Toeteren, fluiten en aanspreken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:59

Resistance schreef:
je niet weet met wat voor iemand je te maken hebt en daarom maar van het ergste uitgaat, voor je eigen veiligheid, die je op zo'n moment toch wat belangrijker acht dat het gevoel van de man.

En als ik aangeef zó over asielzoekers te denken (andere cultuur, geen idee waar ik mee te maken heb) heb ik jou als eerste op mijn dak. ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:05

karuna schreef:
Aanvulling, een op de drie dat klopt uit cijfers. Ik weet ook niet waar deze getallen vandaan komen maar wat wordt gezien als ongewenste intimiteiten? En de cijfers zeggen ook dat de meesten daarvan het overkomen door bekenden dan wel binnen een relatie.

Aanvulling daarop omdat die 1 op de 3 vast van mij afkomt. Maar dat is zo te zien verkeerd gelezen/vertaald. Ik heb nergens gezegd 1 op de 3 mannen is een potentiële verkrachter!
Ik schreef dat 1 op de 3 vrouwen in haar leven te maken krijgt met aanranding of zelfs verkrachting. Aanranding kan dan misschien heel/te breed worden opgepakt, maar die cijfers gaan toch al een paar jaar rond in nieuwsberichten over dit onderwerp.
En inderdaad correct aangevuld Karuna, vaak is dat door mannen die bekenden zijn van het slachtoffer. Dat had ik me zo even niet snel meer herinnerd.

Verder misschien niet meer ter zake doende hier (loop ook alweer pagina of wat achter), maar ik wilde dit met die 1 op de 3 even genuanceerd hebben..
Laatst bijgewerkt door Djilna op 30-05-18 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:06

Palmera schreef:
Resistance schreef:
je niet weet met wat voor iemand je te maken hebt en daarom maar van het ergste uitgaat, voor je eigen veiligheid, die je op zo'n moment toch wat belangrijker acht dat het gevoel van de man.

En als ik aangeef zó over asielzoekers te denken (andere cultuur, geen idee waar ik mee te maken heb) heb ik jou als eerste op mijn dak. ;)

Maar roepen ze jou dan 's avonds op straat na? Want dat keur ik niet goed hoor. :) dan heb je mij niet op je dak. Wel heb je mij op je dak als men over asielzoekers spreekt alsof het beesten en "geen mensen" zijn, zoals ik maar al te vaak (niet door jou) zie voorbij komen. Wanneer mensen een volledige bevolkingsgroep afschrijven op basis van wat een paar rotte appels doen, of wanneer iemand wordt afgeschreven zonder er ook maar één interactie mee te hebben gehad.

Palmera

Re: Toeteren, fluiten en aanspreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:16

Maar jij, en anderen in dit topic, doet precies hetzelfde! Alleen de asielzoekers zijn veranderd in mannen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:27

Nee dat doen we niet. Maar we zeggen wel dat de mannen die al respectloos of agressief intimiderend, dat we daar idd op eenzelfde manier op reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:42

Palmera schreef:
Maar jij, en anderen in dit topic, doet precies hetzelfde! Alleen de asielzoekers zijn veranderd in mannen.

Nee, dat zie je verkeerd. Als ik een man op straat zie, denk ik niet van: Dat is een potentiële verkrachter. Dat is gewoon een man.

Als een man mij 's nachts op straat echter naroept, dan ben ik wél op mijn hoede en ga ik voor mijn eigen veiligheid van het ergste uit. Iedere man kan zich bedenken dat een jonge meid zich daar geïntimideerd door kan voelen, en als je het dan toch doet ben je imo gewoon een asociale hork.

Dát is het verschil.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:55

Precies dat!

Wanneer ik aan de bushalte sta in het donker en er zijn weinig omstanders, dan ben ik al op mijn hoede (vanwege wat er al gebeurd is).

Soms vinden bepaalde jonge mannen het dan gepast me aan te spreken en daarbij al hun vrienden mee te nemen tot mijn bushokje, ipv ze wat verder te laten staan en alleen te komen. Als je dan 'nee' zegt, vinden ze het nodig daar ALLEMAAL hun mening over te geven...

Kom op, het kleinste kind kan toch weten dat dat niet de meest fijngevoelige manier is om zo'n situatie aan te pakken.

Ze staan dan allemaal rond je, er is niemand in de buurt en de sfeer slaat meteen om naar vijandig, zelfs als ik het vriendelijk doe met een glimlach zoals er hier door velen geopperd wordt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:04

En natuurlijk zeg ik niet dat ALLE jonge mannen dat doen, of willen doen. Ik heb het ook enkel over diegenen die het wel doen. Maar goed, je kan lezen wat je wil lezen als je maar hard genoeg je best doet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:08

Palmera schreef:
Nou, precies dit dus :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:10

SinneJ schreef:
En natuurlijk zeg ik niet dat ALLE jonge mannen dat doen, of willen doen. Ik heb het ook enkel over diegenen die het wel doen. Maar goed, je kan lezen wat je wil lezen als je maar hard genoeg je best doet.
Ik snap je punt :j

Echter, hoe vaak gaat het niet over de moslims/joden/laagopgeleiden/enzovoorts? Daar scheert men ook iedereen over een kam. Of bijv. het abortus topic, nog zo'n voorbeeld van meten met 2 maten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:17

Ailill schreef:
Palmera schreef:
Nou, precies dit dus :j

Heb je überhaupt gelezen wat ik hierop gereageerd heb? :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:19

Jep, heb ik gelezen :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:21

Volgens mij heeft niemand hier problemen met normale mannen maar gaat het over diegenen die gedrag vertonen zoals in de OP. Dus nee, niet alle...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:24

Ok, maar altijd overal bij zeggen 'en dan vind ik van die mannen die dat doen...' dat spreekt niet zo lekker :+ ik ga er graag vanuit dat mensen dat begrijpen, net zoals ik ervan uitga dat mensen geen racisten zijn als ze vanuit eigen perspectief vertellen dat ze iets hebben meegemaakt met iemand van andere oorsprong.

Zolang mensen er niet aan toevoegen; "het is altijd hetzelfde met mannen/buitenlanders" of iets gelijkaardig, dan vertel je gewoon over een ervaring en misschien zelfs een eigenschap die veel voorkomt bij een bepaalde groep volgens jouw perceptie. Mensen projecteren. Dat is vaak een handige tool en soms een vloek.

Je mag er niet vanuit gaan dat mensen gevoelens van zich af kunnen zetten en niet gaan veralgemenen, zeker wat angst betreft, want dat is zo'n oeremotie... ik kan dat niet en ik begrijp dat anderen dat niet kunnen.

Ik begrijp, voor zover dat kan, dus ook dat er mannen zijn die zich vanwege hormonen moeilijk kunnen inhouden (al is er discussie over of het lust is of de behoefte om dominantie te vestigen), maar ik mag daar op mijn beurt ook gevoelens over hebben, zoals angst. Zeker wanneer ik ervaar dat die mannen mijn grenzen niet respecteren. En nee ik ben echt niet panisch als ik op straat ga, ik ben gewoon eerlijk hier, de gevoelens zijn er sporadisch.

Helaas is het ad rem ingaan op die gevoelens voor de mannen in mijn verhaal (dus diegene die zich niet kunnen inhouden en slechte bedoelingen hebben) een criminele gedraging, terwijl het bij mij gewoon een rariteit zou zijn als ik gillend wegren van elke man die me benadert.

Het is dan ook logisch het probleem via die kant op te lossen. Tenminste als we het over een harde oplossing hebben, niet over enkel sensibilisatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:51

Ailill schreef:

Kan je dan alsjeblieft uitleggen hoe het niet nageroepen willen worden hetzelfde is als een hele bevolkingsgroep over één kam scheren? :)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:15

SinneJ schreef:
Zeker wanneer ik ervaar dat die mannen mijn grenzen niet respecteren.

Hoe moeten die mannen jouw grenzen weten dan. De ene vrouw wil wel graag nageroepen worden en reageert zelfs en de anderw wil dat pertinent niet..

Ongewenst aan iemand zitten is not done he, dat voorop gesteld maar is zelfs in elke relatie ( zelfs werk ) heel moeilijk om te weten welke grenzen iemand heeft. Voor sommige kan een hand op de schouder al too much zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:15

Resistance schreef:
Ailill schreef:

Kan je dan alsjeblieft uitleggen hoe het niet nageroepen willen worden hetzelfde is als een hele bevolkingsgroep over één kam scheren? :)
Dat valt al terug te lezen binnen het topic, maar omdat jij het bent:

Laat ik voorop stellen dat ik niemand persoonlijk aanspreek/val en het algemeen bedoel :)

Een paar jaar terug kwamen er bij mijn ex-schoonouders in het dorp een hele hoop asielzoekers wonen, nou het dorp was te klein. Gevaarlijk, diefstal, aanslagen en al de meiden/vrouwen zouden niet meer veilig over straat kunnen. Heuse petities en stakingen kwamen aan bod, echt alles werd uit de kast getrokken. Geen een van die mannen zou betrouwbaar zijn.

Die mannen werden geen mannen genoemd maar moslims en al de moslims ter wereld zouden zo zijn. Wellicht dat ik daardoor nu de vergelijking maak met dit topic. Er komen voorbeelden ten overvloede voorbij hier van Bokkers die persoonlijk zijn lastig gevallen en ik geloof jullie oprecht. Dit zou niemand moeten overkomen, geen kind, vrouw en/of man. Dat wil ik graag duidelijk hebben.

Waar ik wel enorm over val is dat het blijkbaar volgens bijna al de vrouwen hier, volledig de schuld van de man(nen) is. Sterker nog, het zit in onze aard, hormonen noemde iemand en nog wat meer voorbeelden. Vrouwen moeten ten allen tijde over straat kunnen hoe zij dit willen en mannen mogen hier eigenlijk niet op reageren. Hier begint het bij mij wat te wringen, je kunt ook op een punt komen dat het gewoon richting uitlokken gaat (nogmaals, ik heb het hier niet over TS). Vanaf dat punt begin ik het actie-reactie te vinden, ik keur het niet goed, maar zie het wel zo.

Dan komen er vervolgens uitspraken voorbij in de trant van 1 op de 3 vrouwen krijgt te maken met aanranding/verkrachting (excuses, ik las eerder te maken met aanranding/verkrachting door enkel mannen). Daar begint het in mijn optiek door te slaan. Er zitten nog behoorlijk wat stappen tussen al dan niet intimiderend flirten/opdringen en een daadwerkelijke verkrachting. Ik heb het gevoel dat een aantal mensen die stappen niet zien, of het hier niet mee eens zijn, dat kan natuurlijk ook. Overigens, wat betreft het doorslaan naar daadwerkelijke aanranding/verkrachting, vrijwel altijd vindt dit binnen de familie/directe omgeving van het slachtoffer plaats. In dat geval zou ik dus eerder adviseren familie en vrienden wat minder te begroeten ;)

Beide zaken, dus het gedeelte over de vluchtelingen en het laatst genoemde, slaan wat mij betreft door en zijn te generaliserend van aard. Met echt enorm grote gevolgen, net zoals het enorm grote gevolgen voor iemand kan hebben als diegene daadwerkelijk geïntimideerd wordt, dat moge duidelijk zijn. Ik denk dat de vergelijking hier vandaan komt.

Ten slotte, denk nu niet dat ik geen ervaring heb met zulke zaken. Ik ben, zeker toen ik jonger was, ook weleens door een man in mijn kont geknepen. Of zelfs vol in m'n kruis/op m'n mond. Bij mij kregen ze echter direct een vuist op hun neus, ik denk dat hier het fundamentele verschil ligt.

Ik ben i.i.g. aan het denken gezet, is het niet omdat ik het zelf nooit zou doen, dan des te meer door in het vervolg in te grijpen als ik een ander persoon dit zie doen/overkomen.

*Kleine toevoeging.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 30-05-18 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:16

Attitude schreef:
SinneJ schreef:
Zeker wanneer ik ervaar dat die mannen mijn grenzen niet respecteren.

Hoe moeten die mannen jouw grenzen weten dan. De ene vrouw wil wel graag nageroepen worden en reageert zelfs en de anderw wil dat pertinent niet..

Ongewenst aan iemand zitten is not done he, dat voorop gesteld maar is zelfs in elke relatie ( zelfs werk ) heel moeilijk om te weten welke grenzen iemand heeft. Voor sommige kan een hand op de schouder al too much zijn.

Als ik nee zeg toch doorgaan met vragen of aanraken of volgen. Heel simpel. Daar heb ik het al heel de tijd over.

edit: en daarnaast zijn er ook enkele dingen die duidelijk grensoverschrijdend zijn zoals een vrouw in het donker met meerdere mannen benaderen en er rond gaan staan of een jong meisje achtervolgen op de scooter.. dat is volgens mij voor het overgrote deel van de vrouwen niet ok (maar goed, dat is een aanname).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:33

Ailill schreef:
Vrouwen moeten ten allen tijde over straat kunnen hoe zij dit willen en mannen mogen hier eigenlijk niet op reageren. Hier begint het bij mij wat te wringen, je kunt ook op een punt komen dat het gewoon richting uitlokken gaat (nogmaals, ik heb het hier niet over TS).

Nee, nee, nee en nee. Een vrouw MOET altijd over straat kunnen zonder lastig gevallen te worden. Ongeacht hoe ze zich kleedt of gedraagt. Dat is hoe wij het hier in het westen afgesproken hebben volgens onze normen, waarden en zeden. Onze westerse beschaving zegt: mannen mogen daar niet op reageren. Niet 'eigenlijk', nee, gewoon NIET. Dat heet beschaving.

En zonder dat wat dan ook met de dooddoener 'uitdagen/uitlokken' wordt afgedaan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:39

Ibbel schreef:
Ailill schreef:
Vrouwen moeten ten allen tijde over straat kunnen hoe zij dit willen en mannen mogen hier eigenlijk niet op reageren. Hier begint het bij mij wat te wringen, je kunt ook op een punt komen dat het gewoon richting uitlokken gaat (nogmaals, ik heb het hier niet over TS).

Nee, nee, nee en nee. Een vrouw MOET altijd over straat kunnen zonder lastig gevallen te worden. Ongeacht hoe ze zich kleedt of gedraagt. Dat is hoe wij het hier in het westen afgesproken hebben volgens onze normen, waarden en zeden. Onze westerse beschaving zegt: mannen mogen daar niet op reageren. Niet 'eigenlijk', nee, gewoon NIET. Dat heet beschaving.

En zonder dat wat dan ook met de dooddoener 'uitdagen/uitlokken' wordt afgedaan.
Dan denken we er blijkbaar anders over, wat mij betreft prima :)

Overigens, want je rukt het behoorlijk uit z'n verband en haalt een heel klein stukje aan uit een lap tekst: Ik bedoel(de) dat ik het dus kan begrijpen dat sommige mannen gaan fluiten/roepen naar vrouwen die er op een bepaalde manier bijlopen. Ik zie echt weleens dames voorbij komen die er gewoon ordinair en bloot bijlopen. Wat echt, en dit meen ik, wat mij betreft prima is. Iedereen moet zich kunnen kleden zoals hij of zij wil, ten allen tijde.

Echter kan ik het dan dus ook, nogmaals, begrijpen dat bepaalde mannen hierop reageren. Ben het er niet mee eens, maar goed ze doen het. Geeft een vrouw/man aan hier niet van gediend te zijn, dan moet er direct worden gestopt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:47

poes schreef:
Sensibiliseren kan wel snel trouwens. Kijk maar naar het bewustzijn na #metoo, of over gender, of over white privilege: stuk voor stuk onderwerpen waar bij een groot deel van de bevolking het bewustzijn ahw overnight is gegroeid.

Ik weet niet of die laatste zaken nu direct goede voorbeelden zijn. Zowel dat gendergedoe als het opgeblazen 'probleem' van 'white privilege' lijken rechtstreeks gekopieerd uit de VS en roepen hier vooral heel veel weerstand op. Ja, bewust de hakken in het zand zetten is ook bewustzijn, maar misschien niet zoals je dat gehoopt had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:52

Ailill schreef:
Resistance schreef:

Dat valt al terug te lezen binnen het topic, maar omdat jij het bent:

Laat ik voorop stellen dat ik niemand persoonlijk aanspreek/val en het algemeen bedoel :)

Een paar jaar terug kwamen er bij mijn ex-schoonouders in het dorp een hele hoop asielzoekers wonen, nou het dorp was te klein. Gevaarlijk, diefstal, aanslagen en al de meiden/vrouwen zouden niet meer veilig over straat kunnen. Heuse petities en stakingen kwamen aan bod, echt alles werd uit de kast getrokken. Geen een van die mannen zou betrouwbaar zijn.

Die mannen werden geen mannen genoemd maar moslims en al de moslims ter wereld zouden zo zijn. Wellicht dat ik daardoor nu de vergelijking maak met dit topic. Er komen voorbeelden ten overvloede voorbij hier van Bokkers die persoonlijk zijn lastig gevallen en ik geloof jullie oprecht. Dit zou niemand moeten overkomen, geen kind, vrouw en/of man. Dat wil ik graag duidelijk hebben.

Waar ik wel enorm over val is dat het blijkbaar volgens bijna al de vrouwen hier, volledig de schuld van de man(nen) is. Sterker nog, het zit in onze aard, hormonen noemde iemand en nog wat meer voorbeelden. Vrouwen moeten ten allen tijde over straat kunnen hoe zij dit willen en mannen mogen hier eigenlijk niet op reageren. Hier begint het bij mij wat te wringen, je kunt ook op een punt komen dat het gewoon richting uitlokken gaat (nogmaals, ik heb het hier niet over TS). Vanaf dat punt begin ik het actie-reactie te vinden, ik keur het niet goed, maar zie het wel zo.

Dan komen er vervolgens uitspraken voorbij in de trant van 1 op de 3 vrouwen krijgt te maken met aanranding/verkrachting (excuses, ik las eerder te maken met aanranding/verkrachting door enkel mannen). Daar begint het in mijn optiek door te slaan. Er zitten nog behoorlijk wat stappen tussen al dan niet intimiderend flirten/opdringen en een daadwerkelijke verkrachting. Ik heb het gevoel dat een aantal mensen die stappen niet zien, of het hier niet mee eens zijn, dat kan natuurlijk ook. Overigens, wat betreft het doorslaan naar daadwerkelijke aanranding/verkrachting, vrijwel altijd vindt dit binnen de familie/directe omgeving van het slachtoffer plaats. In dat geval zou ik dus eerder adviseren familie en vrienden wat minder te begroeten ;)

Beide zaken, dus het gedeelte over de vluchtelingen en het laatst genoemde, slaan wat mij betreft door en zijn te generaliserend van aard. Met echt enorm grote gevolgen, net zoals het enorm grote gevolgen voor iemand kan hebben als diegene daadwerkelijk geïntimideerd wordt, dat moge duidelijk zijn. Ik denk dat de vergelijking hier vandaan komt.

Ten slotte, denk nu niet dat ik geen ervaring heb met zulke zaken. Ik ben, zeker toen ik jonger was, ook weleens door een man in mijn kont geknepen. Of zelfs vol in m'n kruis/op m'n mond. Bij mij kregen ze echter direct een vuist op hun neus, ik denk dat hier het fundamentele verschil ligt.

Ik ben i.i.g. aan het denken gezet, is het niet omdat ik het zelf nooit zou doen, dan des te meer door in het vervolg in te grijpen als ik een ander persoon dit zie doen/overkomen.

*Kleine toevoeging.

Dankje voor de uitleg. Ik kan me hier zeker in vinden.

Ik vind het belachelijk dat er soms wordt geopperd dat iedere man zo is, en "dat het in hun aard zit". Ben ik het totaal niet mee eens, laten we dat voorop stellen. Denk dus alsjeblieft ook niet dat ik dat bedoel.

Ook als ik normale, niet uitdagende kleding aan heb, gebeurt het regelmatig dat ik 's avonds, terwijl ik alleen ben, in het donker, wordt nageroepen/nagefloten. Daar voel ik me absoluut niet prettig bij, vaak zelfs bang, gezien wat er in het verleden is gebeurd. Ik zie niet in hoe het mijn schuld is dat dit gebeurt, vandaar dat ik de schuld op dat moment bij die man (dus niet alle mannen maar alleen die ene) die dat doet leg.

Vervolgens reageerde Palmera daarop, over dat ik kennelijk hypocriet ben door de schuld bij fluitende en roepende mannen (dus nogmaals: niet alle mannen, enkel de mannen die dat doen) te leggen, omdat ik er heel boos van wordt wanneer mensen een volledige bevolkinsgroep over één kam scheren.

Maar hoe is dat hetzelfde? Ik scheer niet alle mannen over één kam, ik zeg enkel dat ik het niet okee vindt dat meisjes en vrouwen 's avonds laat op straat wanneer ze alleen zijn worden lastiggevallen, aangezien iedereen zich kan bedenken dat dat niet het moment is om een "complimentje" te geven. Als er mensen bij zijn die dat toch doen, vind ik dat getuige van weinig inlevingsvermogen of gewoon eikeligheid.

Op een ander tijdstip van de dag vind ik het overigens al een ander verhaal, ik geef toe dat ik het dan soms zelfs wel leuk vindt, afhangend van wie er fluit of roept, en of het leuk is en niet grof. Maar 's avonds in het donker vind ik het gewoon not done.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:54

Maar de vraag die ik eerder stelde is het soms een typisch grote stad probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:55

karuna schreef:
Maar de vraag die ik eerder stelde is het soms een typisch grote stad probleem?

Ik voel me eigenlijk juist onveiliger buiten de stad dan in de stad, en ik woon in [naam]. Maar dat is mijn ervaring, dus het kan zijn dat een ander daar weer totaal anders over denkt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:00

Bij mij mij is het zeker een stadsprobleem, daar gebeurt het erg vaak. Maar het is wel enger als het je ergens in een buitenwijk overkomt als er niemand in de buurt is, zoals Resistance aanhaalt.