Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 08:24

Hey ts!
Ik heb je verhaaltje gelezen. Je zegt dat je genoeg ruimte hebt en beide een goede baan. Dan vind ik dat je er gewoon voor moet gaan, hartstikke leuk toch, een groot gezin
Er is wel 1 vraag in mij op gekomen, ik heb niet alles doorgelezen dus weet niet of hij al is gesteld: Wat als je een meerling krijgt? Heb je dan ook nog ruimte, geld, tijd?
Ik wil wel even zeggen dat de vraag niet negatief is bedoeld
Heel veel succes met het nemen van jullie beslissing!

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:29

Ik vind alle mensen die zeuren over de belasting van het milieu zwaar hypocriet... wees blij dat er nog mensen zijn die kinderen nemen anders was je er zelf ook niet geweest... en ben je er zelf wel zo bewust mee bezig? Eet je wel eens vlees uit de supermarkt ? Nou dat is pas een grote belasting van het milieu wat daar allemaal voor nodig is.. rijd je in een auto? Ik bedoel je kan ook de fiets pakken...
En om het dan egoïstisch te noemen dat iemand nog een kind wil gaat mij egt te ver. Iedereen werkt mee aan de vervuiling enz en of je dat nou doet door een kind te krijgen of vervuilend te leven maakt vgm niet veel verschil... ik ben allang blij dat mijn moeder meerdere kinderen heeft genomen want als nummer 12 was ik er anders niet geweest...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:35

Volgens mij is het vaak ook wel een beetje hypocriet hoor, het op het milieu gooien als je zelf gewoon geen zin in kinderen hebt :P Maar het klinkt natuurlijk als een soort heldendaad als je het milieu erbij haalt :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:41

Een kind erbij is nog meer hypocriet.
Voor mij als kinderloze heb ik meerdere redenen om geen kinderen te willen.
1 is mijn gezondheid die ik niet wil overdragen aan een kind.
Maar 2 is toch wel dat de wereld te vol is. Niet perse het milieu, maar dat we hutje mutje op elkaar zitten.
Daardoor de lontjes korter worden. Dat we inderdaad nog moeten zien hoe er in de toekomst gegeten kan worden en dan niet gemanipuleerd.
Dus niets heldendaad, maar verder durven denken dan je eigen egoïstische wens van ik wil nu een baby, maar denken of een kind nog een fijne toekomst gaat hebben als deze 50 is.

En de onzin redenatie dan was jij er nu ook niet geweest. Nee klopt en dat had ik dan ook nooit geweten.
Een kind wat je nu niet laat komen mist ook niets, want het is er niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:47

Maar er is maar 1 doorslaggevende reden voor ik schat 99% van de mensen hier die zeggen dat zij geen kind willen, en dat is simpelweg dat ze het gewoon niet WILLEN. Geen zin hebben in een kind. Of inderdaad het risico niet willen nemen dat het kind niet gezond ter wereld komt.

En daar kan je dan nog wel een aantal redenen bij bedenken zoals het milieu +:)+

Maar ik geloof er niet in dat er mensen zijn met een intense kinderwens die als een soort martelaar er niet aan beginnen puur en alleen met als reden de belasting van het milieu :P

Dus ergens vind ik het een beetje flauw om mooie sier te maken met hoe goed het wel niet is dat je (algemeen) niet aan kinderen begint om het milieu te sparen terwijl de echte diepste hoofdreden volgens mij minimaal 9 van de 10 keer is dat je (wederom algemeen) er gewoon geen zin in hebt :P

Wat overigens ook gewoon een prima reden is :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:52

Als ik voor mezelf spreek is geen kind willen een wel overwogen keuze met meerdere redenen.
Vaak beter overwogen dan mensen met kind.

Niet alleen zomaar geen kind willen. Daarvan ken ik niemand. er is altijd goed over nagedacht.
Juist omdat de maatschappij kinderen verwacht en je als vreemde snoeshaan aangekeken word er geen te willen.

En ja dat ik de wereld een verrotte wereld vind op meerdere manieren en daar geen fijne toekomst zie voor wat nu nog een een klein kind is is toch wel 1 van mijn belangrijkste redenen ja. En dat is geen mooie sier.
En dat vind ik een klap minder egoïstisch dan er nog eentje bij te zetten. want dat is puur voor jezelf voor het nu zonder na te denken over gevolgen voor later.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:03

Als je dat vaak gaat zeggen ga je het geloven :D

Je denkt niet aan de wereld je laat je beslissing GEEN/WEL kind afhangen aan plaatje aarde.

Maar als je je zelf zoooooo goed bezig vindt zijn mag je best denken dat je goed bezig bent om de wereld te redden

Maar ik weet 100% zeker dat andere argumenten zwaarder tellen
Bij mij wel iig

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:07

Ja bij jou en jij bent een ander niet. Dat is duidelijk :)
Jij hebt inmiddels ook een kind, ik nog steeds niet. En die zal er ook nooit komen.
En de wereld redden doe ik niet. Niemand van ons niet. Want wij bestaan.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:17

bruintje123 schreef:
Jij hebt inmiddels ook een kind, ik nog steeds niet. En die zal er ook nooit komen.

Onze kinderen gaan de wereld wel redden. Want die bestaan niet :j

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:25

bruintje123 schreef:

Juist, wij bestaan. En de volgende generatie heeft net evenveel recht om te bestaan als wij.
Milieu- en andere problemen moeten wijzelf oplossen en ze niet doorschuiven naar de volgende generatie. Niets doen aan de problemen en maar verder vervuilen is ook doorschuiven naar de volgende generatie, maar hen het recht ontzeggen te bestaan is dit nog veel en veel meer.
Iedereen heeft zelf het recht om wel of niet kinderen te willen. Dat is een persoonlijke keuze en ik respecteer ieders keuze. Of iemand nu 0, 1, 4 of 12 kinderen heeft, als er goed voor de kinderen gezorgd wordt is het prima. Niemand moet tegen zijn zin kinderen hebben of tegen zijn zin geen kinderen hebben.
Maar ik vraag me af hoeveel van de mensen die zeggen dat ze geen kinderen willen enkel ivm ecologische redenen, ze wel graag zouden willen wanneer ons milieu perfect in orde was. Ze zullen wel bestaan, maar ik denk dat het een kleine minderheid is.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:25

Misschien een wild voorstel, maar ik wilde 'm toch noemen.

Persoonlijk lijkt een (groot) gezin me prachtig en ik wil graag iets meegeven aan de wereld en een kind helpen groot te worden. Ik heb echter nooit de behoefte gevoeld om moeder te worden. Ik zie het nut er niet zo van in om te reproduceren terwijl er zo veel kinderen zonder thuis zijn.

Zodoende hebben wij besloten om pleegouder te worden. We zijn er nog niet helemaal klaar voor (net verhuisd, moeten nog verbouwen), maar met zo'n 1,5 jaar moet dat wel gaan gebeuren.

Een pleegkind is natuurlijk niet hetzelfde als een eigen kind en er zit een heel verhaal omheen, maar ik wilde het er toch even als suggestie ingooien. Volgens mij heb je genoeg plek in je hart, huis en leven voor nog een kind, maar moet dat perse een kind van jezelf zijn?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:38

Ik lees hier al een tijdje mee maar na het stukje over adoptie uit Aziatische landen, wil ik toch graag reageren.
Zelf adoptiemoeder zijnde van een zevenjarige Chinese zoon uit het special needs programma denk ik dat ik daar toch wel iets over te vertellen heb.

De reden dat het bij adoptie steeds meer over SN kinderen gaat, is omdat er in de herkomstlanden enerzijds minder gezonde kinderen afgestaan worden voor adoptie en omdat gezonde kinderen vaker in het herkomstland geadopteerd worden. Dat heeft vooral te maken met internationale verdragen tussen de verschillende landen rond adoptie. Hierin wordt gesteld dat men de beste oplossing zoekt voor het kind (en dus niet kinderloze ouders een kind wil bezorgen) en dat internationale adoptie pas de allerlaatste keuze is. Dat is ook logisch. Door internationale adoptie neem je het kind ook zijn taal en zijn cultuur af. Ik woon in een dorp en voor zo ver ik kan inschatten wonen hier welgeteld twee Chinese jongetjes van zeven jaar waarbij zijn leeftijdsgenootje zelfs niet in dezelfde school zit. Mijn zoontje is dus de enige Chinees op school. Nu nog totaal geen probleem voor hem, maar een kind dat in het herkomstland geadopteerd wordt, heeft die hindernis al niet te gaan.
Kinderen met een need worden vaker afgestaan omdat de medische zorgen in de herkomstlanden niet zo uitgebreid zijn als hier bij ons. In China is de gezondheidszorg erg duur en zijn grote operaties niet betaalbaar voor de gewone mens.
In het geval van mijn schattie betekende niet opereren dat hij zou dood gegaan zijn.

Bij het opstellen van je dossier, nog voor het naar China gaat, wordt er aan de hand van een uitgebreide vragenlijst bepaald welke needs je als gezin aankan. Je mag die lijst eerst rustig thuis samen invullen, ze raden ook aan om het met je huisarts te bespreken en daarna wordt alles nog eens heel sereen en uitgebreid doorgenomen op het adoptiebureau zelf. Je kiest dus heel duidelijk zelf voor welk kindprofiel je wil openstaan.

In mijn geval was de keuze voor SN een hele bewuste keuze. Als je weet dat ouders soms jaren op een wachtlijst staan en dan bv een kindje van twee jaar toegewezen krijgen, dan weet je dat het kind nog niet geboren was, toen ze al aan het wachten waren.
Op de SN lijst voor China staan duizenden kinderen die al wel geboren zijn EN die wachten op ouders. Ik had zoiets van, als je ouder wil zijn om voor een kindje te zorgen, dan kies je voor een kind dat wacht op ouders en niet voor een kind dat nog niet geboren is en waar een lijst van ouders op aan het wachten is en dat toch iedereen wil.

Wat de kosten betreft, die moet je niet in één keer op tafel leggen. Dat gebeurt in verschillende stappen: kosten voor het adoptiebureau, kosten om je dossier te laten vertalen... De grootste kost is natuurlijk de reis zelf. Tickets, hotels...

Het klopt ook niet dat je verschillende keren moet afreizen. Dat hangt van land tot land af en dat weet je op voorhand. China is 1 keer afreizen. Voor India bv maak je als ik mij goed herinner twee korte reizen. Wij waren drie weken in China. Die tijd is nodig om het administratieve gedeelte in België rond te krijgen want je moet natuurlijk een visum hebben om je kindje het land mee binnen te brengen.
Maar gedurende die drie weken heb je ook niks anders te doen dan een band op te bouwen met je kindje en zijn of haar geboorteland beter te leren kennen, prachtig toch.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:41

Bruintje wat is jouw leeftijd als ik vragen mag?
Laatst bijgewerkt door tita op 05-01-18 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:43

Ouder dan jou.

Ik heb mijn man van mijn leven al 27 jaar en als ik voor hem die keuze zou moeten maken een kind te baren zou de relatie over zijn.
Niemand gaat mij dat verplichten.
Want steun kan ik het niet noemen als je weet dat de relatie daardoor op de klippen gaat lopen.
Dat is in mijn ogen dus wel iemand er toe verplichten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:51

Sclimpre schreef:
Juist, wij bestaan. En de volgende generatie heeft net evenveel recht om te bestaan als wij.
Milieu- en andere problemen moeten wijzelf oplossen en ze niet doorschuiven naar de volgende generatie. Niets doen aan de problemen en maar verder vervuilen is ook doorschuiven naar de volgende generatie, maar hen het recht ontzeggen te bestaan is dit nog veel en veel meer.

Ons bestaansrecht.... Interessant. Telt dat bestaansrecht niet voor alle door het mensenras afgeslachtte dieren? En de dieren die zijn verdreven omdat wíj hun grond wilden? Dieren die niet meer kunnen leven door ons afval?

Joh, die hebben net zoveel bestaansrecht als wij. Toch moeten ze wel wijken, allemaal voor de mensen met het zelfuitgeroepen meer recht op bestaan.

En weet je, we hadden onze milieuproblemen 50 jaar terug al fors moetem aanpakken. Hoe groen we ook proberen te zijn, we vervuilen teveel. We lozen meer gif dan de zee aan kan, we stoten meer uit dan de lucht aankan en de afvalbulten groeien alleen maar. Dat komt door de mens hè.
Als wij deze wereld nog wat verder vernaggelen kan jouw kleinkind met een mondkapje op lopen. Maar hoe zit het met de vogels? En wie heeft de ballen om de wilde leeuw (als ie al niet uitgestorvem is) een mondkapje om te doen?

En hoe meer er komen, hoe beroerder het word voor hen in de minderheid: de dieren. Maar ja: wij hebben bestaansrecht. ;) Lekker doorgaan zo, ik maak me grote zorgen om de wereld. Ik ben echt heel blij dat ik niets achterlaat hier.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:53

Helemaal mee eens.
En dat heb ik ook, een heel gelukkig gevoel bij het idee dat ik niemand achterlaat.
Niemand in de sh.t die wij en onze ouders er van gemaakt hebben.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:56

dat is dan toch super dat jullie dat gevoel hebben?
andere hebben dat gevoel bij een andere situatie.
het 1 is niet beter dan het andere.

maar moet de eerste nog tegenkomen die ondanks een sterke kinderwens toch geen kinderen wilt enkel en alleen voor het millieu.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:00

Dromertje: hoe zie jij je het leven van jouw kleinkind voor je?
Denk je dat die nog in de natuur kan paardrijden?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:12

ik ben geen doemdenker dus ja, ja daar ga ik van uit.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:31

Palmera schreef:
Sclimpre schreef:

Ons bestaansrecht.... Interessant. Telt dat bestaansrecht niet voor alle door het mensenras afgeslachtte dieren? En de dieren die zijn verdreven omdat wíj hun grond wilden? Dieren die niet meer kunnen leven door ons afval?

Joh, die hebben net zoveel bestaansrecht als wij. Toch moeten ze wel wijken, allemaal voor de mensen met het zelfuitgeroepen meer recht op bestaan.

En weet je, we hadden onze milieuproblemen 50 jaar terug al fors moeten aanpakken. Hoe groen we ook proberen te zijn, we vervuilen teveel. We lozen meer gif dan de zee aan kan, we stoten meer uit dan de lucht aankan en de afvalbulten groeien alleen maar. Dat komt door de mens hè.
Als wij deze wereld nog wat verder vernaggelen kan jouw kleinkind met een mondkapje op lopen. Maar hoe zit het met de vogels? En wie heeft de ballen om de wilde leeuw (als ie al niet uitgestorvem is) een mondkapje om te doen?

En hoe meer er komen, hoe beroerder het word voor hen in de minderheid: de dieren. Maar ja: wij hebben bestaansrecht. ;) Lekker doorgaan zo, ik maak me grote zorgen om de wereld. Ik ben echt heel blij dat ik niets achterlaat hier.

Tuurlijk hebben die dieren net zoveel bestaansrecht als de mensen.
En ja, we hadden de milieuproblemen al lang geleden moeten aanpakken. En we zouden nu ook veel meer moeten doen.
Dus qua probleemstelling ben ik het wel met jou eens.
Niet met de oplossing. Nu zeggen als 'mensengemeenschap' dat we ermee stoppen, geen nieuwe mensen erbij en dan moeten de aarde en de dieren het maar oplossen, daar ben ik het niet mee eens.
Dat is weglopen voor de problemen.
Want als er geen mensen meer zijn, wie gaat dan bv kerncentrales opruimen? Dat is niet de schuld van de generatie na ons, maar wel van de generatie voor ons. Helaas schijnt deze generatie er ook niet veel aan te willen doen. Zo wordt in Belgie ook de kernuitstap weer in vraag gesteld. Want dan zouden we niet voldoende elektriciteit hebben. Tegelijk worden elektrische auto's gepromoot. Om vervolgens te zeggen dat de kerncentrales nog niet kunnen gesloten worden omdat er elektriciteit tekort gaat zijn... Intussen worden die kerncentrales hoe langer hoe gammeler en eigenlijk is er gewoon geen geld om ze te kunnen sluiten. Iets van een kwart van de geraamde kost voor de sluiting is beschikbaar. Mensen hebben die rotzooi gemaakt, dus mensen zullen het ook moeten oplossen. Weglopen heeft geen zin. Maar we moeten er uiteraard voor zorgen dat we het niet nog erger maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:38

Ik geloof niet dat er geschreven word dat er geen enkel kind meer bij mag komen.
Ik begrijp ook dat mensen een kinderwens hebben en vind het ook fijn voor ze als ze die kunnen vervullen. :j
Maar met 2 is dat al zo. Meer vind ik echt egoïstische vormen aannemen. Dat is echt puur voor de eigen ik naar mijn idee en niet meer voor de rest van de samenleving en zelfs wereld.
En dan heb ik het niet alleen over milieu, maar ook agressie omdat we met veel op elkaar wonen.
Dat we allemaal wat moeten doen aan milieu, ja zeker. Ook geloof ik niet dat mensen schreven dat het niet zo is. En de een doet daar beter zijn best in dan de ander. Ik ben ook echt niet de beste in de klas daar in hoor. Al let ik wel op dingen. Maar een kind dat later nog moet dealen met de wereld, nee dat is voor mij toch echt altijd een grote reden geweest er niet aan te beginnen.
Je mag het gerust doemdenken noemen, ik vind het meer niet alleen aan jezelf denken heten.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:41

Pfffff, jeetje seg, ik lees al een hele tijd mee maar wat wordt ik depressief van dit topic... Zoveel negativiteit hier :r. Ik heb twee prachtige kindjes en we zijn aan het twijfelen voor een derde...
Maar als ik hier zo lees, ben ik precies een monster als ik voor een derde kindje ga :x.

Ik ben een heel gelukkig persoon en enorm blij dat mijn ouders gekozen hebben voor een derde erbij want anders was ik er niet...
En daar ben ik heel gelukkig om want ik ben heel erg blij dat ik hier mag zijn en genieten van al het moois.

En ja, ik ben er ook van overtuigd dan mijn kindjes gaan kunnen genieten van het mooie van de wereld +:)+.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:55

bruintje123 schreef:
Ik geloof niet dat er geschreven word dat er geen enkel kind meer bij mag komen.
Ik begrijp ook dat mensen een kinderwens hebben en vind het ook fijn voor ze als ze die kunnen vervullen. :j
Maar met 2 is dat al zo. Meer vind ik echt egoïstische vormen aannemen. Dat is echt puur voor de eigen ik naar mijn idee en niet meer voor de rest van de samenleving en zelfs wereld.
En dan heb ik het niet alleen over milieu, maar ook agressie omdat we met veel op elkaar wonen.
Dat we allemaal wat moeten doen aan milieu, ja zeker. Ook geloof ik niet dat mensen schreven dat het niet zo is. En de een doet daar beter zijn best in dan de ander. Ik ben ook echt niet de beste in de klas daar in hoor. Al let ik wel op dingen. Maar een kind dat later nog moet dealen met de wereld, nee dat is voor mij toch echt altijd een grote reden geweest er niet aan te beginnen.
Je mag het gerust doemdenken noemen, ik vind het meer niet alleen aan jezelf denken heten.

De eerste 2 heb ik echt niet voor de samenleving gekregen, die zijn er omdat wij heel graag kinderen wilde, en dat is gelukkig gelukt. En ik denk dat ze een aanwinst zullen zijn voor hun generatie als ik zie hoe goed ze het doen, en ons "reserve" kind ook. Onze oudste is met zijn 22 al erg groen. Koopt bewust geen auto maar ik weet dat hij wel kinderen wil later, als dat mag lukken. Dochter wil geen kinderen ook prima.

Agressie is een eigenschap die je met een gezond stel hersens prima in bedwang kunt houden. Daarnaast kun je in Nederland echt wel voor een rustige plek kiezen, Drenthe bijvoorbeeld. Ik zou ook niet in Amsterdam willen wonen, maar genoeg mensen die geen problemen hebben met die drukte.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:07

Je kan aan dit topic wel goed zien wat de trend van het moment is. Paar jaar terug dikke paniek vanwege vergrijzing en dat er later niemand is om voor ons als bejaarden te zorgen en betalen en nu gaat het ineens alleen maar over milieubelasting (hebben die mensen zonder kind dan ook geen paard?).

Mijn werk heeft alles met een duurzaam milieu te maken maar om die reden geen kinderen te krijgen vind ik apart. Je zal maar net dat kindje op de wereld zetten die de oplossing vindt voor energieopslag zonder giftige accu's.

Mijn vriend en ik hebben geen kinderwens maar wij denken soms juist: moeten wij eigenlijk juist wel kindjes op de wereld zetten. Want we hebben alles voor elkaar om een kind een stabiele jeugd te geven en dat kindje zou dan verder kunnen gaan waar wij dat niet meer kunnen met de wereld een klein beetje beter maken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:13

bruintje123 schreef:

Ik neem ook geen kinderen voor de samenleving. Ik mag kinderen krijgen en dat gebeurd omdat ik en mijn partner dat willen.