Amandavd schreef:Ik ben nog aan het bedenken hoe ik de feedback die ik van een uitgever gehad heb ga verwerken. Ik vind mijn verhaal aan de ene kant zo goed als het is, maar aan de andere kant heeft de uitgever natuurlijk meer ervaring en zou het kortzichtig zijn om niks met de feedback te doen.
Een tip waar je misschien iets aan hebt: ik zou het niet zo zwart-wit zien (mijn verhaal vs wat de uitgever wil zien): laat het idee los dat verhalen uniek zijn en schrijf gewoon meerdere versies. Jouw versie kun je sowieso laten zoals die is, en vervolgens kun je gaan spelen met nieuwe versies. Die nieuwe versies doen namelijk niets af aan de vorige versies, ze vervangen ze ook niet, het zijn gewoon varianten op hetzelfde thema, waarbij variant A jou het beste bevalt, variant B het meest geschikt is voor uitbreiding tot een roman, variant C is wat de uitgever wil zien, variant D is met meer nadruk op dialogen en minder op beschrijven. Hoe meer je (her)schrijft, hoe beter je wordt in het herkennen van je eigen gekleurde bril en hoe beter je wordt in het vinden van de gouden middenweg; een verhaal dat leesbaar, begrijpelijk en invoelbaar is voor anderen, maar tegelijkertijd precies uitdrukt wat jij voelt.