wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lugea

Berichten: 1671
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:45

Dat vroeg ik me inderdaad af, maar dan had dat bij mijn oud-klasgenoot denk ik ook te maken met haar leeftijd (16).

Bedankt voor je uitleg ilayda. :)

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:46

Toen ik 24 jaar geleden 17 was mocht m’n vriendje ook op mijn kamer blijven slapen.
Ik kreeg nog net geen tweepersoons bed, maar had wel een extra slaapbankje en ‘het’ gebeurde ook zonder problemen onder m’n moeders dak.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:20

BlijNijn schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe mensen die seks voor het huwelijk afkeuren toch een veilige haven voor hun kind creëren? Ik kan me namelijk voorstellen dat een kind bij een negatieve seksuele ervaring voor het huwelijk (aanranding, verkrachting) dan niet zo makkelijk naar zijn of haar ouders stapt.



Waarom zouden ze het dan niet durven te vertellen? Daar kan het kind toch niets aan doen. Ik hoop door het gesprek altijd open te houden en ook te benoemen dat ze altijd bij ons kunnen komen dat ze weten dat ze bij ons kunnen komen met al hun problemen. Ook met zulke problemen.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:26

emilyslaluna schreef:
blokje schreef:


Hetero's mogen sommige dingen ook niet. Ik heb niet overal een antwoord op. En ja God schiep iedereen maar door de zondeval zijn wij niet perfect meer.
Ik ben niets beter dan iemand die gevoelens heeft voor het zelfde geslacht. Dit is sowieso een lastig punt maar voor niet gelovigen snap ik dat het extra onduidelijk is.

Je hebt de wet en er staan leefregels in de bijbel die houdt je niet als verplichte regels die volg je om God te dienen. Het is niet dat als je de wetjes opvolgt je in de Hemel komt. Het moet oprecht uit je hart komen.

Maar ik denk dat TS niets heeft aan deze discussie het is nogal wat anders dan het wel of niet hebben van een tweepersoonsbed.


Ik bedoel het totaal niet aanvallend. Ik heb juist respect voor ieders geloof. Ik had misschien beter mijn reactie moeten verwoorden. Ik zie dat mijn reactie toch wel hard over kan komen.

Toen ik mijn reactie plaatste stond er nog niet bij dat het in pb moest, maar als ik het zag staan dan had ik het uiteraard gewoon gedaan.

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat er door geloof allerlei opvattingen zijn en ieder is vrij om ze te volgen of niet. Maar ik struikelde meer over de zin dat blokje het praktiseren door homoseksuelen niet goed kan keuren. Bedoel je dan dat het gaat om dat ze niet getrouwd zijn/niet mogen trouwen volgens de bijbel en daarom dus geen seks mogen hebben? Of om andere redenen?

Ik bedoel het echt oprecht en totaal niet beledigend. Nogmaals mijn excuses als het zo over kwam. Ik ben blij dat je de tijd neemt om meer uitleg te geven aan mensen die niet geloven.


Je vraag kwam niet beledigend over hoor

Ze mogen idd geen relatie aangaan. Het dus niet in de praktijk toepassen.
Snap dat dit voor, ongelovige en sommige gelovige, mensen onbegrijpelijk is. Maar het staat duidelijk in de bijbel en die volgen wij zo goed als ik dat kan. Maar het betekend zeker niet dat als mijn kind homo zou zijn hij niet meer welkom is. De deur blijft altijd open.

Shenavallie
Berichten: 11751
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:43

BlijNijn schreef:
Ik vind het altijd wel grappig om te zien dat de kinderen van ouders die een strenge/gesloten opvoeding hanteren en roepen "dat doet mijn kind niet" vaak het meest losgeslagen zijn.

Hier wordt niet moeilijk gedaan over blijven slapen. Toen ik 17 was mocht mijn toenmalige vriend gewoon blijven slapen. Het vriendinnetje van mijn broertje (ze waren toen 15 en 16 jaar oud) mocht in overleg met haar ouders ook gewoon blijven. Als mensen seks willen hebben gebeurt dat toch wel, dat tweepersoonsbed en wel/niet blijven slapen heeft daar echt geen invloed op. :+

Ik heb vroeger een collegaatje gehad die zeer streng werd opgevoed, buiten de deur keurig netjes met haar hoofddoek rondliep en hooggesloten kleding, maar die inderdaad voor het huwelijk al uitgebreid haar olie liet peilen. Haar ouders wisten van niets en waren ervan overtuigd dat zij zich netjes aan de regels hield, maar in werkelijkheid was dat dus heel anders.

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:11

Shenavallie schreef:
BlijNijn schreef:
Ik vind het altijd wel grappig om te zien dat de kinderen van ouders die een strenge/gesloten opvoeding hanteren en roepen "dat doet mijn kind niet" vaak het meest losgeslagen zijn.

Hier wordt niet moeilijk gedaan over blijven slapen. Toen ik 17 was mocht mijn toenmalige vriend gewoon blijven slapen. Het vriendinnetje van mijn broertje (ze waren toen 15 en 16 jaar oud) mocht in overleg met haar ouders ook gewoon blijven. Als mensen seks willen hebben gebeurt dat toch wel, dat tweepersoonsbed en wel/niet blijven slapen heeft daar echt geen invloed op. :+

Ik heb vroeger een collegaatje gehad die zeer streng werd opgevoed, buiten de deur keurig netjes met haar hoofddoek rondliep en hooggesloten kleding, maar die inderdaad voor het huwelijk al uitgebreid haar olie liet peilen. Haar ouders wisten van niets en waren ervan overtuigd dat zij zich netjes aan de regels hield, maar in werkelijkheid was dat dus heel anders.


_O- "haar olie liet peilen".

Lugea

Berichten: 1671
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:04

Shenavallie schreef:
BlijNijn schreef:
Ik vind het altijd wel grappig om te zien dat de kinderen van ouders die een strenge/gesloten opvoeding hanteren en roepen "dat doet mijn kind niet" vaak het meest losgeslagen zijn.

Hier wordt niet moeilijk gedaan over blijven slapen. Toen ik 17 was mocht mijn toenmalige vriend gewoon blijven slapen. Het vriendinnetje van mijn broertje (ze waren toen 15 en 16 jaar oud) mocht in overleg met haar ouders ook gewoon blijven. Als mensen seks willen hebben gebeurt dat toch wel, dat tweepersoonsbed en wel/niet blijven slapen heeft daar echt geen invloed op. :+

Ik heb vroeger een collegaatje gehad die zeer streng werd opgevoed, buiten de deur keurig netjes met haar hoofddoek rondliep en hooggesloten kleding, maar die inderdaad voor het huwelijk al uitgebreid haar olie liet peilen. Haar ouders wisten van niets en waren ervan overtuigd dat zij zich netjes aan de regels hield, maar in werkelijkheid was dat dus heel anders.


Geweldig!! _O-

Maar dat is inderdaad ook mijn ervaring. Juist bij die meisjes liggen met jan en alleman in de bosjes te krikken.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:12

Ik zat op een christelijke middelbare school, gewoon omdat het dichtbij was, zelf niet gelovig;) Niet allemaal met rokjes hoor, dat was maar een klein percentage. Maar de brave gelovige meisjes werden in 5 havo allemaal zwanger. Had er 2 die in mijn vaste klas zaten die zwanger waren en 1 waarmee ik een andere les had was ook zwanger. Natuurlijk allemaal trouwen gelijk, 1tje zelfs in het zwart:o
Kwam toen ook iemand van het vbok om te praten in de godsdienst les hahaha..

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:15

Ik weet in elk geval dat in de streng gelovige gemeenschap waar ik een aantal jaren
dichtbij woonde, het aantal ‘moetjes’ erg groot was. Jonge bruidjes, snel trouwen voor de zwangerschap echt zichtbaar werd.

Hoe langer de rok, hoe natter het hok? Klinkt niet erg respectvol, maar wel een gevleugelde uitdrukking daar.

Shiloh

Berichten: 19804
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:25

Ik was 16, maar toen bleef hij niet slapen (hij was ietsje jonger dan ik). Dat was voor mijn 17de weer uit.

Bij mijn tweede vriendje was ik 18, toen heb ik nog geen week later na het aan ging zelf een twee persoons bed gekocht. Toen was slapen ook geen probleem. Sterker nog, eerste keer dat ik bij hem was, heb ik hem mij nog om 3 uur snachts naar huis laten brengen, omdat ik dacht dat mijn ouders het niet zo chill zouden vinden als ik zonder overleg zou blijven slapen. Kom ik de volgende ochtend beneden, zegt mijn vader verbaasd "ben je wel thuis! ?? , ik dacht, die blijft wel slapen..." -O- ... die "fout" maakte ik geen tweede keer :P


Om nog even een mooi voorbeeld te geven wat er gebeurd als ouders kosten wat kost verbieden?

Tijdens dat eerste vriendje op mijn 16de, had een vriendin van mij dus ook een vriendje. Haar ouders waren fel tegen. Ze mochten nooit alleen samen zijn. Nooit samen alleen naar haar kamer. Ze mochten niet bij elkaar naar binnen als er niet ook iemand anders thuis was. Ouders stonden er ook op dat dat bij hem thuis ook niet gebeurde. Omdat zijn ouders dat respecteerde gebeurde het ook niet. Ze wilde wel seks, maar konden dat dus niet op een "veilige" plaats doen.

Uiteindelijk wilden ze het toch doen, en is zij staand in het steegje achter het huis ontmaagd... je moet het maar zo willen als ouder. :x Ik snap er werkelijk niks van.

Anoniem

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:49

Mijn eerste vriend mocht meteen blijven slapen, was toendertijd 15. Had al een 2 persoonsbed(1.40 breed)

Na een paar jaar is het uitgegaan.

En inmiddels alweer 1.5 jaar gelukkig met mijn huidige vriend.

Tussendoor geen interesse in andere jongens gehad. Was er helemaal klaar mee na mijn ex.

En een tip voor de ouders die willen dat hun kinderen niks uitspoken. Laat ze niet samen met hun vriendje of vriendinnetje alleen film kijken. Daar ging het al 'mis' met mijn huidige vriend :') Begin en einde van de film was heel leuk :')

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:56

MoniqueT schreef:
Ik weet in elk geval dat in de streng gelovige gemeenschap waar ik een aantal jaren
dichtbij woonde, het aantal ‘moetjes’ erg groot was. Jonge bruidjes, snel trouwen voor de zwangerschap echt zichtbaar werd.

Hoe langer de rok, hoe natter het hok? Klinkt niet erg respectvol, maar wel een gevleugelde uitdrukking daar.


Vooral omdat daar voorbehoedsmiddelen uit den boze zijn natuurlijk. Maar je ziet wat daar van komt.

Maar het is wel vaak zo. Ook rare verhalen van misbruik etc., komt toch vaak voor in de geloofsgemeenschappen.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:19

Ik ben het met grotendeels de meesten eens. Ik verbied niks, maar hoop mijn kinderen voldoende kennis en begeleiding mee te geven dat ze een bewuste keuze maken over het hoe en wanneer. En dat heb ik liever veilig thuis dan weet ik waar.

Ik hoop dat ze daarbij wel al wat ouder zijn en zal ze onder 16 jaar ontmoedigen hierin.

Ik heb zelf gewacht totdat ik het gevoel was dat er echt een klik was met mijn "vriendje". En ja, daardoor was ik ouder dan gemiddeld (tegen de 20) toen ik voor het eerst het bed deelde (overigens niet bij mij thuis, want dat was uit den boze) maar dat was wel vrij vlot nadat we een relatie kregen overigens. Manlief was een stuk avontuurlijker in zijn tienerjaren.

Ik vond het vrij hypocriet van mijn ouders dat ik wel bij mijn vriendje mocht blijven slapen, maar dat hij niet bij ons mocht slapen, en toen hij dat wel mocht, hij op het logeerbed in mijn kamer moest slapen (wat hij natuuuuurlijk braaf deed }:) ) Waarbij ik ook weer een unieke situatie had, want de partners van mijn zussen moesten beneden op de bank slapen. En mijn vader had natuurlijk nooit door dat er nachts naar beneden geslopen werd of dat de film wel heel erg laat eindigde ... (moeders overigens wel en die vond dat ook niet erg)

Verbieden werkt niet, maar een vriendin van mij was (mijn inziens) wel weer erg (jong) los gelaten. Wel altijd veilig en goed voorgelicht, maar zou niet mijn keus zijn.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:30

Ik vind het zo bijzonder om te zien hoe iedereen er zoo anders tegenaan kijkt, de een wordt op zijn 10e al losgelaten, de ander pas na het huwelijk.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:55

Ik was ook 16 (16 jaar geleden).
Ik zal mijn kinderen bijbrengen dat zeker de eerste keer speciaal is en dat er wederzijds respect moet zijn.
En ook de jongens worden uiteraard goed voorgelicht.

Las een paar keer dat meiden thuis wel met de jongen mochten slapen maar bij de jongen thuis van zijn ouders niet.
Ik kan me zo voorstellen dat dat is omdat ze bang zijn voor die verantwoordelijkheid.

Ik had met mijn zestiende een twijfelaar, met 19 een echt tweepersoonsbed.
Mijn man heeft pas vrij recent in zijn ouderlijk huis een twijfelaar op zijn kamer gekregen :')

Sizzle

Berichten: 35742
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:40

Dat met die 2 persoonsbedden begin ik niet aan hoor, ik vind mijn eigen bed opmaken al zo'n ellende en dan die enorme stapel was...
Na het peilen van de oliestand (geniale uitspraak :P ) kruipt de de logé dan maar weer fijn in het logeerbed als dat makkelijker ligt of ze parkeren zich evtl in de logeerkamer als we die hebben :+
Ik had zelf pas op mijn 27e een 2-persoonbed en dan ook nog een gratis krakend geval ivm gebrek aan budget (iets met minimum inkomen en wel een paard hebben) :')

zonnebloem18

Berichten: 24878
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:21

Dat de mogelijkheid er is wil ook niet zeggen dat er iets gebeurd. Bij mijn eerste vriendje was ik 15 en is er in de 11 maanden dat we samen waren buiten wat zoenen en voelen nooit iets gebeurd. Het ene kind is het andere kind niet natuurlijk, ik heb nooit behoefte gehad aan meerdere bedpartners, terwijl er op vorige pagina's dames reageerden die daar wel behoefte aan hadden voor ze zich settelde.

Anoniem

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:33

Waar een wil is is een weg, kan ik uit ervaring vertellen. Bij mijn eerste vriendje mocht ik van zijn moeder niet blijven slapen, maar het is niet alsof je alleen 's nachts seks kan hebben. Mijn ouders waren er altijd wat 'makkelijker' in, die hadden liever dat het een open gesprek bleef en dat ik vertelde wat ik uitspookte dan dat ik het stiekem ergens deed. Mijn ouders waren ook niet op hun achterhoofd gevallen, die wisten dondersgoed dat het toch wel ging gebeuren als ik daar zin in had. Gold niet alleen voor seks trouwens, wat betreft alcohol hebben ze dezelfde vuistregel aangehouden. Liever thuis leren wat alcohol is en wat het met je kan doen dan ergens op een feestje straalbezopen in de greppel belanden en opgehaald moeten worden in alle staten.