Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:02

Mando schreef:
Als je geld leen of iets dan betaal je dat toch gewoon terug. Vergeetachtig of niet.
Vergeet je dan ook je huur te betalen of de stalling van je paard.

Ik doe dan een berichtje in mijn agenda zetten.
Al heeft bijna iedereen tegenwoordig een betaal app op zijn telefoon.

Vwb die jurk.. Ja je moeder leende hem aan jou dan is het toch niet raar als ze dat terug vraagt.
Misschien vond ze het fijn om te bewaren want haar dochter was er toch in getrouwd je kan niet in iemand zijn gedachten kijken.

NIet raar om terug te vragen, maar eigenlijk ook weer wel; ze had er nog 5.
Ze wilde hem als nachtpon gebruiken. In dat opzicht is mijn moeder totaal niet sentimenteel.

ArankaM

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:19

Oh heerlijk dit topic!
Ik heb er ook een paar:
Een keer ging ik bij een vriend eten. Ik had mijzelf uitgenodigd omdat ik ‘s avonds in de stad moest zijn en ik heb toen aangeboden om te koken en het eten te betalen. Vervolgens gooit hij nog duur ijs à 5 euro in het mandje. Ik zei er niets van, dacht dat is vast ook voor straks. Maar ik heb er niets van gekregen en hij zat er wel zelf van te eten.

Een vriendin van mij heeft op vakantie in België met andere vriendinnen van stokbrood met kruidenboter geleefd, omdat ze niet meer wilden uitgeven aan boodschappen :Y)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:23

Mando schreef:
Als je geld leen of iets dan betaal je dat toch gewoon terug. Vergeetachtig of niet.

Ik doe dan een berichtje in mijn agenda zetten.
Al heeft bijna iedereen tegenwoordig een betaal app op zijn telefoon.

Ik heb alleen internet via wifi op mijn telefoon, dus als er wifi is betaal ik ter plekke, anders vraag ik diegene of die even een appje wil doen met bedrag en rekeningnummer, dan maak ik het gelijk over wanneer ik thuis ben en dat appje lees.
Overigens komt dit zelden voor aangezien ik vrijwel niet buiten de deur eet/drink.

En ja, ik zou als ik mijn betaalrekening zelf zou beheren de rekeningen vergeten te betalen. :o
Ik ben best impulsief en als mijn geld op de rekening staat en ik ga de stad in zie ik wat leuks en koop ik dat voordat ik besef dat er nog rekeningen betaald moeten.
Maar heb dat simpel opgelost door de hoofdrekening door iemand te laten beheren, alles wat mogelijk is automatisch te betalen en op een andere rekening komt wekelijks geld binnen voor de boodschappen etc.
Kan ik weinig/geen stomme dingen doen en geen schulden maken en omdat het wekelijks een vast bedrag is is het ook overzichtelijker voor mij.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:25

Ik hou van dit topic.. heerlijk

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:31

Magrathea schreef:
Van minder afrekenen als je goedkoper eet snap ik overigens op zich wel, mits je dit van tevoren overlegt. Sommige mensen hebben een kleine portemonnee en als je dan toch graag mee wilt kun je maar beter goedkoop uit zijn ipv helemaal niet mee te kunnen. Maar nogmaals als iemand dat van tevoren aangeeft vind ik dat prima :)

Waarom van tevoren aangeven? Je weet op dat moment toch niet hoe het gaat lopen, en het lijkt me niet dat iemand anders dan denkt "o we gaan de rekening delen, dus nu kan ik lekker iets heel duurs eten omdat de rest dat wel voor me buffert"... Of dat hoop ik toch -O-

Oprechte vraag hoor, ik ben ook iemand die geen alcohol drinkt en geen dure gerechten bestelt, maar als ik van tevoren al zou moeten beginnen over geld komt dat volgens mij nóg krenteriger over. Vind het lastig hoe je dat aanpakt, zat laatst ergens waar ik in totaal voor €25 at en dronk terwijl andere mensen alleen al een hoofdgerecht van €50 kozen en er ook iets van 6 flessen wijn op tafel kwamen. Ik kijk echt niet op €10 te veel betalen maar zoiets delen gaat me te ver (en dat werd ook als heel lastig/gierig gezien, heeft 20 minuten gekost om uit te vogelen hoe de rekening betaald zou worden).

WithinGirl96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:33

Ik volg even, ga het op mijn gemak doorlezen. Heer-lijk! Zodra ik een actie heb plaats ik het uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:44

Wat een gierige acties staan hiertussen zeg!

Vriendin van mij kan er ook wat van. Hoeft thuis maar haar handje open te houden en pa en ma stoppen haar geld toe. Dit varieert van eenn auto tot complete vakanties tot etentjes. Ik had zelf een auto gekocht en daar wilde zij natuurlijk van profiteren. Ik ging dus regelmatig met de auto naar school omdat ik vervolgens door reed naar het werk. Zei wilde altijd meerijden, maar iets bij leggen voor de benzine of parkeerkosten kwam nooit in haar op. Zelf had ze een auto van haar ouders gekregen waarvan ze de benzine,verzekering en belasting nog niet eens hoefde te betalen maar het kwam nooit in haar op om ook eens een keertje te rijden.

Na 3 maanden was ik er klaar mee en heb ik haar gezegd waar het op stond en dat ik het in het vervolg wel netjes zou vinden als ze op zn minst in de parkeerkosten zou delen en dan ze anders maar met de trein moest gaan (gratis ov). 3 keer raden welke optie zij gekozen heeft...

Als we met onze vriendinne groep (5 meiden) gaan uieten dan splitten we meestal de rekening. Wij drinken ongeveer evenveel en de gerechten zijn vaak ook hetzelfde. Met opstap gaan kies ik er vaak voor om niet bij te leggen aangezien ik van te voren al weet dat ik veel minder drink dan de rest.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:47

Hevonen schreef:
Lang geleden toen ik nog studeerde, zou ik gaan trouwen. Ik had nauwelijks geld voor de huur etc, en dus ook geen geld voor een trouwjurk etc.
Mijn moeder leende mij een mooie, lange witkatoenen India jurk. Ze had er 6 in de opruiming voor een futje gekocht. Verder leende ik een omslagdoek en een bijzonder ( maar goedkope) ketting van haar. Het stond heel mooi vond ik.
Na het huwelijk wilde ze die spullen terug, ook al vond ik dat best erg. Het was zeker geen kwestie van gierigheid, maar meer zo van 'dat is van mij'. ZE was vaak heel gul. Toch stak het mij; ik had het er moeilijk mee; vooral omdat het vrij 'waardeloze' spullen waren.

Inmiddels zit ze in een bejaardentehuis en ontdekte mijn broer dat al die Indiajurken en sjaals in een doos op zolder zaten; ze heeft ze geen van alle ooit gedragen. De ketting is naar de hergebruik gegaan.

Gebrek aan inlevingsvermogen...

Ook vanuit jou kant. Snap dat het leuk was als je dit mocht houden, maar je kunt het niet verwachten. Ik zou allang blij zijn dat ik iets moois kon lenen als ik geen geld had. Jij wil toch trouwen? Je had het slechter kunnen treffen wat kleding betreft dan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 20:47

Mando schreef:

Ik heb weleens iemand 150 euro voorgeschoten voor dierenartskosten van haar hond. Ze zei zelf dat ze het de volgende maand zou terug betalen.
Uiteindelijk zei ze dat ze dacht dat het een gift was uit de goedheid van mijn hart :') Nou ja, dat hadden we toch echt niet afgesproken.
en dat ook echt 'uit de goedheid van je hart', om me een beetje schuldgevoel aan te praten omdat ik het terug wilde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:50

FirebirdM: beslissen over de rekening gaat in mijn ervaring zelden snel :) Is een steeds weerkerend hoogtepunt van een aantal groepsuitjes - en dat zonder negatieve ondertoon ofzo, maar niemand luistert naar elkaar :P

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:50

OKay, dan een ander voorbeeld. Ik had mijn paard en pony met alle spullen in bruikleen gegeven. De lener wilde alles zelf aanschaffen maar had nog niks, daarom leende ze mijn zadels, hoofdstellen, dekens, beenbeschermers, voerbakken etc etc.

Ze heeft ze gewoon verkocht op marktplaats.

(Steeds als ik ernaar vroeg, zei ze dat de spullen elders lagen, of uitgeleend waren of dat ze er niet bij kon, oid).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:51

Dat is geen gierigheid, dat is gewoon diefstal 8)7 .
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 07-05-18 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:51

Geniaal topic :')

Mijn oma; geeft je een 'leuk' kado voor je verjaardag dat ze heeft gewonnen bij bingo en zelf niet leuk vond.
Familie van verstandelijk gehandicapte client: komt de wekelijkse vuiliszakken daar wel even in de kliko gooien als ze hun familielid opzoeken.
Meneer voor wie ik 2 maanden bezig ben geweest een pony onder het zadel te beleren (dier kende niet eens meelopen aan het halster toen ik begon) 'nou, dankjewel, he :j '

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:56

Vroeger had ik een vriendin die misschien niet eens gierig was, maar gewoonweg een dikke profiteur.
Zo nodigde ze onze vriendengroep eens uit om ergens te gaan drinken. We waren al allemaal stomverbaasd dat zij nog eens iets voorstelde! Maar goh, natuurlijk hadden we kunnen verwachten dat er een addertje onder het gras zat... :+
We zaten al met een aantal mensen aan tafel, aan het wachten op de rest. En ik weet niet meer hoe het er precies op kwam, maar ik vroeg volgens mij aan haar waarom ze nog geen drinken had, want zij zat er al eerder dan ons. Zegt ze doodleuk; ik heb geen geld mee.
!!! Ik kon mijn oren niet geloven, echt waar. Kwaad dat ik werd vanbinnen. Als het nu eens toevallig was dat dit gebeurde kon ik het begrijpen, maar ik WIST dat het altijd haar manier was van manipuleren. En je nodigt toch zeker geen mensen uit om wat te gaan drinken en dan zelf geen geld meenemen...
Uiteindelijk was het zo ongezellig dat we gesplitst zijn en maar in het park maar wat zijn gaan drinken.

Zo moe(s)t een vriend van mij nog zeker 700 euro teruggeven. Op een bepaald punt was ik ook 'boos' op die vriend dat hij zich zo liet doen door haar, maar ze speelde het altijd zo sluw. Dan spraken zij bijvoorbeeld af om naar een festival te gaan, niet vlak bij de deur. En als ze AANKWAMEN op het festival zei ze 'Goh ik heb geen geld mee, kan jij even voorschieten?' En het was geen goedkoop festival... Reken daarbij ook nog maar al het drinken...
En veel geld ging natuurlijk ook uit aan eten, want je kan dat arme kind toch niet tijdens een zware schoolmiddag laten verhongeren.
Maar als jij haar nog 50 cent moest hoorde je dat natuurlijk direct. :)) (En nee, ze had het zeker niet slecht thuis.)
Ondertussen moet ze gelukkig nog 'maar' 200 euro terugbetalen.

Overigens snap ik het wel dat mensen hun eten en drinken liever apart betalen. Zeker als je het met wat minder moet doen en als student al zeker (als je niet werkt). Nu ik zelf een beetje geld verdien (maar geen bakken) moet ik zeggen dat ik soms wel iets vrijgever ben en ook graag een drankje koop voor vrienden, maar voor de rest moet ik ook gewoon op mijn geld 'letten'. (Niet dat dat zo nodig is want ik ga niet vaak uit eten.)

Wat ik 'speciaal' blijf vinden is dat ik hier lees dat sommige mensen rondjes doen en er dan één iemand niets geeft. Ik zou daar dus echt niet mee om kunnen gaan. :+ Ik hoop dat ik mijn vrienden op dat gebied wel gewoon kan vertrouwen. Maar wij spreken meestal wel op voorhand af dat we een rondje gaan doen en er dus telkens één iemand om de buurt betaalt. Dan gaan we dus ook pas weg als iedereen geweest is, en als het niet meer zeker is hoelang we blijven doen we het gewoon apart. Spreekt voor zich dat je dan ook geen belachelijk dure dingen zoals wodka gaat bestellen. :+ (Maar om die reden gaan we meestal gewoon apart bestellen aan de toog, kan iedereen gewoon op zijn tempo drinken en kiezen wat je neemt, toch zeker bij grotere groepen. Met twee is het meestal wat meer in verhouding.)

In België werken ze trouwens wel nog met één centjes en soms vind ik het zo awkward aan de kassa als je dan net 99 uitkomt. :') Aan de ene kant zeg ik vaak van "hou maar," maar dan komt het misschien ook weer zo over van 'hier, je extra loon'. :') Maar het aannemen is ook weer zo belachelijk.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:01

Ik lees dit topic al vanaf pagina 1 en dacht de hele tijd ik ken helemaal geen gierige mensen. Toen bedacht ik mij ineens dat ik die wel ken, namelijk mijn broer. De Koning Der Gierigheid.

Voorbeeld 1:

Mijn schoonzus was zwanger en kreeg van mijn zus een aantal cadeautjes waaronder een speciaal washandje voor baby's. Heel leuk, bedankt hier en daar. Een jaar later is mijn zus zwanger en toen kreeg ze een cadeautje van mijn schoonzus. Mijn zus pakt dit uit, trekt een wenkbrauw op en kijkt mijn schoonzus aan; 'Goh dit lijkt wel heel erg op dat washandje wat je van mij vorig jaar gekregen hebt.' Mijn schoonzus kreeg een rood hoofd, en wat zegt mijn broer? 'Ben je daar toch mooi door de mand gevallen.' Hij lachte er ook nog bij.

En dat was nog niet eens het ergste...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:02

Ibbel schreef:
Dat is geen gierigheid, dat is gewoon diefstal 8)7 .

Verduistering eigenlijk. Ze heeft de voorwerpen op rechtmatige wijze in haar bezit (maar niet eigendom!) gekregen en ze zich vervolgens onrechtmatig toegeëigend (en verkocht).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 21:04

Is er verschil tussen diefstal en verduistering?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:04

Dit topic is geniaal en tegelijkertijd diep triest :')

Ik had een vriendin waar ik altijd mee ging stappen, nooit gezeur over geld, maar we dronken ook eigenlijk altijd hetzelfde. Op een gegeven moment gingen we naar een concert, zij had nog geen auto dus ik heb toen gereden (ruim 200km), over benzinekosten werd niet gesproken. Bij het betalen van het parkeergeld (€12) ging ik er eigenlijk gewoon vanuit dat zij dat zou betalen. Deed ze echter niet. Enkele weken later bij mij de BBQ aangestoken, flinke biefstukken gebakken en gegeten, haar ook nog thuis gebracht. Week erop was ik bij haar en zij had zin in pizza, ik niet echt dus had een simpele pizza Margarita genomen van €4, krijg ik toch de volgende morgen een appje of ik die €4 over wil maken. Ik heb haar nooit meer gezien en nooit meer gesproken. :') Zo gek ben ik dus echt niet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:17

Voorbeeld twee: Verjaardag van mijn moeder, die heeft het niet heel erg breed, mijn broer dus wel. Die heeft echt geld zat, zwemt er nog niet in. Maar mijn moedertje heeft het niet breed dus we doen altijd een leuk cadeau voor haar waar ze dan ook echt wat aan heeft. Althans, mijn zus en ik. Mijn broer komt gewoon binnen met een fles wijn waar een kaartje op staat met: Gelukkig Nieuwjaar van Truus en Piet!

Dus hij heeft mijn moeder een fles wijn cadeau gedaan die hij met nieuwjaar waarschijnlijk van een zakenrelatie heeft gekregen. En dat was het dan. Toen mijn moeder hem er op aan sprak, niet op het cadeau zelf maar op het kaartje haalde hij zijn schouders op, oh ja wist niet dat ik daar op moest letten bij mijn moeder. Maar vervolgens vreten hij en zijn kinderen wel bijna al het eten op.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:23

Wat een geweldig topic! Mijn vrienden en ik trakteren elkaar regelmatig en heb hier dus eigenlijk geen ervaring mee.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:24

Cayenne schreef:
Is er verschil tussen diefstal en verduistering?

Ja dus. Het verschil tussen een auto onrechtmatig wegnemen (stelen) of deze met toestemming lenen/gebruiken en hem vervolgens niet meer teruggeven. In beide gevallen eindig je met een auto van een ander die je niet hoort te hebben, maar alleen in het eerste geval is het diefstal.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:29

Ik heb eens een ex gehad die na het verbreken van de relatie het geld van de gegeven cadeautjes terug wilde :Y)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:34

FirebirdM schreef:
Magrathea schreef:
Van minder afrekenen als je goedkoper eet snap ik overigens op zich wel, mits je dit van tevoren overlegt. Sommige mensen hebben een kleine portemonnee en als je dan toch graag mee wilt kun je maar beter goedkoop uit zijn ipv helemaal niet mee te kunnen. Maar nogmaals als iemand dat van tevoren aangeeft vind ik dat prima :)

Waarom van tevoren aangeven? Je weet op dat moment toch niet hoe het gaat lopen, en het lijkt me niet dat iemand anders dan denkt "o we gaan de rekening delen, dus nu kan ik lekker iets heel duurs eten omdat de rest dat wel voor me buffert"... Of dat hoop ik toch -O-

Oprechte vraag hoor, ik ben ook iemand die geen alcohol drinkt en geen dure gerechten bestelt, maar als ik van tevoren al zou moeten beginnen over geld komt dat volgens mij nóg krenteriger over. Vind het lastig hoe je dat aanpakt, zat laatst ergens waar ik in totaal voor €25 at en dronk terwijl andere mensen alleen al een hoofdgerecht van €50 kozen en er ook iets van 6 flessen wijn op tafel kwamen. Ik kijk echt niet op €10 te veel betalen maar zoiets delen gaat me te ver (en dat werd ook als heel lastig/gierig gezien, heeft 20 minuten gekost om uit te vogelen hoe de rekening betaald zou worden).

Toevallig gisteren uit eten geweest met vriendinnen, ik wilde eerst niet mee gaan maar uiteindelijk voor de gezelligheid toch overgehaald. Wij gaan een huis kopen en moeten voor het betalen van die eerste kosten even flink sparen. Ik heb dan ook nagenoeg het goedkoopste van de kaart genomen met water terwijl de rest gewoon lekker is losgegaan met de wijn en duurdere (voor&na)gerechten :) ik heb vantevoren de case uitgelegd en ze vonden het alleen maar tof dat ik toch mee ging voor de gezelligheid. Een iemand heeft afgerekend en een foto van het bonnetje in de app gegooid. Dus betalen kan je dan naderhand op het gemakje bekijken.

LoeOrange

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:36

Ik ben een half jaar geleden van Tilburg naar Waalwijk verhuist. Mijn twee beste vriendinnen, uit Tilburg, hadden beide geen rijbewijs maar wilde wel graag langskomen om mijn eerste huisje te bekijken.
Elke keer weer spraken we een datum af en dan zouden zij die dag met de bus naar Waalwijk komen.
Telkens weer werd, die afgesproken dag, een dag ervóór afgezegd door een van de twee. Ze had dan geen geld voor de bus. Beide hebben hun vaste lasten te betalen en moeten rondkomen van een bijbaan. Hierdoor vond ik dit eerst nog begrijpelijk. Maar nadat dit vier keer gebeurde was ik er klaar mee. Ze konden namelijk wel andere leuke dingen doen en hadden geen paar euro over voor de bus om mijn huis te zien en een keer bij mij langs te komen.
Ik kwam namelijk altijd bij hen langs. Ook toen ik nog in Tilburg woonde.
Vervolgens had een van de twee het lef om te vragen of ik hen, met de auto, in Tilburg wilde ophalen en dan mee wilde nemen naar Waalwijk. Zodat ze mijn huis konden zien. En dan vervolgens ook nog terug wilde brengen naar Tilburg. Zodat ze geen geld kwijt zouden zijn voor de bus..
Inmiddels hebben ze beide een rijbewijs en eentje zelfs een auto. We kunnen nu ook om deze stomme vraag lachen maar toen vond ik het een beetje gierig. :')

De volgende situatie is misschien niet persé gierig maar toch leuk om te vertellen.
Ik ging samen met mijn vriend en een vriend van ons, naar de stad. Ik moest nog sigaretten kopen want deze waren op en kon dit dus mooi in de stad doen.
Vanaf de parkeerplaats was het nog wel een stukje lopen naar de eerste winkel om sigaretten te kopen. Mijn vriend vroeg, aan die vriend, of hij een sigaret mocht zodat hij alvast kon roken. Waarop die vriend antwoorde dat hij nog maar 12 sigaretten had. Mijn vriend wist vervolgens al waar die vriend van ons heen wilde en zei dus dat hij die ene sigaret gewoon terug kreeg.
Die vriend gaf vervolgens als antwoord dat wij dan beter konden wachten totdat wij sigaretten hadden gekocht want die sigaretten die hij had zouden wij niet lekker vinden (gewoon Marlboro wat mijn vriend het liefste rookt zelfs..)
Deze vriend had vaker van dit soort rare acties. Hij heeft sindsdien ook nooit meer een sigaret van mij gekregen. Telkens als hij dat vroeg zei ik gewoon dat hij dat beter niet kon doen want hij zou ze toch niet lekker vinden _O-

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:36

Mijn ex had een prima inkomen en spaarrekening, maar was zo gierig als wat.
Reed in zo'n gifgroen bestelauto, afdankertje van (toen nog) de PTT want die waren lekker goedkoop in aanschaf.
Ik schaamde me altijd kapot in dat ding, en hoopte maar dat ik geen bekenden tegen zou komen.