Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:07

CrazyCat schreef:
UMayDream schreef:
Niets liever dan een verbod op vuurwerk! Vanuit veiligheidsoogpunt, maar ook vanuit milieu perspectief. Een aantal mooie shows, verzorgd door professionals, lijkt mij voldoende. Al is het natuurlijk wel echt cultuur geworden, zoals carbid schieten, dus het zal niet makkelijk aan te passen zijn.

Precies dit is ook mijn mening. Beter een aantal mooie shows en niets in privehanden.

Helemaal mee eens!
Sterretjes vind ik geen probleem maar de rest hoeft voor mij niet..

Justme_Lisaa

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:23

Met gierende banden afschaffen die hap. Tis net de eerst dag dat het verkocht mag worden, maar ik mag nu al strategisch m’n wandeltijden uitkiezen. En dan de opmerking krijgen dat als die niet naar buiten wil, ik hem gewoon op het gras kan tillen. Moet lukken, als je een klein hondje hebt, niet eentje van 55 kilo.. Ben blij als het weer ruim voorbij is..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:02

Grandioos |o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:04

Hier sinds het begin van de verkoop continu knallen en de weken ervoor dagelijks meerdere. 1 hond compleet over de zeik al en nummer 2 raakt steeds gestresster. Nummer 3 geeft er niet om gelukkig, maar uitlaten kunnen we al bijna niet meer vanwege naar mensen en dieren gooien.

Politie komt niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:32

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:38

Illegaal vuurwerk is ook vuurwerk :+ (hoewel het eerder op een explosief lijkt).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:45

Ook "leuk": vuurwerk afsteken bij een dierenweide... -O-

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 02:17

Cayenne schreef:
Illegaal vuurwerk is ook vuurwerk :+ (hoewel het eerder op een explosief lijkt).

Alleen is dit al verboden. Een verbod op legaal vuurwerk zal dit niet veranderen. Zeker niet als er niet gehandhaafd word.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:20

Het hangt samen met hoe we aankijken tegen vuurwerk. Een verbod op vuurwerk in het algemeen maakt het afsteken van vuurwerk een stuk minder normaal onderdeel van het leven, dat maakt wel degelijk uit.
Natuurlijk hebben die dingen met elkaar te maken.

(Het zal niet alles oplossen. Maar als vuurwerk in het algemeen echt iets is wat je nou eenmaal niet doet, dan zullen er echt minder vaders zijn die gewoon voor hun huis zoiets aan hun kinderen laten zien.)

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:31

Shadow0 schreef:
Het hangt samen met hoe we aankijken tegen vuurwerk. Een verbod op vuurwerk in het algemeen maakt het afsteken van vuurwerk een stuk minder normaal onderdeel van het leven, dat maakt wel degelijk uit.
Natuurlijk hebben die dingen met elkaar te maken.

(Het zal niet alles oplossen. Maar als vuurwerk in het algemeen echt iets is wat je nou eenmaal niet doet, dan zullen er echt minder vaders zijn die gewoon voor hun huis zoiets aan hun kinderen laten zien.)

Dat niet alleen, maar een verbod maakt het ook makkelijker om te handhaven, je mag het niet hebben en afsteken dus dan is het zo onder de wapenwet te laten vallen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:47

Marjoow schreef:
Ik denk niet dat een verbod gaat helpen. De overlast en de verwondingen komen niet van het toegestane vuurwerk maar van de illegale knallers die via het buitenland komen. Daar moet gewoon beter op gehandhaafd worden.

Wordt je in de weken voor kerst gepakt met illegaal vuurwerk, mag je je op 30 december melden en kun je tot 2 januari de bak in. Geen vuurwerkplezier voor jou dan ;)

Ik vind dat er veel te veel verboden wordt in Nederland. Zou zelf meer voorstander zijn van het toestaan van regulier vuurwerk, het hele jaar rond. In België kan dat ook goed gaan, waarom bij ons niet?

Dat is niet waar, in hele delen van Belgie is het als particulier verboden vuurwerk af te steken, tenzij er bijv. vergunning en toestemming van de burgemeester voor is aangevraagd en gekregen.
De straffen op betrappen zijn o.a. geldboetes tot aan gevangenisstraf toe.
Zie hier:
https://www.zuidwestlimburg.be/nieuws/mag-vuurwerk

En daar ben ik alleen maar blij mee, hier wordt ook gehandhaafd!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:56

Marjoow schreef:
Illegaal vuurwerk...

Was jij erbij? Er is nog niks over de toedracht bekend, afgezien van dat het vuurwerk was

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:03

Merkwaardig toch, dat het afsteken van vuurwerk door particulieren nog steeds mag/kan. Gezien al de redenen die hierboven al genoemd worden |o
Wat is er nu belangrijker??
Van mij mag het afgeschaft worden en alleen een georganiseerd siervuurwerk afsteken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:10

Magrathea schreef:
Marjoow schreef:
Illegaal vuurwerk...

Was jij erbij? Er is nog niks over de toedracht bekend, afgezien van dat het vuurwerk was

Dat het waarschijnlijk illegaal was stond al in de krant. Ook hoe de "bom" eruit zag.

Met nederlands vuurwerk is het ook bijna onmogelijk je gezicht zo aan flarden te knallen dat je overlijd.

https://www.ad.nl/binnenland/dode-door- ... a2897c247/

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:23

Ik denk dat juist die laatste gedachte maakt dat veel mensen denken dat het wel los loopt met het gevaar van vuurwerk en dat een ongeluk hen niet zal overkomen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:39

Van mij mogen ze consumentenvuurwerk volgend jaar verbieden. Vanaf het moment dat het verkocht mag worden, alleen maar geknal. Meestal door jeugd. Als legaal vuurwerk niet meer verkocht mag worden zal dat geknal een stuk minder worden en handhaving een stuk makkelijker.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:41

Hier zijn ze al aardig bezig. Voel het ook aan m'n longen. Een stuk benauwder dan normaal. Dus kom maar op met het verbod

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:12

En tel daar het warme en vochtige weer nog eens bij op. Ik ben ook als een vis op het droge naar lucht aan het happen. Oké, beetje overdreven. Eventjes op de fiets ergens heen is uitdaging. Niet vanwege het vuurwerk dat om de oren vliegt (hier gelukkig nog niet) maar van de benauwdheid. Zo alle ramen goed sluiten. Stalhouder bellen dat ik toch niet kom om te voeren.

1 hond kleeft tegen mij aan waar ik ga in huis. Wil niet eten, zelfs geen koekjes terwijl die anders bijna met mijn vingers naar binnen gaan.

Ik zou met een groep en meer honden naar een vuurwerk vrije camping, helaas is dit naar een camping verplaatst veel verder weg. En kon op korte termijn niks in de buurt meer vinden waar de camper ook nog op mocht. Volgend jaar beter.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:38

Onze hond was ook zo bang voor vuurwerk. Die hoeft het dit jaar gelukkig niet meer mee te maken. Van mij mag het ook zo verboden worden. Wat ik echt niet snap, dat een zogenaamde opvoeddeskundige dit plaatst, en dan ook nog via de NOS 8)7 : https://nos.nl/artikel/2209451-vuurwerk ... k-uit.html

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:41

Jeetje, wat erg dat jullie het zo benauwd hebben. kan je nagaan hoe slecht dat vuurwerk voor het milieu is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:47

Je merkt hier dat het geknal op houd zodra het regent. Laat het dan voorlopig maar flink hozen :')
Het zijn blijkbaar vooral mooiweerknallers :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:54

SusanH schreef:
Onze hond was ook zo bang voor vuurwerk. Die hoeft het dit jaar gelukkig niet meer mee te maken. Van mij mag het ook zo verboden worden. Wat ik echt niet snap, dat een zogenaamde opvoeddeskundige dit plaatst, en dan ook nog via de NOS 8)7 : https://nos.nl/artikel/2209451-vuurwerk ... k-uit.html

Oh maar ik snap die opvoeddeskundige zeker wel hoor! Het wordt nu betrokken op vuurwerk omdat dat actueel is, maar je kan het ook als iets algemeens lezen: i.p.v. je kind voor alles te behoeden, leer hem/haar veilig ermee/met de wereld omgaan. Dat kan je ook betrekken op alcohol en een heleboel andere dingen. ;)

Jammer dat iedereen hier zo negatief is over vuurwerk. Al zou het fijner zijn als strenger wordt nageleefd dat vuurwerk alleen 30 en 31 december mag worden afgestoken. Mensen die het eerder doen moeten maar een boete krijgen. :)

Als het zou worden afgeschaft vind ik zonde. Voor de meesten is het toch heel leuk om naar te kijken, een vrolijke bijeenkomst met je familie of vrienden, met z'n allen het nieuwe jaar in knallen.
Daarnaast kan ik alleen maar denken "welke traditie blijft er nog over/onveranderd?". Sinterklaas is ondertussen al jaren een discussie over, worden de zwarte pieten afgeschaft? En dan met oud en nieuw, moet nu het vuurwerk worden afgeschaft? Beiden elementen die wel duidelijk bij het feest horen.

In mijn ogen is er niks mis met 2 dagen vuurwerk knallen, zolang dat maar nageleefd wordt. Daar moet de controle strenger op zijn, i.p.v. alles maar meteen afschaffen omdat er een paar zijn die het verpesten voor anderen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:01

Je mag het nu ook nog niet afsteken...Vanaf 18 uur pas. Toch knalt het hier er ook al dagen op los en "siert" de overgebleven zooi de straat.

Vorig jaar zat ik in Australië en een centrale vuurwerkshow zoals daar en verder een algeheel verbod (muv sterretjes) is wat mij betreft een uitstekend idee! :j