Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
DeMolenhoek schreef:Dus als ik het goed voorheb houden ze bij een 36 uur week (dus ik reken even geen overuren) een €1300 netto over? Dat is gewoon het loon dat nagenoeg iedereen die hier in een supermarkt etc werkt ook krijgt. En die hebben ook gewoon een koophuis
bruintje123 schreef:Dat doet een baas niet, die zijn zeldzaam.
1300 is zeker geen vetpot, maar genoeg mensen die het daarmee moeten doen en ook geen fooi krijgen.
En dat zijn altijd de zwaardere beroepen die een dergelijk loon hebben.
Daarom blijven er ook zoveel in de bijstand, die hebben met toeslagen net zoveel. Of meer.
Jans schreef:Dat ik geen fooi geef wil niet zeggen dat ik niet op andere manier laat blijken dat ik wel dankbaar ben. Ik geef altijd complimenten aan de kok als het eten echt heel lekker was. En aan het bedienend personeel als ze op een fijne manier met de klanten bezig zijn geweest. Als ze komen afruimen geef ik altijd dingen aan, of zorg dat het bij elkaar op tafel staat.

_Aurora_ schreef:Wij geven alleen fooi als de bediening erg fijn was en ze ook echt aandacht hebben. Wij gaan regelmatig uit eten en het valt ons op dat de bediening tegenwoordig je of vergeet waardoor je ze constant zelf moet aanspreken om iets te bestellen of ze zitten zo in het digitale kastje te kijken dat ze ook geen aandacht hebben. Wij gaan bij veel verschillende restaurants eten maar vinden de bediening de laatste jaren achteruit gegaan. En voor doodnormale bediening die even snel zn werk doet ga ik geen fooi geven. Dan zie ik geen verschil met andere beroepen.
anders zijn straks alle eetgelegenheden slecht in de bediening.
(al kan ik mij als ik sommige reacties lees in sit topic best voorstellen dat de bediening wat langzamer gaat lopen. Als je vind dat alles maar gewoon bij je werk hoort, moet je ook naar accepteren dat 'alles' bij je eigen houding hoort en dat sommige mensen daarvan spontaan langzamer gaan lopen. Citaat:al kan ik mij als ik sommige reacties lees in sit topic best voorstellen dat de bediening wat langzamer gaat lopen. Als je vind dat alles maar gewoon bij je werk hoort, moet je ook naar accepteren dat 'alles' bij je eigen houding hoort en dat sommige mensen daarvan spontaan langzamer gaan lopen..

DeMolenhoek schreef:Dus als ik het goed voorheb houden ze bij een 36 uur week (dus ik reken even geen overuren) een €1300 netto over? Dat is gewoon het loon dat nagenoeg iedereen die hier in een supermarkt etc werkt ook krijgt. En die hebben ook gewoon een koophuis
krijg je dan nog subsidies ofzo?
_lauraaa_ schreef:Detailhandel is vaak ook lange dagen werken, weinig pauzes en geen extra toeslagen op zondagen. Toen ik 2 jaar terug in de detailhandel werkte kregen wij al geen toeslagen meer. En ook wij renden de hele dag voor de klanten met soms geen pauzes omdat er niemand ons over kon nemen.
Ik geef meestal geen fooi. Ik pin bijna altijd.
gekvanfleur schreef:(al kan ik mij als ik sommige reacties lees in sit topic best voorstellen dat de bediening wat langzamer gaat lopen. Als je vind dat alles maar gewoon bij je werk hoort, moet je ook naar accepteren dat 'alles' bij je eigen houding hoort en dat sommige mensen daarvan spontaan langzamer gaan lopen.
Palmera schreef:Heel jammer dat dit topic eindigt in een 'wie heeft het het zwaarst' competitie.
Als horeca ondernemer (ik doe het kook gedeelte) en iemand die graag wat extra's geeft ongeacht waar, als het maar verdient is, vind de waarom wel/niet redenen heel interessant.
Fooi (waar dan ook) is nooit een verplichting. Het is een geheel vrijblijvende waardering die je mag geven als je dat wilt en/of kunt.
Toen ik op mijn 18e begon in een eetcafé in de bediening hadden we een keer een grote groep. Een familie. Oma werd 80. Om 23 uur ging ik naar huis. Mijn collega handelde de laatste drankjes en de rekening af. Oma gaf geen fooi.
Maar oma kwam de volgende dag terug. Gebracht door haar zoon en met de rollator weer de zaak in om míj (ik had ze de hele avond alleen bediend tot 23 uur) een fooi te geven. Die fooi was één gulden. En tevens de mooiste fooi fooi van mijn leven. Want ze kwam er speciaal voor terug.
Daar bokst de grove biljetten fooi (200 euro per rekening) van foute heren in een ander etablissement tóch niet tegen op.

Ook een leuke manier om het te verdelen
Ondanks dat liep het toch best wel op. We kochten er ontvlooimiddelen en ontworming van voor de kat die vrijwillig in de winkel was komen wonen
. gekvanfleur schreef:(al kan ik mij als ik sommige reacties lees in sit topic best voorstellen dat de bediening wat langzamer gaat lopen.
Ayasha schreef:Snollygoster schreef:Niemand verplicht je om gooit te geven, mijn vriend en ik doen het zelf echter wel altijd, en daar zijn we ook heel vrijgevig in (minimum is altijd €5). We staan zelf beiden in de horeca (ik als student, hij vast), zal dan wel beroepsmisvorming zijn![]()
Waarom horeca wel en andere beroepen niet? Horeca is over het algemeen gewoon zwaarder werk dan de rest, om nog maar te zwijgen van het aantal uren dat je staat de kloppen, en overuren die vaak niet eens betaald worden. Mijn maximum was ooit 15u op een trouwfeest, ik kon de dag erna niet meer lopen. Daarbij ben je vaak een hele avond met dezelfde klanten bezig, zoals hier al vermeld werd komt er veel meer bij kijken dan enkel eten aan tafel zetten en afruimen. Ik werk in een sterrenzaak, daar zitten mensen een pak langer aan tafel dan in een gemiddeld restaurant, en heb je ook geen ruimte om fouten te maken.
Geef je geen fooi ga ik je niet lelijk bekijken, maar het is wel mooi meegenomen na een zware avond.
Echt, in tegenstelling tot wat de horeca lijkt te denken is het heus niet het meest zware beroep. De rest zeikt gewoon minder.
Kahawa schreef:Slechte bediening komt ook niet altijd door de bediening zelf uiteraard. Als de bediening gewoon onderbemand is/de taken slecht verdeeld zijn kunnen ze dat niet altijd zelf oplossen door een tandje bij te zetten. Alleen tijdig terugkoppelen aan de leidinggevende dat het zo niet werkt.
Bij dezen een tip voor iedereen: als je graag wil dat je goed bediend wordt, reserveer dan. Jouw groep(je) kan de avond net over het randje tillen dat er een extra iemand gebeld wordt.