Intocht Sint in Dokkum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Intocht Sint in Dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:12

Wat wil je nog over de intocht kwijt dan? Die is voorbij.
De media gaat nu ook verder en dat is de mensen die het gestopt hebben.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:15

Dan snap je duidelijk mijn punt niet. :)

Edit, ontopic blijven of topic laten stillopen bijvoorbeeld maar nee, nu komt die discussie er weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:17

verootjoo schreef:
dat bij veel mannen nog steeds het aangevraagde ouderschapsverlof niet goedgekeurd wordt, dat vrouwen minder betaald worden in dezelfde functie als mannen of dat vrouwen überhaupt niet aangenomen worden omdat ze kinderen kunnen krijgen is geen discriminatie..?

'Op basis van huidskleur' stond er ook. Bovenstaande problemen zijn zeker actueel en happening, maar niet op basis van huidskleur maar op basis van gender, dus seksisme ipv racisme.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:24

Malyma schreef:
@planths2; of ik ooit met discriminatie te maken heb gehad? Nou, steeds vaker. Bijvoorbeeld door mensen die zich gediscrimineerd voelen omdat ze een donkerdere huidskleur hebben dan ik, die me uitmaken voor rascist omdat ik niet tegen zwarte Piet ben?

Misschien moet je nog even opzoeken wat discriminatie precies inhoudt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:29

En wat ontopic is. ;)

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:31

PlantsTho schreef:
Malyma schreef:
@planths2; of ik ooit met discriminatie te maken heb gehad? Nou, steeds vaker. Bijvoorbeeld door mensen die zich gediscrimineerd voelen omdat ze een donkerdere huidskleur hebben dan ik, die me uitmaken voor rascist omdat ik niet tegen zwarte Piet ben?

Misschien moet je nog even opzoeken wat discriminatie precies inhoudt.

Denk dat ik prima weet wat dat inhoud.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:59

Moderatoropmerking:
Let op, dit is geen topic waarin de Zwarte Pieten discussie gevoerd wordt. Graag vanaf hier weer ontopic :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:17

Zijn er trouwens mensen die het Sinterklaasjournaal? In onze klas volgen we het nauwlettend en het kan zijn dat ik het met me verbeeld maar ik zou toch zweren dat de hoofdpiet er steeds meer roetvegen bij krijgt. Het zou me niks verbazen als hij 5 december helemaal zwart is. :=

Over de mannen met koffers:
Spoiler:
Het waren inderdaad hulpsinterklazen

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:20

Ik en mijn zusje volgen het! We zetten er gisteren ook per ongeluk een op uit 2011, zo leuk om terug te zien _O-
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik de vorige hoofdpiet iets leuker vond, maar dat is ook weer wennen natuurlijk. Die had gewoon zo'n heerlijke chemie met de huispiet (wie is dat ook al weer?)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:58

Voor bokkers met kinderen die nog geloven en geen paard aan huis hebben.Ik heb een keer een paardedrol bij de voordeur gelegd.De kinderen hebben iedereen verteld dat Amerigo was geweest en voor de deur had gepoept.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:15

haha britta.. humor

hier gisteren het sinterklaasjournaal gemist.
volgens mij ook hulpsinterklaazen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:05

Klopt gister niet gezien maar had van zaterdag avond aflevering al het idee. Denk dat idd steeds zwarter wordt alles. :j

Maar de hoofdpiet is geen snuggere wel grappig dat het geen alles weter is :D

Ga nu herhaling kijken van gister goed plan

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:07

Het kan ook dat de hoofdpiet anders geschminkt is omdat sommige opnamen al maanden geleden zijn gemaakt. :D

Maar het zou inderdaad ook goed kunnen dat ze daarmee aan willen geven dat pieten steeds zwarter worden, elke keer als ze in Nederland zijn en de schoorstenen in gaan. Dat zat twee jaar geleden ook duidelijk in de verhaallijn. Daarom is Zielepiet ook nog helemaal maagdelijk wit natuurlijk. Duh! ;)
Dat zou wel een ideale praktische oplossing voor de discussie zijn. Dan kun je bij de intocht zo veel witte pieten laten meedoen als je wilt, en tegen 5 december, als de pieten thuis en op school komen en dus echt onherkenbaar moeten zijn, ze helemaal zwart maken. Zo kan een stad bijvoorbeeld kiezen voor witte pieten, maar een indiviuele school of club of whatever voor zwarte.

Ook opvallend dat de pieten in het Sinterklaasjournaal weer echt zwart zijn, en niet meer bruin, zoals de laatste jaren. Dat had ook nooit moeten gebeuren denk ik. Toen ik klein was waren alle pieten echt zwart. Als dat zo was gebleven was er misschien wel nooit een discussie gekomen.

Ik heb zelf trouwens altijd geweten dat pieten geschminkt waren, en me toch helemaal suf geloofd. Ik heb me nooit één seconde afgevraagd wat voor kleur de pieten dan eigenlijk hadden en waarom ze überhaupt geschminkt waren. Ik ben pas van mijn geloof gevallen toen het paard van sint hoefafdrukken bij ons in de tuin had gemaakt met het hoefijzer dat ik van de manege had meegenomen. :D /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:23

Wij volgen het sinterklaasjournaal. Leuk. Er zit echt veel humor in.

Pfff, zwengelt notabene een mod nu weer de pietendiscussie aan?! :?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:25

Sorry, was niet de bedoeling om de discussie aan te zwengelen. Ik vind het gewoon interessant om te zien hoe het Sinterklaasjournaal ermee omgaat. Zoals ik eerder al zei vind ik het mooi om te zien hoe ze met alle meningen rekening proberen te houden en er toch een enigszins logisch en eenduidig verhaal van proberen te maken.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:34

Jolien87 schreef:
Zijn er trouwens mensen die het Sinterklaasjournaal? In onze klas volgen we het nauwlettend en het kan zijn dat ik het met me verbeeld maar ik zou toch zweren dat de hoofdpiet er steeds meer roetvegen bij krijgt. Het zou me niks verbazen als hij 5 december helemaal zwart is. :=

Spoiler:

Hoe is het met ziele piet?
Word zij ook zwarter?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:42

Denk het wel als ze tenminste de kadootjes gaat rondbrengen ook

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:49

JoycexEnya schreef:
Jolien87 schreef:

Spoiler:

Hoe is het met ziele piet?
Word zij ook zwarter?

Geen idee, volgens mij is ze in de laatste aflevering niet in beeld geweest en heb die van vandaag nog niet gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:21

Ik ga straks weer kijken op uitzending gemist. Ik ben er 40 jaar te oud voor, maar vooruit... :')

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:23

safina schreef:
Ik ga straks weer kijken op uitzending gemist. Ik ben er 40 jaar te oud voor, maar vooruit... :')

Je bent nooit te oud voor het Sinterklaasjournaal <:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:51

Ik heb me echt bescheurd over dat stukje met bonifatius. Vandaag vond ik het een beetje saai.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 21:58

Nou, die stoomboot is in sommige scenes wel érg CGI...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:00

Ik moest even opzoeken wat CGI is. :oo Maar inderdaad!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:44

Bij mij vonden de kleuters Zielepiet een neppe piet, want ze was helemaal wit. "Ja juf dat is gewoon een kindje, geen zwarte piet".

Ik vind het Sinterklaasjournaal ook geniaal, ik heb zo gelachen om die "diepfriezen" en de kinderen snapten er niks van _O-

Ik vind trouwens de oude Hoofdpiet ook leuker. Maar ik ben dan ook al vanaf kleins af aan groot fan van die hoofdpiet. Dus ben heel blij dat hij pas stopte toen ik al jaren niet meer geloofde :=

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:57

Lienie_F schreef:
Bij mij vonden de kleuters Zielepiet een neppe piet, want ze was helemaal wit. "Ja juf dat is gewoon een kindje, geen zwarte piet".

Ik vind het Sinterklaasjournaal ook geniaal, ik heb zo gelachen om die "diepfriezen" en de kinderen snapten er niks van _O-

Ik vind trouwens de oude Hoofdpiet ook leuker. Maar ik ben dan ook al vanaf kleins af aan groot fan van die hoofdpiet. Dus ben heel blij dat hij pas stopte toen ik al jaren niet meer geloofde :=

En wat vond je dan van de vereniging 'De scheve schaats'? :')