken kan eten

amen _/-\o_

Vind 't oprecht altijd zo'n gezeik wanneer mensen niets lusten. Dat klinkt heel bot, maar ik kan er echt niets anders van maken. Wat ik wel begrijp is wanneer eten gewoonweg vies is klaargemaakt en je het daarom niet lust. Maar alsnog: Je gaat er niet dood van ofzo (behalve wanneer je allergisch bent, maar dat is een héél ander geval). Even slikken en het is voorbij.

Mijn vader zegt altijd: Er bestaat geen vies eten. Alleen eten wat vies wordt klaargemaakt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-18 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:23

@Ibbel Dus dit, de kleur opzich gaat wel in zn algemeenheid gaat wel maar ik had beetje gelige vitamine c pillen en daar werd ik echt niet goed van. Terwijl het natuurlijk echt niet mn wekelijkse mtx is, dan word ik misselijk van alles :\ Toch kan je dat niet uitschakelen..

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:24

Wat een onzin om dingen als de oorlog erbij te halen.

We hebben nu de luxe om te kiezen, dus waarom is dat opeens zo´n big deal als je bepaalde dingen gewoon niet wil eten? Er is genoeg keuze.

Als iemand elke dag alleen maar friet wil eten en verder niets, dan doen ze dat toch gewoon lekker? Is hun eigen lichaam wat ze aan het verkloten zijn.

En iets afslaan als je iets aangeboden krijgt, ljkt mij ook geen probleem. Zou wat zijn als je alles wat je aangeboden krijgt, maar moet gaan opvreten.

Als je bij iemand gaat eten, dan kan je van tevoren toch ook gewoon zeggen als je bepaalde dingen echt niet wil eten, zo vreemd is dat ook niet. Als ik ergens zou komen, waar ik dan mag mee eten en ze eten vis, dan bedank ik daar ook voor en eet ik gewoon thuis;) Maar als ik van tevoren weet dat ik ergens ga eten, zou ik wel zeggen dat ik echt geen vis eet. Dat is toch wel het goorste ooit. Alleen de geur al, daar kan ik al niet tegen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:25

Ibbel schreef:
Hallo? Als je een hond kunt laten kwijlen op een belletje, zou dat anders zijn dan een mens laten kotsen op paprika?

Het menselijk brein is veel verder ontwikkelt dan dat van de hond. Daarom zeuren wij ook zo.

Bij de hond is eten een primitieve eerste levensbehoefte. Als hij honger heeft eet hij.

De mens daarentegen heeft de ontwikkeling die wel die drang tot eten geeft maar het moet wel zó en zó en zó. Anders eten we niet, gaan we mopperen, kotsen of we maken wat anders klaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:29

Palmera schreef:
Ibbel schreef:
Palmera: Pavlov, weet-je-wel.

Dat vind ik geen vergelijking.

Tuurlijk wel.
Dat is puur actie-reactie.

en op de vraag of ik nog in een auto stap: ja hoor, mijn lichaam heeft blijkbaar de link gelegd paprika = misselijk zijn, en niet de relatie met de auto gemaakt.
Waar ibbel de reactie vliegtuig = misselijk zijn gemaakt heeft.
Ik gok dat dit is omdat ik bewust die paprika niet wilde opeten (ik was nog erg jong en zat in een moeilijke eetfase) en doordat de paprika ook eruit kwam is die relatie gelegd. Bij Ibbel was de inname van het hoestdrankje wss niet zo bewust geweest waardoor de relatie vliegtuig=misselijk gelegd werd.

Net zoals dat mijn hond in de paniek kan schieten van tikkende dingen (bv het laten "springen" van je nagels), dit omdat de stroomdraad ook een tikkend geluid maakt en ze al enkele keren eraan gehangen heeft.
Ook al hebben die nagels daar niks mee te maken, de link ligt er wel.

Edit: Palmera: er zijn testen gedaan met ratten die een schok kregen als ze een bepaald voedingsmiddel wilden eten en geen schokken als ze een ander namen. Zelfs zonder schok aten ze dat bepaald middel niet meer.
Idem voor ratten die vergif binnen krijgen, als ze ziek geworden zijn maar niet dood gingen eraan, no way dat ze dat vergif nog aten. Het is zelfs bekend dat ratten onbekende voedingsmiddelen eerst laten test-eten door eentje, en dan pas met zijn allen er van gaan eten.
Mijn hond is trouwens eens erg misselijk geweest van het stelen van spruitenpuree (als pup van 6 maand heeft ze zo 2 kilo naar binnen gewerkt.), voorheen stal ze alles, vanaf toen heeft ze geen mensen eten meer willen eten, behalve gekookt of gebakken vlees.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:33

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:35

Palmera schreef:
Het menselijk brein is veel verder ontwikkelt dan dat van de hond. Daarom zeuren wij ook zo.

Bij de hond is eten een primitieve eerste levensbehoefte. Als hij honger heeft eet hij.

Jij hebt echt geen idee hoe conditionering werkt. Pavlov heeft geen barst met honger te maken, dat is nu juist het hele eiereneten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:47

Ibbel schreef:
Palmera schreef:

Jij hebt echt geen idee hoe conditionering werkt. Pavlov heeft geen barst met honger te maken, dat is nu juist het hele eiereneten.

Noem dan zelf ook niet het voorbeeld hè! ;)
Los daarvan: dergelijke tests draaien in de beginne wel degelijk om inspelen op het hongergevoel en/of de trek.

Maar we kunnen er lang en kort om discussiëren. Ik ben en blijf van mening, en zo ga ik het hardst met mezelf om, dat men af en toe een schop onder de kont moet hebben en zich niet zo moet aanstellen.
We mogen potverdorie dankbaar zijn dat we eten hebben!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:49

Dat je iets niet lust (en daar soms heftig op reageert) betekent niet dat je dan ook meteen ondankbaar bent in mijn ogen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:52

Resistance schreef:
Deni11 schreef:
Ik ben verbaasd. Ik lust alles, vind lang niet alles even lekker maar he. Wij moeten gewoon altijd mee eten en niet aanstellen.

Ik houd er niet van, als mensen zo moeilijk doen met eten, niet aanstellen.

Tuurlijk als je courgette bv niet lekker vindt, dan kan je die aan de kant schuiven. Maar op zijn minst kan je dingen proeven. Iedereen maakt alles anders en ik vind het ronduit onbeschoft als je meteen dingen afslaat. Gewoon proeven en dan zien.

Niet heilig doen en anders de rest van de dag 'misselijk' zijn of braakneigingen krijgen. Is puur psychisch. Kom an zeg, dan drink of eet je er iets lekkers achteraan en is dat ook weer geweest.
Je ziet van de programma's met mensen die alleen maar patat eten bv en dat het uiteindelijk de mindset is, en je moet doorbijten dat je ook andere kleuren vormen en smaken kan eten

amen _/-\o_

Vind 't oprecht altijd zo'n gezeik wanneer mensen niets lusten. Dat klinkt heel bot, maar ik kan er echt niets anders van maken. Wat ik wel begrijp is wanneer eten gewoonweg vies is klaargemaakt en je het daarom niet lust. Maar alsnog: Je gaat er niet dood van ofzo (behalve wanneer je allergisch bent, maar dat is een héél ander geval). Even slikken en het is voorbij.

Mijn vader zegt altijd: Er bestaat geen vies eten. Alleen eten wat vies wordt klaargemaakt.

Ja dat zou ik ook zeggen/vinden als ik veel zou lusten :+ als je er zelf geen last van hebt is het altijd makkelijk oordelen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:53

@Resistance, Palmera en de rest die eenzelfde mening heeft. Hoe staan jullie tegenover autisten die dingen niet 'lusten' omdat ze niet met bepaalde structuren om kunnen gaan in hun mond? Is dat ook bek houden en door vreten? Of ligt dat anders?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-18 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:53

Kotsen van een paprika zoals in dat voorbeeld is zeker precies het Pavlov-effect :j
Ik heb dat met baileys :') Ook een keer van gekotst en ik hoef het echt nooit meer. Als ik het al ruik moet ik haast kotsen.

Zelf ben ik een makkelijke eter dus kan me echt niet voorstellen hoe het is als je iets niet lust. Heb wel soms moeite met bepaalde consistenties. Ik lust dus geen slakken en inktvis. Niet omdat die een vieze smaak hebben, maar om dat vieze ‘bouncing effect’ in je mond.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:01

@Paralian: dat had ik met oesters. Die structuur. Mijn overleden liefde heeft me toch echt oesters laten eten. Gratineren en me wijsmaken dat het een gegratineerde mossel was.
Na 4 glazen wijn trapte ik daarin. :+
Afijn, ik geloof er gewoon in dat men alles kan leren eten. Deze ervaring heeft mij overigens geleerd álles te proeven. Kort geleden een paar happen varkenshersens. Ondanks dat ik vegetariër ben wil ik van alles wat ik nog nooit gegeten heb 3 happen eten. Puur om mezelf te trainen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:06

Ik zie dus echt geen enkele noodzaak in iets eten wat ik niet lust.
Waarom zou ik iets moeten leren eten of drinken? Wie heeft daar iets aan? Van en voor wie moet dat?
Ik ben altijd bereid om vanalles te proeven, op vrijwillige basis.
Maar "dat moet je leren eten/drinken" vind ik echt onwijs stom. Altijd al gevonden.

Als ik iets vanwege allergie echt niet mag, geef ik dat aan.
Als ik iets niet lust zeg ik dat, neem ik het niet aan.
Als ik iets niet zo lekker vind, werk ik het zonder ophef weg. Het zij in mijn maag, het zij in de vuilnisbak.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:26

Citaat:
Waarom zou ik iets moeten leren eten of drinken? Wie heeft daar iets aan?

Je hebt er zelf gemak van. Maar iedereen moet het lekker zelf weten. Voor mijn part eet je alleen droge aardappels :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:31

Qimm schreef:
Citaat:
Waarom zou ik iets moeten leren eten of drinken? Wie heeft daar iets aan?

Je hebt er zelf gemak van. Maar iedereen moet het lekker zelf weten. Voor mijn part eet je alleen droge aardappels :')

Ik lust werkelijk bijna alles.
Dus voor mij maakt het niet uit.
Maar wijn leren drinken, olijven leren eten.... why?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:32

Palmera schreef:
@Paralian: dat had ik met oesters. Die structuur. Mijn overleden liefde heeft me toch echt oesters laten eten. Gratineren en me wijsmaken dat het een gegratineerde mossel was.

Mijn ex heeft moeten banketstaaf als brugman om me ervan te overtuigen dat het sla (of kool, weet het niet meer precies) ipv witlof was wat hij bereid had.
Mislukt want ik kotste het net zo hard weer uit ondanks dat het maar een klein stukje was. :')
Zelf ook diverse keren witlof op verschillende manieren geprobeerd: witlofsalade, in de oven met ham en kaas, gesmoord in een kaas(?)sausje, als schuitje met garnalensalade etcetc.
Het komt er harder weer uit dan dat het erin ging. %)
Ik heb het maar opgegeven, witlof en ik zijn geen combi. :)

Dingen die ik qua structuur verschrikkelijk vind pureer ik of snij ik klein en verwerk het door een gerecht heen.
Voor mij is dat tomaat, courgette en aubergine, die glibberige structuur. :r

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:37

Hoezo heb je er gemak van?
Ik lust geen blauwaderkaas... ja? En?
Ik lust ook geen wijn of bier, grapefruit ook niet, haring, paling en makreel ook niet...dus? Ik doe het al 37 jaar prima zonder die producten...

Als iemand trakteert en ik sla over, om wat voor reden dan ook, waarom zou ik me dan moeten verantwoorden?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:44

lieveli schreef:
Mijn oma at in de oorlog niet koosjer, dat ging heel lastig met bloembollen. Maar na de oorlog had ze het financieel erg lekker en haalde ze haar neus op voor supermarktvoedsel.

Ik vind dit zo'n dooddoener.

Ik geef het alleen als voorbeeld, omdat mensen zeggen dat dingen tijd gerelateerd zijn of men in nood wel anders gaat eten. Dat is gewoon niet altijd zo.

Je zou mij echt niet moeten laten meedoen met expedition Robinson, want ik zou het niet redden. Dan maar zwak, maar ik ben ik.

En we leven nu in 2018. Er ligt meer in de winkels dan 44jr geleden in mijn jeugd. We hoeven echt niet alles maar lekker te vinden of te lusten, want er is geen noodzaak om alles te eten.

Ik maak me liever druk om wat ik eet. Zo vind ik het niet fijn als ik bij mensen moet eten die bezuinigen op de kwaliteit of geen moeite doen om goed te koken. Dan eet ik zelfs wat ik normaal wel lekker vind niet op. Jammer dan....

Fijn voor mensen die alles lusten of opeten, maar dat geldt gewoon niet voor iedereen. Je kan elkaar ook niet dwingen, dus waarom moet dat met eten/drinken opeens wel?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:12

Anoniem schreef:
Ik zie dus echt geen enkele noodzaak in iets eten wat ik niet lust.
Waarom zou ik iets moeten leren eten of drinken? Wie heeft daar iets aan? Van en voor wie moet dat?
Ik ben altijd bereid om vanalles te proeven, op vrijwillige basis.
Maar "dat moet je leren eten/drinken" vind ik echt onwijs stom. Altijd al gevonden.

Als ik iets vanwege allergie echt niet mag, geef ik dat aan.
Als ik iets niet lust zeg ik dat, neem ik het niet aan.
Als ik iets niet zo lekker vind, werk ik het zonder ophef weg. Het zij in mijn maag, het zij in de vuilnisbak.

Precies. Ik snap dat ook niet. Ik sla gewoon liever een maaltijd over dan iets te eten wat ik niet lust/lekker vindt.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:28

Als je komt eten en iets niet lekker vind dat vaak in gerechten zit, hoor ik dat graag vooraf. Als je bijvoorbeeld komt eten en je lust geen aardappel, ben ik daar niet blij mee. Als ik dat dan eerder geweten had, dan had ik wat anders kunnen maken.
Als je een moeilijke eter bent kan je toch gewoon vooraf vragen wat er op het menu staat? Dan kan je oprijd aangeven dat je het niet lekker vind, voordat iemand moeite voor je heeft gedaan.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:30

lieveli schreef:
Het leven is te kort om vies te eten hoor.

Nou, precies dit zeg. Ik ga geen eten wat ik ranzig vind in m'n mik gooien als het niet perse hoeft. En ja, als ik echt honger zou hebben dan gaan die spruitjes er natuurlijk wel in. Maar wij hebben nu eenmaal de luxe om te kiezen en waarom zouden we daar in godsnaam geen gebruik van maken dan??? Vind het echt zo'n ouderwets gedoe dat.

Als iemand mij een aansteller en/of ondankbaar gaat noemen omdat ik weiger een spruitje te eten omdat ik daar echt direct van moet spugen (geconditioneerd of niet maakt me geen reet uit) dan is dat gelijk de laatste keer dat ik daar gegeten heb. Dahaaag :evaw: