Tips om kind in auto niet te vergeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 12:54

Bedankt voor alle reacties. Ik ga alle tips voor alle geïnteresseerden verzamelen en op een rijtje zetten in dit topic. Opdat er nooit een kind wordt vergeten in de auto! Ik stap in ieder geval met een geruster hart de auto in.

Voorkomen is ten allen tijde beter dan genezen -ook al vinden sommige Bokkers dat dit alleen mensen overkomt die teveel werken, met 100 dingen tegelijk bezig zijn en geen prioriteit voor hun kind hebben-. Daar ga ik verder niet op in. Aan vooroordelen kan ik nu eenmaal helaas niets doen, aan preventie wel.

Het is fijn dat veel mensen over dit onderwerp serieus zijn gaan nadenken door dit topic en bedankt ook voor de PB's. Het laat maar weer zien wat voor taboe er op dit onderwerp rust. Het is goed om het erover te kunnen hebben. Bedankt ook voor het verhelderende artikel uit de Washington Post.

Keep up the good work! *\o/*

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:57

Ik mag hopen voor iemand in jullie omgeving dat dit nooit zal gebeuren want blijkbaar kan deze dan niet op begrip rekenen.

Ja auto rijden op de automatische piloot is iets waarbij het brein zichzelf uitschakelde en waar je eigenlijk geen controle op hebt. Je zit in een trance.
Het kind in de auto vergeten is wetenschappelijk te verklaren en je kan wel zo hard roepen dat het niet normaal is en jou niet overkomt maar je hebt er eigenlijk niks over te zeggen. Wat je kan doen als verantwoordelijke ouder is beseffen dat er een reëel gevaar is en jezelf er bewust van maken en nadenken over mogelijkheden om het te voorkomen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:57

Sommige mensen hier maken er iets heel anders van dan bedoeld. Echt niemand vind het góed, dat kinderen zo in een auto lggen te verstikken.
Maar: het moge duidelijk zijn dat het gebeurd. Net zo goed bij mannen als bij vrouwen, bij fulltime kinderverzorgers en raketwetenschappers.
Dus, ouders die bang zijn dat hen zoiets gebeurd nemen wat extra maatregelen- lijkt me niet verkeerd.

Én: De rest van de wereld, ook zonder kinderen, zijn er nu meer op bedacht dat dit soort dingen gebeuren in de wereld. Kunnen sneller de link leggen met wat ze zien en wat er mogelijk aan de hand is. Levens redden! Als ik over een parkeerplaats loop, kijk ik nu toch wat beter of ik misschien een hond of kind in een auto zie zitten.. Ik hoop jullie ook.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:06

Autorijden gebeurt weldegelijk grotendeels op automatische piloot. Als je bij elke handeling goed na moest denken wat je doet heb je namelijk geen aandacht meer over voor het letten op de weg. ;) Dat is waarom je veel meters moet maken, zodat schakelen etc. allemaal blindelings kan.
En die autopilot zorgt er óók voor dat je in een reflex op je rem trapt als je de remlichten voor je ziet oplichten, of dat er iemand ineens voor de auto stapt oid. Zo voorkom je ongelukken. Als je eerst moet nadenken over wat er gebeurt ben je al te laat. Ik heb het vaak genoeg gehad hoor, iemand die ineens voor je schiet op de snelweg ofzo, een idioot die niet op zit te letten waarvoor ik uit moet wijken - vaak besef je achteraf pas wat er gebeurt is en hoe jij hebt gereageerd, op het moment denk je niet "laat ik eens remmen/uitwijken".
Daar zijn ook slipcursussen etc. op gericht, op het inbakken van een instinctieve reactie.

Zie ook het Washington post artikel en/of de vertaling: verschillende lagen van het brein hebben verschillende functies, je kunt namelijk eenvoudigweg niet constant in 100% alert modus staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:16

Nikass schreef:
Shadow0 schreef:
Nikass - het komt een beetje op me over alsof je opzettelijk verkeerd leest?

Moet ik hier echt serieus op ingaan? :wave:

Dat hoeft niet - maar er was al eerder aangegeven dat het ging om het vergeten bij het wassen of drinken bij de rivier. Als je dat dan toch in het belachelijke trekt door een verwijzing naar auto's, dan komt het niet over als oprechte overweging van dat punt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:21

zeker gebeuren dingen automatisch. heb je wel eens het idee dat je twijfelt of je de deur wel of niet op slot hebt gedaan en dan blijkt het wel op slot te zijn. omdat je het altijd doet.

ik heb met autorijden wel eens dat ik denk.. huh ben ik hier al, ben ik wel over die straat en rotonde geweest. automatische piloot.

als je je kind niet wilt vergeten zul je dus elke keer bewust moeten uitstappen en kijken, heb ik kids op de achterbank en daar naar handelen.

99 van de 100 keer zul je het niet vergetern
99 van de 100 keer zullen de kids geluid maken dat je het niet vergeet
99 van de 100 keer rij je juist ergens heen met doel de kids af te leveren dus vergeet je het niet

dan blijft er nog een miniscule kans over dat je je kind vergeet.

zoals ik al zei. ik ben 1x mijn jongste zoon bij de supermarkt vergeten. meestal 2 mee en dan zijn ze rumoerig. of ze gaan wel janken als ik uistap (voor dit handig, anders meestal niet). maar deze keer niet. ik heb mijn lege flessen gepakt (terwijl ik anders altijd eerst de kids doen en dan pas het kratje) en naar de winkel gelopen. kar gepakt en toen voelde het inderdaad onwennig. en dus terug gerend. Ja mijn kinderen zijn het allerbelangrijkste. maar soms zit je in de "niet kinderen flow".

andersom heb ik ook regelmatig als we zonder kids weg zijn en ik denk.. ooh oliebol mijn kids. ooh nee, die zijn niet mee

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:23

Autorijden op automatische piloot gebeurt heel snel, zeker als je regelmatig auto rijd.
Ik zit voor het werk heel wat uren in de auto en het technische autorijden en verkeer gebeurt idd makkelijk onbewust.
3 dagen geleden bvb nog domweg verloren gereden.
Ik stopte netjes voor kruispunten, gaf voorrang van rechts, ging mooi langs een rondpunt, merkte op dat de boeren het maar druk hadden met oogsten, waardeerde de mooie bloemen in het dorp, dacht na over de visite die ik juist gedaan had.

Tot ik plots in de rij stond voor de overzetboot en ik me besefte dat ik helemaal niet over het water moest om terug op het werk te geraken.
Ik had geen idee waar ik was en was overtuigd dat ik oostelijk moest om terug naar het werk te gaan.
Moest dus westelijk zijn en heb de gps moeten aanzetten om de weg terug te vinden.
Op 10km van m'n werk.

Is me wel vaker gebeurd, vooral bij nachtelijke oproepen. Verstrooid heet dat.
Ik heb alleen mezelf ermee, nutteloze km's en tijdsverlies.
Maar het rijden en verkeersdeelname op zich is niet verstrooid of gevaarlijk voor andere weggebruikers want ik let wel op het verkeer, alleen niet op de route die ik volg, tot ik plots besef dat ik geen idee heb waar ik ben.

Verder ben ik van het type Dory. Kan 's morgens van huis vertrekken en halverwege terugdraaien omdat ik vergeten ben of ik de deur op slot heb gedraaid. Of er juist helemaal niet aan denken en 's middag thuiskomen en merken dat de sleutels de hele ochtend aan de deur zijn blijven hangen (veilige buurt goddank).

Verstrooide geest kan ik me dus best iets bij voorstellen.

Echter, als ik met paard/hond/kat (heb geen kinderen) op weg ben heb ik een ander soort alertheid, vergeet niets en check het nog driedubbel om zeker te zijn dat ik het niet vergeet dus kan me idd ook moeilijker voorstellen dat je een kind vergeet.

Het gebeurt echter wel, dus idd goed om na te denken hoe je het kan voorkomen.
Ik weet van mezelf dat ik een verstrooide chaoot ben maar toch plots alert kan worden en blijven als ik de verantwoordelijkheid over iets levends heb.
Mss is dit een bewustwording die je je eigen kan maken, al dan niet door hulpmiddeltjes.

Heb ook de indruk dat het vergeten iets van de moderne tijd is, mss idd door het stoeltjes en airbag verhaal, of de drukke maatschappij.
Mijn moeder is ons nooit vergeten, nergens, en ze had er in haar uppie 3 bij elkaar te houden.
Eentje kortstondig kwijt spelen is haar wel overkomen, maar dan vooral omdat wij zelfstandige ettertjes waren die doodleuk de verkeerde kant uitliepen, op ontdekking, ipv aan moeders rokken te blijven hangen.
Mogen we nu nog aanhoren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:24

en ik maar denken dat vrouwen beter zijn in met meer dingen tegelijk bezig zijn.
Wellicht is het enkelsporige mannenbrein toch zo slecht niet.

Nogmaals dames; hoe ´verklaarbaar´ het vergeten van je kind of het niet bewust autrijden ook is, er is geen excuus voor.
Die onderliggende verklaringen zijn reden om je er bewsut van te zijn dat je die zwakke kant hebt en er wat aan te doen, het te voorkomen.

Dat automatische autorijden is met afstand de grootste doodsoorzaak onder motorrijders; ´niet gezien´ oftewel niet op tijd bewust wáárgenomen.

Leef eens wat bewuster met wat minder smoezen.
JIJ bent verantwoordelijk voor jouw eigen daden, niet de onderliggende verklaringen voor onoplettendheid op het internet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:26

Huertecilla schreef:
en ik maar denken dat vrouwen beter zijn in met meer dingen tegelijk bezig zijn.
Wellicht is het enkelsporige mannenbrein toch zo slecht niet.

Nogmaals dames; hoe ´verklaarbaar´ het vergeten van je kind of het niet bewust autrijden ook is, er is geen excuus voor.
Die onderliggende verklaringen zijn reden om je er bewsut van te zijn dat je die zwakke kant hebt en er wat aan te doen, het te voorkomen.

Dat automatische autorijden is met afstand de grootste doodsoorzaak onder motorrijders; ´niet gezien´ oftewel niet op tijd bewust wáárgenomen.

Leef eens wat bewuster met wat minder smoezen.
JIJ bent verantwoordelijk voor jouw eigen daden, niet de onderliggende verklaringen voor onoplettendheid op het internet.

Ik schrik ervan hoeveel mensen hier kennelijk vinden dat autorijden prima op de automatische piloot kan en dat het heel normaal of gebruikelijk is om ergens te rijden en je niet te kunnen herinneren een bepaald stuk al gereden te hebben.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:28

Niemand zegt dat je niet zelf verantwoordelijk bent en als je het artikel leest is dat ook een van de dingen die de ouders zeggen, dat het hun verantwoordelijkheid is. Het is echter wel te verklaren hoe het kan gebeuren en kan iedereen gebeuren dat is wat veel mensen hier ontkennen.

Je kan er niks aan doen dat je brein zich uitschakeld

Jenkins

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:57

Dat ik nog maar een paar weken moeder was, ging ik met man en kind even op pad. Even winkelen bij klein winkelcentrum.
Kind was lekker stil op de achterbank en wij rijden zoals we al jaren doen naar het winkelcentrum en parkeren de auto. Ik stap uit en wil weglopen. Tot mijn man zegt: moet kind niet mee? :o

Verder ben ik hem nooit meer vergeten, want ik schrok er heel erg van.
Maar alles was gewoon precies zoals voordat we ouders waren geworden :+
Dus ik ben zo'n loeder moeder en snap best dat het andere ook kan overkomen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:58

Uiteraard is het je eigen verantwoordelijkheid, ontkent ook niemand.
Maar dit topic gaat er toch juist over hòe die bewustwording te verkrijgen. Roepen dat je bewuster moet zijn is leuk, zijn we het allemaal over eens denk ik. Ts vraagt enkel hoe dit te verbeteren (en nog niet eens persé voor haarzelf, maar in het algemeen).
Hoe veroordelend men ook wil zijn, voor de verstrooide geesten is het wel goed om er over na te denken.

Wat men hier ook probeert uit te leggen is dat het brein ons serieus voor de gek kan houden. Dat is geen excuus maar wel een verklaring.

En ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Stress, vermoeidheid etc kan echt rare dingen met je doen.
In een vroegere periode is het me bvb ook eens overkomen dat ik 's morgens op m'n fiets zat en niet meer wist waarom ik op die fiets zat, waar ik heen moest en welke dag het was. Even tot mezelf komen en nadenken om het allemaal weer op een rijtje te krijgen.
Reden: examenstress waarbij ik mezelf helemaal gek kreeg.
Voor men begint te gillen, die periode ligt nu al lang achter mij en ik heb dat soort stress niet meer.

Over dat autorijden. Hetzelfde, leuk om te roepen dat het staatsgevaarlijk is. Is het ook. Maar sommigen kunnen gewoon toegeven dat het gebeurt.
For the record: ik rijd 50-60.000km per jaar, al meerdere jaren. Niet overdreven veel maar ook niet weinig.
Nog nooit (afkloppen) een ongeval gehad. Enige blikschade tot nu toe kwam door auto (on)handig tegen paaltje te parkeren :P .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:59

Jaja HC nu weten we het wel - jij bent de perfecte vader en hebt nog nooit iets fout gedaan :z
Het probleem is hier dat er toch overwegend veel dames op Bokt zitten, maar zoals het artikel ook al aanhaalt gebeurt het niet vaker bij mannen of vrouwen. Hier lees je dus voornamelijk ervaringen van vrouwen.

Ook maakt er niemand excuses - een reden voor iets, is iets anders dan niet je verantwoordelijkheid nemen.
En nu we die reden weten kunnen we nadenken over hoe we het kunnen voorkomen, of toch de kans zo klein mogelijk maken. En dat is erg goed, want daarmee doorbreek je hopelijk de routine.
Niemand maakt excuses, hooguit leven we mee met de mensen die dit is overkomen en die de rest van hun leven een loden last moeten dragen.

Ik vind het alleszins fijn dat we er hier over spreken. Het hoeft maar één keer fout te gaan, maar misschien voorkomt dit topic al maar één geval, dat zou fantastisch zijn. :)
Ook is het een goede zaak dat we hier leren dat als je zoiets overkomt (zoals Jenkins of Sizzle) je niet gelijk een slechte ouder bent. Juist door te beseffen dat het je KAN overkomen, kan je het VOORkomen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:09

Ik zie vooral veel reacties van mensen die duidelijk geen idee hebben hoe neuronen werken en niet doorhebben dat de automatische piloot gewoon gelijk staat aan reflexmatig handelen. Juist de autopiloot (reflex) zorgt ervoor dat we snel kunnen reageren. Zonder autopiloot (reflex) zou het aantal ongelukken nog veel hoger zijn.
Zou niet best zijn als je alle signalen dat je je voet moet bewegen iedere keer bewust omgezet zouden worden in je hoofd, dan is menig invoegstrookje te kort :+

Het geeft dan ook weinig zin om over de neurologische achtergrond te praten als er mensen zijn die in multi tasken geloven of daadwerkelijk denken dat je alles waar neemt hoewel dat eigenlijk kunstmatig ingevuld wordt.

In iedergeval is het ook niet voor niets dat afgeraden wordt om bewegende elementen in je auto te hebben. Het risico dat je brein dan de voetganger omzet in een verkeerde interpretatie van je bungelende rozenkrans is dan groter.
Dat is ook de basis van de overtuiging dat een stoel leeg is die niet leeg is.

Maar nogmaals het gaat niet om excuses of acceptatie. Een kind vergeten is gewoon niet acceptabel. Je zult dus moeten zorgen dat het niet gebeurd.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:31

Cowboy55, even inhakend op zeg eens NEE, dat herken ik, ik doe dat nu regelmatig, maar ik denk ook dat je dat moet leren en 30ers dit nog moeten ontdekken dat NEE gezond is, h7n leven is hectischer dan de mijne ooit was op die leeftijd en nu ook is.

Maar even een andere insteek, sta je ook wel eens stil bij eventuele problemen die jonge oeders kunnen hebben? De psychische belasting door echt zware problemen, zoals geldzorgen, relatieproblemen die echt heel erg moeilijk kunnen zijn door bv scheiding en bezoekregeling en dito pesten hierin, slaapgebrek, ernstig slaapgebrek door slapeloosheid en toch alle ballen hoog houden.

Ik persoonlijk denk dat de meesten in dit schuitje, irl een behoorlijke dobber mee zeulen en dit heel ongewild en ongewenst heeft...

Cowboy, delen van taken! Super, maar genoeg kerels die daar heeeleeeleemaal geen zin 8n hebben, jawel straks! Maar niet nu! En uiteindelijk te weinig toe schietenn.

Wat hoor ik vaak uit mijn omgeving? Die mannen denken dat de vrouwen heel de dag vakantie vieren, lekker thuis met kids, lekker relaxed, lekker niks..... :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:36

Indestal schreef:
Cowboy55, even inhakend op zeg eens NEE, dat herken ik, ik doe dat nu regelmatig, maar ik denk ook dat je dat moet leren en 30ers dit nog moeten ontdekken dat NEE gezond is, h7n leven is hectischer dan de mijne ooit was op die leeftijd en nu ook is.

Maar even een andere insteek, sta je ook wel eens stil bij eventuele problemen die jonge oeders kunnen hebben? De psychische belasting door echt zware problemen, zoals geldzorgen, relatieproblemen die echt heel erg moeilijk kunnen zijn door bv scheiding en bezoekregeling en dito pesten hierin, slaapgebrek, ernstig slaapgebrek door slapeloosheid en toch alle ballen hoog houden.

Ik persoonlijk denk dat de meesten in dit schuitje, irl een behoorlijke dobber mee zeulen en dit heel ongewild en ongewenst heeft...

Cowboy, delen van taken! Super, maar genoeg kerels die daar heeeleeeleemaal geen zin 8n hebben, jawel straks! Maar niet nu! En uiteindelijk te weinig toe schietenn.

Wat hoor ik vaak uit mijn omgeving? Die mannen denken dat de vrouwen heel de dag vakantie vieren, lekker thuis met kids, lekker relaxed, lekker niks..... :+

Ja, dit. En de oplossing is dan natuurlijk niet "dan maar niet met de auto" als er toch gewerkt moet worden, of eventjes je problemen oplossen voor je in de auto stapt. Als het leven toch zo makkelijk was :=

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:01

Magrathea schreef:
Jaja HC nu weten we het wel - jij bent de perfecte vader en hebt nog nooit iets fout gedaan :z

Jouw mening is toch inmiddels ook wel duidelijk? :+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:04

Indestal schreef:

Ik ben zelf geen moeder geweest maar ik ben wel vader en ja, ik herken een deel van de problemen en de bijbehorende stress en druk (als hoofd kostwinner in een redelijke cut-throat werkomgeving) wel en een deel ook gelukkig niet.....zeker ook omdat ik de kennis, kunde en (vooral) mazzel heb gehad om een geweldige wederhelft te vinden en al 25 jaar elke dag mijn stinkende best te doen om zelf een geweldige wederhelft voor haar te zijn. Het lukt niet altijd maar we doen ons best.

Indestal schreef:

Dan heb je aardig wat onvolwassen eikels in je omgeving zitten. Moeten ze zelf eens een week in hun uppie voor de kids zorgen, dan gaan ze daarna jankend van vreugde weer naar hun baan. Meer kan ik er niet van maken.

EDIT: moeten we niet weer on topic gaan zo kalmaan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:27

Amber_anne schreef:
Ik mag hopen voor iemand in jullie omgeving dat dit nooit zal gebeuren want blijkbaar kan deze dan niet op begrip rekenen.

Wat een aanname :roll:
Net als de opmerkingen van ts over vooroordelen en taboe. Wat een geklets! Er wórdt toch over gesproken? Oh maar mensen hebben een andere MENING, dus dan is dat een vooroordeel, gebrek aan levenservaring of een taboe? Come on, wie staan hier nu niet open voor een andere zienswijze?

Magrathea, ik lees in het artikel nou juist wat ik ook al zei: dat het een combinatie is van een aantal factoren waaronder stress en drukte, oververmoeidheid. Dáár iets aan doen dus.

Autorijden op de automatische piloot is inderdaad ook zo lekker verantwoord.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-07-18 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:30

Amber_anne schreef:
Het kind in de auto vergeten is wetenschappelijk te verklaren en je kan wel zo hard roepen dat het niet normaal is en jou niet overkomt maar je hebt er eigenlijk niks over te zeggen. Wat je kan doen als verantwoordelijke ouder is beseffen dat er een reëel gevaar is en jezelf er bewust van maken en nadenken over mogelijkheden om het te voorkomen.

Wat heeft bewustwording voor zin als je er niets over te zeggen hebt?

Magrathea en Sizzle onder autorijden versta ik toch iets meer dan alleen het voertuig besturen.

pmarena

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:13

Volgens mij kan je prima veilig autorijden terwijl je na een kwartiertje toch ineens denkt van Huh ben ik hier...? Volgens mij is er namelijk een verschil tussen goed op de weg / situatie letten, en het grotere plaatje van een groter plan waar je mee bezig bent.

Dan ben je even vergeten dat je onderweg was naar je ouders en heb je gewoon net als zo vaak de afslag genomen naar je werk. Ofzo. Dan ben je druk bezig met rijden maar niet met waar je ook alweer naartoe wilde :P

Hoeft imo echt niet gevaarlijk te zijn, tenzij je natuurlijk ineens een draai aan je stuur geeft midden op de weg om te corrigeren, maar dat is een ander verhaal :P

Die factoren van stress / drukte heb je natuurlijk niet altijd voor het zeggen, dat is wel heel makkelijk praten.... en als je de voorbeelden leest van ouders die het is overkomen, zijn het nou ook weer niet altijd stress-verhalen.

Volgens mij is de enige goede manier om te voorkomen dat het jou gebeurt, je er bewust van zijn dat het IEDEREEN kan overkomen. Ook jou. Waardoor je je er van bewust bent.

Ik heb mezelf expres aangeleerd om altijd als ik uit de auto stap, even rond te kijken of ik niks vergeten ben. JUIST omdat ook mij het anders kan gebeuren. Juist de mensen die denken dat hen dat niet gebeurt (omdat zij zogezegd betere ouders zouden zijn) zullen eerder de pineut zijn volgens mij...

Ik las ook ergens dat het voor iemands moeder geen optie was om een kind te vergeten.
Alsof het dat voor een andere ouder wel een optie is :roll:

Men is er gewoon van overtuigd dat kind er niet bij is, maar veilig thuis of bij oppas. Dat is het hele probleem.

Zie ook het schrijnende verhaal van die man die vergeten was kind af te droppen, en waarbij die dag tot 3x toe zijn auto-alarm afging op de parkeerplaats van zijn werk, en hij elke keer naar buiten keek maar geen onraad zag dus dacht dat het een foutje van het systeem was, en het alarm steeds uit-zapte...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:29

pmarena schreef:
Ik las ook ergens dat het voor iemands moeder geen optie was om een kind te vergeten.
Alsof het dat voor een andere ouder wel een optie is :roll:

Ja echt :o "Ja weet je ik vind het wel belangrijk enzo maar echt prioriteit heeft het natuurlijk niet"
Sterker nog, het zijn juist vaker het soort ouders dat traphekjes en kinderslotjes koopt. Misschien vanwege een onderliggende onzekerheid. Wie zal het zeggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:08

Sizzle schreef:
Ik zie vooral veel reacties van mensen die duidelijk geen idee hebben hoe neuronen werken en niet doorhebben dat de automatische piloot gewoon gelijk staat aan reflexmatig handelen. Juist de autopiloot (reflex) zorgt ervoor dat we snel kunnen reageren. Zonder autopiloot (reflex) zou het aantal ongelukken nog veel hoger zijn.
Zou niet best zijn als je alle signalen dat je je voet moet bewegen iedere keer bewust omgezet zouden worden in je hoofd, dan is menig invoegstrookje te kort :+

JIj defineert autopiloot anders dan hier wordt opgemerkt.
Zo loop je ook onbewust ´automatisch´ met een aardig deel van je hersenen aan het werk om het evenwicht te bewaren.
Heel wat anders dan niet te registreren waar je loopt.

Maar goed; is imo weer drijfzand van vergoeilijken van het onacceptabele.
Doet me sterk denken aan het ontkennen van de welzjnsnoodzaak van weidegang voor paarden met als onderliggende reden ´ja maar dan kan ík geen paardrijden´.
Inderdaad; dat kan dan niet.

Terug naar het onderwerp is je kind vergeten een niet acceptable symptoom van de onvoldoende/verkeerde bewuste keuzes op dát moment.
Een imo overduidelijk alarmsignaal.

De hele vergoeilijking is een gevalletje het spiegelbeeld niet leuk vinden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:09

Nou ja traphekjes en kinderslotjes is gewoon wel zo verstandig voor de veiligheid. Ik heb ze niet omdat ik onzeker ben, maar omdat mijn kindjes die nog amper konden lopen wel vonden dat ze alleen de trap op konden. En als ik dan even op de wc zit en de oudste doet de gangdeur open om mij wat te vragen en mini me denkt haaa trap!!! En ik zit een nummer 2 te produceren. Ben ik niet snel genoeg bij de trap om haar eraf te vissen. Dus dan liever een traphekje.

Overigens met 2 kinderen even rustig op de wc zitten is nagenoeg onmogelijk, maar dat is een ander verhaal.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:21

Ik denk dat je hier verschillende situaties moet onderscheiden. Er zijn helaas nog steeds ouders die zelfs gedurende het warme weer in de volle zon hun kinderen bewust in de auto laten zitten omdat ze denken dat het wel even kan terwijl ze bijvoorbeeld boodschappen doen. Ik denk dat dit wezenlijk wat anders is dan de ouders die onbewust vergeten dat ze hun kind bij zich hebben in de auto en hun kind daarom in de auto achterlaten. Dat laatste is voor veel mensen ook niet voor te stellen. Want wie vergeet er nou zijn kind? Helaas heeft het verleden al vaak genoeg bewezen dat dit, hoe onvoorstelbaar ook, toch echt mogelijk is. En ook dat het iedereen kan overkomen. Praat dat het goed? Natuurlijk niet het blijft verschrikkelijk, maar ook verschrikkelijke dingen die niet goed te praten zijn kunnen gebeuren.

Voorzorgsmaatregelen om de kans dat dit gebeurt zo nihil mogelijk te maken zijn daarom alleen maar toe te juichen denk ik.