Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:07

Ik heb nog nooit een bijbel gekregen van de JG. terwijl ik altijd benieuwd ben welke vertaling er gebruikt wordt; ik lees altijd een andere dan de JG.

Hier komen ze ook bij lange na niet elke maand. Laatste keer dat ik ze sprak was het zomer.
Ze geven alleen een wachttoren en dan gaan ze weer. Vind het altijd leuk om te lezen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 04-03-18 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:07

Babootje, waren jouw ouders ook JG of ben je er pas later bijgekomen?
Het valt me vaker op dat je er heel makkelijk en open instaat. Dat is niet altijd het geval heb ik gemerkt. Contact met niet gelovigen wordt niet altijd gewaardeerd volgens mij.
Is je dochter ook JG? Nam je haar dan ook mee als klein droppie?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:10

purny schreef:
Wat is er überhaupt mis met dat ene belletje per jaar?

Als het werkelijk bij die ene keer per jaar aanbellen blijft is het op zich geen drama (hoewel ik het nog steeds raar vindt dat je een geloof moet aankondigen). Hier in de wijk kwamen ze op een gegeven moment elke week en dan kan ik me sommige reacties wel voorstellen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:11

ilse46 schreef:
Maar in de kou staan ?alleen omdat God dit wil? ik vind wel dat jullie erg lijden onder deze omstandigheden in naam van de kerk.
Ikzelf geloof helemaal niks ,kan ik niks aan doen,dat is de opvoeding van mijn ouders...nare verhalen van Oma gehoord ,over niet genoeg kinderen hebben en de pastoor daar desnoods wel bij wilde helpen..ik vind het afschuwelijk,en dat er vaak ook nog kleine kinderen mee gesleept worden langs de deuren met buiten 30 graden..
Ga aub ons huis ook maar voorbij...Kinderen horen lekker te kunnen spelen en niet die verplichte dingen te doen in naam van de kerk.

Helemaal mee eens.
Ik ben de jongste van 14, als me moeder bevallen was stond de pastoor al weer op de stoep of ze nog niet zwanger was. Wij maakte altijd een geintje van: ons mam is net een bus, altijd vol. :D

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:14

Ik heb niet alles gelezen, maar bij ons komen ze zelden (of als we niet thuis zijn). Maar toen ze op nieuwjaarsdag om 09.00 al aanbelden, heeft mijn man ze niet erg vriendelijk te woord gestaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:15

ilse46 schreef:
Maar in de kou staan ?alleen omdat God dit wil? ik vind wel dat jullie erg lijden onder deze omstandigheden in naam van de kerk.
Ikzelf geloof helemaal niks ,kan ik niks aan doen,dat is de opvoeding van mijn ouders...nare verhalen van Oma gehoord ,over niet genoeg kinderen hebben en de pastoor daar desnoods wel bij wilde helpen..ik vind het afschuwelijk,en dat er vaak ook nog kleine kinderen mee gesleept worden langs de deuren met buiten 30 graden..
Ga aub ons huis ook maar voorbij...Kinderen horen lekker te kunnen spelen en niet die verplichte dingen te doen in naam van de kerk.

Lijden.. :? Volgens mij doet ze dit werk met plezier. Ik lees niet veel lijden. Bij lijden denk ik aan andere dingen, niet aan in goede gezondheid met plezier langs de deur om goed nieuws te brengen over God.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 21:22

Goof schreef:
Tja, dat weten zij niet natuurlijk. Of verstuur je hen een verhuisbericht als je weg gaat zodat ze de volgende bewoner kunnen bezoeken?

Dat weten ze niet en dat hoeven ze ook niet te weten. Wat ze wel weten is dat ik die bezoekjes niet meer wens en die mededeling moet voldoende zijn.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:50

Toch blijf ik het hele verschijnsel van prediking en langs mensen gaan in de hoop ze te kunnen overtuigen een apart verschijnsel vinden.
God wordt immers verondersteld Almachtig en Alwetend te zijn? Dat betekent dat hij dus allang weet wie er straks in aanmerking gaan komen (ook voor die 144.000). Met andere woorden, door dit soort deur-tot-deur-acties zijn ze dus bezig om het door God al gedane Werk even over te doen?? :o?
Noem mij maar simplistisch, maar het geeft mij het gevoel dat de leiding van JG (en andere evangelisten die menen mensen te moeten lastig vallen) blijkbaar weinig vertrouwen heeft in de God die ze zeggen te volgen.... 8-)

Hier komen ze een paar keer per jaar langs, maar niet bij alle huizen tegelijk. Gelukkig maar, ik heb er helemaal niets mee. Helaas zijn wij inmiddels de enige zus van mijn vader en haar man verloren aan deze club, en ziet de familie steeds minder van ze :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:00

ilse46 schreef:

Nee hoor, het is een eigen keuze.
ilse46 schreef:

Oh 30 graden... Was het maar weer 30 graden <3 <3

Ik ga ervan uit dat jouw kinderen (in het geval dat je ze hebt) ook worden opgevoed naar jouw normen en waarden. Dat is volgens mij voor iedereen het geval. Het is ook niet raar, of verkeerd als je je kinderen meeneemt als je langs de deuren gaat om te prediken. Het hoort er een beetje bij. Het zou raar of verkeerd zijn als je je kind alleen thuis zou laten. Je moet er wel voor zorgen dat je kind het leuk vind en goed is verzorgd.

Het gaat mis daar waar je je kinderen je normen en waarden wil opleggen. Dat is ook de reden waarom er bij Jehovah's Getuigen geen kinderdoop is. Ook al word je opgevoed met die normen en waarden; je wordt pas gedoopt als je zelf daar een weloverwogen keuze voor hebt gemaakt. Voor iedereen is die leeftijd waarop zij zich willen opdragen om Gods wil te doen (en dus dopen) verschillend.

Het is natuurlijk ook best pijnlijk wanneer een kind niet voor jouw normen en waarden kiest, maar wel de realiteit.

Mungbean

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:08

Als een kind zich niet laat dopen, geldt dan hetzelfde als voor mensen die uittreden (geen contact meer etc), of ben je sowieso pas lid vanaf je doop?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:09

verootjoo schreef:
Ik heb nog nooit een bijbel gekregen van de JG. terwijl ik altijd benieuwd ben welke vertaling er gebruikt wordt; ik lees altijd een andere dan de JG.

Hier komen ze ook bij lange na niet elke maand. Laatste keer dat ik ze sprak was het zomer.
Ze geven alleen een wachttoren en dan gaan ze weer. Vind het altijd leuk om te lezen.

We hebben inderdaad een "eigen" vertaling.
Deze heeft met name tot doel gehad Gods eigennaam Jehovah terug te brengen op plaatsen waar deze oorspronkelijk behoorde te staan.
De eigennaam van God is uit de hedendaagse vertalingen verdwenen, waardoor ook sommige uitspraken in de bijbel onduidelijk waren en ook niet bijbelse leerstellingen (zoals de drie-eenheid) een fundament kregen in het christelijke geloof. De bijbel maakt duidelijk dat er een vader is (God: Jehovah) zijn zoon (Jezus) en een heilige geest (Gods werkzame kracht). Dat wordt duidelijker als je Gods eigennaam kent.

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:14

Babootje wij hebben geen kinderen.

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:19

Voor mij is de Jehova net zoiets als een sekte. Mijn overleden broer had in zijn jeugd een vriend die Jehova was.. Heeft het verlaten en was toen min of meer gelijk verstoten door zijn familie dat mijn ouders hem maar zo,n beetje hebben opgevangen totdat hij zelfstandig genoeg was..dit is toch niet goed te praten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:25

Sizzle schreef:
Als een kind zich niet laat dopen, geldt dan hetzelfde als voor mensen die uittreden (geen contact meer etc), of ben je sowieso pas lid vanaf je doop?

Nee Je bent pas "lid" vanaf je doop. Je wordt ook niet zomaar gedoopt; daar gaat echt wel wat (aan reflectie) aan vooraf. Evengoed word je ook niet "zomaar" uitgesloten voor een misstap.
Verder is het ook nog zo dat je als ouder altijd je betrokkenheid blijft houden bij je kind. Of deze nu wel of niet gedoopt is of is uitgetreden.
Natuurlijk zijn er ook ouders die alle contact verbreken, maar dat is ook bij niet-Jehovah's getuigen het geval op het moment dat er hommeles is in de familie.
Voor mij (persoonlijk} maakt het weinig verschil. Als mijn kind geen Jehovah's Getuige wil zijn dan respecteer ik dat. En blijft het gewoon mijn kind. Maar zou mijn kind iets doen wat zo volledig niet verenigbaar met waar ik voor sta en mijn geweten geweld aan zou doen, dan zou ik het contact verbreken. Ik zou bv niet een moordenaar onderdak geven of er gezellig mee uit eten gaan (om even een voorbeeld te geven waar je dan aan moet denken).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:33

ilse46 schreef:
Voor mij is de Jehova net zoiets als een sekte. Mijn overleden broer had in zijn jeugd een vriend die Jehova was.. Heeft het verlaten en was toen min of meer gelijk verstoten door zijn familie dat mijn ouders hem maar zo,n beetje hebben opgevangen totdat hij zelfstandig genoeg was..dit is toch niet goed te praten.

Ik ken de situatie natuurlijk niet Ilse. Kan er dus ook niet over oordelen.
Wat ik wel weet is, dat zo'n 'uitsluiting" niet zomaar gebeurt. En de keuze van de familie om wel of niet contact te houden is ook een eigen keuze.
Er is wel een "grijs" gebied tussen wat echt overtredingen van Gods geboden zijn en wat de invulling van mensen zelf is. Zo zit er echt wel (een klein) verschil tussen een Jehovah's Getuige in Amsterdam en eentje op de bible belt. Niet op de grote lijnen, maar wel op wat mensen geneigd zijn zichzelf op te leggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:37

Bedankt voor je antwoord Babootje.
Dat op late leeftijd dopen vind ik wel aangenamer dan andere vormen van christelijk geloof waar je ouders voor je bepalen.

Een vriend van mijn broer had een meisje bezwangerd (beide gereformeerd) en die werden door de ouders van het meisje voor de keus gezet: nooit meer contact met familie of trouwen.
Dat vind ik behoorlijk ver gaan. Sex is nou niet bepaald te vergelijken met zware misdaad of zo :+

Overigens ben ik zelf overtuigd atheist en dat zal ook niet veranderen maar met een inzichtsgesprekje om je medemens te begrijpen is op zich niets mis.
Mijn dochter mag het wat mij betreft ook helemaal zelf bepalen later.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:57

Mijn dochter ook hoor. En daar is ze (voor mij) niks minder of meer voor.
Als je kinderen er zelf voor kiezen dan is dat prima. Dwang helpt nooit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:18

Sizzle schreef:
Babootje, waren jouw ouders ook JG of ben je er pas later bijgekomen?
Het valt me vaker op dat je er heel makkelijk en open instaat. Dat is niet altijd het geval heb ik gemerkt. Contact met niet gelovigen wordt niet altijd gewaardeerd volgens mij.
Is je dochter ook JG? Nam je haar dan ook mee als klein droppie?

Ja, ja en ja :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:26

FrNo schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar bij ons komen ze zelden (of als we niet thuis zijn). Maar toen ze op nieuwjaarsdag om 09.00 al aanbelden, heeft mijn man ze niet erg vriendelijk te woord gestaan.

Waar woon jij??? Ik ga toch echt niet op nieuwjaarsdag bij iemand voor de deur staan (alleen al niet omdat ik er zelf al niet vroeg in lig) _O- _O-

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:27

Babootje, bedankt voor je reacties!
Erg prettig on te lezen.

Ik heb wel een vraag. Ooit op het mbo een JG als klasgenoot gehad. Zij vertelde dat verjaardagen niet gevierd werden en zij dus als kind ook niet naar de feestjes van vriendjes/vriendinnetjes ging toen ze jong was.

Maar als je pas na je doop echt lid bent, hoe zit dat dan?
En hoe sta jij daar tegenover voor jouw kind (want uit andere posts begreep ik dat jij moeder bent). Mag jouw kind wel naar het verjaardagsfeestje van zijn/haar vriendje/vriendinnetje?

Om toch een beetje mee te kunnen doen vertelde klasgenoot dat zij wel 1 keer perjaar trakteerde op de basisschool, dat was op de trouwdag van haar ouders.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:34

ilse46 schreef:

Ik ken ook iemand die uitgetreden is, een vrouw van 25.
Werd gelijk niet meer geaccepteerd door de familie.
Ik vind dit heel erg.
Dus ja ik vind het ook een soort van sekte.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:04

Mri schreef:
Erg prettig on te lezen.

Ik heb wel een vraag. Ooit op het mbo een JG als klasgenoot gehad. Zij vertelde dat verjaardagen niet gevierd werden en zij dus als kind ook niet naar de feestjes van vriendjes/vriendinnetjes ging toen ze jong was.

En hoe sta jij daar tegenover voor jouw kind (want uit andere posts begreep ik dat jij moeder bent). Mag jouw kind wel naar het verjaardagsfeestje van zijn/haar vriendje/vriendinnetje?

Om toch een beetje mee te kunnen doen vertelde klasgenoot dat zij wel 1 keer perjaar trakteerde op de basisschool, dat was op de trouwdag van haar ouders.

Ik ben ook opgevoed als Jehovah’s Getuige.
En ook ik vier geen verjaardagen, ook als kind niet en ook onze kinderen en kleinkinderen vieren het niet.
Dit is niet omdat we geen feestjes vieren of heel sober leven of zo, maar omdat het vieren van verjaardagen een achtergrond heeft waar wij niet achter staan.
Wij willen heel graag leven naar de normen en waarden van God . En wat zijn bedoelingen zijn staat in de bijbel.
In de bijbel worden twee verjaardagen beschreven en beiden waren dat de verjaardagen van mensen die niet in God geloofden of naar zijn normen leefden. Heidenen genoemd.
Omdat zelfs de geboortedag van Jezus niet genoemd is en ook Jezus zijn verjaardag niet vierde en ook nergens in de bijbel een verjaardag van een gelovige genoemd is trekken wij de conclusie dat het vieren van verjaardagen eigenlijk niet bij christenen past.
Dit is aan kinderen uit te leggen.
En inderdaad trakteren we als getuige niet op onze verjaardag. Het is aan het kind zelf of hij wel of niet aan wil nemen. Er zijn ouders die daar ook strenger in zijn als anderen. En ook kinderen zelf kunnen verschillend reageren. Ik zelf nam als kind wel een traktatie aan en ook ik trakteerde dan op de trouwdag van mijn ouders of vlak voor een vakantie of zo.
Een van onze kinderen nam uit zichzelf niet aan. Hij vond dat als je geen verjaardagen wilde vieren je ook geen traktatie aan moest nemen.
Als ouders hebben we er nooit een punt van gemaakt, maar hijzelf was heel strikt .
Op andere momenten als een verjaardag gaven we wel eens een feestje voor onze kinderen. Onderling ( dus onder de kinderen van Jehovah’s getuigen ) worden ook regelmatig feestjes georganiseerd of dagjes uit. De kinderen komen in dat opzicht zeker niets te kort. Zo heb ik dat zelf als kind ook nooit ervaren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:28

Mri schreef:
Erg prettig on te lezen.

Ik heb er toen mijn dochter klein was nooit een punt van gemaakt. Wij vierden onze eigen verjaardag niet, om redenen die Mirim hieronder ook al duidelijk maakt. De oorsprong van het gebruik is voor ons niet juist.
Mijn dochter mocht jaarlijks een traktatie uitdelen en zelf beslissen of zij een traktatie van anderen aannam of niet.
We legden altijd wel uit hoe we erover dachten. Zo maken we onze kinderen bewust van hoe ze hun eigen beslissingen kunnen en mogen nemen. De grens van mijn dochter lag echt bij het vieren van de verjaardag zelf. Maar ze is best een keer "stiekem" op een verjaardag geweest als ie niet op de verjaardag zelf was :D :D . Denk niet dat ik daar een probleem van maakte. Haar keuze.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:33

Mri schreef:
B

Mijn kindje ( :D ) is inmiddels 20. Die trekt haar eigen plan. We hebben haar toen nooit "verboden" naar een verjaardag te gaan. Wel uitgelegd. Met verjaardagen heeft ze nooit gezeten, eerlijk gezegd.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 01:06

Birdie60 schreef:
Wat ik niet snap is dat ze mensen lastig vallen aan de deur.
Ik ben katholiek, ik ga bij jullie toch ook niet aanbellen en vragen of jullie in onze god geloven?

Zij zien het niet als lastig vallen. Jammer dat jij dat wel zo ziet.