Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:28

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:45

DeMolenhoek schreef:
Dus als ik het goed voorheb houden ze bij een 36 uur week (dus ik reken even geen overuren) een €1300 netto over? Dat is gewoon het loon dat nagenoeg iedereen die hier in een supermarkt etc werkt ook krijgt. En die hebben ook gewoon een koophuis :j

Daar kun je (in Nederland) ca 75.000 hypotheek op krijgen.
Daarnaast moet je veel eigen geld inleggen bij het kopen van een huis.
Voor 75.000 e heb je helaas geen woning.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:46

purny schreef:
Jennyj01 schreef:
En dat is toch ook veel te weinig.

Maar dat komt niet door je baas maar door de wetgeving. Ik kan geen recente cijfers vinden maar supermarkt betaald nog minder. Zo slecht heb je het dus niet

Tuurlijk niet. De wet is het minimum. De baas is vrij om meer te geven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:49

Dat doet een baas niet, die zijn zeldzaam.

1300 is zeker geen vetpot, maar genoeg mensen die het daarmee moeten doen en ook geen fooi krijgen.
En dat zijn altijd de zwaardere beroepen die een dergelijk loon hebben.

Daarom blijven er ook zoveel in de bijstand, die hebben met toeslagen net zoveel. Of meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:50

Dat ik geen fooi geef wil niet zeggen dat ik niet op andere manier laat blijken dat ik wel dankbaar ben. Ik geef altijd complimenten aan de kok als het eten echt heel lekker was. En aan het bedienend personeel als ze op een fijne manier met de klanten bezig zijn geweest. Als ze komen afruimen geef ik altijd dingen aan, of zorg dat het bij elkaar op tafel staat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:52

bruintje123 schreef:
Dat doet een baas niet, die zijn zeldzaam.

1300 is zeker geen vetpot, maar genoeg mensen die het daarmee moeten doen en ook geen fooi krijgen.
En dat zijn altijd de zwaardere beroepen die een dergelijk loon hebben.

Daarom blijven er ook zoveel in de bijstand, die hebben met toeslagen net zoveel. Of meer.

Zat mensen die het met minder moeten doen. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:52

Ja ik ook :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:56

Jans schreef:
Dat ik geen fooi geef wil niet zeggen dat ik niet op andere manier laat blijken dat ik wel dankbaar ben. Ik geef altijd complimenten aan de kok als het eten echt heel lekker was. En aan het bedienend personeel als ze op een fijne manier met de klanten bezig zijn geweest. Als ze komen afruimen geef ik altijd dingen aan, of zorg dat het bij elkaar op tafel staat.

Dat dus :j

Er word hier een beetje gedaan of mensen die geen fooi geven dan ook ineens ondankbaar zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:58

_Aurora_ schreef:
Wij geven alleen fooi als de bediening erg fijn was en ze ook echt aandacht hebben. Wij gaan regelmatig uit eten en het valt ons op dat de bediening tegenwoordig je of vergeet waardoor je ze constant zelf moet aanspreken om iets te bestellen of ze zitten zo in het digitale kastje te kijken dat ze ook geen aandacht hebben. Wij gaan bij veel verschillende restaurants eten maar vinden de bediening de laatste jaren achteruit gegaan. En voor doodnormale bediening die even snel zn werk doet ga ik geen fooi geven. Dan zie ik geen verschil met andere beroepen.

En daarom geef ik juist wel fooi aan mensen die het wel super doen!
Genoeg tenten hier waar de bediening om te huilen is en het lijken er alleen maar meer te worden. Als iemand echt zijn/haar best doet ney even wat extra te doen mag dat imo ook beloond worden. :) anders zijn straks alle eetgelegenheden slecht in de bediening. :P (al kan ik mij als ik sommige reacties lees in sit topic best voorstellen dat de bediening wat langzamer gaat lopen. Als je vind dat alles maar gewoon bij je werk hoort, moet je ook naar accepteren dat 'alles' bij je eigen houding hoort en dat sommige mensen daarvan spontaan langzamer gaan lopen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 10:00

Ik moet het ook met veel minder doen. Maar ik red het elke maand.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:01

Citaat:
al kan ik mij als ik sommige reacties lees in sit topic best voorstellen dat de bediening wat langzamer gaat lopen. Als je vind dat alles maar gewoon bij je werk hoort, moet je ook naar accepteren dat 'alles' bij je eigen houding hoort en dat sommige mensen daarvan spontaan langzamer gaan lopen..

Wat een rare beredenering.
Maar goed dat de bediening niet aan onze neus kan zien dat we geen fooi gaan geven. :)
Wat een jans ook al schreef, geen fooi geven staat niet gelijk aan ongemanierd aan tafel zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:02

Het zou in mij nit eens opkomen om ongemanierd aan tafel te gaan zitten. Dat doe ik thuis niet, bij mn ouders niet, nergens niet. Altijd netjes aan tafel, vrolijk en vriendelijk. Als ik eet ben ik in een goed humeur, want ik hou van eten. :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:03

DeMolenhoek schreef:
Dus als ik het goed voorheb houden ze bij een 36 uur week (dus ik reken even geen overuren) een €1300 netto over? Dat is gewoon het loon dat nagenoeg iedereen die hier in een supermarkt etc werkt ook krijgt. En die hebben ook gewoon een koophuis :j

:oo krijg je dan nog subsidies ofzo?

Hier in het westen ga je daar (in ieder geval alleen) echt niet van kunnen kopen. Helemaal niet als je verder nog een beetje fatsoenlijk wilt leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:08

Nee, maar hier in België heb je wel de sociale lening. Dan kun je lenen zonder eigen inleg, aan een veel lagere intresten voet. Maar dan moet je wel onder een bepaald jaar bedrag bruto zitten. Ik verdien ondertussen sinds 2 jaar gelukkig meer en ja, dat geld is welkom. Maar met €1300 red je het echt wel. Soms moet je ook andere opties overwegen. Huis delen bv. Dan betaal je een €250 per maand en moet je af en toe eens koken. Als je wat oplet met jou geld kun je makkelijk €500 per maand opzij zetten. Dan heb je na 5 jaar echt al een mooi bedrag. Dan heb je dus €30.000 eigen inleg en kun je een hypotheek aanvragen van €75.000. Voor €100.000 vind je echt wel wat. Gaat het luxe zijn? Nee. Moet je nog wat opknappen? Ja, meestal wel. Maar het kan zeker, echt wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:10

Als ik zie war hier in het huis al gegaan is aan noodzakelijke renovaties (waterleidingen en elektriciteit ) dan weet ik niet of we als alles op geteld is voor de 'goedkopere' oplossing gegaan zijn met een renovatie-huis. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:21

Dat is iedereen zijn eigen keuze. Maar ze kunnen nog zo zeggen: Met het minimunloon kom je er niet. Dat doe je wel. Ik heb het gedaan, anderen hebben het gedaan. Vrienden, kennissen. Ja, je moet opofferingen maken. Waar een wil is, is een weg. Dus nee, horeca verdiend niet meer fooi dan een ander beroep. Goede service is goede service. Dus ik geef ook aan anderen als ik blij ben.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:45

_lauraaa_ schreef:
Detailhandel is vaak ook lange dagen werken, weinig pauzes en geen extra toeslagen op zondagen. Toen ik 2 jaar terug in de detailhandel werkte kregen wij al geen toeslagen meer. En ook wij renden de hele dag voor de klanten met soms geen pauzes omdat er niemand ons over kon nemen.

Ik geef meestal geen fooi. Ik pin bijna altijd.

Mee eens, detailhandel is ook onderbetaald in mijn beleving.
Lange dagen met een beetje pech geen pauze. En de toeslagen? Die schroeven ze terug of schaffen ze af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:01

Volgens het cao van de supermarkt is het minimum volwassenen loon van de laagste loonschaal (bijna?) €1,- hoger als die van de horeca, namelijk €10,69. Voor mensen die lang werkloos zijn geweest is die €10,17. (Pagina 42)
Als je kijkt op pagina 8 en 9 hebben ze ook nog toeslagen om tot laat te werken, ook is er op zondag en feestdagen een toeslag van 100%

Bron: https://www.fnv.nl/site/alle-sectoren/c ... tekend.pdf

Om even duidelijkheid te scheppen...

Edit: scheelt op basis van een 36 urige werkweek toch zo’n 156 euro per maand, daardoor zou je een hypotheek van bijna 95000 euro kunnen krijgen. Vind dat verschil toch best wel behoorlijk!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-10-17 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:04

gekvanfleur schreef:
(al kan ik mij als ik sommige reacties lees in sit topic best voorstellen dat de bediening wat langzamer gaat lopen. Als je vind dat alles maar gewoon bij je werk hoort, moet je ook naar accepteren dat 'alles' bij je eigen houding hoort en dat sommige mensen daarvan spontaan langzamer gaan lopen.

Kun je eens even concreet wezen om wat voor reacties het dan gaat? Ik zie namelijk geen reacties waarin men beschrijft hoe ze ondankbaar/onbeleefd gedrag vertonen hoor. En zo lang dat niet het geval is zie ik ook geen reden om langzamer te gaan lopen.

Slechte bediening komt ook niet altijd door de bediening zelf uiteraard. Als de bediening gewoon onderbemand is/de taken slecht verdeeld zijn kunnen ze dat niet altijd zelf oplossen door een tandje bij te zetten. Alleen tijdig terugkoppelen aan de leidinggevende dat het zo niet werkt.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:26

Toch vind ik het vreemd dat bij een positieve ervaring geld gegeven wordt ipv een compliment. Zelfs als je nog zo slecht in de bediening staat, kan fooi gezien worden als een compliment. Omdat je volgens sommige reacties die ik hier lees, fooi ‘hoort’ te geven.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:52

Palmera schreef:
Heel jammer dat dit topic eindigt in een 'wie heeft het het zwaarst' competitie. :)

Als horeca ondernemer (ik doe het kook gedeelte) en iemand die graag wat extra's geeft ongeacht waar, als het maar verdient is, vind de waarom wel/niet redenen heel interessant.
Fooi (waar dan ook) is nooit een verplichting. Het is een geheel vrijblijvende waardering die je mag geven als je dat wilt en/of kunt.

Toen ik op mijn 18e begon in een eetcafé in de bediening hadden we een keer een grote groep. Een familie. Oma werd 80. Om 23 uur ging ik naar huis. Mijn collega handelde de laatste drankjes en de rekening af. Oma gaf geen fooi.
Maar oma kwam de volgende dag terug. Gebracht door haar zoon en met de rollator weer de zaak in om míj (ik had ze de hele avond alleen bediend tot 23 uur) een fooi te geven. Die fooi was één gulden. En tevens de mooiste fooi fooi van mijn leven. Want ze kwam er speciaal voor terug. :)
Daar bokst de grove biljetten fooi (200 euro per rekening) van foute heren in een ander etablissement tóch niet tegen op. :)

Dit vind ik mooi. Ik kan me voorstellen dat dat je heel goed heeft gedaan :j

Ik werk zelf in de horeca. Ontbijt en receptie. Om 5.00 's ochtends slinger ik de oven al aan om broodjes af te bakken. In de horeca zijn er geen toeslagen. Feestdag/zondag maakt geen verschil. En om 5 uur beginnen maakt ook niet uit. Ik zit daar niet mee, ik krijg gewoon netjes elke maand mijn salaris en waardering van mijn baas en bazin. Uiteraard doe ik mijn best voor de hotelgasten, maar als ik geen fooi krijg bij het afrekenen dan maakt dat voor mij geen verschil. Krijg ik wel fooi dan gooi ik dit in de algemene fooienpot, want een hotel run je niet alleen en die fooi behoort mij niet persoonlijk toe omdat ik toevallig afreken aan de receptie. Jaarlijks gaan we uit eten van de fooienpot zodat iedereen zo wat meekrijgt van de fooi.

Vroegaaaah (nu voel ik mij oud), toen ik 14 jaar oud was en als afwasser werkzaam was had ik echt een idioot mager uurloon (€2,20). Een keer in de 3 maanden werd de fooienpot verdeeld onder de mensen naar ratio van het aantal uur dat je gewerkt had. Dit verdubbelde mijn salaris :j Ook een leuke manier om het te verdelen :D

In de detailhandel krijg je nagenoeg geen fooi. Hooguit 5 cent wanneer je niks anders hebt dan 2 en 1 cent muntjes en het anders niet terug kunt geven... 'Hou maar' gaat het dan :+ Ondanks dat liep het toch best wel op. We kochten er ontvlooimiddelen en ontworming van voor de kat die vrijwillig in de winkel was komen wonen :') .

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:54

gekvanfleur schreef:
(al kan ik mij als ik sommige reacties lees in sit topic best voorstellen dat de bediening wat langzamer gaat lopen.

Er bestaat ook nog zoiets als het vinden van eigenwaarde in je werk. Je zou er maar trots op zijn, om je werk op zo'n marginale manier uit te voeren. Dat zegt meer over jezelf dan over de gasten. Dan mis je net datgene wat in de horeca zo belangrijk is en zou ik die mensen aanraden om voor een andere bedrijfstak te gaan.

En niet geheel onbelangrijk in deze discussie, het geven van fooi is lange tijd geleden in Nederland afgeschaft omdat de beloning voor bedienend personeel verbeterd werd. De kosten hiervoor werden toen aan de prijskaart toegevoegd. Later vervaagde dat langzaam weer, en werd het weer 'normaal' om een fooi te geven.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:56

Veel mensen kunnen blijkbaar niet lezen, ik zei dat ik de horeca over het algemeen zwaarder vind, dat er jobs zijn die zwaarder zijn dan horeca weet ik uiteraard ook wel. Ik zou gerust willen ruilen met een vriendin van mij die achter de kassa staat en een kleine €1000 als student verdient met twee dagen per week te werken, voor zo'n bedrag zou ik dubbel zo hard moeten werken (wel als student zijnde). Als ik alleen al naar mijn vriend kijk, die werkt vaak 70-80u per week, wordt niet per uur betaald en krijgt zijn overuren ook niet uitbetaald.
Horeca is gewoon zwaar als je kijkt naar loon/uren verhouding. Dat wilt niet zeggen dat er geen andere zware beroepen zijn.

Ik denk dat iedereen gewoon lekker voor zichzelf moet uitmaken of je al dan niet fooi geeft en aan wie.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:05

Ayasha schreef:
Snollygoster schreef:
Niemand verplicht je om gooit te geven, mijn vriend en ik doen het zelf echter wel altijd, en daar zijn we ook heel vrijgevig in (minimum is altijd €5). We staan zelf beiden in de horeca (ik als student, hij vast), zal dan wel beroepsmisvorming zijn :')

Waarom horeca wel en andere beroepen niet? Horeca is over het algemeen gewoon zwaarder werk dan de rest, om nog maar te zwijgen van het aantal uren dat je staat de kloppen, en overuren die vaak niet eens betaald worden. Mijn maximum was ooit 15u op een trouwfeest, ik kon de dag erna niet meer lopen. Daarbij ben je vaak een hele avond met dezelfde klanten bezig, zoals hier al vermeld werd komt er veel meer bij kijken dan enkel eten aan tafel zetten en afruimen. Ik werk in een sterrenzaak, daar zitten mensen een pak langer aan tafel dan in een gemiddeld restaurant, en heb je ook geen ruimte om fouten te maken.
Geef je geen fooi ga ik je niet lelijk bekijken, maar het is wel mooi meegenomen na een zware avond.

Echt, in tegenstelling tot wat de horeca lijkt te denken is het heus niet het meest zware beroep. De rest zeikt gewoon minder.

De enige zeikers zijn hier degene die erover vallen dat horeca fooi krijgt en andere beroepen zogenaamd niet (terwijl ik het ook gewoon bij de dokter of in de winkel doe oid). Zoals zat horeca mensen hier al vermeld hebben maakt wel of geen fooi geen verschil om ermee rond te komen. Ik zei gewoon waarom het imo wel zou gegeven mogen worden, wilt niet zeggen dat ik het andere beroepen misgun.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:06

Kahawa schreef:
Slechte bediening komt ook niet altijd door de bediening zelf uiteraard. Als de bediening gewoon onderbemand is/de taken slecht verdeeld zijn kunnen ze dat niet altijd zelf oplossen door een tandje bij te zetten. Alleen tijdig terugkoppelen aan de leidinggevende dat het zo niet werkt.

Wat dacht je van groepen die niet reserveren :o Bij dezen een tip voor iedereen: als je graag wil dat je goed bediend wordt, reserveer dan. Jouw groep(je) kan de avond net over het randje tillen dat er een extra iemand gebeld wordt. :j