De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:48

In artikel 5 staat het volgende:

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd"

Langzamer rijden dan de maximaal toegestane snelheid kan gevaar veroorzaken omdat je daardoor sneller risicovolle inhaalacties krijgt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:07

Dan zal ik in het vervolg maar met paard en wagen in galop over de 60 km weg gaan en mijn kinderen een scooter geven omdat ze met de fiets nooit 50 km/u kunnen halen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:12

Doe dat.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:12

Lijkt me inderdaad een strak plan. Elektrische fiets en gassen aub.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:21

Arethe schreef:
Ayasha schreef:
Wat verstaan jullie onder aansprakelijk gesteld? Want een fietser die achter op je rijdt kan nooit in z'n recht zijn. De fietser krijgt dan zijn lichamelijke schade betaald van zijn verzekering (niet de materiële normaal) maar moet ook de schade aan de auto betalen. Tenzij je getekend hebt dat je aansprakelijk was maar dan ben je gewoon niet zo handig bezig.

Mijn broertje stond stil bij een kruising om onze straat uit te rijden. Vanaf de stoep kwam een klein jongetje aangefietst welke tegen zijn stilstaande auto is aangereden. Toch is m’n broertje toen aansprakelijk gesteld door de verzekering.

Hier is dat dus anders. Ik begrijp niet hoe ze dat kunnen verklaren. (Ik geloof je dat het zo is he. Ik begrijp het alleen niet. :) )

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:30

Fietser is zwakke deelnemer en helaas ben je al snel fout als automobilist...in dit geval klinkt het ind ook raar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:35

Indestal schreef:
Fietser is zwakke deelnemer en helaas ben je al snel fout als automobilist...in dit geval klinkt het ind ook raar.

Ja dat is dus in Belgie anders gelukkig, ze moeten zich hier gewoon aan de regels houden en veroorzaken ze een ongeval dragen ze ook gevolgen, wel 'minder' in die zin dat hun lichamelijke schade betaald wordt (maar met een hospitalisatie verzekering heb je dat sowieso ook.)
Imo ook logischer, als ze zo beschermd zijn hebben ze toch nul reden om zich aan de wegcode te houden?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:48

zonnebloem18 schreef:

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd"

Langzamer rijden dan de maximaal toegestane snelheid kan gevaar veroorzaken omdat je daardoor sneller risicovolle inhaalacties krijgt.

Onzin dit. Het is niet gevaarlijk om wat langzamer te rijden (en dan heb ik het over 100 op een 120 weg, niet over 60 op een 120 weg bij wijze van, zeg bij wijze van, rond de snelheid van vrachtwagens). Wat gevaarlijk is is zonder te kijken of te anticiperen je auto naar links gooien om in te halen en zonder verder gas te geven.

Ik heb jaren maar 100 gereden, altijd, overal, waar ik harder mocht. Dat scheelde zo 100 kilometer op een tank. Maar ik zorgde wel dat ik mensen niet lastig viel met mijn inhaal acties, of in ieder geval zo min mogelijk. Ik gaf wel gas bij inhalen, maar had niet zo'n sterke auto, dus ik zat ook niet zomaar op de 120, maar als er voldoende afstand is, kan een opkomer daar prima op anticiperen en een beetje vaart minderen. Voor een inhalende vrachtwagen moet je toch ook gas terug nemen. Ja, irritant misschien, maar zeker niet gevaarlijk of verboden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:51

Pieter25 schreef:
Mensen die de lampen van hun auto's niet aanzetten, in de ochtend/avond en doodleuk afgaan op hun automatische verlichting >;) .
Laat je zien!! Zeker als je een zilver/grijze auto hebt en het is grijs en grauw weer

Echt wel mijn nummer 1

Nog erger! Verkeerd afgestelde koplampen, waardoor je lekker verblind wordt je spiegels. ARGH! vooral van die dikke grote SUV achtige auto's hebben daar een handje van.

Het is vrij simpel, grove schatting: als je voor een verkeerslicht stil staat op normale afstand en de bovenrand van je auto lamp komt heel veel hoger dan het kenteken van je voorganger, dan staan ze gewoon fout afgesteld.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:55

Barbet schreef:
Rijden op navigatie kan ook dodelijk zijn.
Wij kijken thuis uit op een landweggetje wat uitkomt op een 80 km weg.
Alleen het loopt dood, je mag niet vanaf de 80 km weg het landweggetje op en andersom ook niet.
Er staat een paaltje aan het eind zodat je er ook echt niet door kan.

Alleen de navigatie weet niet dat er een paaltje staat, en stuurt mensen die hier in de buurt moeten zijn via het landweggetje.
De meeste mensen zien zelf allang dat er een bord staat op de 80 km weg, dat het verboden is het weggetje in te slaan.

Maar soms zien mensen het niet en draaien toch het weggetje op en komen voor het paaltje te staan.
Dan moeten ze omkeren en weer terug zien te komen op de 80 km weg.

Zo is hier vorige week een ouder echtpaar uit Aalsmeer overleden.
Die stonden ook voor het paaltje en moesten weer omkeren de 80 km weg op.
Maar ze zagen de vrachtwagen over het hoofd, die reed ze dus vol aan, het echtpaar heeft geen enkele kans meer gehad.

Dan is 'blind' op de navigatie rijden echt letterlijk levensgevaarlijk!

Dit soort situaties als je ze kent, zou ik altijd melden. Gewoon even een rondje meest gebruikte navigatie systemen doen. Tomtom, garmin, google. Ik heb ook wel eens zo'n afsluiting gemeld, en dat wordt dan gewoon verwerkt. Je pikt ze er dan niet echt allemaal uit, maar de meeste en grootste verbruikers wel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:58

Op de snelweg rijd ik ook meestal 100 of 110. Dat scheelt zo enorm veel benzine tov 130 :=

Waar ik me dan enorm aan stoor is de spitsstroken die niet gebruikt worden.. mensen die ook 100 rijden, maar gewoon op de middelste rijstrook, waardoor ik van helemaal rechts twee stroken opzij moet om in te halen en dan weer terug naar de spitsstrook _-:(

En knipperlichten, die zijn bij Audi’s standaard kapot lijkt wel. Vooral vreselijk irritant wanneer je voor een rotonde staat te wachten op een auto die dan ineens afslaat waardoor je voor niks staat te wachten _-:(

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:01

Shiloh, zolang je 100 op een 120 weg op de meest rechtste strook rijdt, niks mis mee....maar men denk dat op 3 baans wegen lekker kan toeren op de middenbaan, vrachtwagens zijn eng en die baan is voor vrachtwagens....de toerders op de middenbaan zijn de meest irritante weggebruikers en veroorzaken ook ongewild ongelukken, probeer er maar eens voor bij te komen als iedereen op die linkerbaan door blijft blazen en je hierdoor niet rechts wil inhalen...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:11

Als het rustig is. Ja. Helemaal gelijk. Maar als het druk is is het een ander verhaal.

Als ik harder wil dan ik kan, ga ik ook écht niet van de middenbaan af naar rechts. Zeker niet als baan 2 en 3 praktisch vol rijden en ja, in de praktijk betekend dat dat er rechts alleen maar vrachtwagens of langzamere mensen rijden. Voor je het weet sta je rechts achter een vrachtwagen geparkeerd (rijdend dan wel) en ho maar dat ook maar iemand ruimte voor je maakt om naar links te komen. Je komt er dan gewoon bijna niet meer tussen. Dus nee. Bij een klein beetje drukte kom ik ook niet meer rechts. Maar ik ben geen langzame cruiser meer.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:17

zonnebloem18 schreef:

Er is dan wel geen sprake van een minimumsnelheid op de wegen, maar wel een minimum gesteld voor voertuigen: je moet op een snelweg met een voertuig legaal minimaal 60 km/u kunnen rijden. Iemand die op een snelweg 80 zou rijden is dus niet per definitie fout bezig, mits hij/zij het overige verkeer niet in gevaar brengt. Hij/zij zal dus uiterst rechts moeten houden en niet met die snelheid moeten inhalen op de uiterst linker strook, om maar een voorbeeld te noemen. Vaak is ergernis in het verkeer een kwestie van ongeduld, dat bij veel gebruikers in het verkeer speelt (iedereen heeft maar haast). Maar ergernis komt ook voort uit het feit dat er nog steeds teveel deelnemers in het verkeer zich niet aan de wettelijke afspraken houden en zelf hun regels verzinnen of denken dat het nalaten van de regels in hun geval niet zo erg is.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:42

Met paard en wagen kan je niet sneller dus dan kan je er niks aan doen. Ja, je rijdt langzaam en hindert het verkeer enigszins maar je moet op de weg met de kar dus er is geen andere optie.

In de auto heb je wel de optie het verkeer niet te hinderen, dus dan rijd je gewoon de maximum snelheid.
Ik rijd zelf gewoon altijd met het overige verkeer mee (tenzij mijn voorganger veel te hard rijdt) :P en dan heeft niemand last van je.

Het is niet alleen voor de doorstroming, maar ook voor je eigen veiligheid. Van een paard en wagen verwachten mensen dat je niet zo snel gaat, van een gewone auto niet. En natuurlijk moet je daar gewoon op kunnen anticiperen maar er zijn nogal wat mensen die te dom zijn om te poepen en toch in een auto mogen rijden blijkbaar. En als die al bumperklevend, op hun telefoon kijkend achter je rijden, en je moet remmen voor een gekkie die veel te langzaam rijdt, dan is een kettingbotsing zo veroorzaakt.

Kijk maar eens naar de filmpjes van kettingbotsingen in de mist, mensen komen dan gewoon met 130 in een stilstaande file geploft. Dat is hoe idioot mensen kunnen zijn. Dan ben je wel naief als je gelooft dat je veilig op de weg rijdt met een slakkengangetje.

Op de snelweg rijd ik dus ook zelden 130, gewoon omdat mijn auto dan uit elkaar rammelt :') , maar ook dan kan je zo rijden dat niemand er last van heeft.

Ik verbaas me altijd over die idiote acties in een voertuig dat simpelweg een moordwapen wordt als het misgaat. Vraag me echt af of mensen zich dat wel realiseren als ze opgefokt achter je zitten te bumperkleven, veel te hard rijden, constant op hun telefoon kijken en idioot gedrag vertonen. :+

Zeg niet dat ik perfect ben, zeker niet, maar probéér in ieder geval een beetje verstandig en geduldig te rijden om ongelukken te voorkomen, als iedereen dat doet zou het al een stuk beter zijn. Nederlanders hebben gewoon echt géén geduld, ook niet op de fiets trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:56

Met het verkeer voor je meerijden om je achterliggers niet te hinderen is niet altijd even goedkoop trouwens.. ik sta dr weer mooi op := maar de flitspaal stond ook wel heel direct achter het 50 bord, nog geen 100 meter.. (is een 80 weg, verkeerslichten moet je 50, licht sprong op groen, ik reed 60 met mijn voorgangers mee. Flits flits :+ )

Voortaan ga ik dan maar irritant zijn als het licht op groen is. Tis niet goedkoop := jammer dan voor degenen die zich ergeren dat ik in dat soort situaties dan maar precies 50 ga rijden als het groen is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:13

Je bent nooit "irritant" als je de toegestane snelheid rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:15

Je zou het zeggen he :+ maar ik krijg toch een andere indruk op de weg :')

Dr is hier ook een weg, die de oost en west kant van de rondweg verbindt. De hele rondweg is 70, de Koppelingsweg is 50. Ik rij daar dus 50, nou joh.. _O- als ze daar zouden flitsen was het begrotingstekort meteen gevuld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:20

Ik reed vanmorgen in de bebouwde kom achter een 45 km auto'tje waarvan de bestuurder niet harder durfde dan 30 en op een voorrangsweg werkelijk bij iedere zijstraat bovenop de rem ging omdat ze dan compleet het overzicht leek te verliezen. Blijf dan thuis als je niet kan en durft.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:36

Jans schreef:
Je zou het zeggen he :+ maar ik krijg toch een andere indruk op de weg :')

Dr is hier ook een weg, die de oost en west kant van de rondweg verbindt. De hele rondweg is 70, de Koppelingsweg is 50. Ik rij daar dus 50, nou joh.. _O- als ze daar zouden flitsen was het begrotingstekort meteen gevuld.

Als ze lopen te duwen zijn ze je uiteindelijk dankbaar als ze op de terugweg de camera zien staan die ze niet heeft geflitst omdat jij er "irritant" langzaam voor reed. Denk daar maar aan, de waardering komt verlaat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:55

Tsja, mijn auto gaat er niet zo lekker op als ik hem met 130 overal tussendoor stuur dus ik doe dat ook gewoon niet. Ik blijf meestal rond de 120 hangen en als ik wil inhalen en het is druk of er komt iemand mijn kant op achter me dan geef ik een dot gas bij zodat ik zo snel mogelijk naar rechts kan. Hij trekt 130 wel, maar gaat enorm trillen en slurpt echt als een malle, dus ik doe het gewoon niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:12

Goof schreef:
Ik reed vanmorgen in de bebouwde kom achter een 45 km auto'tje waarvan de bestuurder niet harder durfde dan 30 en op een voorrangsweg werkelijk bij iedere zijstraat bovenop de rem ging omdat ze dan compleet het overzicht leek te verliezen. Blijf dan thuis als je niet kan en durft.

Ja, laten we vooral ouderen en minder valide mensen hun vrijheid ontnemen en thuis opsluiten omdat jij ze irritant vind -O-

Boeren zou ik ook meteen verbieden de weg te betreden met hun 25 km/h tractor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:15

Sizzle schreef:
Goof schreef:

Ja, laten we vooral ouderen en minder valide mensen hun vrijheid ontnemen en thuis opsluiten omdat jij ze irritant vind -O-

Boeren zou ik ook meteen verbieden de weg te betreden met hun 25 km/h tractor.

Er rijden niet enkel ouderen en minder valide mensen in 45 km auto's ;)
Dit was geen ouder persoon. Of ze minder valide was weet ik niet, maar als je minder valide bent betekent dat niet dat je niet kan leren om et rijden, met angst op de weg moet zitten en niet capabel bent om te rijden toch? Minder valide betekent dat je lichamelijke klachten hebt, niet dat je mentaal niet in orde bent.
Er rijden steeds meer en meer mensen in die gene rijbewijs hebben, maar wel dit willen rijden. En dat zijn oa mensen die het niet lukt een rijbewijs te behalen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:17

Met angst de weg op gaan vind ik sowieso levensgevaarlijk. Zulke mensen halen de raarste dingen uit namelijk :=
Zomaar remmen bijvoorbeeld of ineens uitwijken.. :\

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:55

Persoonlijk vind ik bejaarden op een scootmobiel staatsgevaarlijk.